Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Och nu bråkar ni inbördes också?

? Jag kör Windows, jag är inte religiös. Ogillar bara teknisk historierevisionism, men jag anser att OS X är ett betydligt bättre OS än alla Windows-versioner, helt enkelt för att det bygger på en bättre kärna.

Själv skiter jag i GUIt, jag kör Total Commander och kommer aldrig i närheten av Windows Explorer i mitt dagliga användade.
 
Och nu bråkar ni inbördes också?

Du verkar vara väldigt mycket för ni och vi. Du skriver gång på gång om "frälsta".
Det är väl ingen jävla politisk debatt det här.

Numera jobbar jag med både Mac OS X och Windows XP dagligen. Jag tror att rätt många här gör så. Båda systemen fyller sin funktion på ett eller annat sätt. Jag har tidigare byggt egna PC och tyckt att det är roligt att lösa problem och trimma grejorna. Uppdatera och trimma igen osv. Nu vill jag främst bara använda datorn, och när jag ska göra det ska den fan fungera. Det gör min Mac.

På jobbet kör jag Windows XP och där finns det ingen rimlig ekonomi i att byta till något annat än Windows. Kostnaderna för strulet är garanterat mindre än kostnaderna att skriva om all programvara.

Men alla får väl välja vad dom själva vill.
Du skrev nått tidigare i tråden om att jag nu som mac ägare skulle få pumpa in pengar i Apple. Jag har nog pumpat in en helvetes massa mer pengar i Microsoft. Men du kanske bara kör med pirat kopior?!?

Ett av dator historiens största bedrägerier var väl ändå Windows Millenium.
(Ja, jag köpte skiten men lyckades aldrig använda det. Det var ungefär lika roligt som parkeringsböter...)
 
Du verkar vara väldigt mycket för ni och vi. Du skriver gång på gång om "frälsta". Det är väl ingen jävla politisk debatt det här.
Om du nu inte förstår det själv, så läs rubriken på tråden. "Mac eller PC (Windows)". Hur svårt kan det vara att förstå vad jag syftar på då när jag talar om "ni och vi"? Och hur svårt kan det vara att skilja på skämt och allvar? Sitter du och retar upp dig på att man skojar med dig, eller är du bara helt humorlös? Dessutom, vårda ditt språk. Om du adresserar mig, så ber jag dig vänligen att du lämnar svordomarna hemma i rännstenen i området där du bor.
 
Om du nu inte förstår det själv, så läs rubriken på tråden. "Mac eller PC (Windows)". Hur svårt kan det vara att förstå vad jag syftar på då när jag talar om "ni och vi"? Och hur svårt kan det vara att skilja på skämt och allvar? Sitter du och retar upp dig på att man skojar med dig, eller är du bara helt humorlös? Dessutom, vårda ditt språk. Om du adresserar mig, så ber jag dig vänligen att du lämnar svordomarna hemma i rännstenen i området där du bor.

Om du skämtar kan det vara bra att använda :) eller liknande. Underlättar mycket.
Nej jag är inte humorlös.

Säg till när ni ska börja diskutera för och nackdelar hos funktioner på båda systemen så kanske tråden blir intressant igen.

/Hej
 
Är du nu igång och läser selektivt igen! ;-) Jag trodde åtminstone Jeppe lyckats visa dig att Mac är 50% dyrare!

