Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt... Man kan nästan tro att 90% av användarna i denna tråd har en examen i juridik, Väldigt politiskt korrekta och vill låta som om man kan allt minsann, piratkopiering är ett brott, JA! att köra 51 på en 50 väg är också ett brott, Hur många är det inte som bryter mot lagen minst flera ggr om dagen egentligen när dom tar bilen till jobbet? Ringer ni till konstapeln och säger " Körde lite för fort idag, skicka boteslappen till min address!" Nej skulle inte tro det, det sista helgonet föddes långt före vår tid.
 
Så sjukt patetiskt det här! Sandlåde nivå, en stackars kvinna skriver att hon har problem med att installera program, o alla j***a djur hoppar på henne och kallar henne tjuv och trycker ner henne och öser personangrepp efter personangrepp, alla är så heliga och gör inga fel i livet, tycker att alla ni nollor som har utsatt trådskaparen för mer eller mindre verbalt "gruppvåldtäkt" kan dra åt h*****e, Det här ska vara en sida där man möter varandra med respekt och försöker vara hjälpsam, kan man inte hjälpa till så behöver man inte skriva, man behöver inte få personen i fråga att känna sig dum eller värdelös, hur sugen tror ni hon är på att stanna kvar på forumet efter detta? Eller ens skapa en ny tråd efter det här? Sitta bakom tangentbordet och leka Jesus är bara patetiskt, att köpa en dator och sen installera alla önskade program kan kosta upp till 40 000! Om man skulle ha licens på allt, alla kanske inte är svinrika som vissa andra, Den utan synd kan en kasta sten, men inte en j***l på denna tråd är fri från synder kan jag lova, så sluta bete er som det.

Ja, det är verkligen synd om henne. Och det är synd om dig som försvarar henne också. Kan väl inte kallas för personangrepp/gruppvåldtäkt när en trådstartare upplyses om att vederbörande begår en olaglig gärning.

Det är nog ingen här på tråden som leker Jesus. Det skulle strida mot allt förnuft. Det vet väl alla att om Jesus återvände till jorden skulle han sannolikt bli korsfäst igen för människan i gemen har en synnerligen bristande förmåga att lära av historien.

Ditt inlägg verkar bara vara fyllt av ej kompletta invektiv samt att det är okej att begå olagligheter för att man inte är svinrik.

Det enda jag kan hålla med dig om är att ingen människa (du skrev en annat uttryck iofs istället för människa) är utan synd. Men jag kan i detta fallet kasta en stor sten. om jag ville, för jag kan ärligt skriva att inget av mina program på datorn är piratkopierade. Jag har licenser på samtliga och är absolut inte svinrik. Tvärtom! Jag betraktas enligt svenska normer som 40% fattigare än medelsvensson.

Men jag tänker inte kasta den stenen. Du har redan gjort ett sagolikt skriftligt självmål med en hel klippa istället för en boll. Fast det är din demokratiska rättighet att skriva dina åsikter. Och min rättighet att ha en annan uppfattning.

Och så länge den friheten finns så ska väl varken du eller jag beklaga oss så mycket.

Edit: Såg att du skrivit ytterligare ett inlägg under tiden jag skrev detta. Ytterligare ett exempel på att försvara piratkopiering blev ditt bidrag. Och att jämföra att många kör 51 km/tim istället för 50 skulle rättfärdiga piratkopiering tycker jag inte är speciellt imponerande som argument. Du har din uppfattning- jag har min. Det får stanna vid det.
 
Senast ändrad:
Ja, det är verkligen synd om henne. Och det är synd om dig som försvarar henne också. Kan väl inte kallas för personangrepp/gruppvåldtäkt när en trådstartare upplyses om att vederbörande begår en olaglig gärning.

Det är nog ingen här på tråden som leker Jesus. Det skulle strida mot allt förnuft. Det vet väl alla att om Jesus återvände till jorden skulle han sannolikt bli korsfäst igen för människan i gemen har en synnerligen bristande förmåga att lära av historien.

Ditt inlägg verkar bara vara fyllt av ej kompletta invektiv samt att det är okej att begå olagligheter för att man inte är svinrik.

Det enda jag kan hålla med dig om är att ingen människa (du skrev en annat uttryck iofs istället för människa) är utan synd. Men jag kan i detta fallet kasta en stor sten. om jag ville, för jag kan ärligt skriva att inget av mina program på datorn är piratkopierade. Jag har licenser på samtliga och är absolut inte svinrik. Tvärtom! Jag betraktas enligt svenska normer som 40% fattigare än medelsvensson.

Men jag tänker inte kasta den stenen. Du har redan gjort ett sagolikt skriftligt självmål med en hel klippa istället för en boll. Fast det är din demokratiska rättighet att skriva dina åsikter. Och min rättighet att ha en annan uppfattning.

Och så länge den friheten finns så ska väl varken du eller jag beklaga oss så mycket.
Det är inte ett dugg synd om mig, Skillnaden mellan dig och mig är är till en stor del medkänsla för trådskaparen, tänk om det var din dotter som hade skapat en tråd på nåt forum och alla hade bemött henne med med total respektlöshet, du hade blivit arg och försvarat henne så gott det går, det är jag säker på, men bryr du dig om trådskaparen? Har du minsta medkänsla för denna hänsynslösa mördare som har begått denna fasansfulla brott!?! Herregud ut och upplev världen, Var snäll så långt det går, jag har inte gjort några självmål, tror du att jag tar dig på allvar? Eller någon annan för den delen som sparkar på en som ligger? Som hon har gjort sedan dom första inläggen i tråden? Om du inte gillar mitt uttryck " verbalt gruppvåldtäkt" så omformulerar jag det till vuxenmobbing. Sjukt patetiskt i vilket fall.
 
Det är lite som att argumentera att det är bra om många stjäl prylar eftersom några få av dem kanske inser att den här prylen är bra och rent av betalar för den i ett senare skede. Det är inget hållbart argument.

Mycket, mycket lite som, i så fall. De stulna prylarna är borta och kan inte säljas till någon annan som vill betala. De piratkopierade programmen påverkar inte möjligheterna att sälja kopior till någon annan som vill betala.

(Och för att förebygga invändningar från folk som reagerar med ryggmärgen: observera att ovanstående inte är ett försvar för piratkopiering. Det är helt enkelt en beskrivning av ett sakförhållande.)
 
Märkligt... Man kan nästan tro att 90% av användarna i denna tråd har en examen i juridik, Väldigt politiskt korrekta och vill låta som om man kan allt minsann, piratkopiering är ett brott, JA! att köra 51 på en 50 väg är också ett brott, Hur många är det inte som bryter mot lagen minst flera ggr om dagen egentligen när dom tar bilen till jobbet? Ringer ni till konstapeln och säger " Körde lite för fort idag, skicka boteslappen till min address!" Nej skulle inte tro det, det sista helgonet föddes långt före vår tid.

Jag vet inte hur det är ställt med övriga deltagare i tråden, men jag har ett antal högskolepoäng i juridik/marknadsrätt. Helt korrekt uppfattat, men någon dylik examen har jag inte. Vad det har med saken att göra förstår jag dock inte riktigt.

Sedan tycker jag att du borde slipa lite på din argumentationsteknik. Att börja anklaga andra för "gruppvåldtäkt" och att svära så att tangenbordet nästan självantänder tillför absolut ingenting. Du får förstås tycka att trådstartarens agerande är helt korrekt, men då bör du också respektera att det finns flera andra som inte gör det.

Jämförelsen med fortkörning är minst sagt märklig. Ska vi bara se till straffskalan, vilket trots allt illustrerar hur samhället ser på olika brott, så är det för mindre fortkörningar fråga om penningböter. Det är ett lägre straff än vad som förekommer för upphovsrättsbrott. Ska vi se till straffskalan så är upphovrättsbrott mer att likna vid rattfylleri till grovt rattfylleri. Det är ett brott som inte fullt lika många accepterar. Nu är jag väl medveten om att straffskalan inte alltid överensstämmer med den allmänna rättsuppfattningen hos allmänheten, men tanken är att det ska vara så. Är avvikelserna för stora har man ett problem.

Sedan måste man kunna diskutera principerna för vad som är rätt och fel utan att vara ett helgon. Det är få som är det, men de flesta försöker trots allt i huvudsak hålla sig inom lagens råmärken, även om det kan gå någon km/h för fort ibland.
 
Jag vet inte hur det är ställt med övriga deltagare i tråden, men jag har ett antal högskolepoäng i juridik/marknadsrätt. Helt korrekt uppfattat, men någon dylik examen har jag inte. Vad det har med saken att göra förstår jag dock inte riktigt.

