petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Det är ju det som är poängen med varför det var ett dåligt exempel...
ok, men exemplet beskrev i huvudsak nyttjanderätt
Petter ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju det som är poängen med varför det var ett dåligt exempel...
UNIX<TM> is a trademark of Novell^H^H^H^H^H^HThe Open Group.
Jag vet inte riktigt hur läget är just idag, men för ett par år sen när Apple hävdade att OS X var POSIX-kompatibelt (och eventuellt t.o.m. var certifierat av The Open Group) så hittade en kollega till mig en sak i OS X som bröt mot standarden.
Ordet UNIX beteckar bl.a. en standard, men det används också för att beskriva ett historiskt operativsystem, och för att beskriva saker som liknar detta historiska operativsystem.
En DVD-film är en digital vara på ett fysiskt medium, dåligt exempel. Det är ingen skillnad på att ha en film på DVD än på sin hårddisk via nån nedladdningstjänst.
Photoshop - cirka 10000 kronor.
The Gimp - cirka 0 kronor.
;-)
Nikon D3S cirka 40000 kr
Rollei Compactline 52 Cirka 330 kr.
är inte webkit från början en opensource produkt (konqueror), som apple byggt vidare på?
Jag har tittat igenom tråden och inte hittat någon definition.Jag har redan skrivit vad en digital vara är. Det känns onödigt att dra det en gång till.
Däremot visar den här tråden, och den diskussion som varit kring fildelning/piratkopiering/användning utan tillstånd, att det är svårt för människor att förstå att digitala varor är som fysiska dito, med den skillnaden att de är digitala och möjliga att reproducera på ett helt annat sätt än fysiska varor.
När man köper en DVD-film (fysisk vara) köper man också rättigheten att använda varan på ett visst sätt. Ofta köper man rätten att titta på filmen enkilt, men man får inte visa den ofentligt eller hyra ut den. Dock upphör rätten i och med att den fysiska varan går sönder. Du får inte automatiskt en ny fysisk skiva även om du har köpt rätten att se på filmen
DVD-uthyrare köper samma fysiska vara, men med rätten att hyra ut istället. Dock så får DVD-uthyraren inte sälja varan vidare (vilket han gör ändå).
När man köper digital vara köper man rätten att använda den på ett visst sätt. Men ofta har man rätten att "tanka ner" innehållet igen om man har tappat bort den första kopian.
Så VHS-band får man alltså göra som man vill med ...?
Jag har tittat igenom tråden och inte hittat någon definition.
Det är jättekonstigt att göra en dikotomi mellan fysiska varor och digitala. Digital är knappast en motsats mot fysisk.
Men det där är ju något som du har fått för dig och tjatar om lite då och då. "Linuxrörelsen" har aldrig främst handlat uteslutande om ideell icke-kommersiell verksamhet. "Rörelsen" är väldigt heterogen och har alla möjliga sorters människor inblandade.
Du slår in öppna dörrar.
Jag pladdrade lite om tänkbara skäl till en utbredd inställning till att allt ska vara gratis, och det handlar om första hand om piratkopiering då.
Vinsten 2010 för Aftonbladet Online (dvs webb, mobil osv) var 107 miljoner. Vinsten för papperstidningen (inkl alla bilagor) var 203 miljoner. Inkomsterna från annonser är ungefär lika stora för webben som för papperstidningen.Skulle vara intressant att se siffror på om Aftonbladet går runt på nätet eller ej. Bara att de är där är ju reklam för den andra produkten också så det är svårtatt värdera den ekvationen.
Men det är ju inte en "digital vara" ...Nej, samma sak gäller för analogt lagrade filmer.
[ändrade trådrubriken]
Jag svarade dig på en direkt fråga, och du kommenterade med att du inte höll med om att det var en digital vara. Du köpte helt enkelt inte min definition, och jag konstaterade att vi inte var överens.
OK, men du är välkommen in ändå.Din dörr är öppen och det vet jag Per men det var inte den jag försökte gå igenom.
Ja, man måste nog bestämma sig om man ska driva en affärsmässig verksamhet eller om man ska jobba ideellt. Att blanda blir bara rörigt och dyrt.Billigt blev dyrt! Så kostnader kan se ut hur fan som helst.
Det finns en hel del att vinna på homogena miljöer oavsett system.