Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer en 5 megapixlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kanske ska jag också översätta! :D

*

Ett stort antal människor vägrar acceptera att film är totalt helt överkörd och totalt utklassad av digital media. Låt dem tro detta i deras drömvärld än så länge, Öppensinnade folk behöver bara trycka på bilderna och se själva!

*

Du hittar fortfarande inte inlägget trots att jag har gett dig en referens till den? Nåväl, jag tystnar när du visar mig ett digitalt emulsionslyft.
-------------------------
emulsionslyft?? :rolleyes:

vad ska jag göra? lägga cd skivan i vatten då eller?

lycka till!

Peter_o skrev:
Kanske ska jag också översätta! :D

*

Ett stort antal människor vägrar acceptera att film är totalt helt överkörd och totalt utklassad av digital media. Låt dem tro detta i deras drömvärld än så länge, Öppensinnade folk behöver bara trycka på bilderna och se själva!

*

"A high number of people refuse to accept that film is to be eclipsed by digital media."

En del av mina engelska gloskunskaper har fallit i glömska men vad betyder egentligen "eclipsed" i citatet ovan?
Inte är det väl detsamma som:
"totalt helt överkörd och totalt utklassad"

/Jacob vP

..." is to be "....

syftar väl på något som kommer att ske, inte på något som har hänt?!?

Jag tolkar det som: "kommer att komma ifatt...."

Rätta mej om jag har fel. (kommer nog inte att tåla det... är messerschmidt ut i fingerspetsarna)

/Jacob vP

"A high number of people refuse to accept that film is to be eclipsed by digital media."

En del av mina engelska gloskunskaper har fallit i glömska men vad betyder egentligen "eclipsed" i citatet ovan?
Inte är det väl detsamma som:
"totalt helt överkörd och totalt utklassad"
------------------------------
Det betyder något liknande att det ligger bakom, dvs =

totalt helt överkörd och totalt utklassad! :D

"There can be only one" - sorry...

mipert skrev:
Jag är lite retsam idag.

Tydligen med viss rätt men själva lyftet då?

Ärligt talat, hade du verkligen valt den metoden före den analoga även om du hade haft rätt utrustning för att göra lyftet.

Har du problem kan du läsa sista raden..

Öppensinnade folk behöver bara trycka på bilderna och se själva

Peter_o skrev:
... inte sticka iväg ända till Toronto, gå till- http://www.naturfotograf.com...

Herregud Peter,
tycker du att detta är en objektiv och bra referens?
Om du sedan läser all text så ser du att han jämför äpplen med päron. Det är väl inte helt konstigt en analog bild som är scannad i 2700dpi inte blir bra. Denna jämförelse bevisar endast att en D1X är bättre än en medelmåttig scanner.

Tydligen med viss rätt men själva lyftet då?

Ärligt talat, hade du verkligen valt den metoden före den analoga även om du hade haft rätt utrustning för att göra lyftet.
--------------------------------
"Gurgle"... jag pratar inte om vilka prylar du har hemma, vilka du har pengar att köpa, vilka du har kunnskaper att använda..

Jag pratar om resultatet! har alltid gjort det och kommer alltid att göra det.

Har du bara en hink och vatten hemma förstår jag att du tycker det är bättre att använda det.
Men du bör veta att det går att få bättre resultat genom annan teknik! det är det jag pratar om..

jag förstår att många vill fortsätta med hinkar och vatten, men igen säger jag det:
Ni kan få ett bättre resultat digitalt! :)

det verkar som att persson o kim99x är förälskade i sina digitala kameror.

jag förnekar inte att digital har sin framtid

ang bildkvalitet bryr jag inte så mkt om det. eftersom det är viktigast hur man får bilden.

D60 o D100 är inte alls bra på fokus och buffer (det är vad jag har hört) och motsvarar inte alls dom analoga värstingar F5 o 1V.

D1X o Eos1D är kanske mkt bättre på sånt men alldeles för dyra.

Jag anser höga priset, förlängning (1,5x), buffer som stora nackdelar för DSLR.

Därför DSLR är inte helt överlägsna!!

just nu är analog mellanformat/storformat fortfarande ÖVERLÄGSEN om jag ska vara kaxig mot ER när det gäller PRIS/KVALITET.

vilken digitalkamera motsvarar LEICA M, den bästa gatukameran ???

det är billigare göra mkt större "analoga" kopior än skriva ut dyr papper från en dyr speciell skrivare.

DIGITAL är inte fortfarande överlägsen men kommer bli bättre i framtiden det vet jag

jaja vet att ni diskuterar om bildkvalitet

men jag tycker att det är viktigt att få en bra bild med ett bra verktyg. inte bildkvalitet!

