Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det länge sen du körde linux? Numera är det lika lätt att installera och komma igång med linux som med MS Windows eller Mac OS X. Det är fortfarande rätt dåligt med datorer som kommer förinstallerade med linux så där har fortfarande MS och Apple ett övertag.

Jag tycker faktiskt att Linux är lättare än windows numera.
 
@Sten-Åke Sändh

Att karakterisera linux som 'studentikost' är väl minst sagt oegentligt om man tar i betraktande att det är det sannolikt snabbast växande systemet för allt från dvdspelare och mobiltelefoner till top500 superdatorer.
Dessutom skulle den ursprungliga trådskaparens problem vara en icke-fråga om hon greppat principen för fri programvara - så i det perspektivet är ju t o m detta inlägg on-topic.
 
Jag tycker faktiskt att Linux är lättare än windows numera.

Jag kan hålla med om det så länge man inte tänker ändra något. Problemet är att det fortfarande är otroligt besvärligt att åstadkomma vissa saker om man inte är terminalknackare. Slänger man bara in någon färdig dist och surfar på nätet så är det väl inga problem dock. Fast på bärbara datorer tycker jag funktionaliteten ofta blir lite av ett lotto.

Apropå diskussionen om OS X så är det inte alls baserat på Linux utan på Unix, bl a NeXTStep/OpenStep som Apple köpte upp och fick tillbaka allsmäktige Steve. Man hade gjort ett antal försök att åstadkomma ett nytt OS som skulle ersätta Classic, men det hade inte gått så bra. Till slut beslutade man sig för vägen med *nix-baserad.
 
Jag kan hålla med om det så länge man inte tänker ändra något. Problemet är att det fortfarande är otroligt besvärligt att åstadkomma vissa saker om man inte är terminalknackare. .

Min personliga erfarenhet är att det är avsevärt svårare att ändra på 'något' i OSX, förgäves sökt en filhanterare som fungerar 'som jag vill' - i linux är problemet snarast att välja bland alla tillgängliga alternativ.

Så världen kan se väldigt olika ut beroende på från vilken vinkel man betraktar den.
 
Du har fel, men jag förstår att du inte avser att byta åsikt.

Jag rekommenderar dig att googla lite på digitala varor. Ta valfritt språk. Du kommer att häpna över hur din världsbild skiljer sig från övriga världens.

Läs på om skillnaden mellan äganderätt och upphovsrätt!
 
Sjukvård är subventionerad så pass mycket att om man behöver mycket av den så är den kostnadsfri.

Min poäng kanke gick fram ändå? De som har växt upp i Sverige har rätt dålig koll på vad de tjänster de utnyttjar faktiskt kostar eftersom de inte behöver betala merparten av kostnaden själv. Känslan för att allt har ett pris blir lite suddig då, så det kanske inte är så konstigt med inställningen att det är helt OK att ladda ner vad man behöver från nätet.



Det handlar om piratkopiering. Inte om affärsmodeller.

Det handlar om piratkopiering och affärsmodeller.
 
Pappret/boken torde väl med modern terminologi benämnas leveransmedia, och analogt (hehe) med vad någon skrev något hundratal inlägg tidigare, så äger man boken men inte innehållet som vanligen är (c).

Exakt så, nästan. Det går inte att äga innehållet. Man kan ha upphovsrätt till det, men man kan inte äga det. (Det allra vanligaste är förstås att ägaren av en bok inte har upphovsrätt till innehållet.)
 
Nyss skrev du om TCO.
Nu verkar du hävda att kostnaderna för Linux/Uniix konsulter ensamt är avgörande för TCO?
Verkligheten är ju inte alls så enkel.



Det där är en grav förenkling av verkligheten, som det dessutom finns mycket goda skäl att ifrågasätta åt det skarpaste.

Det finns två välkända (åtminstonne välkända för oss som har jobbat med produkter som bygger på öppen källkod i tillräckligt stor grad).

Ett numera flera år gammalt exempel är CMS:et Mambo.
Vars ägare försökte att "parasitera" på utvecklare som jobbat ideelt.

Det hela slutade med att alla de duktigaste utvecklarna tog den kod de själva skrivit.
Skrev om den, och framför allt den kod de inte själva producerat.
I ett nytt projekt: Joomla.
Joomla är i dagsläget, vid sidan av Wordpress och Drupal ett av de ledande CMS:en på marknaden.

Ett annat exempel, som är betydligt färskare, är Open Office.
Där det stora antalet utvecklare inte alls gillar hur Oracle har agerat.
Varför de startade Libre Office.

I övrigt så uppmuntras det till att ta betalt för supporttjänster osv. vad det gäller öppen källkod.
Just för att möjliggöra ekonomiska bidra till utvecklingen.

Sedan, som redan nämnts i den här tråden (som nu är långt ifrån sitt ursprungliga ärende).
Så bidrar ett antal stora, och peningstarka, företag med stora pengar till öppen källkod.
I de stora välkända öppen källkods projekten så finns det gott om anställda som arbetar med att vidareutveckla projekten.

Ja det finns några sådana uppror som jag också noterat. Heder år dom.
 
Min personliga erfarenhet är att det är avsevärt svårare att ändra på 'något' i OSX, förgäves sökt en filhanterare som fungerar 'som jag vill' - i linux är problemet snarast att välja bland alla tillgängliga alternativ.

Så världen kan se väldigt olika ut beroende på från vilken vinkel man betraktar den.

Jag avsåg överhuvudtaget inte OS X i den delen av inlägget (Meschs jämförelse var med Windows). Eftersom jag bytte till Windows i kring 2000 så är min erfarenhet för begränsad gällande OS X för att göra några uttalanden om hur svårt eller lätt det är att ändra saker. Jag har mer erfarenhet av Mac OS "Classic", men det är inte helt relevant idag.
 
Apropå diskussionen om OS X så är det inte alls baserat på Linux utan på Unix, bl a NeXTStep/OpenStep som Apple köpte upp och fick tillbaka allsmäktige Steve. Man hade gjort ett antal försök att åstadkomma ett nytt OS som skulle ersätta Classic, men det hade inte gått så bra. Till slut beslutade man sig för vägen med *nix-baserad.

NextStep är Inte riktigt unix-baserat i grunden. NS bygger på en Mach-(mikro)kärna som är ganska annorlunda mot en traditionell unix. Sen ligger det ett BSD(unix)-lager ovanpå, så i någon mening kan väl OS X sägas vara unixbaserat. Tilläggas kan att OS X sen har en hel del andra egenheter som skiljer det från ett traditionellt unix-system, men det är i stort sett POSIX-kompatibelt så de allra flesta unix-program går att kompilera och köra.
 
NextStep är Inte riktigt unix-baserat i grunden. NS bygger på en Mach-(mikro)kärna som är ganska annorlunda mot en traditionell unix. Sen ligger det ett BSD(unix)-lager ovanpå, så i någon mening kan väl OS X sägas vara unixbaserat. Tilläggas kan att OS X sen har en hel del andra egenheter som skiljer det från ett traditionellt unix-system, men det är i stort sett POSIX-kompatibelt så de allra flesta unix-program går att kompilera och köra.

Ja, jag är helt med på att det är lite av ett "hopkok". Att helt dissekera den mjukvarutekniska konstruktionen var inte riktigt min ambition, utan mer att påpeka att det ständiga påståendet om att det skulle vara baserat på Linux inte stämmer.
 
Ja, jag är helt med på att det är lite av ett "hopkok". Att helt dissekera den mjukvarutekniska konstruktionen var inte riktigt min ambition, utan mer att påpeka att det ständiga påståendet om att det skulle vara baserat på Linux inte stämmer.

Oj, det missade jag. Påstod verkligen någon det i den här tråden?
 
Var det länge sen du körde linux? Numera är det lika lätt att installera och komma igång med linux som med MS Windows eller Mac OS X. Det är fortfarande rätt dåligt med datorer som kommer förinstallerade med linux så där har fortfarande MS och Apple ett övertag.

ja det var längesedan.
Som du vet så har ju inte Linux orkat över 1% andel av vanliga dator OS på klientsidan ännu efter typ 10 år så det verkar lite tungt. Självklart utvecklas öve installationsprocesser m.m. även för Linux så folk som inte är tekniker ska klara av att installera det på samma sätt som med andra kommersiella system.

Problemet är dock inte att Linux inte är väl så bra som något annat det tror jag står utom allt tvivel men man har inte industristandardapplikationer som Office och Adobe Creative Suite på sin plattform och det är mycket viktigare än OS:et- OS:et är inget - applikationerna är allt.

Att Apple finns kvar ser jag bara som ett utslag av att Microsoft såg demn som ett mindre hot än IBM, så de portade alltid Office-sviten (dock alltid med ordentlig fördröjning) som en försäkring för att inte bli utsatt för "monopoliseringsanklagelser" men däremot gjorde man processen kort med IBM och OS/2 genom att göra ett mycket halvhjärtat försök att porta en gammal version som ingen längre var intresserad av.
 
Problemet är dock inte att Linux inte är väl så bra som något annat det tror jag står utom allt tvivel men man har inte industristandardapplikationer som Office och Adobe Creative Suite på sin plattform och det är mycket viktigare än OS:et- OS:et är inget - applikationerna är allt.
Ja, det har du förmodligen alldeles rätt i. Det hjälper inte att det finns MS Word-kompatibla program till linux. Folk vill ha originalet.

Att Apple finns kvar ser jag bara som ett utslag av att Microsoft såg demn som ett mindre hot än IBM, så de portade alltid Office-sviten (dock alltid med ordentlig fördröjning) som en försäkring för att inte bli utsatt för "monopoliseringsanklagelser" men däremot gjorde man processen kort med IBM och OS/2 genom att göra ett mycket halvhjärtat försök att porta en gammal version som ingen längre var intresserad av.

Ja, med OS/2 lyckades Microsoft hugga IBM rejält i ryggen.
 
Oj, det missade jag. Påstod verkligen någon det i den här tråden?

Jag fick gå tillbaka och leta för jag hade sett något sådant, men när jag ser det nu så är det kanske en tolkningsfråga:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1678236&postcount=378

Jag läste inlägget på telefonen innan jag satt vid datorn och nu när jag läser det igen (på en större skärm där hela syns samtidigt) så kan man förstås tolka det som att Sten-Åke enbart avser WebKit. Dock har jag sett påståendet flera gånger förut på andra ställen varför jag kände mig manad att påpeka att så inte är fallet.
 
Sony "850-900" tråden har 2870 innlägg.......vet ej om den är längst

Jag blir överraskad över den energi folk lägger ner i den här tråden, helt fantastiskt:)

Änu toppar väl den s.k. "pixeltråden" (Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt) där man diskuterade antalet pixlars, pixlars storleks betydelse tillsammans med sensorstorlek för bildkvalitet och brus. 217 sidor och 3251 inlägg hittills. Men man närmar sig. Grejen är ju att med den nya 16 MP Sony-sensorn så skulle ju den tråden kunnat få en revival, men den debatten pågår i andra trådar och inriktningen nu är mer på DR och inte främst på brus.
 
Ja, det har du förmodligen alldeles rätt i. Det hjälper inte att det finns MS Word-kompatibla program till linux. Folk vill ha originalet.

Jag körde först Word/Office 97, men bytte sedan till OpenOffice under flera år. Det visade sig att så värst Word-kompatibelt var det inte alltid. Vid mer avancerade dokument, främst när docx användes så kunde man få effekter som att fotnötterna tog upp halva sidan och att texten hoppade runt på sidan jämfört med Word. Det slutade med att jag fick byta till Word/Office 2007 eftersom situationen blev ohållbar. Skriver man bara för sig själv och inte utbyter dokument med andra så är det givetvis inget problem, men den här perioden bytte jag dokument väldigt mycket. Nu har jag redan Office 2007 så att installera kopian känns ganska onödigt. Dock använder jag inte Outlook utan kör Thunderbird för e-posten...
 
NextStep är Inte riktigt unix-baserat i grunden. NS bygger på en Mach-(mikro)kärna som är ganska annorlunda mot en traditionell unix. Sen ligger det ett BSD(unix)-lager ovanpå, så i någon mening kan väl OS X sägas vara unixbaserat. Tilläggas kan att OS X sen har en hel del andra egenheter som skiljer det från ett traditionellt unix-system, men det är i stort sett POSIX-kompatibelt så de allra flesta unix-program går att kompilera och köra.

Nu blandar vi väl ihop det rätt ordentligt?
UNIX är en standard inte ett system, Apple har certifierat sitt BSD baserade OSx.
NextStep är/var också ett UNIX-liknande system, det var dock aldrig certifierat mot standarden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.