Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac vs PC

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu var det ett par år sedan jag köpte min senaste dator, och det kan ju ha hänt en del sen dess. Då var Apple klart billigare än alla andra alternativ. I alla fall med de krav jag hade. Hade nia krav sett lite annorlunda ut hade Apple varit betydligt dyrare. Prisvärdheten är precis som det ofta är olika på olika modeller och i olika segment.

När jag köpte min MacMini fanns inga andra vettiga alternativ om man ville ha en liten och tyst dator. När jag köpte min iBook var alternativen betydligt dyrare om jag ville ha en helt tyst, 12", hyffsad batteritid, m.m.

Sen är ju Apple rätt duktiga på att ta betalt för extra minne, hårddisk, m.m. Misstänker att samma prispolitik även finns på andra ställen. Men de kan man ju köpa nästan var som helst för betydligt mindre pengar.
 
Apropå att Mac OS X inte strular... Nån som vet hur jag blir av med problemet eller hur det uppstod till att börja med?

/Maverick

Om man inte har haft antivirusprogram, hur vet man då att man inte har haft virus?
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    86.2 KB · Visningar: 346
Maverick skrev:
Apropå att Mac OS X inte strular... Nån som vet hur jag blir av med problemet eller hur det uppstod till att börja med?

/Maverick

Om man inte har haft antivirusprogram, hur vet man då att man inte har haft virus?

Fråga 1 - fråga på forum.macworld.se!

Fråga 2 - finns det något antivirusprogram till Mac?

/ Jan-Olof ... som sitter och väntar på Leopard så att jag kan köpa en iMac24.
 
Ännu bättre Mac-ställe är 99.se eller populärare kallat 99Mac!

Betr virus i mac.
Vad jag har förstått så är det ju så att Mac är Unix-baserat och då måste ett virus aktiveras och godkännas av macägaren.
Alltså är det extremt svårt att installera ett virus i en mac.
Det finns visst 5-6 olika virus till mac.
Jämför det hur många det finns till Win.
 
Maverick skrev:
Apropå att Mac OS X inte strular... Nån som vet hur jag blir av med problemet eller hur det uppstod till att börja med?

/Maverick

Om man inte har haft antivirusprogram, hur vet man då att man inte har haft virus?

du har Voicover på slaget. Du stänger av det i systeminställingar hjälpmedel eller med kringla-F5

Melker
 
Jo, jag såg det på macforumet. Problemet är bara att äpple F5 är ett snabbkommando i Bridge CS3 oxå... Ett som jag gärna skulle vilja använda dessutom...
Fast nu har jag hittat var jag kunde slå av kortkommandot för VoiceOver.

Mvh
Maverick
 
Senast ändrad:
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Betr virus i mac.
Vad jag har förstått så är det ju så att Mac är Unix-baserat och då måste ett virus aktiveras och godkännas av macägaren.
Alltså är det extremt svårt att installera ett virus i en mac.
Det finns visst 5-6 olika virus till mac.
Jämför det hur många det finns till Win.

Är detta på riktigt och allvar? :D
Innebörden av detta är ju att macägaren godkänt att installera ett virus i sin apparat. Inte heller jag har undgått att drabbas av virus i min pc, men inte fan har jag godkänt den installationen... Och jag förväntar mig inte heller att virusskaparen ska ringa i förväg och fråga om lov, lika lite som en vanlig inbrottstjuv.
 
Nä men du har ju pc och där installeras ju vad som helst utan att du känner till det!:)

Men så funkar det inte i mac eftersom det handlar om behörigheter.
 
Jag kommer ihåg Macintosh.
Visst var det nån fluga under 80-talet....
...har de fortfarande tillverkning av datorer?

Trodde dom gått över till Ipodproduktion istället.....då äpplet blev till skrutt....


hehe

/niklas
 
Nicc skrev:
Som jag ser det är det en helhet jag är ute efter:
ett bra, smidigt och problemfritt OS, en snygg burk, snabb, tyst etc etc.
Visst är de snygga och att det är en "helhet" man får blir man varse när det pajjar.

Köpte en beg. iMac. Snygg, tyst och ett OS som, tja inte funkar sämre än Windows i alla fall (Unix med ett snyggt skal typ). När hårddisken gick i backen fick jag den hårda vägen lära sig vad det snygga skalet medför. Att byta disken var ingen barnlek, fick plocka ned maskinen i sina beståndsdelar. Och det räckte inte med att skaffa rätt torx-mejslar på Clas Ohlson, diverse handpåläggningen med plastbitar krävdes för att få isär eländet. En bekant hade en liknande erfarenhet när han skulle byta disk på en Mac Book Pro.

Men det är väl vad man kan förvänta sig av en firma som tycker att man skall köpa en ny Ipod när batteriet lagt av i den gamla. "Serviceability" tycks inte vara någon ledstjärna på Apple. Slit-å-släng kanske?

Men snygga är de, det kan man inte komma ifrån.
 
tormig skrev:
Visst är de snygga och att det är en "helhet" man får blir man varse när det pajjar.

Köpte en beg. iMac. Snygg, tyst och ett OS som, tja inte funkar sämre än Windows i alla fall (Unix med ett snyggt skal typ). När hårddisken gick i backen fick jag den hårda vägen lära sig vad det snygga skalet medför. Att byta disken var ingen barnlek, fick plocka ned maskinen i sina beståndsdelar. Och det räckte inte med att skaffa rätt torx-mejslar på Clas Ohlson, diverse handpåläggningen med plastbitar krävdes för att få isär eländet. En bekant hade en liknande erfarenhet när han skulle byta disk på en Mac Book Pro.

Men det är väl vad man kan förvänta sig av en firma som tycker att man skall köpa en ny Ipod när batteriet lagt av i den gamla. "Serviceability" tycks inte vara någon ledstjärna på Apple. Slit-å-släng kanske?

Men snygga är de, det kan man inte komma ifrån.

Det känns inte som att det här är något som endast Apples användare lider av. Jag har tidigare haft precis samma problem med bärbara pc-datorer. Det är väl svårt om man ska få in allt i en liten låda samtidigt som det är lika lätt att plocka isär och uppgradera/byta ut som med en vanlig stationär. iMac är visserligen en stationär dator men i det här avseendet är den nog mest jämförbar med en bärbar. Mina två iBook har faktiskt varit betydligt enklare att uppgradera minne på än de bärbara pc jag haft.

Har för mig att det idag är betydligt enklare att byta hårdisk på Apples bärbara datorer.

Bytte för ett tag sedan en trasig hårddisk på min Mac Mini och det var förvånandsvärt enkelt. Givetvis inte lika enkelt som på en fullstor stationär dator, men enkelt med tanke på hur kompakt den är.

Mycket bra guider på hur man plockar isär, uppgraderar och byter delar på de flesta av Apples datorer finns hos ifixit.
 
Jag använder en gammal HP P4 2.6 Ghz med Windows 2000 som fungerar som askoppsbord, det är ungefär vad en windowsdator duger till sen jag bytte till Apple för ca. 5 år sen.
 
Näme när den den här gamla sköna igen. Skall vi ta alla argumenten en gång så alla förstår?

Mac är alltså svindyr och långsam och har bara en musknapp medan pc inte går att använda till foto eftersom det inte går att kalibrera färger i windows 95. Dessutom är det så många virus till pc att den knappr rullar. Men framför allt är pc en tjock dummer i medelåldern medan mac är ett chickt poppsnöre. Hoppas bilden klarnade.
 
Om det nu är så att man vill använda windows xp/vista så går det faktiskt att dualboota på Mac pro. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.