Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppriktigt sagt så tycker jag ditt sätt att diskutera passerar tarvlighetens gräns.

Det är bara för att han inte kan skilja på vanligt tal och juridikspråk. Två saker som är väldigt olika i Sverige. En vanlig Svensson har oftast rätt svårt att överhuvudtaget förstå en svensk lagtext. Svenska språket är ett ganska tvetydigt språk, vilket är väldigt trevligt när det kommer till ordvitsar men lika störande när det kommer till lagtexter som inte får missförstås.
Andra språk som i mångt och mycket saknar denna tvetydighet som t.ex. tyskan har lagtexter som är ungefär lika svårlästa som en barnbok.
Att svänga sig med juridiska termer tycker en del är häftigt, andra svär eller använder 80% slang i sitt språk.

Stöld i talspråk motsvarar ganska många termer i juridikspråk. Om bankrånare X tillgriper person Bs bil för att transportera sig från bank X till båt Z, så kommer person B svära över att någon har stulit hans bil. Hade PMD sett denne förtvivlade person B som står med 2 barn och 3 matkassar utanför affär Y, så hade han givetvis gått fran till person B och förklarat att förmodligen har ingen stulit bilen, den är säkert bara tillgripen.

/Karl
 
TS försöker installera en piratkopia av Office. Office kostar från 650kr för word, excel och one note. Är 650kr en orimmlig summa för program som Word, Excel och One note?
Sådana argument biter inte på fildelare och snyltare, för de "måste" tydligen ha det bästa. Inget annat duger. Att göra rätt för sig och betala 8-900kr för alldeles utmärkta PS Elements (eller ungefär 1500kr för både PS och Premiere Elements) förefaller liksom helt uteslutet denna grupp -- för man KAN ju på olaglig väg inhämta "det bästa".

Att sedan en ganska liten del av snyltarna någonsin kommer att behärska och använda det som utgör den reella skillnaden mellan Elements och "stora PS", det spelar liksom mindre roll. För man KAN ju skaffa "det bästa"...
 
Eftersom att jag har jobbat i 12 år som programmerare, så är jag rätt stolt över att få det 256:e inlägget i denna tråden.

Hoppas forum-trollen fortsätter, som gamer vill jag knipa plats 1337...

Piratkopiering är bra, Canon är bättre än Nikon, PC är bättre än Mac, Photoshop:ade bilder är ok...sådär, nu kör vi!
 
Problemet din logik och andras logik har i det här fallet är att ni inte förstår att man måste tänka rätt för att förstå skillnaden på digitala och analoga varor och tjänster. De digitala versionerna kan kopieras och distribueras buslätt, utan kvalitetsförlust. Det innebär dock inte att de ska behandlas annorlunda än analoga motsvarigheter.

Den som kommer på en lösning och vill ha betalt för att dela med sig av den ska själv avgöra vad som gäller. Vill man dela ut sin lösning gratis får man göra det. Idag finns inga som helst hinder för det. Det är dock inte användarna som kan bestämma villkoren utan producenten. Att ta sig rätten att använda saker man inte har rätt att använda, ja det är en idiotväg att gå oavsett sammanhang. Åtminstone om man vill ha en system som fungerar.

Jag har aldrig sagt att det är rätt eller fel att piratkopiera, jag har bara redogjort för hur det ser ut i verkligheten.
 
Lite av problemet är ju prissättnignen. Om man tar en av Adobes produkter kan den kosta från 18000 till 320 kr/st beroende på hur många man köper och vilken köpare man är.
 
Det är bara för att han inte kan skilja på vanligt tal och juridikspråk. Två saker som är väldigt olika i Sverige. En vanlig Svensson har oftast rätt svårt att överhuvudtaget förstå en svensk lagtext. Svenska språket är ett ganska tvetydigt språk, vilket är väldigt trevligt när det kommer till ordvitsar men lika störande när det kommer till lagtexter som inte får missförstås.
Andra språk som i mångt och mycket saknar denna tvetydighet som t.ex. tyskan har lagtexter som är ungefär lika svårlästa som en barnbok.
Att svänga sig med juridiska termer tycker en del är häftigt, andra svär eller använder 80% slang i sitt språk.

Att lagtext kan vara svårläst håller jag med om, men det beror mycket på vilken lag det är frågan om. Spridningen är väldigt stor. Att det skulle bero på svenskans eventuella tvetydighet håller jag inte med om. Lagstiftningen är avsiktligt skriven för att vara "lagom" otydlig eftersom meningen är att den ska tolkas av domstolarna. Dessutom är inte lagstiftningen den enda källan som används för att reda ut vad som gäller, utan även s k förarbeten och prejudikat från tidigare tillämpningar av lagen hör till. Just att vi ofta har mycket förarbeten gör också att det inte blir riktigt lika viktigt att ha rakbladsvass precision i lagtexten. Med det inte sagt att lagar ska vara utfromade som s k gummiparagrafer som kan användas på vad som helst och hursomhelst.

Diskussionen om det här med begreppen tänker jag för tillfället lämna därhän då det börjar bli rätt tjatigt. Jag förstår dock fortfarande inte denna kontraproduktiva vurm för att kalla saken för något annat än vad den är. Uppenbarligen vill somliga vifta med ett rött skynke trots att de vet att det de skriver är felaktigt, för vid det här laget kan det inte bero på okunskap. Man vet vad det egentligen heter, men väljer medvetet att skriva något annat.
 
Det är ren och skär bortskämdhet. Att försöka intellektualisera stöldargumenten visar bara på snålhet och att man inte vill betala. Så är det, helt enkelt.
Sedan kan de snacka hur mycket skit de vill.

