Installerade windows 7 för ett tag sedan för att öka hastigheten på dator vilket fungerade bra. Men allting annat går ju åt skogen! Lyckas inte installera ett enda program för min förbannade dator blockerar varena crack jag laddar ner från pirate bay. Jag kan inte ens installera office!!!! HJÄLP
Gratulerar Lina, du har alltså en version av Windows som numera bättre hanterar hot från trojaner, virus mm. Det som alla Mac-frälsta sågar Windows för. Lycka till med din nya stabila/säkrare Windows 7 PC.
Jag får väl tänka om och se hur jag ska lösa problemen.
Tack för tipset om libreoffice! Det ska jag genast skaffa. Måste ju kanna skriva avtal med kunder osv... =)
Ps. Jag försörjer mig inte alls på mitt fotande. Håller bara på att starta upp eget, så sånt här är ju viktigt tills man skaffar företagsdator.
Mvh Lina
Äh, du behöver ju inte ett helt Officepaket. I Windows ingår ju både programmet "Anteckningar" och "Wordpad". De är ju fullt fungerande och innehåller det du behöver för att skriva modellavtal, fakturor, kvittenser mm.
"Tills man skaffar företagsdator"? Du vet att du kan stoppa in din privata dator, kamera, objektiv mm som egeninsatt kapital till företaget, eller? Då kan du ta ut motsvarande summor ur företaget utan att skatta för dem en gång till
All mjukvara du köper kan du dessutom dra av helt första året, så regga dig för moms och köp de mjukvaror du "måste" ha, dra av momsen, skriv av kostnaden och gå med låg vinst.
Ok, jag får skämmas... Men tack för att du tyckte bilderna var bra. =) Jag är dock en väldigt simpel yrkesfotograf än så länge...
Din tanke med att erbjuda gratis porträttfotograferingar för att få en portfolio och referensbilder är bra. Billigt hade kanske varit ännu bättre än helt gratis, men det är ditt val. Tänk dock på att skriva modellavtal så att du får rättigheten att använda bilderna i din marknadsföring!
Skulle ju vara pinsamt om du som YRKESFOTOGRAF skulle använda bilderna olovligen! Då har du nog gjort ditt inom fotografering. Att bygga upp ett gott anseende tar tid, men ett enda misstag och ryktet sprids som en löpeld och du kommer inte att få fler kunder.
Som yrkesfotograf är det dessutom viktigt att man kan leverera rätt sak, i rätt tid och till rätt pris. Därför är det viktigt att du ser till att dina arbetsredskap är tillförlitliga och att du kan hantera dem. Köp de mjukvaror du måste ha, så kan du ringa/chatta med deras support och framför allt så får du uppdateringar som fixar till småbuggar som upptäcks och därmed ett stabilare mjukvaruverktyg. Det är minst lika viktigt som att du rengör objektivet med blåsbälg och putstrasa med jämna mellanrum.
Satsa på att bli yrkesfotograf, men se till att undvika simpla metoder och få rykte som bedragare