Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Läs på om skillnaden mellan äganderätt och upphovsrätt!

Det behöver jag inte göra i det här fallet. Vi diskuterar begreppet digital vara. Nu har Skatteverket bestämt att det inte finns sådana i Sverige, men i andra länder finns de.

Personligen ser jag ett stort problem i att man valt att kalla det för annat i Sverige. Det är säkerligen en bidragande orsak till att så många har så svårt att se kopplingen mellan stöld och kopiering/fildelning/användning utan tillstånd.

Vid mer avancerade dokument, främst när docx användes så kunde man få effekter som att fotnötterna tog upp halva sidan och att texten hoppade runt på sidan jämfört med Word. ..

Det här illustrerar hur MS använder sin marknadsdominans för att aktivt sabotera interoperabilitet (ref manipulation av ISO-processen för dokumentstandard)

Det behöver jag inte göra i det här fallet. Vi diskuterar begreppet digital vara. Nu har Skatteverket bestämt att det inte finns sådana i Sverige, men i andra länder finns de.

Personligen ser jag ett stort problem i att man valt att kalla det för annat i Sverige. Det är säkerligen en bidragande orsak till att så många har så svårt att se kopplingen mellan stöld och kopiering/fildelning/användning utan tillstånd.
Kopplingen som inte finns.
Om jag tittar på en bild på en websida så lagras den i min dators minne. Det är alltså mitt minne och mina ettor och nollor som blir bilden.
Det är ju självklart att det inte kan bli stöld när det bara är en återskapning av en sekvens ettor och nollor.
Teoretiskt sett skulle samma bild kunna slumpas fram. Skulle det då vara stöld att helt slumpmässigt framställa någon annans verk?
Det enda som alltså återstår att äga är rättigheterna.

Kopplingen som inte finns.
Om jag tittar på en bild på en websida så lagras den i min dators minne. Det är alltså mitt minne och mina ettor och nollor som blir bilden.
Det är ju självklart att det inte kan bli stöld när det bara är en återskapning av en sekvens ettor och nollor.
Teoretiskt sett skulle samma bild kunna slumpas fram. Skulle det då vara stöld att helt slumpmässigt framställa någon annans verk?
Det enda som alltså återstår att äga är rättigheterna.

Men nu börjar du diskutera något helt annat.

Du förklarar en teknik. Jag vet hur den fungerar (eller, jag vet ATT den fungerar - HUR tänker jag inte försöka lära mig :) )

UNIX är en standard inte ett system, Apple har certifierat sitt BSD baserade OSx.
NextStep är/var också ett UNIX-liknande system, det var dock aldrig certifierat mot standarden.
Om jag inte helt har missuppfattat så bygger OSX på Openstep, inte Nextstep. Så "hur unix" Nextstep var har egentligen inte med saken att göra.

Om jag inte helt har missuppfattat så bygger OSX på Openstep, inte Nextstep. Så "hur unix" Nextstep var har egentligen inte med saken att göra.

Och alldeles oavsett vilket, så är OS X numera UNIX-"licensierat".
OS X är därmed fullt kompatibelt med POSIX.

Vilket gör att det är helt korrekt att kalla OS X för UNIX.

Vad jag var ute efter är att man inte baserar ett os på en standard. Ett os följer en standard och kan därefter certifieras mot denna standard.

NextSTEP, OpenSTEP, Linux, Windows osv är inte certifierat
Solaris, HP-UX, OSx m.fl. är certifierat

Nu blandar vi väl ihop det rätt ordentligt?
UNIX är en standard inte ett system, Apple har certifierat sitt BSD baserade OSx.
NextStep är/var också ett UNIX-liknande system, det var dock aldrig certifierat mot standarden.

UNIX<TM> is a trademark of Novell^H^H^H^H^H^HThe Open Group.
:)

Jag vet inte riktigt hur läget är just idag, men för ett par år sen när Apple hävdade att OS X var POSIX-kompatibelt (och eventuellt t.o.m. var certifierat av The Open Group) så hittade en kollega till mig en sak i OS X som bröt mot standarden. :)

Jag gissar (stark underdrift ...) att även dessa länder har äganderätt och upphovsrätt i sin lagstiftning.

UNIX<TM> is a trademark of Novell^H^H^H^H^H^HThe Open Group.
:)

Jag vet inte riktigt hur läget är just idag, men för ett par år sen när Apple hävdade att OS X var POSIX-kompatibelt (och eventuellt t.o.m. var certifierat av The Open Group) så hittade en kollega till mig en sak i OS X som bröt mot standarden. :)

Jo, det fanns någon detalj som inte stämde.
Kommer inte ihåg vilken.
Men det rättades till.

OPENSTEP är det grafiska gränssnittet (i princip). Det fanns/finns för flera olika OS. Det som blev OS X baserades på OPENSTEP för Mach, vilket kan sägas vara arvtagaren till NextStep.

darwin, som är kärnan mm i OS X är Mach-baserad (med diverse BSD-tillägg).

Vad jag var ute efter är att man inte baserar ett os på en standard. Ett os följer en standard och kan därefter certifieras mot denna standard.

Ordet UNIX beteckar bl.a. en standard, men det används också för att beskriva ett historiskt operativsystem, och för att beskriva saker som liknar detta historiska operativsystem.

Vad är en digital vara, och vilken roll spelar sådana i lagstiftningen?

Jag har redan skrivit vad en digital vara är. Det känns onödigt att dra det en gång till.

Vilken roll det spelar i lagstiftningen kan jag inte svara på.

Däremot visar den här tråden, och den diskussion som varit kring fildelning/piratkopiering/användning utan tillstånd, att det är svårt för människor att förstå att digitala varor är som fysiska dito, med den skillnaden att de är digitala och möjliga att reproducera på ett helt annat sätt än fysiska varor.

..., att det är svårt för människor att förstå att digitala varor är som fysiska dito, med den skillnaden att de är digitala och möjliga att reproducera på ett helt annat sätt än fysiska varor.
Och på vilket sätt är dom som fysiska varor då? Eller, rättare sagt, vad är likheten med fysiska varor?

Och på vilket sätt är dom som fysiska varor då? Eller, rättare sagt, vad är likheten med fysiska varor?

När man köper en DVD-film (fysisk vara) köper man också rättigheten att använda varan på ett visst sätt. Ofta köper man rätten att titta på filmen enkilt, men man får inte visa den ofentligt eller hyra ut den. Dock upphör rätten i och med att den fysiska varan går sönder. Du får inte automatiskt en ny fysisk skiva även om du har köpt rätten att se på filmen
DVD-uthyrare köper samma fysiska vara, men med rätten att hyra ut istället. Dock så får DVD-uthyraren inte sälja varan vidare (vilket han gör ändå).

När man köper digital vara köper man rätten att använda den på ett visst sätt. Men ofta har man rätten att "tanka ner" innehållet igen om man har tappat bort den första kopian.

Petter ...

När man köper en DVD-film (fysisk vara) köper man också rättigheten att använda varan på ett visst sätt. Ofta köper man rätten att titta på filmen enkilt, men man får inte visa den ofentligt eller hyra ut den. Dock upphör rätten i och med att den fysiska varan går sönder. Du får inte automatiskt en ny fysisk skiva även om du har köpt rätten att se på filmen
DVD-uthyrare köper samma fysiska vara, men med rätten att hyra ut istället. Dock så får DVD-uthyraren inte sälja varan vidare (vilket han gör ändå).

När man köper digital vara köper man rätten att använda den på ett visst sätt. Men ofta har man rätten att "tanka ner" innehållet igen om man har tappat bort den första kopian.

Petter ...

En DVD-film är en digital vara på ett fysiskt medium, dåligt exempel. Det är ingen skillnad på att ha en film på DVD än på sin hårddisk via nån nedladdningstjänst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar