ANNONS
Annons

Mjukvarumoral och bästa operativsystemet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl ungefär lika fel som andra sidan som använder språket för att skönmåla en kriminell handling och försöker få det att framstå som utan brottsoffer, att man gör producenten av produkten en tjänst, m.m.

Vi som har tjatat mest om att använda korrekt terminologi tillhör inte "andra sidan".

Det är ingen skillnad på en "digital" och en "analog" vara. Båda är varor som kan köpas och säljas. Pss är det ingen skillnad på en "digital" och en "analog" tjänst. Tjänst som tjänst.

Vad jag tror att du menar med "digitala varor" är i själva verket immateriella tillgångar. Sådana kan mycket riktigt kopieras och distribueras utan kvalitetsförlust, men de är inte fysiska varor. Det finns förstås även immateriella tillgångar som är analoga, eller snarare burna av analoga media. Musik på vinylskivor är ett exempel.

Skillnaden är, som jag skrev, att digitala varor/tjänster kan dupliceras utan kvalitetsförlust.

Att kalla något för något som gemene man inte vet vad det är istället för något gemene man hyser stor avsky till tycker jag är att förringa ett brott genom att slänga med juridiska termer.

Då kanske "gemene man" lär sig att avsky något nytt ...

Men att förvärra brottet genom att kalla det nåt det inte är, det är ju precis lika illa...fast det har du inga problem med. Dubbelmoral, heter det visst.

Jag vet inte riktigt om något av brotten stöld och upphovsrättsbrott är värre än det andra. Jag har inte straffskalorna i huvudet, men båda kan ju ge fängelse.

Skillnaden är, som jag skrev, att digitala varor/tjänster kan dupliceras utan kvalitetsförlust.

Nej, det där låter bara förvirrat. Vad är en "digital vara"?

Immateriella tillgångar burna av digitala media kan dupliceras utan kvalitetsförlust, men de är inte varor.

Jag vet inte riktigt om något av brotten stöld och upphovsrättsbrott är värre än det andra. Jag har inte straffskalorna i huvudet, men båda kan ju ge fängelse.

Det beror på.
För "vanlig" stöld, d v s sådan som inte är att anse som grov är maxstraffet detsamma (2 års fängelse) som för brott mot upphovsrätten. Däremot är "botten" inte densamma eftersom ringa stöld betecknas snatteri. I fallet stöld innefattar straffskalan endast fängelse, medan brott mot upphovsrätten även innefattar dagsböter (precis som snatteri).

Ska man envisas med att använda fel terminologi skulle det i flera fall snarare vara relevant att tala om t ex bildsnatteri ur straffvärdeshänseende. Det är ju ett begrepp de flesta känner till dessutom (det har ju varit ett argument i tråden för att använda ordet stöld). Nu tycker jag inte heller att det är en bra idé eftersom det är lika fel som bildstöld.

Nej, jag syftade på texten jag citerade.

Hur ser en ljudbok ut? (Retorisk fråga.) En ljudbok är immateriell, men dess bärare kan vara digital. Den kan också vara analog (t.ex. i form av en ljudkassett).

Köper du en ljudbok på nätet (digitalt) är det en digital vara.

Installerade windows 7 för ett tag sedan för att öka hastigheten på dator vilket fungerade bra. Men allting annat går ju åt skogen! Lyckas inte installera ett enda program för min förbannade dator blockerar varena crack jag laddar ner från pirate bay. Jag kan inte ens installera office!!!! HJÄLP

Gratulerar Lina, du har alltså en version av Windows som numera bättre hanterar hot från trojaner, virus mm. Det som alla Mac-frälsta sågar Windows för. Lycka till med din nya stabila/säkrare Windows 7 PC.

Jag får väl tänka om och se hur jag ska lösa problemen.
Tack för tipset om libreoffice! Det ska jag genast skaffa. Måste ju kanna skriva avtal med kunder osv... =)
Ps. Jag försörjer mig inte alls på mitt fotande. Håller bara på att starta upp eget, så sånt här är ju viktigt tills man skaffar företagsdator.
Mvh Lina

Äh, du behöver ju inte ett helt Officepaket. I Windows ingår ju både programmet "Anteckningar" och "Wordpad". De är ju fullt fungerande och innehåller det du behöver för att skriva modellavtal, fakturor, kvittenser mm.

"Tills man skaffar företagsdator"? Du vet att du kan stoppa in din privata dator, kamera, objektiv mm som egeninsatt kapital till företaget, eller? Då kan du ta ut motsvarande summor ur företaget utan att skatta för dem en gång till ;)

All mjukvara du köper kan du dessutom dra av helt första året, så regga dig för moms och köp de mjukvaror du "måste" ha, dra av momsen, skriv av kostnaden och gå med låg vinst.

Ok, jag får skämmas... Men tack för att du tyckte bilderna var bra. =) Jag är dock en väldigt simpel yrkesfotograf än så länge...

Din tanke med att erbjuda gratis porträttfotograferingar för att få en portfolio och referensbilder är bra. Billigt hade kanske varit ännu bättre än helt gratis, men det är ditt val. Tänk dock på att skriva modellavtal så att du får rättigheten att använda bilderna i din marknadsföring!

Skulle ju vara pinsamt om du som YRKESFOTOGRAF skulle använda bilderna olovligen! Då har du nog gjort ditt inom fotografering. Att bygga upp ett gott anseende tar tid, men ett enda misstag och ryktet sprids som en löpeld och du kommer inte att få fler kunder.

Som yrkesfotograf är det dessutom viktigt att man kan leverera rätt sak, i rätt tid och till rätt pris. Därför är det viktigt att du ser till att dina arbetsredskap är tillförlitliga och att du kan hantera dem. Köp de mjukvaror du måste ha, så kan du ringa/chatta med deras support och framför allt så får du uppdateringar som fixar till småbuggar som upptäcks och därmed ett stabilare mjukvaruverktyg. Det är minst lika viktigt som att du rengör objektivet med blåsbälg och putstrasa med jämna mellanrum.

Satsa på att bli yrkesfotograf, men se till att undvika simpla metoder och få rykte som bedragare :(

Har funderat lite grann kring fenomenet piratkopiering, den bakomliggande principen är: 'någon annan betalar'. Om inte så vore fallet skulle det knappast finns något att kopiera.
Jag vill ha något men är inte beredd att ta den ekonomiska konsekvensen av min på annat sätt icke tillfredsställbara önskan.

Förutsättningen för att det ska vara en viabel metod är att det finns tillräckligt många som inte agerar på samma sätt - dvs jag kan som proponent för piratkopiering inte riskera att övertyga en alltför stor majoritet om det kloka i mitt val. Dessutom måste risken för repressalier vara låg - närmast obefintlig.

(Avancerad) skatteplanering/skatteflykt har samma grundläggande värdering som bakgrund - mina behov är alltid överordnade det större sammanhanget.

Det ska bli intressant att följa den fortsatta samhällsutveckling när allt fler lämnar den mossiga föreställningen om ömsesidighet för en strikt individualiserad syn på vad man bidrar med och vad man har rätt att kräva.

Har funderat lite grann kring fenomenet piratkopiering, den bakomliggande principen är: 'någon annan betalar'.

Tycker det är ännu märkligare med fenomenet att så många vill ha en polis i sin dator. Om inte jag minns fel, från de få gånger jag använt Windows, så råkade jag ut för att Internet Explorer förbjöd mig att spara bilder från sidor jag besökte. Detta trots att det är fullt lagligt att spara bilder för eget bruk. Kör man Windows måste man vara ett fan av övervakningssamhället. Linux filosofi är den motsatta; Full frihet för användaren. Har jag en cd ska jag få bränna den för att använda i min mp3-spelare, med mera.

Tycker det är ännu märkligare med fenomenet att så många vill ha en polis i sin dator. Om inte jag minns fel, från de få gånger jag använt Windows, så råkade jag ut för att Internet Explorer förbjöd mig att spara bilder från sidor jag besökte. Detta trots att det är fullt lagligt att spara bilder för eget bruk. Kör man Windows måste man vara ett fan av övervakningssamhället. Linux filosofi är den motsatta; Full frihet för användaren. Har jag en cd ska jag få bränna den för att använda i min mp3-spelare, med mera.

Detta blir en sidodiskussion, men det där med att "så många vill ha en polis i sin dator" är att överdriva rätt rejält.

Du förstår nog säkert att de flesta inte alls vill ha det. Att de har det (om det nu är så mycket "polis" över det) beror på okunskap. Det är - som du också vet - inget medvetet val av Windows-användare.

Med tanke på att stöld per definition måste innebära skada för den som blir bestulen så skulle jag nog säga att det är värre. Upphovsrättsbrott måste ju inte nödvändigtvis orsaka nån skada för att vara ett brott.

Är det verkligen så att folk vill ha en inbyggd polis i sin dator? Man ska väl inte blanda ihop det med att man (om man vill, för det är ju inställningar man själv kan ändra på i en del fall) kan eller kan låta bli att låta Windows blockera en del trafik eller åtminstone låta systemet varna en innan man öppnar dörren själv.

Sen är det en helt annan sak att det kan vara olyckligt att tillverkarna av operativsystemen (i en del fall även av hårdvara av olika slag) också äger verksamhet som handlar om att sälja "innehåll" i form av musik och video. De har då också ett mycket starkt intresse att skydda den verksamheten.

Även om jag tycker att det är bra om man försöker vara lite altruistisk i livet så inser även jag att folk måste få ta betalt för sina insatser om de vill och kan. Jag tycker därför inte att det är konstigt att man betalar för musik som man vill ha eller lyssna på på ett eller annat sätt. De flesta andra tar ju också betalt såsom, rörmokare, bilmekar och tandläkare bara för att nämna några. De säljer saker som det är svårt att sno åt sig gratis för de kontrollerar sin produkt eller kunskap och de har kontroll över hur den överförs till konsumenten. Så de kan ta betalt och gör det oftast (ibland byter folk tjänster men de har ju även där ett pris - ett bytesvärde).

Fotografer däremot gör numera inte längre alltid det. Kontrollerar överförandet av värdet alltså och därför är de lätta att sno värden från. Jag tycker inte det känns OK för den skull att exv. fotografer inte skulle få betalt för sitt arbete - även om jag inte är yrkesfotograf själv. Varför skulle det vara gratis i det fallet en del andra fall som vi tror är gratis? Dessutom är det ofta inte gratis i de fall det uppfattas som gratis heller. I det senare fallet och det kan exv. gälla tjänster som Facebook, så betalar alla användare med sina riktiga användardata - inga alias alltså utan riktiga användardata, för det måste till riktiga autentiska användardata för att kommunikationen mellan människor på Facebook ska kunna fungera. Hur mycket värt är inte det. Vem kan konkurrera med den datakvaliteten därute? Skatteverket - när det gäller Sverige?

När det gäller Linux så nämner du inte en sak och det är att hela den världen lever inte bara på allmosor från folk som tycker synd om svältande utvecklare och deras svältande barn i trasor. De lever på att folk tror att det är billigare att leva i en Linux-värld. Gartner Group har gjort undersökningar kring "Total cost of ownership" och jämfört med andra typer av system och kommit fram till att det inte är någon större skillnad i totala kostnaderna för att drifta dessa olika typer av system. I det ena fallet kostar systemen mer initialt men sedan kan driften vara billigare medan i fallet Linux kan själva operativet vara gratis, men trots det köper många företag ett hopplock som något annat företag åtagit sig att ge support på och ta ansvar för. Få affärsdrivande företag finner någon ekonomi att definiera sitt eget Linuxkopkok själva. Om man köper gratis "får man ta ansvar själv"och alla varken kan eller vill detta och ännu fler ser ingen ekonomi i detta utan vill hellre göra det företaget är till för att göra - driva affärer av olika slag.

Linux är populärt bland många fattiga studenter för de har all tid i världen men inga pengar. UIte i industrin finns pengar men ingen tid så de väljer av dessa skäl ofta andra typer av system och ser till att tjäna pengar så att de kan betala för dem.

Ska vi prata operativsystem och övervakningssamhällen så skulle jag inte vara förvånad om Kina - världens största övervakningssamhälle - just driftar sina övervakningssystem på just Linux. De har väl väl motiverade skäl att inte exv. köra Windows eftersom det ju i så fall skulle gynna amerikanska företag företrädesvis ,för den delen som gäller ren betalning för exv. operativsystemen. Teknik är teknik och den skiter i vem den stöder bara folk på ett eller annat sätt betalar för den. Inte heller Linux-systemen i Kina är gratis för även de sköts av folk som uppbär lön. Inget är gratis, det är bara affärsmodellerna som skiljer sig åt. De som säger sig erbjuda något gratis gör det nästan alltid med en baktanke för i deras affärsmodell fungerar gratis som "flugpapper" i en business som tar betalt i någon annan ände. I Linux-världen är själva OS:et gratis men konsultid med Linux-tekniker är inte sällan dyrare än Windows-tekniker enligt lagen om tillgång och efterfrågan - gungor och karuseller om man så vill.

Senast ändrad:
Linux är populärt bland många fattiga studenter för de har all tid i världen men inga pengar. UIte i industrin finns pengar men ingen tid så de väljer av dessa skäl ofta andra typer av system och ser till att tjäna pengar så att de kan betala för dem.

Jaså - du kanske skulle informera världens stora börser om detta dystra faktum - de tenderar att köra just linux.

När det gäller Linux så nämner du inte en sak och det är att hela den världen lever inte bara på allmosor från folk som tycker synd om svältande utvecklare och deras svältande barn i trasor. De lever på att folk tror att det är billigare att leva i en Linux-värld. Gartner Group har gjort undersökningar kring "Total cost of ownership" och jämfört med andra typer av system och kommit fram till att det inte är någon större skillnad i totala kostnaderna för att drifta dessa olika typer av system. I det ena fallet kostar systemen mer initialt men sedan kan driften vara billigare medan i fallet Linux kan själva operativet vara gratis, men trots det köper många företag ett hopplock som något annat företag åtagit sig att ge support på och ta ansvar för. Få affärsdrivande företag finner någon ekonomi att definiera sitt eget Linuxkopkok själva. Om man köper gratis "får man ta ansvar själv"och alla varken kan eller vill detta och ännu fler ser ingen ekonomi i detta utan vill hellre göra det företaget är till för att göra - driva affärer av olika slag.

Linux är fortfarande de största operativsystemet på webben. Många stora organisationer använder också. Open source har ingenting med att göra att det skulle vara gratis på något sätt, bara fritt. Självklart är inte ett Linux system gratis, support och drift kostar. Sen kan man diskutera TCO till döddagar. Men det är riktigt det tråden handlar om, tycker jag.

I övrigt Sten-Åke så håller jag med dig till 100%.

För den som vill läsa mera vad det här med GNU-Linux egentligen innebär läs här: FSF.org

Ja, eftersom det är så fritt konfigureringsbart / låsbart / begränsande / fritt som användaren har möjlighet att betala en expert för att sätta systemet till.

Anledningen till att de inte kör Mac är att det är för enkelt att knäcka, anledningen till att de inte kör Windows är att det är för stort för tillämpningen. För många kryphål går att hitta eftersom systemet är så allomfattande, för mycket kan gå fel eftersom operativsystemet är så mångsidigt.

Här slår det alltså över en tröskelnivå en gång till, när användaren/köparen av tjänsten/varan har så mycket pengar att priset kvittar, bara produkten motsvarar kravställningen.

[edit]
-angående börser då alltså, ett inlägg kom imellan.
[/edit]

anledningen till att de inte kör Windows är att det är för stort för tillämpningen. För många kryphål går att hitta eftersom systemet är så allomfattande, för mycket kan gå fel eftersom operativsystemet är så mångsidigt.

[edit]
-angående börser då alltså, ett inlägg kom imellan.
[/edit]

Det egentliga skälet var väl att windows var för långsamt, de inbyggda säkerhetsproblemen var bara en 'bonus'

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar