Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
kim99x skrev:

jasså? så fotografisk tidskifts jämförelse är horribel och fruktansvärt orättvis??

nä, det är ditt inlägg som är horribel :p

Kim. Kan du visa länken till artikeln som bilderna kommer ifrån? Jag är uppriktigt nyfiken och har den största respekt för tidningen i fråga.
Det skulle vara intressant att läsa om hur man gjort jämförelsen.

Mvh / Hasse

digitalt/analogt spelar ingen roll

Oavsett vilket system man använder är ändå utkomsten beroende av fotografen. Det spelar ingen roll om man har värsta digitala utrustningen och får kliniskt rena bilder, är motiv, komposition och ljussättning dåliga så är det inte mer än en skitdålig bild i alla fall. För att undvika att trampa på några tår: det samma gäller givetvis för analoga bilder.

Vad jag försöker säga är, bra bilder har tagits i hundra år. Nu är utrustningen mångdubbelt mer avancerad än vad som fanns till exempelvis Ansel Adams förfogande. Har bilderna blivit bättre i samma takt? Svar NEJ!

Vad skall jag med en kristallklar A4-kopia av ett skitdåligt foto, analogt eller digitalt? Istället för att fundera över hur den senaste tekniska landvinningen skall göra mig till en bättre fotograf (vilket troligtvis inte kommer att funka ändå) så borde man kanske istället ta o läsa lite böcker om motivval och komposition, eller kanske rena bilderböcker av folk som kan fotografera?

Min egen uppfattning och högst personliga åsikt är att manuella kameror tvingar fotografen till mer eftertanke, och kanske därigenom till mer genomtänkta bilder?

Just my $0.02.

Jacob vP skrev:
Jag går på bio ibland, och kollar på film. Det är kul. Visst är det fantastiskt att dom fortfarande använder 35mm film till bio. T.o.m mindre filmyta än småbildsnegget vi får ut ur våra analoga kameror. Konstigt att ingen använder digitala filmkameror :D
Har inte George Lucas gått över till digitalt? Jag kan ha förväxlat det eftersom jag inte är så intresserad av bilder som rör sig, men någon av de stora drakarna var det som gjorde det för ett par år sen.

Sen läste jag någonstans att det numera finns digitala biografer i staterna. Rätt häftigt, för det är verkligen en bransch som inte har rört sig fort. Jag har jobbat på ett biografteknikföretag och det var en ahaupplevelse att se apparaterna de använder på biograferna. Projektorerna kunde vara typ 50 år gamla, kanske tom äldre i vissa fall. Nyare teknik som avancerat ljud och sånt kom i moduler som man skruvade på utanpå. Svart plast kontrasterar duktigt mot grön hammarlack :)

Senast ändrad:
"...Lucas gått över till digitalt? "

Säkert så! Och mycket av filmmaterialet behandlas ju digitalt. Mycket görs ju direkt i datorer.

Men min lilla långsökta jämförelse rörde sej om påståendet att ett 5mp chip skulle vara bättre än 35mm film.

Sökte bara efter ytterligare ett område där 35mm film regerar och digital 5mp chips inte har en chans.

Skulle inte förvåna mej ett skvatt om det finns digitala filmkameror som används till spelfilm. Likaså digitala biografer. Vi går ju mot den utvecklingen.

Men håll med om att då är det riktiga värstinggrejjer till digitala chips vi snackar om, eller hur. Inte miniatyrchips i konsumentkameror.

Som kim sagt flera ggr: "35mm film vs 5mp" (eller va det tvärtom).

/Jacob vP

Nej, det är dags att VAKNA UPP grabbar...

Digitalt är bättre på ALLA punkter! överlägset faktiskt! öppna ögonen så kommer ni också se det, precis som 300miljoner andra redan gjort.

Ni får gärna visa fram exemplar om det motsatta men ni kommer inte att klara det, heller inte hitta något på Internet.

När ni får se fakta om att digitalt är totalt överlägset tittar ni bort och säger att det inte stämmer - precis som små barn som är rädd för sanningen.

För 3år sedan hade ni rätt! men inte sedan...

De som har testat "vad som är bäst" har haft de finkornigaste filmerna, bästa kamerorna och en av de dyraste och bästa skanner...
resultat blev att film blev totalt överkörd!
(det var 3år sedan)

Idag väljer man film ifall man:
1) inte vet bättre
2) tror det är billigare
3) nostalgisk
4) inte är i behov av bra kvalitet
5) gillar kemikalier och döda djur/natur

Det finns faktiskt inte 1 (helt otroligt) fördel med analog miljöförstöring!

