Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Håller med, betraktar vi till exempel fotointresserade människor som ett segment så är ju Apple (med bland annat MacOS, Iphoto, Aperture och IOS) en stor aktör. Även Google finns med på ett (rätt märkbart) hörn, tydligast med sin söktjänst, men även med Picasa och Android.
Ser vi till programvarumarknaden i stort så är ju Adobe faktiskt en rätt liten spelare - dominerande i sin lilla nisch, men jämfört med stora företag som Apple, MS, Oracle, IBM (Tivoli), SAP, CA, Google och många andra så är Adobe rätt litet.
Jag tycker också det kan vara intressant att fundera på det Pierre skrev tidigare, att "Photoshop har fått en obehaglig monopolställning" Fått ... Vi konsumenter har gett dem den ställningen, Adobe har bara tackat och tagit emot
Grejen är ju att vi många gånger använder PS bara av slentrian, för att vi utgår från att vi behöver det trots att vi i sisådär 95% av fallen klarar oss utmärkt med enklare och billigare program. Det är som om alla hemmapulare kände ett inre tvång att köpa en stor dyr proffsborrmaskin från Hilti när de skall borra hål i gipsväg - när en enkel maskin köpt för 795 kronor på Clas Ohlson gör jobbet precis lika bra.
Man kan till exempel köpa program som Acdsee Photo Editor eller Corel Paintshop Pro för 595 spänn. Eller redigera gratis i program som Iphoto, Irfanview eller Picasa. Och vill man nu nödvändigtvis köpa från Adobe så finns Photoshop Elements som faktiskt bygger på samma redigeringsalgoritmer som "stora" PS och kostar en bråkdel.
Vi skyller gärna på Adobe när det till stor del handlar om vårt eget slentrianmässiga tänkande.
Det märkliga är ju att exv. Corel var ganska stora med Corel DRaw på 90-talet men de gick bort sig någonstans på vägen tillsammans med Lotus och Wordperfect (båda dessa hade över 60% av marknaden i sina respektive nischer på 90-talet) som också hade ambitionen att bli bredare och ta upp konkurrensen över hela kontorsapplikationsmarknaden med Microsoft. Ingen av dem lyckades. Lotus köptes upp av IBM och ingen pratar om det utmärkta "Smartsuite" idag. Corel försökte göra ett officepaket bl.a. Wordperfekt om jag inte missminner mig men de hade lika lite framgång som Novell på nätverkssidan. Alla dessa nämnda företag var stora och dominerade tidvis sina nischer men alla har det gemensamt att de gjort olyckliga satsningar och vägval som krossade dem eller åtminstone kraftigt marginaliserade dem och deras produkter.
Jag håller med de som i denna tråd sagt att vi har de "monopolföretag" vi förtjänar. Microsoft har inte sin ställning för att de gjorde bättre produkter än Lotus eller Wordperfect utan för att de hade smartare marknadsföringsfolk. Det var när de paketerade Word (som på den tiden var verkligt uselt), Excel (som på den tiden inte var bättre än Lotus 1-2-3) och PowerPoint (som inte var bättre än Lotus Freelance) och sålde 3 program till priset av 1,5 och paketerade det under namnet Office som hela kontorsapplikationsmarknaden ända fram tills nu fått den totala slagsida den fortfarande har.
Lotus svarade med att skapa Smartsuite som de sålde för någon enstaka tusenlapp men Microsoft kontrade med att skapa en Office Professional som även inkluderade Microsft Access (databasprogram) och införa s.k. korsuppgradering för knappt 1500:- d.v.s om folk köpte en Smartsuite för någon tusenlapp och lämnade in det paketet till distributören så kunde de få en Office för ett mycket bra pris. Jag jobbade på denna tid på Esselte Datasoft och vi hade en hel kontainer med Smartsuite-paket som kördes rakt till destruktion. Mycket märkligt var det.
Efter det fanns ingen konkurrens längre. Eftersom det sedan är applikationerna som styr val av operativsystem och inte tvärtom (som en del kanske fortfarande tror), så blev även Windows (som på denna tid var tekniskt betydligt sämre än både Mac och OS/2) fullständigt dominerande.
Aldrig har väl i datavärlden så många blivit fintade av så få. På hårdvarusidan gjorde HP:s marknadsavdelning en annan typ av smart drag när de med sina affärsmodeller tog ett järngrepp över hela kedjan från tillverkare, via distributör till återförsäljare och kortslöt hela kedjan till kund. Jag är fortfarande förbluffad över att denna konkurrensinskränkning inte bekämpats lika ivrigt som exv. Microsofts monopoltendenser.