Advertisement

Annons

Hjalp att komma i gang med Mac!

Produkter
(logga in för att koppla)
mrsandin skrev:
Att byta ut hårddisken mot en 7200 varvare går bra om det är en 15" eller 17" powerbook. På 12" blir det problem med värmeutveckling, iallafall på senaste 1,33Ghz modellen.

ett annat tips för att få upp hastigheten är att justera processorhastigheten. Under Systeminställningar går du i på Strömsparare. När du kör med nätadapter tycker jag du ska ställa in processorhastigheten på maximalt istället för automatiskt. Datorn jobbar då generellt betydligt snabbare för mig. Men drar mycket ström så detta är inte aktuellt för batteriläge. Men som tur är så kan man ju ställa in hur den ska bete sig beroende av strömkälla.

Ok, haftigt. Jag har en 15" sa harddisk ideen kanns mer och mer aktuell. Har du testat? Jag skall kolla runt lite pa 99mac.se. Blir det ett jakla liv pa flakten nar man stoppar in (1) en 7200:a (2) skruvar upp processorn (3) gor bade ett och tva?

//F
 
Jag har ju en PB 12" och har inte testat att byta, Min återförsäljare Grafit som är ett Apple Center med egna tekniker avråder från att sätta in 7200varvare i 12"pga värmeproblem men i 15" går det bra, ännu bättre i 17".

Den blir nog marginellt varmare så fläkten går säkert igång lite oftare i din 15" om du byter disk
 
Ok, tack! Jag hittade en artikel om en killa som bytte till en 7200:a pa en 17 tummare. Fungerade perfekt och knappt markbar skillnad i varme och batteritid.

Las artiklen har: Need for speed, Part 2: A faster PowerBook?

Dock sa verkar det inte finnas nagra 7200 harddiskar storre an 60GB. Det blir ju en del bilder sa mina 80GB ar ratt sa bekvama.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.