** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Varför anses mac bättre för mediaarbete?

Produkter
(logga in för att koppla)
JohannesFoto skrev:
Bästa inlägget hittills. Det ända* som spelar roll är vana! Jag som PC-användare känner mig tex begränsad av att bara ha en stor knapp över hela musen medans och andra sidan mac-användare kanske blir förvirrade av fler 'valmöjligheter' på musfronten

* Priset kanske skilljer sig/varierar något (vet ej till vilkens fördel)

Okunnighet.....jag har sex knappfunktioner på min mac-mus...och på Wacomplattan med mus vette sjutton hur många det är....

Det talas ofta om stabilitet i macintosh och tillgänglighet av delar till pc-standarden som för och nackdelar för respektive system. I realiteten är ju macintosh stabilitet ett resultat av att macintosh kontrollerar hela kedjan av av hård och mjukvara. Det blir då lättare att förutse hur ett system kommer bete sig. (det är inte resultatet av nån slags generell äpplig överlägsenhet som man fåra höra ibland)

Samtidigt blir det aldrig lika billigt som byggsatser som tillverkas av lösa delar. Det är liksom inte konkurens på lika villkor. Jämför man macintosh macbook pro och mac pro med liknande system från andra tillverkare så är dom konkurenskraftigt prissatta.

När det gäller GUI (grafical user interference) så är ju OSX mycket nyare än xp och mycket riktigt mer sofistikerat (är väl svårt att föreneka?). Det är väl i så fall mer rättvista att jämföra med vista...

Jag tror många pc-användare skulle uppskatta mac om dom gav det en chans. Det är ett väldigt tacksamt system att använda. Jag bytte själv från xp till mac för ett tag sen och är väldigt nöjd. Det verkar som många gamla föreställningar om maskiner med prestanda som en vanlig desktop och en prislapp på 20 000 lever kvar. Eller det där med en musknapp...
Fast det var ju inte så länge sen det såldes dual G5 2.0ghz för 20 000, ett väldigt högt pris med tanke på prestanda.

Men idag befinner vi ju oss där hän att hårdvarans prestanda inte är absolut kritiskt. Kvalitet på mjukvara blir ett allt viktigare argument i valet av system.

Den stora frågan är naturligtvis vad vista kommer at innebära. Detta OS innehåller ju en mängd kontrollmekanismer som skall förhindra piratkopiering som bla medför en massa processer som använder mycket datorkraft. Många förståsig påare som kan mer än jag om detta menar att det även hotat stabiliteten. Hittils har ju xp / win haft problem med stabilitet / säkerhet. Till stor del därför att det är ett os som skall använda en öppen hårdvarustandrard samt att nästan alla virus görs för win.
(Fallet är ju inte så mycket som det av vissa brukar framhållas att MS är dumma i huvet utan att windows gör med lite andra förutsättningar)

Det är väldigt viktigt att vista blir ett lyckat os då xp börjar bli så gammalt. Låt oss hoppas det blir fallet.

Johan Carlström skrev:

---Klipp klipp klipp---

När det gäller GUI (grafical user interference) så är ju OSX mycket nyare än xp och mycket riktigt mer sofistikerat (är väl svårt att föreneka?). Det är väl i så fall mer rättvista att jämföra med vista...

---Klipp klipp klipp---

OSX släpptes 2001. När kom XP?

/F

ThomasC skrev:
Okunnighet.....jag har sex knappfunktioner på min mac-mus...

Nu vet jag inte vad föregående talare har varit i kontakt med för maskin, men på min iBook 2002 fanns bara en musknapp och det var oerhört irriterande. En extern mus fungerar dåligt för en som oftast sitter med datorn i knät.

Jag hoppas verkligen att de har slutat med de fånigheterna iom dagens MacBooks. Har de det?

Det skall mycket till att övertyga mig om att det finns fördelar med att ha en 1-knappsmus på en bärbar dator även om en del verkar ha överseende just för att det är Apples idé.

boran skrev:
Nu vet jag inte vad föregående talare har varit i kontakt med för maskin, men på min iBook 2002 fanns bara en musknapp och det var oerhört irriterande. En extern mus fungerar dåligt för en som oftast sitter med datorn i knät.

Jag hoppas verkligen att de har slutat med de fånigheterna iom dagens MacBooks. Har de det?

Det skall mycket till att övertyga mig om att det finns fördelar med att ha en 1-knappsmus på en bärbar dator även om en del verkar ha överseende just för att det är Apples idé.

Fördelar... Nej.... Nackdelar? Ja jag trodde det när jag gick över till Mac. Macen använder sig av höger musknapp mycket mer sällan. Funktionerna finns där ändå. Annars kan man hålla ner en funktionskn app för att få funktionaliteten. På en PC använder jag gladeligen två musknappar, på Mac saknar jag det inte.

/F

Fast det är skillnad på uppdateringen av xp och osx. Osx har förändrats en hel del. Jag körde inte mac på den tiden men jag har läst att bla 'user interference' förändrats en hel del. xp har ju inte förändrats alls på ytan. Det är precis lika dant. Dom har bara fixat buggar o dyl...

Men även den första verisonen var nog fräschare än xp

och ja, dom har fortfarande en knapp på sina bärbara trackpads. Helt idiotiskt....

Johan Carlström skrev:
Fast det är skillnad på uppdateringen av xp och osx. Osx har förändrats en hel del. Jag körde inte mac på den tiden men jag har läst att bla 'user interference' förändrats en hel del. xp har ju inte förändrats alls på ytan. Det är precis lika dant. Dom har bara fixat buggar o dyl...

Men även den första verisonen var nog fräschare än xp

och ja, dom har fortfarande en knapp på sina bärbara trackpads. Helt idiotiskt....

Ja nog kändes även första versionen av OSX fräschare än XP men den hade många buggar också.

Idiotiskt med en knapp på en mac? Jo det är sant... om man ska köra Windows på den. I MacOSX saknar jag den inte. Någon nackdel hade det väl inte varit, men jag ser ingen större fördel med det heller. Med tanke på att det nog inte skulle ha kostat så mycket att sätta in dubbla knappar så kanske Apple skulle ha gjort det bara för att få bort ett argument för Windows-anhängare. ;)

/F

Jag använder både mac och pc i mitt arbete som fotograf.
Idag är skillnaderna följande.
Installationsprocessen är kortare med mac, mindre strul med programvarorna, allt fungerar.Inga konflikter mellan nya programvaror och gamla

Virus, virusskydd, spionprogram behöver man inte bry sig om idag med mac-få se vad framtiden kommer innebära nu när maccen säljer allt mer.

Minneshantering, multitasking bättre på mac.

Inget strul med massa tempfiler som ligger och skräpar.

OSX är modernare, inbyggd färghantering i systemet. I stora system med flera olika profiler inblandade så har mac bättre och enklare profilhantering

En jämförelse mellan Microsoft Vista och OS x kan hittas här http://macworld.idg.se/2.1038/1.90674

Slutligen livet är enklare med mac. Nu när intel finns i burkarna så tuffar de också på rejält och prismässigt så är tom med mac billigare än en ihopplockad pc. Exv Mac värstingmaskin stationärt och även mac värstingmaskiner bärbara.
Skrivet från en macbook pro .

Mikael 5 maccar 3 pc

ps det var inte så länge sedan vi hade en liknande tråd-varför inte läsa den först istället för att upprepa

Fredrik Forsberg (foppe) skrev:
Idiotiskt med en knapp på en mac? Jo det är sant... om man ska köra Windows på den. I MacOSX saknar jag den inte. Någon nackdel ha de det väl inte varit, men jag ser ingen större fördel med det heller. Med tanke på att det nog inte skulle ha kostat så mycket att sätta in dubbla knappar så kanske Apple skulle ha gjort det bara för att få bort ett argument för Windows-anhängare. ;)

Funkar det för dig så jag det ju kalas. Nu är jag iofs ingen Windows-användare själv, men jag skulle klart uppskattat den knappen, t ex när man använder Firefox.
Skall det till att trycka på äpple+musknapp för att emulera mittenknapp så tycker iaf jag att det blir mer svårjobbat.

Det är få mac-användare som tycker det är dåligt med bara en knapp. Hälften klarar sig bra med den enda medan andra hälften minsann har allt mellan 3 och 7 knappar... ;-)

edit: schabblade med citeringen

boran skrev:
Idiotiskt med en knapp på en mac? Jo det är sant... om man ska köra Windows på den. I MacOSX saknar jag den inte. Någon nackdel ha de det väl inte varit, men jag ser ingen större fördel med det heller. Med tanke på att det nog inte skulle ha kostat så mycket att sätta in dubbla knappar så kanske Apple skulle ha gjort det bara för att få bort ett argument för Windows-anhängare. ;)

Funkar det för dig så jag det ju kalas. Nu är jag iofs ingen Windows-användare själv, men jag skulle klart uppskattat den knappen, t ex när man använder Firefox.
Skall det till att trycka på äpple+musknapp för att emulera mittenknapp så tycker iaf jag att det blir mer svårjobbat.

Det är få mac-användare som tycker det är dåligt med bara en knapp. Hälften klarar sig bra med den enda medan andra hälften minsann har allt mellan 3 och 7 knappar... ;-)

En av anledningarna skulle dock vara att jag använder snabbkommandon till väldigt mycket. Det gjorde jag inte när jag körde Windows. I dom allra flesta fall mycket smidigare. Blir lite missvisande när det kommer upp som ett så stort argument dessutom. Du kan ju använda vilken mus som helst i det närmaste till alla datorer.

Jag kan förresten påpeka också att jag inte använder Apples mus till min stationära. Inte för att den (bortsett från Mighty Mouse) bara har en knapp utan för att den är ett ergonomiskt missfoster. ;)

/F

boran skrev:

på mighty mouse är det så himla många knappar att jag fått koppla ur några, annars blir man ju helt förvirrad av alla möjligheter..

Windows XP är, om man skall tro versionsnumreringen, en mindre uppdatering av Windows 2000.

Windows 2000 kallas "NT 5", Windows XP kallas "NT 5.1". Jag vet inte vad Vista kallas.

Skriv winver i en Command prompt.

Där ser man. Efterhand de plockade bort intressanta features från listan trodde jag det skulle bli "Windows XP Service Pack 3". :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar