Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hm, köpte en A7 II men har inte brutit kartongen än, började (tyvärr) tänka så här, det är ju en A7 III jag egentligen vill ha (har en A7 idag), så varför inte köpa den direkt. Men, så kanske A7 IV kommer "när som helst" och då lär A7 III sjunka lite i pris (anledningen till A7 II var IBIS, använder mest manuell optik). Så kanske bara att returnera och köpa en A7 III direkt, eller?
Det går att göra objektivval idag med hundratals objektiv på marknaden som har OSS eller motsvarande i objektiven och då behöver inte IBIS vara en grej men med många manuella så får man ju inte det om det är sånt du använder.
Personligen väljer jag nu bara objektiv som har stabilisering men det beror på att jag även har en A7r vid sidan av min A7 III.
Jag har haft en A7 II också och det är verkligen ingen dålig kamera i sig men idag är den daterad främst för att AF inte alls är i närheten av vad du får i A7 III. Med det sagt så kan jag inte säga att det hindrat mig vad jag kan erinra mig att ta de bilder jag velat ta när jag hade den men det är ingen action, sport eller fågelkamera direkt eller kamera för barnbilder, för då vill man ha snabb följande Eye Focus.
Men det var också så att jag aldrig använde min A7 II till att ta bilder av mina barnbarn när de var små och det var det som fick mig att byta till slut och det har jag inte ångrat. A7 III har väl också en sensor som fortfarande kvalar in bland top tre av Sonys sensorer när det gäller lågljusegenskaper på höga ISO men idag kan man kompensera mycket av det med de DxO Photolab eller Topaz även om dessa även lyfter A7 III-bilder något snäpp extra.
Egentligen duger A7 III finfint för mig för evigt men det hindrar inte att jag kan tycka att det skulle vara kul med 33 MP och state of the art AF som det ryktas om. Då skulle jag till slut kunna pensionera "gamla A7r Bettan" med sina 36 MP. Jag älskar fortfarande bilderna som kommer ur den kameran och de har något som bilderna ur A7 III inte riktigt har ofta och den kameran har ju märk väl enbart kontrast AF så det har verkligen stor betydelse vad man ska ha kameran till. AF-prestandan kanske inte är något problem för dig trots allt.
Vi har diskuterat Sony-ergonomi många gånger och för mig är den vida bättre i A7 III och det beror inte alls på vad några knappar sitter , hur stora de är eller på menyer man inte förstår sig på eller inte gillar av andra skäl utan på att man kan konfigurera den kameran så att den blir mer ergonomisk smart automatisk än det mesta på marknaden. Det gör man dels med den smarta automatiska hierarkiska AF:en och Auto ISO Minimum Shutter Speed. Personligen besöker jag menyerna endast av ett enda skäl - för att formatera - och genom att alltid gå till Format det sista jag gör, så öppnas alltid Format direkt när jag väljer "Menu". Om du konfigurerar en III:a optimalt så behöver du aldrig ens fundera på något annat än bländarvalet innan du trycker på avtryckaren. Kan det bli så mycket mer ergonomiskt än så med en systemkamera idag?
Idag skulle jag aldrig välja en A7 II:a utan en A7 III istället eller ännu hellre välja en A7 IV om du har pengarna och inte bara är snål mot dig själv samt orkar vänta någon månad. Även en A7 III börjar faktiskt bli daterad idag för det var över tre år sedan den kom och det är en evighet i Sony-världen, där jag tror samtliga spegellösa kamerahusproduktcykler varit kortare än så.
Om du tänkt filma det minsta så kan jag också säga att video ur A7 III kan bli väldigt bra med förutsättning att inget rör på sig. Alla mina Sony-hus hittills har genererat verkligt irriterande rolling shutter-problem. Om denna nya 33 MP sensor verkligen är av "stackad" typ och får en utläsning som är mycket snabbare än A7 III, så kommer dessa rolling shutter problem som plågat både A7 II och A7 III också att reduceras en hel del. Det är värt mycket även om den kanske inte kommer kunna mäta sig fullt ut med A1, A9rna eller A7s III. Köper du en A7 II eller en A7 III kanske du kommer uppgradera längre fram med mer kostnader då medan om du köper en A7 IV, så kanske den kan räcka för överskådlig tid. Då kanske det kommer visa sig vara det mest ekonomiska valet.
Jag har spenderat mer än hundratusen på olika kamerahus genom åren. Idag tycker vi en A1:a för 60-70-tusen eller en A7 IV för kanske 40 är mycket pengar men hade något sådant funnits 2005 när jag köpte min första systemkamera och jag köpt den då hade jag sparat en väldig massa pengar. Jag tror även en A7 IV kommer vara en formidabel uppgradering så jag tror de som investerar i en sådan kommer kunna vara rätt nöjda med den i många år. Det är väl något sådant som skulle kunna vara en bra kameraaffär idag eller?
Senast ändrad: