Bussmicke
Aktiv medlem
Jag borstar av negativen med antistatisk borste och blåsbälg inför varje bild, sedan fotograferar jag med EOS Utilities direkt till datorn och använder Live View för att kontrollera placering.
Så gör jag också. Iaf blåsbälg
Omvandlar de avfotade negativen gör jag i Lightroom med Negative Lab Pro. Resultatet är över förväntan. Jag får ut 21 MP och det är lätt att justera vitbalans och färger i Negative Lab Pro även om det många gånger blir bra redan från början.
Jag tycker NLP är omständigt att justera färger och vitbalans i, blir sällan bra om man börjar dra i reglagen.
Med den tidsåtgången går det nästan på ett ut att använda skanner, exv Plustek OpticFilm 8200i som jag har.Det är lite pillrigt då jag försöker vara noga med att få med så lite damm och smuts på varje bild och jag är också nitisk med att varje negativruta ska vara perfekt placerad i hållaren. Så jag skulle kunna vara snabbare om jag inte var så noggrann (pedantiskt). Har fotat av ungefär 500 bilder nu och snittar 50-60 sekunder på varje bild för själva fotograferingen.