Jag vet inte hur du menar att någon jämförelse gjorts som visar att Mac generellt är 50-100 procent dyrare inom varje segment. Jag såg bara en jämförelse (som jag inte ens vet om den var valid) mellan ett hemmabygge (helt utan garanti och support - värt mycket för normalanvändaren) å ena sidan och en MacPro å andra. Din tid kanske inte är värd så mycket, men många som inte gillar att pilla skulle ju kunna lägga till kostnad för meck, trassel oh installation av system och drivrutiner till kostnaden för hemmabygget). Nu står Mac Pro bara för någon procent av alla sålda mac-datorer. Det som vore mest intressant vore väl att prisjämföra de resterande 98 procenten? Kolla in minidator-segmentet - en lika kompakt, tyst och snabb dator som Mac Mini. Bygger du en sån själv oxå för halva priset? Enligt det senaste testet jag läste i DatorMagazin så var de flesta andra minidatorerna både större, slöare och dyrare. Likaså i allt-ett-segmentet. Var hittar du en lika smart designad dator (och med design syftar jag inte på utseende, utan på ingenjörskonst) med en lika bra skärm och prestanda för mindre pengar? I en test av bra skärmar i mellanprisklassen fanns tom iMac med som det enda alternativ där man dessutom fick en dator med på köpet. Då var den lite dyrare än de andra jämförbara skärmarna. De allra flesta maccar som säljs är bärbara. Samma sak där. Test efter test där det visar sig att man får betala minst lika mycket för en lika kompakt pc-laptop, med motsvarande skärm, batteritid och prestanda. Lägg till alla våldsamt bra programvaror man får p köpet och skillnaden blir ännu större.
Men du kanske bygger din egen laptop billigare (med lite silvertejp och en lödkolv) samt skriver dina egan programvaror för musik, foto och video? ;-)

Alltså: Jämförelsen mellan hemmabygget och MacPro säger inte mycket mer än att du kan få din dator billigare om du kan lägga en hel del tid ovanpå priset. Lägg till några kvällar till i delalen om du kan konstruera dina egna integrerade kretsar så sjunker priset ytterligare. Om du sen kan bygga en egen hårddisk och skriva egna drivrutiner, bygga om nån gammal uggleholk till chassi så börjar vi närma oss gratis.
Om nu din tid inte är värd något vill säga.
 
Är du nu igång och läser selektivt igen! ;-) Jag trodde åtminstone Jeppe lyckats visa dig att Mac är 50% dyrare!

Hmm jag tror att jag lyckades visa att Mac Pro kan vara mer än dubbelt så dyr, men också betydligt billigare.

PC:n ligger mellan 16000 minst 45000:-
Mac Pro 34000:-

Du kan hävda att PC:n är billigare men det är inte sant för det.
Det beror på vad man anser är en korrekt jämförelse.

Sedan kan man diskutera GUI i all evighet men ställt bortom allt tvivel är nog att basen för MacOS är stabilare och säkrare än Windows bas.
 
Jag vet inte hur du menar att någon jämförelse gjorts som visar att Mac generellt är 50-100 procent dyrare inom varje segment.

Nope, inte dubbelt så dyrt, det har vi aldrig sagt, men väl ungefär 50% dyrare.

Jag såg bara en jämförelse (som jag inte ens vet om den var valid) mellan ett hemmabygge (helt utan garanti och support - värt mycket för normalanvändaren) å ena sidan och en MacPro å andra. Din tid kanske inte är värd så mycket, men många som inte gillar att pilla skulle ju kunna lägga till kostnad för meck, trassel oh installation av system och drivrutiner till kostnaden för hemmabygget).
Nämen, klart jämförelsen var valid när Jesper gjort den! Han är ju numera tokfreak på Mac liksom du! Garanti? Varje ingående del har naturligtvis sin egen garanti, vissa komponenter dessutom med flerårsgaranti, utan att man behöver bli skinnad av någon AppleCare support!

Sedan vet jag inte hur många datorer du byggt i ditt liv, men det är inget evighetsprojekt. Ett par timmar på sin höjd - max - tar det att skruva ihop delarna, installera OS och dra igång burken. Trassel kan du teoretiskt råka ut för om någon av de ingående delarna inte skulle fungera. Jag har dock hittills aldrig råkat ut för det. Drivrutindiskussionen lämnar vi därhän och jag ber dig istället läsa vad som skrivits tidigare angående Windows 7. Nu är det år 2009.