Exakt så!


Glöm inte att vissa människor har bara rättigheter och inga skyldigheter
 
...
Diskussionen om det här med begreppen tänker jag för tillfället lämna därhän då det börjar bli rätt tjatigt. Jag förstår dock fortfarande inte denna kontraproduktiva vurm för att kalla saken för något annat än vad den är. Uppenbarligen vill somliga vifta med ett rött skynke trots att de vet att det de skriver är felaktigt, för vid det här laget kan det inte bero på okunskap. Man vet vad det egentligen heter, men väljer medvetet att skriva något annat.

Det är väl ungefär lika fel som andra sidan som använder språket för att skönmåla en kriminell handling och försöker få det att framstå som utan brottsoffer, att man gör producenten av produkten en tjänst, m.m.

För att travestera din mening; Man vet vad man egentligen gör, men väljer medvetet att kalla det något annat. ;-)
 
Det är väl ungefär lika fel som andra sidan som använder språket för att skönmåla en kriminell handling och försöker få det att framstå som utan brottsoffer, att man gör producenten av produkten en tjänst, m.m.

För att travestera din mening; Man vet vad man egentligen gör, men väljer medvetet att kalla det något annat. ;-)

Om man kallar det för något som låter bättre än vad det är så är det givetvis så, men att kalla det för vad det faktiskt heter kan inte vara skönmålning. Min linje har hela tiden varit att man ska kalla det för precis vad det är, varken mer eller mindre.
 
Det är bara trist att så mycket av diskussionen handlar om vad brottet ska kallas, inte om det är fel eller inte att utföra det.
 
Det är bara trist att så mycket av diskussionen handlar om vad brottet ska kallas, inte om det är fel eller inte att utföra det.

Och min poäng har hela tiden varit att om alla kunde kalla det för vad det faktiskt heter så skulle vi slippa den diskussionen (och kunna hålla oss till sakfrågan istället).
 
Hur svårt kan det vara att släppa det och faktiskt diskutera sakfrågan istället - vardagen är full av såna bagatellfel, blir det inte svårt att ta sig fram om man inte klarar av att använda vanligt talspråk ibland? ;-)
 
Är det bara jag, eller är det inte ganska fantastiskt att en tråd om ett förbjudet ämne dels alls får finnas kvar efter 23 timmar, dels är totalt omodererad efter 23 timmar och dels kan ses som totalt trollskapat, även om nu TR inte ens är medveten om vad trollning innebär, och därmed har genererat 313 inlägg?
 
Hur svårt kan det vara att släppa det och faktiskt diskutera sakfrågan istället - vardagen är full av såna bagatellfel, blir det inte svårt att ta sig fram om man inte klarar av att använda vanligt talspråk ibland? ;-)

Du liksom några andra förstår uppenbarligen fortfarande inte vad min poäng är. Det handlar inte om att jag personligen inte kan diskutera sakfrågan (det har jag gjort också), utan om att ni som försvarar upphovsrätten skjuter er själva i foten genom att kalla det för något annat än vad det är. Uppenbarligen gillar ni det och då får ni väl fortsätta...
 
Är det bara jag, eller är det inte ganska fantastiskt att en tråd om ett förbjudet ämne dels alls får finnas kvar efter 23 timmar, dels är totalt omodererad efter 23 timmar och dels kan ses som totalt trollskapat, även om nu TR inte ens är medveten om vad trollning innebär, och därmed har genererat 313 inlägg?
Vad är det som skulle vara förbjudet att diskutera?
 
Det är bara trist att så mycket av diskussionen handlar om vad brottet ska kallas, inte om det är fel eller inte att utföra det.

Det är det. Ingen är perfekt, många har säkert kopierat både det ena eller det andra, jag också.

När det gäller program så har jag en klar policy, om jag använder programmet, köper jag det. Vill jag testa, så ser jag om det finns en testversion. Det har också funnits tillfällen då jag har tagit hem program/spel med crack för att testa. Är det något jag vill ha, fram med betalkortet.

Riktigt exempel: Oloneos photoengine, har testat betaversionen ett tag, kommer att köpa den när de släpper den i riktig version. Sony vegas platinum 9, testade och köpte.

Men jag tycker också att det fel att jag inte kan köpa en CD och lägga den på min NAS så att jag kan lyssna på den i min dator, PS3 utan att knäcka ett kopieringsskydd vilket är olagligt. Likaså med DVD filmer jag köper, rippar dem och lägger dem i min NAS.

På samma sätt hanterar jag mina bilder som jag har lagt ut på nätet. Vem som helst får ta mina bilder, ändra på dem, skriva ut dem, ge bort dem under förutsättning att den personen inte tar betalt, samt att jag nämns som original fotograf. Om det däremot är en juridisk person (företag el dyl) så vill jag ha betalt. Samma sak gäller om jag tar ett fotouppdrag. Min tid och kunnande kostar pengar, lika så med bilderna. Så beroende på användningsområde så kostar mina bilder från 0-xxxxx kr. Liknande prispolitik som t ex Adobe. Sen kan man tycka vad man vill om priset för CS5.
 
Är det bara jag, eller är det inte ganska fantastiskt att en tråd om ett förbjudet ämne dels alls får finnas kvar efter 23 timmar, dels är totalt omodererad efter 23 timmar och dels kan ses som totalt trollskapat, även om nu TR inte ens är medveten om vad trollning innebär, och därmed har genererat 313 inlägg?

Det är inte förbjudet att diskutera brott här, däremot att uppmana till det. Skulle någon t.ex. länka till warez eller dela licensnycklar skulle det vara en otillåten diskussion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.