Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkligen? Har man version 10.4 måste köpa man köpa ett paket där det ingår en massa dynga jag inte behöver för 1795:-.

Det finns ett skäl till detta. I Macar levererade med Tiger har man versioner av IPhoto, Imovie, Garageband och andra program som inte fungerar stabilt med SnowLeopard. Därför får man för 1795 kr uppgradering av dessa och operativet till samma pris som dessa kostar att uppgradera separat.
Dessutom får man iWorks utan extra kostnad.
Vad är priset för att uppgradera Windows från XP pro till System 7 samt att lyfta Office från 2003 till 2007?
 
Det är tydligen bekräftat av Apple att man "kan" köpa och installera uppgraderingen på datorer med Tiger men man "ska" köpa det dyrare paketet istället.

Som vanligt har de inga serie-nycklar eller produktaktivering utan de litar på att kunderna köper familjepack om de ska installera på flera datorer trots att det är exakt samma skiva. När allt kommer omkring så är det ju faktiskt datorerna de tjänar pengar på, de säljer vanlig hårdvara med hjälp av grymt bra mjukvara.
 
Det finns ett skäl till detta. I Macar levererade med Tiger har man versioner av IPhoto, Imovie, Garageband och andra program som inte fungerar stabilt med SnowLeopard. Därför får man för 1795 kr uppgradering av dessa och operativet till samma pris som dessa kostar att uppgradera separat.
Dessutom får man iWorks utan extra kostnad.
Vad är priset för att uppgradera Windows från XP pro till System 7 samt att lyfta Office från 2003 till 2007?
Jag behöver inte IPhoto, Imovie, Garageband och andra program. Jag vill inte ha iWorks heller. Jag har ingen aning om vad det kostar att lyfta Office från 2003 till 2007 för det använder jag inte.

Jag vill ha ett OS och själv bestämma vilka applikationer jag vill köra på det.

Den här paketeringen är samma slags bondfångeri som man brukar anklaga Microsoft för att syssla med.
 
Senast ändrad:
Grejjen här är väl att det inte räcker med 2 timmar. Det skall göras research på vad man ska ha, vad de olika tillverkarna rekommenderar, få tag i försäljare som har dessa prylar till ett vettigt pris.
När allt detta är gjort lägga två timmar på att sätta ihop det.

Hur mycket tid man behöver lägga innan beror väl på hur säker man vill vara på att det funkar och hur mycket pengar man är beredd att lägga upp.

Man kan ju göra som jag gjort två ggr i tråden, dvs plocka hej vilt bland grejjorna och hoppas på det bästa. Det funkar säkert rätt bra och då är ju förarbetet i princip noll.

Risken att det strular ökar dock och att två timmars sammansättning förvandlas till 4 veckor av returskickningar och reklamationer på prylar som strular. [...]

Ofta har man väl en uppfattning om vilken typ av PC man önskar sig, dvs vad ska maskinen ha för prestanda och därmed processor? Låt oss utgå från att vi vill bygga en riktigt vass maskin som piskar rumpan på de vanliga El-Giganten alternativen (de säljer utvalda Mac-chosan också, så de innefattas i de olika valen).

I dagsläget är Core i7 top-of-the-class, om vi nu bortser från de dubbelprocessor Xeon-maskiner som vi diskuterat tidigare i tråden. (Det går utmärkt att bygga Xeon 3500- eller 5500-series datorer också.) En Core i7 processor behöver ett moderkort med Intels X58 styrkretsar och en sockel på 1366 uttag. Inga konstigheter, det står på beskrivningen till vartenda moderkort avsett för en Intel Core i7 processor och nästan varenda internetsite och/eller datortidning utges av IDG i Sverige och de har också utförliga tester av olika moderkort.

Det som kan tyckas knepigt är att välja rätt minne till processorn och moderkortet, men faktum är att alla minnen av rätt typ fungerar, och vill man överklocka så väljer man snabba minnen. Till Core i7 är det DDR3 som gäller, någonstans 3-12GB och 1033-2000 MHz och samma tidningar som testar moderkort och processorer talar gärna om vilka av minnena som passar bäst för olika syften och applikationer.

Det vi nu behöver utöver processor, moderkort och minnen är ett stabilt och bra nätaggregat och en hyfsad låda som är tyst och har bra kylning. Ett kraftfullt nätaggregat för en bra prestandadator bör ligga någonstans mellan 750-1200W. En bra låda är så individuellt, så det får man lägga lite tid på att sätta sig in i om man vill ha det bästa. (Jämför med att du går och kollar på Mac-datorer på El-Giganten och tycker; "Oj vad fin den är!"). Annars kör man tidningarnas rekommendationer här också.

DVD-spelare, tangentbord och en mus brukar de flesta kunna välja själv. Vet man inte, köp det som ser bra och trevligt ut. Bildskärmen är ett annat kapitel som vi inte diskuterar nu.

Huruvida man ska räkna in kostnaden för att läsa in sig på ett ämne i själva produktkalkylen, eller om kunskapsnivåhöjningen är av en högre dignitet som kan komma till användning i andra sammanhang får var och en bedöma själva, men kunskap kan aldrig vara fördummande.
 
Låt oss utgå från att vi vill bygga en riktigt vass maskin som piskar rumpan på de vanliga El-Giganten alternativen ...
Du verkar ha uppfattningen att det är enkelt för alla att bygga[*] en egen dator, så med tanke på att vi är på fotosidan.se måste jag bara fråga: bygger du även dina kameror själv? Om svaret är nej; varför inte?

[*] Om man nu kan kalla det att bygga en dator när man skruvar ihop några platta paket, "Ikea-style". När jag byggde egna datorer började jag med tomma kretskort, mängder av lösa kretsar och många meter virtråd.
 
En dator består iofs av något fler komponenter än en kamera men ja, jag bygger ihop min kamera själv efter behov: byter objektiv, batteri, minneskort etc och kopplar in en sladd då och då, kanske uppdaterar firmware. Så mycket svårare än så är det inte att bygga en dator!

Vill man inte bygga själv, ja då får man låta någon annan göra det och betala för det. Vill man prompt ha en vit låda med ett äpple på, ja då får man betala för det. Vill man bygga själv av diskreta komponenter, ja varsågod. Lagar du mat över öppen eld också?
 
Är det bara jag som kommer att tänka på en viss Monty Phyton sketch?

Innan datorn fanns byggde jag min egen genom att tugga sand och forma till kiselplattor. Där kunde jag vira strömledande djursenor så att det blev ett kretskort.
Allt annat är "luxury" :)


Jag tror vi tänker på samma sketch...
 
Du verkar ha uppfattningen att det är enkelt för alla att bygga en egen dator, så med tanke på att vi är på fotosidan.se måste jag bara fråga: bygger du även dina kameror själv? Om svaret är nej; varför inte?
Känner du till några byggsatser där man kan skruva ihop en Canon 5D MkII till samma kvalitet, men till halva priset? Om inte, tror du själv det finns några skillnader i att bygga datorer, jämfört med färdiga digitalkameror?
 
Jag behöver inte IPhoto, Imovie, Garageband och andra program. Jag vill inte ha iWorks heller. Jag har ingen aning om vad det kostar att lyfta Office från 2003 till 2007 för det använder jag inte.

Jag vill ha ett OS och själv bestämma vilka applikationer jag vill köra på det.

Den här paketeringen är samma slags bondfångeri som man brukar anklaga Microsoft för att syssla med.

Enligt MacWorld går det alldeles utmärkt att använda uppgraderingskitet för 399 kr på också en Tiger.
Skivan är komplett och kan också hantera en formaterad Mac från scratch.
 
Det är väl så att du alltid mal köttfärs själv när du ska ha köttbullar.
För det är väl mellannivån "bygga själv"

Hehe, nej, det får jag faktiskt erkänna att jag aldrig har gjort. Dock blandar jag smeten och rullar dem själv, mamma Scan släpper jag inte innanför dörren!
 
Ofta har man väl en uppfattning om vilken typ av PC man önskar sig, dvs vad ska maskinen ha för prestanda och därmed processor? Låt oss utgå från att vi vill bygga en riktigt vass maskin som piskar rumpan på de vanliga El-Giganten alternativen (de säljer utvalda Mac-chosan också, så de innefattas i de olika valen).

Bra du har rätt..

Jag ska säga till på jobbet att ankomstkontrollen av elektronik kan läggas ner.
Att vi får skicka tillbaka rätt mycket grejjor trots att leverantören vet om att vi mäter upp alla leveranser är ointressant.

Det är väl för övrigt för att de bra grejjorna säljs till privatperoner via obskyra nätbutiker.
 
Hehe, nej, det får jag faktiskt erkänna att jag aldrig har gjort. Dock blandar jag smeten och rullar dem själv, mamma Scan släpper jag inte innanför dörren!

Köttbullar är väl för övrigt ointressant.
Det är fredag och tråden bör åter handla om det skotska guldet :)
(idag blir det en Bowmore surf)
 
Jag ska säga till på jobbet att ankomstkontrollen av elektronik kan läggas ner. Att vi får skicka tillbaka rätt mycket grejjor trots att leverantören vet om att vi mäter upp alla leveranser är ointressant.
Det är väl för övrigt för att de bra grejjorna säljs till privatperoner via obskyra nätbutiker.
Hmm... "säga till på jobbet att ankomstkontrollen av elektronik kan läggas ner". Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Ni skickar tillbaka saker, trots att era leverantörer vet att ni mäter upp deras produkter? Ja, det är ju mindre bra för dem, men ärligt talat, jag förstår inte vad du menar...
 
Klart att du ska ha en Mac! Argument för finner du säkert i denna tråd, har bara läst en liten del. En sak att tänka på är att Apple inte säljer datorer i lågprissegmentet. Vid en snabb jämförelse kan därför Apples maskiner verka dyra, men om man börjar jämföra vad en liknande hårdvara kostar hos tex Dell eller Sony, så ser man att Apples produkter håller en rimlig prisnivå. Mac:ens verkliga styrka är dock operativsystemet, Mac OS X.

Vill också slå ett slag för Aperture som är ett mycket bra program för oss fotografer och ger ett effektivt arbetsflöde med bildhantering, urval, justeringar, webbalbum, export i olika storlekar och format etc. Lycka till med ditt val.
 
Hmm... "säga till på jobbet att ankomstkontrollen av elektronik kan läggas ner". Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Ni skickar tillbaka saker, trots att era leverantörer vet att ni mäter upp deras produkter? Ja, det är ju mindre bra för dem, men ärligt talat, jag förstår inte vad du menar...

Du tror uppenbarligen att privatpersoner får bättre grejjor. Du påstår ju i alla fall att det är lätt som en plätt att plocka ihop en fullt fungerande dator.

Det tar två timmar och sen är det klart för 5år av problemfritt användande av Windows.

Jag vet inte vilken vad du har haft för makalöst fantastisk tur du du byggt datorer.
Jag har i alla fall stött på mängder med mystiska fel framför allt privat när man inte orkat bry sig utan chansat.

Det händer även på jobbet när vi med mycken möta specat och skrivit kontrakt med leverantörer som lovat att den konfiguration vi ha minsan är kompatibel med de grejjorna vi har.

Sedan får drivrutiner spatt när minnet blir större än 3Gb, pci-korten som hänger hela bussen. applikationer som inte klarar 8-kärniga processorer, lådor som inte klarar av att hålla strålningsnivån inom givna normer osv osv.

Detta när de VET att vi kommer att kolla, vad tror du händer privatpersoner som inte kan göra det?

[Edit]
Vi talar om leveratörer av PC hårdvara. Samma hårdvara som en privatperson kan köpa på Dustin.
 
Så här fungerar det Kjell:

Man beställer från en internetsite som t ex komplett.se eller dustinhome.se. Då omfattas man av distansförsäljningslagen och har full returrätt inom 14 dagar om man ångrar sig. Skulle någon av delarna man beställt inte fungera, eller om man misstänker att någon av delarna man köpt inte uppför sig som tänkt, då skickar man tillbaka dem, säger att man ångrat sig och saken är ur världen.

Vad är det du menar att jag tror, som du inte förstår?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.