Analog är en lååång omväg som ger ett sämre resultat!

Ni säger?

* ett dia innehåller mer information?
- knappast.. kanske mot en agfa instamatic 0.04MP, fakta visar att en bra bild på runt 3MP är fullt jämförbar och naturligtvis bättre än det bästa av det bästa i den analoga världen.

* jag måste visa ett dia på projektor
- varför inte köpa en projektor som du kopplar till datoren då? det den kostar har du ju spart ihop efter 1år utan framkallnig! annars kan du ju ordna din digitalbild på ett dia då? mao en ännu bild med bättre kvalitet att visa fram!

* alla miljoner fakta jag sett ljuger och är inte rättvis
- kanske är det dags att se det med egna ögon då? har verkligen du rätt som inte har sett någonting med egna ögon och ca 500miljoner som själv testat fel?

* det är så dyrt
- räkna inte bara vad det kostar i inköp, tänk lite på framtiden också. det finns MYCKET pengar att spara på att inte framkalla! räkna på 2-3 år så har du plötsligt råd att köpa en ny bil när du kör digitalt!

* levetiden på bilderna är kort
- levetid på en CD varierar med hur du hanterar dem, gör du det riktigt så kan du ha dem i 100-200år! dessutom kan du ta kopior med samma kvalitet vilket betyder att bilderna kan leva för alltid!

Tester visar kanske att levetiden på vissa CD är kort om du har de liggande utomhus, i fönster, i solarium, i svavelsyra etc.. Här gäller det naturligtvis att göra det som är bäst för CD skivorna, dvs ha dem på en trygg plats och undvika placera dem på E4:an osv..

* det är så jobbigt att hantera bilderna
- I alla typer av fotografering så gör du det som är bäst för bilderna. Tycker du det är en jobbig process att kopiera bilderna med jämna mellanrum och lagra dem på ett tryggt sätt kanske du borde fundera på att samla frimärken istället, om du nu orkar hantera dem.

Samma jämförelse blir att vara pilot utan att orka läsa manualerna!

* måste köpa sååå dyr utrustning, dator osv..
- du sitter ju framför en dator idag? ska du skanna dina bilder behöver du minst en 5ggr dyrare utrustning!!
det behövs en 5ggr större bild i MB för att kanske komma upp med typ samma bildkvalitet, dvs 5ggr så stor lagringsplats, en jävl.. dyr skanner, en 5ggr kraftigare maskin...
inte ens om du slänger ut 1miljon kronor kan du hänga med på bildkvaliteten på en 3MP digitalkamera!

* jag väntar tills kameran har 400 miljoner pixlar
- varför då? när 3MP är helt överlägset den dyraste analoga utrustningen som finns?
PS - tror du verkligen att dagens objektiv kan hänga med då? idag har de problem med en kamera som har 6MP.

* jag vill ha fullframe sensor?
- du kommer knappast gilla konsekvenserna, iallafall inte om det är många pixlar!
då kommer du behöva svindyra objektiv och frågan är om de klarar att ge bra resultat?

* jag vill ha vidvinkel
- klippa och limma bilderna då; vi pratar då den fetaste möjliga vidvinkel! men annars bör nog 18mm vara tillräckligt bra för de som inte gillar photoshop?

* dyra objektiv
- räknar du på tele objektiv så kan du spara feta tusenlappar, räknar du dyra vidvinkel så har du fort tjänat ihop till detta eftersom du inte betalar film och filrullar!
digitalt kostar ca 10kronor för en par hundra bilder!

* de är inte tillräckligt snabba..
- ehh, inte agfa instamatic turbo kanske.. men det finns också snabba kameror - kanske är det dags att se vad som finns på marknaden?

* mellanformat etc är fortfarande bättre
- Nej, det finns digitala bakstycken som också är totalt överlägsen dessa.

* digitalt är fusk
- jasså? men att klippa och redigera bilder, manipulera i ett mörkrum, mata och locka djur, använda filter osv osv är tillåtet?

* digitalt är inte fotografering
- ? nehe, vad är det då? cykling?

* jag har testat en digitalkamera och den var inte alls lika bra..
- givetvis pratar jag om professionella kameror, inte digitala kompaktkameror.

* jag såg en bild i en tidning som jag tror var digital och den var dålig! därför är analogt bättre!
- jag har sett typ 5000 miljarder dåliga bilder som jag VET var ifrån en analog. alla vet att det är den som står bak kameran som är skyldig oavsett digitalt/analogt. Givetvis också vilken kamera de har använt. Skyll inte på tekniken när du borde veta bättre.

* Jag kommer aldrig använda digitalt!
- du får använda precis vad du vill, men vet detta:
I 99% kommer din analoga bild att hamna i en digital process oavsett om du gillar det eller ej, vet det eller inte.

När bilden gör detta betyder det att du tar en lååång och dyrare omväg för att få ett sämre resultat.

Fotografera hur ni vill, med vad ni vill och vart ni vill. Men inte säg att jorden är platt när det finns bevis på motsatsen. :p

Jacob vP skrev:
Skulle inte förvåna mej ett skvatt om det finns digitala filmkameror som används till spelfilm. Likaså digitala biografer. Vi går ju mot den utvecklingen.

Men håll med om att då är det riktiga värstinggrejjer till digitala chips vi snackar om, eller hur. Inte miniatyrchips i konsumentkameror.
Ja, herr Lucas lär väl knappast ha kört en sväng till Onoff och köpt ett par billiga DV-kameror på avbetalning ;)

Jag tror att Peter_o prexis skaffat sej en digital kamera
---------------------------------
Nopp, har haft en länge.. :)

Peter_o skrev:
Digitalt är bättre på ALLA punkter! överlägset faktiskt! öppna ögonen så kommer ni också se det, precis som 300miljoner andra redan gjort.

Ni får gärna visa fram exemplar om det motsatta men ni kommer inte att klara det, heller inte hitta något på Internet.

Åter igen dessa eviga förstärkningsord... överlägset i förhållande till vad? I dagsläget pratar vi om marginaler. Om man dessutom ser till kostnaden eller tillbehörsutbudet så börjar jämförelsen bli fånig. Oavsett den tekniska bildkvalitén erbjuder den analog fotografering fler tekniker än digital fotografering och det har jag redan påvisat.

Jag lägger ner stafettpinnen nu om jag inte får en direkt replik.

... men tydligen inte tagit en enda bild som duger för publicering ...
--------------------------------------
har detta någon betydelse eller? jag pratar om digital teknik vs analog teknik, inte om mina bilder.

Åter igen dessa eviga förstärkningsord... överlägset i förhållande till vad? I dagsläget pratar vi om marginaler. Om man dessutom ser till kostnaden eller tillbehörsutbudet så börjar jämförelsen bli fånig. Oavsett den tekniska bildkvalitén erbjuder den analog fotografering fler tekniker än digital fotografering och det har jag redan påvisat.

Jag lägger ner stafettpinnen nu om jag inte får en direkt replik.
--------------------------------------
jag pratar fakta! jag överdriver inte..

Vad menar du med fler tekniker? det är ju totalt det motsatta!

"* ett dia innehåller mer information?
- knappast.. kanske mot en agfa instamatic 0.04MP, fakta visar att en bra bild på runt 3MP är fullt jämförbar och naturligtvis bättre än det bästa av det bästa i den analoga världen."

Jag visste väl det!

"* jag måste visa ett dia på projektor
- varför inte köpa en projektor som du kopplar till datoren då? det den kostar har du ju spart ihop efter 1år utan framkallnig! annars kan du ju ordna din digitalbild på ett dia då? mao en ännu bild med bättre kvalitet att visa fram!"

Okej... spara spara....

"* alla miljoner fakta jag sett ljuger och är inte rättvis
- kanske är det dags att se det med egna ögon då? har verkligen du rätt som inte har sett någonting med egna ögon och ca 500miljoner som själv testat fel?"

Nä prexis. Skit e gott. 500 miljoner flugor kan inte ha fel.

"* det är så dyrt
- räkna inte bara vad det kostar i inköp, tänk lite på framtiden också. det finns MYCKET pengar att spara på att inte framkalla! räkna på 2-3 år så har du plötsligt råd att köpa en ny bil när du kör digitalt!"

Jag vill ha en Porsche... men vänta nu, jag sparar ju till en digital proj. Fasen åxå.

"* levetiden på bilderna är kort
- levetid på en CD varierar med hur du hanterar dem, gör du det riktigt så kan du ha dem i 100-200år! dessutom kan du ta kopior med samma kvalitet vilket betyder att bilderna kan leva för alltid!
Tester visar kanske att levetiden på vissa CD är kort om du har de liggande utomhus, i fönster, i solarium, i svavelsyra etc.. Här gäller det naturligtvis att göra det som är bäst för CD skivorna, dvs ha dem på en trygg plats och undvika placera dem på E4:an osv.. "

Håller med dig Peter_o... delvis. Har ännu inte sett någon 200 år gammal CD.