Sedan tycker jag att du borde slipa lite på din argumentationsteknik. Att börja anklaga andra för "gruppvåldtäkt" och att svära så att tangenbordet nästan självantänder tillför absolut ingenting. Du får förstås tycka att trådstartarens agerande är helt korrekt, men då bör du också respektera att det finns flera andra som inte gör det.

Jämförelsen med fortkörning är minst sagt märklig. Ska vi bara se till straffskalan, vilket trots allt illustrerar hur samhället ser på olika brott, så är det för mindre fortkörningar fråga om penningböter. Det är ett lägre straff än vad som förekommer för upphovsrättsbrott. Ska vi se till straffskalan så är upphovrättsbrott mer att likna vid rattfylleri till grovt rattfylleri. Det är ett brott som inte fullt lika många accepterar. Nu är jag väl medveten om att straffskalan inte alltid överensstämmer med den allmänna rättsuppfattningen hos allmänheten, men tanken är att det ska vara så. Är avvikelserna för stora har man ett problem.

Sedan måste man kunna diskutera principerna för vad som är rätt och fel utan att vara ett helgon. Det är få som är det, men de flesta försöker trots allt i huvudsak hålla sig inom lagens råmärken, även om det kan gå någon km/h för fort ibland.
Jag har inte tid att slipa min argumentationsteknik, inte behöver jag det heller, säger saker direkt från hjärtat, blir minst falskt då anser jag, inte en enda gång har jag sagt att trådskaparen inte gjort fel, men den som åker några km/h för fort gör mycket större fel då det kan kosta nån livet, ett brott som dom flesta av oss begår varje dag! det kan inte trådskaparens brott, vill egentligen bara framföra 2 poäng..
1. Det är Jättestor skillnad på brott och brott!
2. Det är patetiskt med mobbing efter man fyllt 13, man borde veta bättre, det är inte värt att kasta så mycket skit på nån som frågade om en crack till ett program.
 
Ska PS vara gratis för att DU tycker det, ska dina bilder vara gratis för att JAG tycker det.

Ytterligare en jämförelse med den arbetande fotografen kanske kan passa in här i denna totalt skruvade tråd.

OM du arbetar som fotograf, får ett uppdrag och skriver ett kontraskt med din uppdragsgivare som säger att de betalar "X" kr för att få använda din bild i den här reklamkampanjen, men att du behåller äganderätten till bildmaterialet:
-Är det då ok att de lämnar vidare din bild till alla sina affärsbekanta, kreti och pleti, och låter dem använda dem till andra syften, på massvis med andra ställen - kanske till och med i en global reklamkampanj som de tjänar massvis med pengar på - utan att de ger dig ett öre till?

Enligt vissa argument i tråden verkar det ju som detta är helt ok. Eftersom bilden är betald en gång (av någon annan) så är det alltså fritt fram att trampa rakt över din upphovsrätt och tjäna pengar på ditt utförda arbete utan att ge dig något för det? Trots att du "äger" bilderna?

Jag förstår mycket väl att någon förfördelad person tar möjligheten som finns att använda andras saker gratis, framför allt om man inte ser det som ett arbetsverktyg utan bara gör nåt för skojs skull lite då och då. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur någon som ska försöka sig på att leva som fotograf, och därmed tjäna in sitt EGNA levebröd på att andra faktiskt betalar för att de använder dina "varor" kan ha denna inställning.

Ett foto i elektronisk form (jpg, tiff, råfil - vad du vill) i en dator är ju då inte heller enligt denna inställning en vara - den är bara lite spänningstal, lite magnetiserade punkter på en platta i en hårddisk. Då kan du alltså inte äga den eller? Bilden går ju att kopiera eller återanvända utan att du "förlorar den"...
 
Ett foto i elektronisk form (jpg, tiff, råfil - vad du vill) i en dator är ju då inte heller enligt denna inställning en vara - den är bara lite spänningstal, lite magnetiserade punkter på en platta i en hårddisk. Då kan du alltså inte äga den eller? Bilden går ju att kopiera eller återanvända utan att du "förlorar den"...

Ja, det är korrekt uppfattat. Äganderätt och upphovsrätt är olika saker.

För säkerhets skull (och för att minska risken att någon skriver ett onödigt inlägg) så hänvisar jag dessutom till sista stycket i inlägg #285.
 
Kanske det vettigaste som skrivits på fotosidan någonsin!