Herregud Peter,
tycker du att detta är en objektiv och bra referens?
Om du sedan läser all text så ser du att han jämför äpplen med päron. Det är väl inte helt konstigt en analog bild som är scannad i 2700dpi inte blir bra. Denna jämförelse bevisar endast att en D1X är bättre än en medelmåttig scanner.
-------------------------------------
ehh, ja det är en väldigt bra referens!
räcker inte 35års fotoerfarenhet, en av norges bästa fotografer, skanner för 40.000,- då?

vad är en bra skanner ifall en medelmåttig kostar 40.000?

det blir revolution om D1X o 1D kommer kosta lika mkt som F5 o 1V :) :D hoppas ni förstår vad jag menar

det verkar som att persson o kim99x är förälskade i sina digitala kameror.

jag förnekar inte att digital har sin framtid

ang bildkvalitet bryr jag inte så mkt om det. eftersom det är viktigast hur man får bilden.

D60 o D100 är inte alls bra på fokus och buffer (det är vad jag har hört) och motsvarar inte alls dom analoga värstingar F5 o 1V.

D1X o Eos1D är kanske mkt bättre på sånt men alldeles för dyra.

Jag anser höga priset, förlängning (1,5x), buffer som stora nackdelar för DSLR.

Därför DSLR är inte helt överlägsna!!

just nu är analog mellanformat/storformat fortfarande ÖVERLÄGSEN om jag ska vara kaxig mot ER när det gäller PRIS/KVALITET.

vilken digitalkamera motsvarar LEICA M, den bästa gatukameran ???

det är billigare göra mkt större "analoga" kopior än skriva ut dyr papper från en dyr speciell skrivare.

DIGITAL är inte fortfarande överlägsen men kommer bli bättre i framtiden det vet jag

jaja vet att ni diskuterar om bildkvalitet

men jag tycker att det är viktigt att få en bra bild med ett bra verktyg. inte bildkvalitet!
-------------------------------
Vissa kör med amazon, andra köper nytt. Jag tänker inte stoppa dig, kan heller inte övertyga att den nya bilen kanske är bättre på alla sätt och vis.

Men jag kan ju ge dig ett tips:
Prova!

Peter_o skrev:
Ni kan få ett bättre resultat digitalt!

Det kanske man kan men frågan är om man alltid vill det och frågan är hur realistiskt det är. Emulsionslyftet innebär att man flyttar bilden till en annan bakgrund som till exempel till ett strukturpapper, en träbit, en linneduk eller varför inte till en tegelsten... Jag skulle vilje se dig stoppa in en tegelsten i din kära bläckspruta, förlåt... bläckstråleskrivare.

vill gärna prova den .. men har inte råd med så j*vla dyra kameror.. väntar några år till så skaffar jag en DSLR. men det är inte passande att säga att digital är ÖVERLÄGSEN.

det finns ju några urstarka trimmade camaros (Nikon F3P med motor) :D men dålig väghållning (manuell fokus) :D

Skylines, Supror motsvarar F5 o 1D

Elbilar = kompaktdigitalkameror

Det kanske man kan men frågan är om man alltid vill det och frågan är hur realistiskt det är. Emulsionslyftet innebär att man flyttar bilden till en annan bakgrund som till exempel till ett strukturpapper, en träbit, en linneduk eller varför inte till en tegelsten... Jag skulle vilje se dig stoppa in en tegelsten i din kära bläckspruta, förlåt... bläckstråleskrivare.
----------------------------------
?

en bläckstråleskrivare skriver på papper! inte tegelstener. Det finns säkert enkla sätt att få dina bilder på väggar, bilar, lampor, kylskåp osv men jag har faktiskt helt ärligt aldrig undersökt saken.. ;)

vill gärna prova den .. men har inte råd med så j*vla dyra kameror.. väntar några år till så skaffar jag en DSLR. men det är inte passande att säga att digital är ÖVERLÄGSEN.

det finns ju några urstarka trimmade camaros (Nikon F3P med motor) men dålig väghållning (manuell fokus)

Skylines, Supror motsvarar F5 o 1D

Elbilar = kompaktdigitalkameror
----------------------------------
Kan säkert trimma en digital också... koppla in ett 220V 35Amp diesel aggregat i bakluckan så ska du nog se att det går undan! :p

Peter_o skrev:
Det finns säkert enkla sätt att få dina bilder på väggar, bilar, lampor, kylskåp osv men jag har faktiskt helt ärligt aldrig undersökt saken...

Enklare och roligare än en hink med vatten?

Poängen är fortfarande att digital och analog fotografering kompletterar varandra snarare än utesluter varandra.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar