Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
UNIX<TM> is a trademark of Novell^H^H^H^H^H^HThe Open Group.
:)

Jag vet inte riktigt hur läget är just idag, men för ett par år sen när Apple hävdade att OS X var POSIX-kompatibelt (och eventuellt t.o.m. var certifierat av The Open Group) så hittade en kollega till mig en sak i OS X som bröt mot standarden. :)

Hihi, den var ju bra :)
OSx står med som certifierat på opengroups hemsida.
http://www.opengroup.org/public/prods/apple.htm
 
Ordet UNIX beteckar bl.a. en standard, men det används också för att beskriva ett historiskt operativsystem, och för att beskriva saker som liknar detta historiska operativsystem.

Hmm här känns det som om en helt ny tråd ligger i sin linda ;-)

Visst har du rätt i det du skriver, här finns många olika användningssätt på ordet UNIX/Unix/Un*x eller hur man väljer att skriva.
Alla olika strikta i sin tolkning.

För mig gäller:
UNIX är standarden.
Solaris, OSx är OS som uppfyller denna standard.
UN*X eller unix-liknande är OS som inte är UNIX men bra nära eller kanske bara inte certifierade. (OpenBSD, Linux)

Jag tror att den tolkningen är rätt vanlig, men jag kan ha fel.
[edit] Sedan säger den absoluta majoriteten säkert UNIX i sitt dagliga arbete. t.ex Det finns Windows, Linux & Unix på jobbet. Fast för mig blir det oftast för luddigt, då vi har rätt många olika varianter.
 
Senast ändrad:
är inte webkit från början en opensource produkt (konqueror), som apple byggt vidare på?

Jovisst. Jag har använt Konqueror ganska länge tidigare och den var inte så lysande men efter Apples insats så är Konqueror, om man väljer att köra den med WebKit, istället för KHTML, lysande.
 
Ja det är lite märkligt att Apple som väl är det mest revirbevakande av alla företag faktiskt funnit sig föranlåtna att bidra till opensource.
 
Jag har redan skrivit vad en digital vara är. Det känns onödigt att dra det en gång till.
Jag har tittat igenom tråden och inte hittat någon definition.

Däremot visar den här tråden, och den diskussion som varit kring fildelning/piratkopiering/användning utan tillstånd, att det är svårt för människor att förstå att digitala varor är som fysiska dito, med den skillnaden att de är digitala och möjliga att reproducera på ett helt annat sätt än fysiska varor.

Det är jättekonstigt att göra en dikotomi mellan fysiska varor och digitala. Digital är knappast en motsats mot fysisk.
 
När man köper en DVD-film (fysisk vara) köper man också rättigheten att använda varan på ett visst sätt. Ofta köper man rätten att titta på filmen enkilt, men man får inte visa den ofentligt eller hyra ut den. Dock upphör rätten i och med att den fysiska varan går sönder. Du får inte automatiskt en ny fysisk skiva även om du har köpt rätten att se på filmen
DVD-uthyrare köper samma fysiska vara, men med rätten att hyra ut istället. Dock så får DVD-uthyraren inte sälja varan vidare (vilket han gör ändå).

När man köper digital vara köper man rätten att använda den på ett visst sätt. Men ofta har man rätten att "tanka ner" innehållet igen om man har tappat bort den första kopian.

Så VHS-band får man alltså göra som man vill med ...?
 
Så VHS-band får man alltså göra som man vill med ...?

Nej, samma sak gäller för analogt lagrade filmer.
Det är ju inte den lagrade infromartioen man köper, det är en begränsad rätt att använda den.

Om jag köper "agent 007 ser rött" på DVD eller VHS så har jag skaffat mig rätten att titta på filmen från detta medium. Från detta exemplar av databärare. Men ag har inte automatiskt rätten att gå in på en biograf som råkar spela samma film.



Petter ...
 
Jag har tittat igenom tråden och inte hittat någon definition.

Jag svarade dig på en direkt fråga, och du kommenterade med att du inte höll med om att det var en digital vara. Du köpte helt enkelt inte min definition, och jag konstaterade att vi inte var överens.

Det är jättekonstigt att göra en dikotomi mellan fysiska varor och digitala. Digital är knappast en motsats mot fysisk.


Men jag skrev inte att de var varandras motsatser. Tvärtom.

För er som inte vet vad diktomi betyder citerar jag Wikipedia:

Dikotomi innebär en uppdelning av en helhet i två icke överlappade delar. Delarna är:

- gemensamt uttömmande: allt måste höra till ena delen eller den andra, och
- ömsesidigt uteslutande: ingenting kan samtidigt tillhöra båda delarna.
 
Men det där är ju något som du har fått för dig och tjatar om lite då och då. "Linuxrörelsen" har aldrig främst handlat uteslutande om ideell icke-kommersiell verksamhet. "Rörelsen" är väldigt heterogen och har alla möjliga sorters människor inblandade.

Du slår in öppna dörrar.

Din dörr är öppen och det vet jag Per men det var inte den jag försökte gå igenom. Den jag försökte gå igenom var stängd. Jag vet också att massor av folk lever av Linux och det är ju just det jag försökte säga i polemik med hallelujainlägg om något gratis Nirvana som någon trodde Linux var och är. Sanningen är att en del är gratis och annat inte är det. De som är Linux-vänliga har väl också ett ansvar att rätta till dessa villfarelser. Om ni gjorde det skulle inlägg som mina inte behövas.

Du har självfallet helt rätt om att Linux-rörelsen är otroligt heterogen. Jag talar av viss egen erfarenhet när jag pratar om en studentikos prägel på en del av Linux-marknaden. I ett företag jag jobbade i tidigare utvecklades våra webbar i Danmark på Linux. De drev igenom av kostnadskäl att man skulle migrera från det ytterst slemma Oracles databasprodukter som är kända för att vara både bra och dyra. Istället skulle vi köra Postgress för det var väl "gratis". Sedan började en låg ökenvandring av strul för bytet gjorde utan speciellt mycket tanke på operabilitet med resten av firmans system som var IBM AS/400 (numera i-Series minidatorer) och Windows-servrar och SQL Server. Det strulet kostade massor med pengar och grå hår. Billigt blev dyrt! Så kostnader kan se ut hur fan som helst. Det finns en hel del att vinna på homogena miljöer oavsett system.
 
Jag pladdrade lite om tänkbara skäl till en utbredd inställning till att allt ska vara gratis, och det handlar om första hand om piratkopiering då.

Det är en stor del men långtifrån dominerande. Allt på internet är inte stöld. Mycket är "gratis" flugpapper också. Varför ger Aftonbladet bort nyheterna på nätet men tar betalt för dem i pappersform? En del av svaret är just annorlunda affärsmodeller där nätreklamen står för det mesta av finansieringen. Skulle vara intressant att se siffror på om Aftonbladet går runt på nätet eller ej. Bara att de är där är ju reklam för den andra produkten också så det är svårtatt värdera den ekvationen.
 
Skulle vara intressant att se siffror på om Aftonbladet går runt på nätet eller ej. Bara att de är där är ju reklam för den andra produkten också så det är svårtatt värdera den ekvationen.
Vinsten 2010 för Aftonbladet Online (dvs webb, mobil osv) var 107 miljoner. Vinsten för papperstidningen (inkl alla bilagor) var 203 miljoner. Inkomsterna från annonser är ungefär lika stora för webben som för papperstidningen.
 
Jag svarade dig på en direkt fråga, och du kommenterade med att du inte höll med om att det var en digital vara. Du köpte helt enkelt inte min definition, och jag konstaterade att vi inte var överens.

Så var det säkert, men jag kan ändå inte hitta någon definition av "digital vara" i den här tråden.
Kan du inte peka på det inlägg du hävdar innehåller en definition?
 
Din dörr är öppen och det vet jag Per men det var inte den jag försökte gå igenom.
OK, men du är välkommen in ändå. :)

Billigt blev dyrt! Så kostnader kan se ut hur fan som helst.
Ja, man måste nog bestämma sig om man ska driva en affärsmässig verksamhet eller om man ska jobba ideellt. Att blanda blir bara rörigt och dyrt.

Det finns en hel del att vinna på homogena miljöer oavsett system.

Helt riktigt. Även om interoperabiliteten är betydligt bättre nu än för 20 år sen så krävs det extra kompetens för att driva heterogena miljöer.

Och kompetens är dyrt. Det är nog därför det finns så lite av det ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.