Annons

Mac vs PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicc

Aktiv medlem
Mac vs PC. Detta har säkert dryftast om tidigare men eftersom datorer är färskvara så känns det inte fel att uppdatera diskussionen med jämna mellanrum ;)

Jag kör själv PC och har alltid gjort det.
Främst pga snyggare design så är jag sugen att byta till Mac (MBP + 30" Cinema så fort uppdaterade versioner släpps).
Jag har även hört att Mac har ett sååå mycket bättre OS och att Mac oftast är snabbare, tystare, inte segar ner sig lika snabbt, får mindre virus etc etc.

Nu undrar jag alltså hur det står till. ÄR Macen -generellt sett- bättre än PC när det kommer till programvaror som Photoshop och Illustrator??
Jag talar enbart om senaste generationen high end produkter.

För mig är dessa värden viktiga:

Snyggt
Lätt (i förhållande till prestanda - laptop)
Snabb
Tyst
Pålitlig
Bästa bild o färgåtergivning

Vilken PC-laptop slår MBP 2,4 Ghz Core2Duo, 4GB RAM, 160GB 7200 varvare på fingrarna?

En annan sak, tycker Du det är att föredra att ha en kraftfull stationär burk + en billig laptop än en highend laptop...?

Ordet är fritt :)
 
Igen?

Det är inte längre tal om Mac vs PC, utan OS X vs Windows och det är en fråga om tycke och smak. Jag har kört Windows sedan 95 och bytte till Mac i år. Jag är mer än nöjd med bytet och skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka till Windows.

Man kan säga att grafiska applikationer fungerar ganska jämnt i Windows/mac och kontorsapplikationer är bättre utvecklade för Windows. Sedan finns det naturligtvis appplikationer som t.ex. Lightroom som är klart stabilare i OS X. Öht, så upplever jag OS X som mer stabilt.
 
De program du nämner skiljer i princip ingenting på de olika operativsystemen. Det finns dock en del andra program som kan skilja eller inte finnas till både OSX och Windows. Oftast brukar det dock finnas alternativa program.
 
Inte??

Jeppe skrev:
Det är inte längre tal om Mac vs PC, utan OS X vs Windows och det är en fråga om tycke och smak.
Jo jag vet att allt är Intelbaserat nuförtiden men visst måste man kunna jämföra själva hårdvaran och dess sammansättning..? Jag menar, alla varumärken som använder liknande komponenter lyckas ju inte lika bra...

Jeppe skrev:
Jag har kört Windows sedan 95 och bytte till Mac i år. Jag är mer än nöjd med bytet och skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka till Windows.
Inga större problem att komma in i OSXet då?
 
Kan instämma i det Jesper skriver. Jag gick över till mac i december förra året (MBP core2duo 2,33) och tiden utan windows har känts befriande och min windows-burk står mest stilla. När det gäller program så är väl inte skillnaderna så stora men os x är på de flesta sätt smidigare och mer problemfritt än windows.
 
dJb skrev:
Kan instämma i det Jesper skriver. Jag gick över till mac i december förra året (MBP core2duo 2,33) och tiden utan windows har känts befriande och min windows-burk står mest stilla. När det gäller program så är väl inte skillnaderna så stora men os x är på de flesta sätt smidigare och mer problemfritt än windows.
Du menar väl inte att gamla Tiger spöar fräscha Vista..? ;)
Som tur är så sket jag i Vista.

Det är lustigt att man hör talas om väldigt många som går från PC till Mac men väldigt få (faktiskt ingen som jag vet) som går från Mac till PC....
 
Nicc skrev:
[/B]


Jo jag vet att allt är Intelbaserat nuförtiden men visst måste man kunna jämföra själva hårdvaran och dess sammansättning..? Jag menar, alla varumärken som använder liknande komponenter lyckas ju inte lika bra...





[/B]





När det gäller hårdvaran är det nog bättre att jämföra mellan tillverkarna än operativsystemen. Det blir mer rättvist att jämföra Apple mot HP, Sony, Dell...


Inga större problem att komma in i OSXet då?

Har aldrig testat, men antar att det är problematiskt. Men vad ska du in i OSXet att göra? Mycket bekvämare och mer med plats om du sitter framför datorn.
 
divander skrev:
När det gäller hårdvaran är det nog bättre att jämföra mellan tillverkarna än operativsystemen. Det blir mer rättvist att jämföra Apple mot HP, Sony, Dell...
Som jag ser det är det en helhet jag är ute efter:
ett bra, smidigt och problemfritt OS, en snygg burk, snabb, tyst etc etc.

divander skrev:
Har aldrig testat, men antar att det är problematiskt. Men vad ska du in i OSXet att göra? Mycket bekvämare och mer med plats om du sitter framför datorn.
Jo de förstås... det har du nog rätt i, tänkte inte på de.
 
Nicc skrev:

Det är lustigt att man hör talas om väldigt många som går från PC till Mac men väldigt få (faktiskt ingen som jag vet) som går från Mac till PC....
Kom faktiskt på att jag känner en kille som gick från Mac till PC... jag övertygade honom.
Ca 4-5 år sedan, då tyckte jag det verkade helknäppt att använda Mac eftersom det var så "få" som gjorde det plus att kompabiliteten mellan Mac o PC ofta var ett problem. Dessutom var det betydligt tråkigare för Macanvändare på nätet (förutom virus då) med alla "skojiga" gratisprogram för PC etc.

Så det kan bli :)
 
Nicc skrev:
Som jag ser det är det en helhet jag är ute efter:
ett bra, smidigt och problemfritt OS, en snygg burk, snabb, tyst etc etc.
.

Nu var det ett par år sedan min sista PC gick igraven, men min erfarenhet är att OSX är mer problemfritt än OSX. I alla fall om man inte har lust att hålla på och pilla med virusprogram, inställningar, starta om då och då, m.m. Men som sagt det var ett tag sedan och det har ju under tiden har ju Vista kommit. Där kanske alla de gamla problemen är fixade.

Jag tycker även Apple är bättre än de PC-datorer jag sett vad gäller det yttre. Då menar jag både snygghet och hur det fungerar i praktiken. En Apple har minimalt med knappar och kontakter och ändå är det nästan aldrig som man saknar en extra knapp eller uttag på sidan av datorn för att byta låt etc. Dessutom är väl Apple de enda som har scrollfuktion med två fingrar på styrplattan. Visserligen en liten funktion, men något man saknar otroligt mycket när man sitter med en dator som inte har det.
 
Fattade beslutet redan i våras men när Apple sköt på lansering av Leopad till oktober/november så beslutade jag mig för att vänta.

Har en haltande PC som egentligen skulle begravas men den får duga tills jag kan köpa en iMac24 med nytt OS.
 
Har haft en macbook i snart ett år nu. Tycker inte att det är bättre än windows. Lika mycket eller lite problem som innan. Det kostar dubbelt så mycket som PC och jag tycker inte att man får valuta för pengarna.

Stora kvalitetsbrister verkar det vara på macbooken iaf. Två diskar har fysiskt rasat i mitt liv och jag har ägt några datorer genom åren och en disk som rasat var den i macen. Flera klasskamrater har haft problem med att skalet gått sönder trots vanligt användande. Problem med batterierna lär det vara oxå. Och för det har vi batalat närmare 18k tror jag.

I framtiden kommer jag satsa på en kraftfull stationär dator och näst intill billigast möjliga laptop. Då kan jag lämna den i bilen utan att det blir en katastrof om nån snor den.

Undrar hur mycket PC man får för 24k på komplett...

/Maverick
 
Maverick skrev:
Det kostar dubbelt så mycket som PC och jag tycker inte att man får valuta för pengarna.
Ja, jag känner lite likadant. Jag står och väger om jag ska gå över till Mac nu och tittar bland annat på en MacBook (datorköp är inte nog prioriterat för att gå på MBP, hur lockande det än är). Men det går inte att komma ifrån att man får en PC med motsvarande prestanda för 3000:- mindre (jämför mot Fujitsu-Siemens som jag har varit mycket nöjd med tidigare).

Jag kan köpa att Mac OS klår Windows, men det känns som om man betalar mycket premium för designen. Eller är Mac så mycket bättre på att utnyttja prestandan att det inte går att göra en på-pappret jämförelse?
 
StefanN skrev:
[...]Men det går inte att komma ifrån att man får en PC med motsvarande prestanda för 3000:- mindre (jämför mot Fujitsu-Siemens som jag har varit mycket nöjd med tidigare). [...]

Men det är väl som med kameror: antingen köper man en från företaget som gör kameror som sitter som gjutna i handen, perfekt ergonomi. Man blir helt enkelt glad av att ta upp den ur kameraväskan.

Eller så köper man en lite billigare oformlig klump från det andra företaget.

*duckar*
 
marma skrev:
Men det är väl som med kameror: antingen köper man en från företaget som gör kameror som sitter som gjutna i handen, perfekt ergonomi. Man blir helt enkelt glad av att ta upp den ur kameraväskan.

Eller så köper man en lite billigare oformlig klump från det andra företaget.

*duckar*
Haha, den köper jag...era j*vla Nikonister ;Þ
 
marma skrev:
Eller så köper man en lite billigare oformlig klump från det andra företaget.

Ja, det är ju en oomkullrunkelig sanning att det som är bra för dig är bra för alla andra också eftersom ju dina händer är lika mina händer. *suckar*
 
Det är ju bara att surfa in på apple och kolla vad de tycker att ett minne ska kosta. Bara tanken att den prispolitiken genomsyrar all prissättning hos Apple gör att det ska rätt mycket till innan jag köper en mac till. Mellanskillnaden räcker ju till en licens på Photoshop...

Mvh
Maverick
 
Ja.. fast man köper ju inte extra minne hos Apple.. Det är ju ungefär som att handla mat på restaurangen, istället för på ICA ;)
 
Kijana skrev:
Ja, det är ju en oomkullrunkelig sanning att det som är bra för dig är bra för alla andra också eftersom ju dina händer är lika mina händer. *suckar*

Det var ett s.k skämt. Poängen var att påpeka att smaken är som baken vad gäller både datorer och kameror. Olika features är olika viktiga för olika personer.

Men ja, min (högst personliga) uppfattning är att Nikon och Apple är bättre vad gäller "attention to detail" och att få till det där lilla extra i själva handhavandet av produkten.
 
Och jag tycker macbook pro är en rätt prisvärd dator i segmentet. Om man ska ha en dell xps med c2d 2,33 160Gb 7200rpm 2Gb RAM får man t ex punga ut med 23990 kr och vill man ha 2Gb till så kostar det 6250 kr extra.

Dessutom tycker jag personligen mbp är en klart läckrare dator än alla pc jag kollat på. Visst kan man jämföra äpplen och bananer och hitta en plastig pc-klump med lite sämre prestanda billigare men i mitt val fanns det inte på kartan efter att ha avverkat några thinkpads och en acer. (Acern var den värsta skiten. En gång satt jag vid datorn och pratade i telefon med min dåvarande flickvän då hon på allvar frågade om jag inte kunde stänga av dammsugaren). :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.