Annons

Får man samma prestanda på PC/Mac med samma hårdvara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill som sagt inte bygga datorn själv, även om jag säkert kan det. Jag orkar helt enkelt inte hålla på och mecka. Det är ett passerat stadie i mitt liv :) Idag har jag råd att köpa en färdig dator. Har man inte intresset så kostar meckandet tid och viss kunskap, och det är värt en del för mig att slippa det. Och den dator jag köper idag ska (precis som min befintliga) räcka de kommande 4-5 åren. Därför siktar jag på dator som kanske är onödigt bra just för tillfället. När det gäller pengar så måste man ju sätta en gräns någonstans och 15.000 känns som min nivå.

Tycker ssd verkar ganska överskattat. Det får ju bara saker som redan går fort att gå snabbare, filter i photoshop, exportera bilder i aperture och rendera video märks väl ingen skillnad?
Att du tycker det verkar överskattat är bara ett tecken på att du aldrig använt en dator före och efter byte till SSD :)

Idag har jag råd att köpa en färdig dator. Har man inte intresset så kostar meckandet tid och viss kunskap, och det är värt en del för mig att slippa det.
Går att köpa en dator man plockat ihop själv färdigmonterad från alla "dom stora" (komplett, dustin, inet, etc) för inte ens en tusenlapp utöver vad delarna kostar. Det är rätt onödigt att lägga ut tusentals kronor i onödan på en "märkesdator", anser då jag i alla fall.

Så det du påstår är att tex PhotoShop går fortare för att WIN 7 ligger på SSD-disken?

Lägger du Operativ + Photoshop + Scratch på en SSD så kommer du att bli JÄVLIGT FÖRVÅNAD (på ren svenska) hur mycket snabbare det går med en SSD än en mekanisk disk.

Lägger du Lightrooms katalog och thumbnails och cache på en SSD så kommer du OCKSÅ att bli jövligt förvånad över hur mycket snabbare det går jämfört med en mekanisk disk.

Har du sedan så mycket RAM att du inte behöver en växlingsfil så kommer du att bli mörkrädd över vad en SSD gör för "normalt arbete i rastergrafikmiljöer".

Då har du alltså skaffat en till en befintlig dator.
Hur fungerar det?
Installerar man om programmen tex Win?

Jag tycker nämligen att investeringarna kostar mycket redan.
Och då kanske man ska se fram emot en hastighetsökning i höst tex.

Till många SSD-diskar får du med ett transfer-kit, då KAN du enkelt överföra ditt system om du vill.

1. Koppla SSD-disken externt till USB med medföljande kabel.
2. Boota från medföljande skiva.
3. Vänta på den automatiska kopieringen.
4. Byt ut din mekaniska disk mot SSD.
5. Klart.

Går att köpa en dator man plockat ihop själv färdigmonterad från alla "dom stora" (komplett, dustin, inet, etc) för inte ens en tusenlapp utöver vad delarna kostar. Det är rätt onödigt att lägga ut tusentals kronor i onödan på en "märkesdator", anser då jag i alla fall.

Ja det är så jag tänker. Det jag jämför är en inet-byggd dator (kanske inte nämnt det) med iMac.

Sen att han skrev dummy,,, är ju ganska onödigt kan man tycka

Jag står dock för det. Det finns INGEN som helst ursäkt för att förlora data i dagens samhälle.
Ja, jag anser att de som faktiskt inte har backup på data som de inte vill/får förlora är korkade/pantade/dummies.

Fråga: Har en SSD disk samma livslängd som en mekanisk disk?`
Svar: Nej, inte i dagsläget.

Fråga: Men då kan jag ju förlora data, eller mitt system?
Svar: That's what backups are for, dummy.

Lite så ser jag på saken.

Att slita ut lagringen på en SSD under en dators praktiska livslängd är i princip omöjligt vid normal användning. Inte ens en databasserver klarar av att slita ut en SSD.

Intel höjde nyligen sin garanti på sina SSD till 5 år. Och det gällde även de diskar de redan sålt.

Och den dator jag köper idag ska (precis som min befintliga) räcka de kommande 4-5 åren. Därför siktar jag på dator som kanske är onödigt bra just för tillfället. När det gäller pengar så måste man ju sätta en gräns någonstans och 15.000 känns som min nivå.

Lösningen på det är faktiskt att köpa två datorer. En nu så snabb som möjligt för 7500kr och en ny om 2-2,5 år för 7500kr. En dator för 15000 ny är inte dubbelt så snabb som en för 7500k, men den du köper för 7500kr om 2,5 år kommer vara betydligt snabbare än dagens för 15000kr.
Ligg inte på topp, byt oftare :)

Att slita ut lagringen på en SSD under en dators praktiska livslängd är i princip omöjligt vid normal användning. Inte ens en databasserver klarar av att slita ut en SSD.

...och ändå har jag fått byta ut samtliga de tre SSD-diskar jag äger i mina maskiner minst en gång. (Nej, maskinerna har inga termiska problem. Nej, jag har inte utsatt dem för handhavandefel)

Jag står dock för det. Det finns INGEN som helst ursäkt för att förlora data i dagens samhälle.
Ja, jag anser att de som faktiskt inte har backup på data som de inte vill/får förlora är korkade/pantade/dummies.

Tycker bara att det blir en tråkig stämning i forumet när man kallar folk för idiot, dumskalle etc etc

Jag håller med dig om att det finns så många alternativ för att hantera back-up av sina filer idag, billiga hårddiskar eller back-up i "molnet" mm.

Men maximal otur kan faktiskt uppstå, det fanns företag i WTC 1 som hade sin back-up i WTC 2, var dom "dummies" eller hade de bara "otur"

Tycker bara att det blir en tråkig stämning i forumet när man kallar folk för idiot, dumskalle etc etc

Jag håller med dig om att det finns så många alternativ för att hantera back-up av sina filer idag, billiga hårddiskar eller back-up i "molnet" mm.

Men maximal otur kan faktiskt uppstå, det fanns företag i WTC 1 som hade sin back-up i WTC 2, var dom "dummies" eller hade de bara "otur"

Dummies. RIKTIGT jävla korkade på ren svenska.

På enterprisenivå lägger man (om man vet vad man sysslar med) ALDRIG backuper såpass nära att ens en rejäl naturkatastrof kan ställa till det.

Dummies. RIKTIGT jävla korkade på ren svenska.

På enterprisenivå lägger man (om man vet vad man sysslar med) ALDRIG backuper såpass nära att ens en rejäl naturkatastrof kan ställa till det.

Tycker nästan synd om dig!

Vad jobbigt det måste vara att alltid vara bäst eller tro att man är bäst!

Ha ett underbart liv Janne

Tycker nästan synd om dig!

Vad jobbigt det måste vara att alltifd var bäst eller tro att man är bäst!

Ha ett underbart liv Janne

Jag vet inte riktigt hur jag skall bemöta det där. Men, jag arbetar med datalösningar som oftast spänner över flera kontinenter. Min förra arbetsgivare hade dataspeglingscentra i Rotterdam, Tokyo och Seattle just för att undvika dataförlust även vid stora incidenter.

Nej, jag är (som jag tidigare sagt) inte ett DUGG ödmjuk inför de saker jag vet att jag kan.

Anser du att jag har FEL i vad jag säger?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar