Bussmicke
Aktiv medlem
Byta? Man kan ha båda ;-)
Min E-M5 kommer jag inte att sälja. Inget fel på kameran och det är en bra backup till Storebror.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Byta? Man kan ha båda ;-)
Nej, absolut inte! Snarare en mycket välkommen nygammal nyhet, som jag saknat sedan jag hade min Panny G2.
Tilt-displayen är begränsande då den bara fungerar i landskapsläge. Den här displayen möjliggör spännande bildvinklar även i porträttläge. Underbart!
Frågan är visserligen inte ställd tlil mig, men jag svarar ändå.
Jag har kameror med både tilt- och vridskärm. De har olika för och nackdelar.
En tiltskärm är enklare att manövrera, men är inte så användbar när man vill ta stående bilder, och den går inte att fälla in baklänges så att displayen blir skyddad. Den fungerar riktigt bra att använda som "schaktsökare" för lite smygfoto.
En vridskärm är mer flexibel. Den är inte heller idealisk för stående bilder, men det fungerar bättre än en tiltskärm. Den fungerar för självporträtt, vilket väl är en enorm fördel idag.
Jag vill nog också påstå att en vridskärm är bättre för video.
Som pekskärm fungerar båda sorterna precis lika bra när de är infällda, men det är riktigt att en utfälld vridskärm är lite bökigare att peka på.
Vilken är den minsta bländaren som ni brukar använda när ni vill ha maximalt skärpedjup?
Vilken är den minsta bländaren som ni brukar använda när ni vill ha maximalt skärpedjup?
beror det här med diffraktionen (problemen) lite på objektivet? jag menar - om man har en m.zuiko på minsta bländare f1.8 och kör f8 vs ett objektiv som har minsta bländare f6.7 och kör den på f8 ?
Nej, begränsningen i upplösning pga diffraktion bestäms generellt sett endast av bländarens storlek (i förhållande till våglängden på ljuset), dvs f8 innebär samma begränsning oberoende av optik.
Se tex: http://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction-limited_system
För den som inte har upptäckt den så finns det en nyuppväckt tråd om diffraktion här på Fotosidan. De senaste inläggen handlar om hur man kompenserar för skärpeförluster pga diffraktion i efterbehandlingen.