Nu står Mac Pro bara för någon procent av alla sålda mac-datorer. Det som vore mest intressant vore väl att prisjämföra de resterande 98 procenten? Kolla in minidator-segmentet - en lika kompakt, tyst och snabb dator som Mac Mini. Bygger du en sån själv oxå för halva priset? Enligt det senaste testet jag läste i DatorMagazin så var de flesta andra minidatorerna både större, slöare och dyrare.
Helt ointressant. Vi började diskussionen för många sidor sedan med prestandadatorer. Låt oss hålla oss till dem. Min gamla moster tycker också att hennes dator är fullt tillräcklig...

Likaså i allt-ett-segmentet. Var hittar du en lika smart designad dator (och med design syftar jag inte på utseende, utan på ingenjörskonst) med en lika bra skärm och prestanda för mindre pengar? I en test av bra skärmar i mellanprisklassen fanns tom iMac med som det enda alternativ där man dessutom fick en dator med på köpet. Då var den lite dyrare än de andra jämförbara skärmarna.
Nämen snälla Mats, är det något fotografer brukar vara överens om, så är det att Apples skärmar inte kan mäta sig färgmässigt med skärmar som Eizo och Nec. Vem vill då ha en designerspegel, som inte ens kan justera brightness till lämplig nivå för korrekt profilering? Låt oss lämna detta!

De allra flesta maccar som säljs är bärbara. Samma sak där. Test efter test där det visar sig att man får betala minst lika mycket för en lika kompakt pc-laptop, med motsvarande skärm, batteritid och prestanda. Lägg till alla våldsamt bra programvaror man får p köpet och skillnaden blir ännu större. Men du kanske bygger din egen laptop billigare (med lite silvertejp och en lödkolv) samt skriver dina egan programvaror för musik, foto och video? ;-)
Jag tycker Apple gör världens häftigaste laptops! Numera kan man få också 15-tumsmodellen med matt skärm, så i detta avseende är vi mer än överens!

Alltså: Jämförelsen mellan hemmabygget och MacPro säger inte mycket mer än att du kan få din dator billigare om du kan lägga en hel del tid ovanpå priset. Lägg till några kvällar till i delalen om du kan konstruera dina egna integrerade kretsar så sjunker priset ytterligare. Om du sen kan bygga en egen hårddisk och skriva egna drivrutiner, bygga om nån gammal uggleholk till chassi så börjar vi närma oss gratis. Om nu din tid inte är värd något vill säga.
Är det nu dina argument sakta men säkert börjar sina?
 
Sluta...det tar inte mer än några timmar att bygga ihop en dator och installera och konfigurera allt för hemmabruk.

Om man kan bygga en dator så räcker det med ett par timmar.

Får du då dessutom en konfiguration på hårdvaran som är testad med det OS du installerar?
Nä skulle inte tro det.

Finns det då en större chans att det kommer att strula?
Jajjamensan det är garanterat högre strulfaktor med en konfiguration som inte testats tillsammans.

Vem ringer du när det inte funkar?
Tillverkaren av moderkortet, eller processorn eller minnet eller ...

Finns det en liten chans att de kommer att skylla på varandra?
Jajjamensandet kan du ge dig på att de kommer att göra.

När du svurit i en vecka över att det fortfarande inte funkar som det ska för du inte var den ÿberduktige hårdvaruguru du trodde du var.

Vad gör du då?
Börjar byta ut grejjor tills det funkar?
eller
Slänger hela skiten och köper nytt?
eller
Önskar att du inte varit så jäkla snål och betalt lite extra för att någon annan ska ta helhetsansvaret för din hårdvara?
(Dell, HP, Compaq, IBM, Apple eller något annat märke)


Det är jäkligt skönt att bara lyfta luren och så kommer serviceteknikern och byter ut grejjor tills det funkar. Det är faktiskt så skönt att jag är beredd att betala en slant för det även om jag inte är helt rudis på hårdvara.
 
Om man kan bygga en dator så räcker det med ett par timmar.

Får du då dessutom en konfiguration på hårdvaran som är testad med det OS du installerar?
Nä skulle inte tro det.

Finns det då en större chans att det kommer att strula?
Jajjamensan det är garanterat högre strulfaktor med en konfiguration som inte testats tillsammans.

Vem ringer du när det inte funkar?
Tillverkaren av moderkortet, eller processorn eller minnet eller ...

Finns det en liten chans att de kommer att skylla på varandra?
Jajjamensandet kan du ge dig på att de kommer att göra.

När du svurit i en vecka över att det fortfarande inte funkar som det ska för du inte var den ÿberduktige hårdvaruguru du trodde du var.

Vad gör du då?
Börjar byta ut grejjor tills det funkar?
eller
Slänger hela skiten och köper nytt?
eller
Önskar att du inte varit så jäkla snål och betalt lite extra för att någon annan ska ta helhetsansvaret för din hårdvara?
(Dell, HP, Compaq, IBM, Apple eller något annat märke)


Det är jäkligt skönt att bara lyfta luren och så kommer serviceteknikern och byter ut grejjor tills det funkar. Det är faktiskt så skönt att jag är beredd att betala en slant för det även om jag inte är helt rudis på hårdvara.

Hela din post falerar på det faktum att man väljer hårdvara med omsorg. Enda gången nåt strular är om det är trasigt.
 
Lägger av? Varför skulle nån av dom lägga av?

Vilken som får problem först som gör att du får starta om den.
Säger inte att den ena är bättre än den andra.
Skulle va intressant att veta resultatet men det kanske är svårt att genomföra.
Problem kan ju också ha med enskilda applikationer att göra.

Men jag antar att du med prestanda menar hur "snabb" datorn är.
 
Han är ju numera tokfreak på Mac liksom du!

Jag vet inte med vilka kriterier du gör dina personbedömningar. Men kanske du borde ha en mer komplett bild innan du fortsätter med dina etiketteringar? Jag jobbar dagligen med Windows-nät. Är dessutom ganska hemma på Linux/Debian/Ubuntu och ansvarar för ett antal servrar utan grafiskt gränssnitt körandes allt från Samba, Apache till dhcpd och brandväggar. Hemma har jag både en fyra år gammal PPC-mac, en gammal WinXP-häck för referensjobb och en gammal IBM-are med Ubuntu 8.0.4 LTS som kör diverse serverapplikationer. I fickan finns en iPhone vilken jag ser som en suverän fickdator som man dessutom kan ringa med.

När jag får välja själv sitter jag helst framför min PPC-mac - som fram till för någon månad sedan körde det äldre Tiger (MacOSX 10.4). Om jag datoriserar en fattig utbildningsorganisation skulle jag inte drömma om att köpa annat än beggade burkar med WinXp på. Ska jag rigga ett lågbudget-LAN är i princip Samba ovanpå Ubuntu det enda alternativet. Om nån tjatar om att Officepaketet behövs till 30 anställda, ber jag dem visa vad som saknas i OpenOffice som motiverar utgifter på hundratusentals kronor. När jag ska hjälpa min sjuttioåriga granne att köpa dator förslår jag en beggad iMac - för att gränssnittet är så enkelt, underhållet minimalt och att designen är kompakt och tyst.
Men var blev jag en tokfreak?
 
Det man inte ska glömma är att pc:n för 16000 presterar som Mac:en för 34000:- ...

16000:- ger en maskin som är bra nära i prestanda om den funkar som den ska.

Den är dock en hög med skit vad gäller hållbarhet, servicebarhet, ljudvolym osv.
Plocka av locket på den makalösa lådan för 170:- mer än två gånger så är det gängpajj så den inte går att skruva dit igen.

HP:n för 45000:- presterar också likartat och ändå så finns det rätt många som väljer en PC för 45000:- före en PC för 16000:-

Det finns en orsak till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.