Bra! Då vet alla numera att fotografyrket är helt dött. Det spelar ju ingen roll om bröllopsparet köper en kopia och själva kopierar ut till alla som vill ha. Det är ju ändå en försäljning som aldrig skulle ha hänt.

Skulle nu fotografer försöka kompensera detta genom att höjja priset så är det ju det bara ett argument till att det är ok att piratkoppiera bilder.

Är det ok med mjukvara så är det ok med bilder, eller hur!

Jag måste säga att hela denna tråd genomsyras av läskiga åsikter och förakt för folks och företags intellektuella kapital. Kanske beror på att de som snor åt sig inte har något eget?
 
Jag måste säga att hela denna tråd genomsyras av läskiga åsikter och förakt för folks och företags intellektuella kapital. Kanske beror på att de som snor åt sig inte har något eget?
Det är ren och skär bortskämdhet. Att försöka intellektualisera stöldargumenten visar bara på snålhet och att man inte vill betala. Så är det, helt enkelt.
Sedan kan de snacka hur mycket skit de vill.
 
Det finns ingen gräns för hur många gånger man får aktivera om en Windows-licens.

Det finns dock en gräns för hur många gånger man får aktivera under en viss period.... och med tanke på att tillochmed vissa testlabb klarar sig under den gränsen så skulle jag vilja se hur den privatperson beter sig som lyckas träffa den gränsen.
En gång räckte för mig. Helt otroligt att alla tecken blev rätt på första försöket.
 
...
roll om bröllopsparet köper en kopia och själva kopierar ut till alla som vill ha. Det är ju ändå en försäljning som aldrig skulle ha hänt.
...

Och som vissa argumenterar så kan man ju tycka att brudparet inte ens behöver köpa första kopian. Fotografen har jui redan gjort sitt jobb. Själva kopian kan ju brudparet ladda ner från nätet. Fotografen förlorar ju inget på de bilder han aldrig sålde.

Läser man andra trådar på forumet så är Aftonbladet en föregåmgare på detta. De laddar ner och använder andras bilder för fulla muggar. Utan att betala, utan att fråga om lov

Petter ...
 
Självklart har du rätt att ha fel! :)

Jag kallar inte upphovsrättsbrott för upphovsrättsbrott bara för att jag vill det. Jag använder vedertagen terminologi. Det är enklast om alla gör så.

Uppriktigt sagt så tycker jag ditt sätt att diskutera passerar tarvlighetens gräns.
 
Nej, den möjligheten kvarstår.

Nej, det är försäljning av licenser dom lever på. Och det gör ingen skillnad om det är 10 eller 10 000 som använder en piratad mjukvara. Det är ju antalet sålda licenser som är det som är av betydelse, inte antalet piratkopior.
Fast jag skulle nästan vilja påstå att det är bättre om 10 000 olovligen använder nåt än att 10 gör det, för sannolikheten att nån av dom kommer på bättre tankar och köper en licens för att dom gillar mjukvaran är större.

Den där logiken har verkligen slagit rot bland försvararna av fildelning. Problemet är bara att den är så totalsnurrig.

När det finns ett behov uppstår en efterfrågan. Den som kan tillfredsställa ett sådant behov har en lösning på problemet. Den som vill tillfredsställa sitt behov köper lösningen.

Vad händer då om det finns ett behov, men de som tillfredsställer det gör det genom att helt sonika bara ta lösningen utan att betala för den? Ja, den som kommit på lösningen får inget för det. Det kan man tycka är rätt eller så tycker man att det är fel.

Problemet din logik och andras logik har i det här fallet är att ni inte förstår att man måste tänka rätt för att förstå skillnaden på digitala och analoga varor och tjänster. De digitala versionerna kan kopieras och distribueras buslätt, utan kvalitetsförlust. Det innebär dock inte att de ska behandlas annorlunda än analoga motsvarigheter.

Den som kommer på en lösning och vill ha betalt för att dela med sig av den ska själv avgöra vad som gäller. Vill man dela ut sin lösning gratis får man göra det. Idag finns inga som helst hinder för det. Det är dock inte användarna som kan bestämma villkoren utan producenten. Att ta sig rätten att använda saker man inte har rätt att använda, ja det är en idiotväg att gå oavsett sammanhang. Åtminstone om man vill ha en system som fungerar.
 
En fråga till er som tycker att media och program - stöld är ok.

Hur tycker ni att dessa saker skall säljas eller menar ni att media och program alltid skall göras gratis?
Skall ett program bara kunna börja programmeras efter att ett avtal slutits mellan kund och programmerare? Skall en sång bara spelas in efter att ett avtal slutits mellan kund och artist?

För er med argumentet att det är ok att stjäla saker som man tycker är för dyra. Vem bestämmer när något är för dyrt?
TS försöker installera en piratkopia av Office. Office kostar från 650kr för word, excel och one note. Är 650kr en orimmlig summa för program som Word, Excel och One note?

/Karl
 
Ska PS vara gratis för att DU tycker det, ska dina bilder vara gratis för att JAG tycker det.

Ytterligare en jämförelse med den arbetande fotografen kanske kan passa in här i denna totalt skruvade tråd.

OM du arbetar som fotograf, får ett uppdrag och skriver ett kontraskt med din uppdragsgivare som säger att de betalar "X" kr för att få använda din bild i den här reklamkampanjen, men att du behåller äganderätten till bildmaterialet:
-Är det då ok att de lämnar vidare din bild till alla sina affärsbekanta, kreti och pleti, och låter dem använda dem till andra syften, på massvis med andra ställen - kanske till och med i en global reklamkampanj som de tjänar massvis med pengar på - utan att de ger dig ett öre till?

Enligt vissa argument i tråden verkar det ju som detta är helt ok. Eftersom bilden är betald en gång (av någon annan) så är det alltså fritt fram att trampa rakt över din upphovsrätt och tjäna pengar på ditt utförda arbete utan att ge dig något för det? Trots att du "äger" bilderna?

Jag förstår mycket väl att någon förfördelad person tar möjligheten som finns att använda andras saker gratis, framför allt om man inte ser det som ett arbetsverktyg utan bara gör nåt för skojs skull lite då och då. Men jag kan inte för mitt liv förstå hur någon som ska försöka sig på att leva som fotograf, och därmed tjäna in sitt EGNA levebröd på att andra faktiskt betalar för att de använder dina "varor" kan ha denna inställning.

Samma åsikt här.


Det är inte ett dugg synd om mig, Skillnaden mellan dig och mig är är till en stor del medkänsla för trådskaparen, tänk om det var din dotter som hade skapat en tråd på nåt forum och alla hade bemött henne med med total respektlöshet, du hade blivit arg och försvarat henne så gott det går, det är jag säker på, men bryr du dig om trådskaparen? Har du minsta medkänsla för denna hänsynslösa mördare som har begått denna fasansfulla brott!?! Herregud ut och upplev världen, Var snäll så långt det går, jag har inte gjort några självmål, tror du att jag tar dig på allvar? Eller någon annan för den delen som sparkar på en som ligger? Som hon har gjort sedan dom första inläggen i tråden? Om du inte gillar mitt uttryck " verbalt gruppvåldtäkt" så omformulerar jag det till vuxenmobbing. Sjukt patetiskt i vilket fall.

Du måste skämta? Vad vi som har kritiserat TS har gjort är att påpeka att det är moralist förkastligt att använda piratversioner av program för att tjäna sitt uppehälle som fotograf. TS inställaning talar bara om för mig att jag kan ta hennes bilder och sälja dem som mina egna.
 
Mycket, mycket lite som, i så fall. De stulna prylarna är borta och kan inte säljas till någon annan som vill betala. De piratkopierade programmen påverkar inte möjligheterna att sälja kopior till någon annan som vill betala.

(Och för att förebygga invändningar från folk som reagerar med ryggmärgen: observera att ovanstående inte är ett försvar för piratkopiering. Det är helt enkelt en beskrivning av ett sakförhållande.)

Jag skulle säga att det snarare är en beskrivning av en problematik som många inte förstår. Diskussionen om fildelning/piratkopiering kräver att man förstår att även om det är tekniskt enkelt att kopiera och massdistribuera så betyder inte det att det är okej. Det är bara en annan form av stöld/kopiering/användning utan rätt att använda.

Din slutsats att piratkopierade program inte påverkar möjligheterna att sälja kopior till någon annan som vill betala är oerhört märklig. Om vi delar ut mat gratis till jordens alla invånare, innebär inte det att det blir svårare att sälja mat för en annan aktör? Om inget behov finns så finns inte heller en efterfrågan. Det är därför man måste förstå att fildelning/piratkopiering/användning utan rätt att använda påverkar en producents möjlighet att få betalt för sin produkt eller tjänst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.