"* det är så jobbigt att hantera bilderna
- I alla typer av fotografering så gör du det som är bäst för bilderna. Tycker du det är en jobbig process att kopiera bilderna med jämna mellanrum och lagra dem på ett tryggt sätt kanske du borde fundera på att samla frimärken istället, om du nu orkar hantera dem.

Samma jämförelse blir att vara pilot utan att orka läsa manualerna! "

Va ??? var kom piloterna ifrån?

"* måste köpa sååå dyr utrustning, dator osv..
- du sitter ju framför en dator idag? ska du skanna dina bilder behöver du minst en 5ggr dyrare utrustning!!
det behövs en 5ggr större bild i MB för att kanske komma upp med typ samma bildkvalitet, dvs 5ggr så stor lagringsplats, en jävl.. dyr skanner, en 5ggr kraftigare maskin...
inte ens om du slänger ut 1miljon kronor kan du hänga med på bildkvaliteten på en 3MP digitalkamera! "

1 miljon kronor. Jag hoppas du skojar! Jag har lagt ut omkring 170000 kr och jag trodde jag kunde få bätte bildkvalitet än 3mp kamerorna. Vilken sucker jag måste va!

"* jag väntar tills kameran har 400 miljoner pixlar
- varför då? när 3MP är helt överlägset den dyraste analoga utrustningen som finns?
PS - tror du verkligen att dagens objektiv kan hänga med då? idag har de problem med en kamera som har 6MP."

Jaha....

"* jag vill ha fullframe sensor?
- du kommer knappast gilla konsekvenserna, iallafall inte om det är många pixlar!
då kommer du behöva svindyra objektiv och frågan är om de klarar att ge bra resultat? "

Hepp! Det har du rätt i Peter_o.

"* jag vill ha vidvinkel
- klippa och limma bilderna då; vi pratar då den fetaste möjliga vidvinkel! men annars bör nog 18mm vara tillräckligt bra för de som inte gillar photoshop?"

no comment..

"* dyra objektiv
- räknar du på tele objektiv så kan du spara feta tusenlappar, räknar du dyra vidvinkel så har du fort tjänat ihop till detta eftersom du inte betalar film och filrullar!
digitalt kostar ca 10kronor för en par hundra bilder!"

Men jag sparar ju till en digitalproj... och en Porsche...ju!

"* de är inte tillräckligt snabba..
- ehh, inte agfa instamatic turbo kanske.. men det finns också snabba kameror - kanske är det dags att se vad som finns på marknaden?"

Vad menar du med snabba kameror???

"* mellanformat etc är fortfarande bättre
- Nej, det finns digitala bakstycken som också är totalt överlägsen dessa."

Japp! Stämmer bra. Fast jag skulle ju inte vilja använda ordet ÖVERLÄGSEN. För det är dom inte ännu. Dessutom är dom mycket mycket dyra.

"* digitalt är fusk
- jasså? men att klippa och redigera bilder, manipulera i ett mörkrum, mata och locka djur, använda filter osv osv är tillåtet?"

Nä digitalt är inte fusk.

"* digitalt är inte fotografering
- ? nehe, vad är det då? cykling?"

jo, jo. du har så rätt så.

"* jag har testat en digitalkamera och den var inte alls lika bra..
- givetvis pratar jag om professionella kameror, inte digitala kompaktkameror."

Hallå... var du inte inne på 3mp kameror nyss? Du kan ju inte jämföra äpplen med päron.

"* jag såg en bild i en tidning som jag tror var digital och den var dålig! därför är analogt bättre!
- jag har sett typ 5000 miljarder dåliga bilder som jag VET var ifrån en analog. alla vet att det är den som står bak kameran som är skyldig oavsett digitalt/analogt. Givetvis också vilken kamera de har använt. Skyll inte på tekniken när du borde veta bättre."

Håller med dej!

"* Jag kommer aldrig använda digitalt!
I 99% kommer din analoga bild att hamna i en digital process oavsett om du gillar det eller ej, vet det eller inte.

När bilden gör detta betyder det att du tar en lååång och dyrare omväg för att få ett sämre resultat."

Men det gäller ju bara om du ska tryckka bilden eller använda den på internet.

/Jacob vP

Peter_o skrev:
jag pratar fakta! jag överdriver inte..

Vad menar du med fler tekniker? det är ju totalt det motsatta!

Jag skulle säga att originaloptik ofta är bättre än piratoptik. Däremot skulle jag inte vilja drista mig till att säga att originaloptik är överlägsen piratoptik.

Fler tekniker?? En bra teknik är att läsa gamla inlägg.

"* alla miljoner fakta jag sett ljuger och är inte rättvis
- kanske är det dags att se det med egna ögon då? har verkligen du rätt som inte har sett någonting med egna ögon och ca 500miljoner som själv testat fel?"

Nä prexis. Skit e gott. 500 miljoner flugor kan inte ha fel.

= Du har ju inte smakat! kanske det är väldigt gott!

"* det är så dyrt
- räkna inte bara vad det kostar i inköp, tänk lite på framtiden också. det finns MYCKET pengar att spara på att inte framkalla! räkna på 2-3 år så har du plötsligt råd att köpa en ny bil när du kör digitalt!"

Jag vill ha en Porsche... men vänta nu, jag sparar ju till en digital proj. Fasen åxå.

= varför inte båda? eller en Ferrari? kanske ferrari, porsche och en par projektorer?

"* levetiden på bilderna är kort
Tester visar kanske att levetiden på vissa CD är kort om du har de liggande utomhus, i fönster, i solarium, i svavelsyra etc.. Här gäller det naturligtvis att göra det som är bäst för CD skivorna, dvs ha dem på en trygg plats och undvika placera dem på E4:an osv.. "

Håller med dig Peter_o... delvis. Har ännu inte sett någon 200 år gammal CD.

= Konstigt? började inte CD-skivorna produceras på 1800 talet då?

"* det är så jobbigt att hantera bilderna

Samma jämförelse blir att vara pilot utan att orka läsa manualerna! "

Va ??? var kom piloterna ifrån?

= jag tror det finns många pilotskolor i landet, en del utbildar sig väl också i försvaret tror jag..

1 miljon kronor. Jag hoppas du skojar! Jag har lagt ut omkring 170000 kr och jag trodde jag kunde få bätte bildkvalitet än 3mp kamerorna. Vilken sucker jag måste va!

= Jupp, BIG misstake..

"* dyra objektiv
digitalt kostar ca 10kronor för en par hundra bilder!"

Men jag sparar ju till en digitalproj... och en Porsche...ju!

= den som spar han har!

"* de är inte tillräckligt snabba..
- ehh, inte agfa instamatic turbo kanske.. men det finns också snabba kameror - kanske är det dags att se vad som finns på marknaden?"

Vad menar du med snabba kameror???

= typ 8bild/sek!

"* mellanformat etc är fortfarande bättre
- Nej, det finns digitala bakstycken som också är totalt överlägsen dessa."

Japp! Stämmer bra. Fast jag skulle ju inte vilja använda ordet ÖVERLÄGSEN. För det är dom inte ännu. Dessutom är dom mycket mycket dyra.

= vilket du har tjänat ihop på ett år, sedan går du i pluss!

"* jag har testat en digitalkamera och den var inte alls lika bra..
- givetvis pratar jag om professionella kameror, inte digitala kompaktkameror."

Hallå... var du inte inne på 3mp kameror nyss? Du kan ju inte jämföra äpplen med päron.

= det finns professionella kameror som har runt 3Mp också!

"* Jag kommer aldrig använda digitalt!

När bilden gör detta betyder det att du tar en lååång och dyrare omväg för att få ett sämre resultat."

Men det gäller ju bara om du ska tryckka bilden eller använda den på internet.

= Nej, det gäller ALLT

Jag skulle säga att originaloptik ofta är bättre än piratoptik. Däremot skulle jag inte vilja drista mig till att säga att originaloptik är överlägsen piratoptik.

Fler tekniker?? En bra teknik är att läsa gamla inlägg.
-----------------------------------
Har läst dina inlägg och jag hittar inget där du säger att analog har fler tekniker... du pratar i en diskussion om vad du känner och menar men vad det har med saken att göra vet inte jag?

Jag pratar fakta, inte känslor... :)

Menar du att piratoptik är nästan samma sak som originaloptik? menar du då också att en pirat-rolex är samma som äkta vara?

Du har humor. Även när du har fel!

Kul
--------------------------
Vart har jag fel?
rättare sagt så har jag humor när ni har fel.. :p

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar