Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger PC. (Tänker inte läsa igenom 21 sidor för att ge något mer relaterat svar.)

Vad alla säger om virus och sånt angående Windows. Jag använder min dator dagligen och är nästan konstant ute på internet och laddar ner alla möjliga filer (lagliga filer). Jag har inte fått ett enda virus. Att betala dubbla pengarna för en Mac för att dom inte får virus låter roligt. Ett litet antivirus-program löser det (om det ens behövs längre) gratis.

Sen handlar ju allt om smak och tycke, men jag ser inte varför man betalar mer än dubbla pengarna för att det ser fint ut.

Gillar inte Mac tack vare många användare heller. Har sett många som påstår att Windows är till för dom som är för fattiga för Mac.
 
För att du är van vid windows sätt att hantera fönster?

Det enda är väl egentligen att man inte kan ta tag var man vill för att förminska ett fönster. Har du några andra förklaringar till varför det suger i OSX?
Ja, kanske är det för att jag är van vid windows och framförallt andra fönsterhanterare som Gnome, KDE och allt vad de nu heter som bygger på X11.

Gillar inte när en applikation skvätter ut sina paneler över hela skrivbordet med en massa luft emellan. Tycker om idén med just ett fönster där en app är samlad. Förstår inte alls logiken i att man måste kolla längst upp på skrivbordet för att se vilken app som råkar vara aktiv. Klickar jag på krysset vill jag att en app skall dö, på riktigt och inte dyka upp som gubben i lådan.

"Dock" är ett skämt, föredrar Windows startmenu, Gome/KDE:s upp/ner/var-du-vill menyer och inte minst möjligheten att bygga en höger-knapp meny.

Fast det sistnämda går ju inte, för Mac har bara en knapp, det behövs ju inte mer då det är så intuitivt och lättanvänt. Fast man kan ju undra varför de lagt ner så mycket energi på Enastående Musen med sensorer överallt, när det är så intuitivt och lättanvänt.

Det är nästan så gamla sunkiga CDE är bättre.

Så här tror jag det ligger till: de flesta som kör Mac, journalister, copywriters, AD:s och annat löst folk kör en app åt gången (för det var väl så MacOs funkade) och så stänger man av den när man skall köra nästa. För dem som dristar sig till att öppna fler har man ordnat "Spaces", så där 15-20 år efter det att det dök upp i andra system. Att ändra på något vågar man inte, med tanke på kundkretsen. Det gäller att hålla sig väl med tredje statsmakten.

Jag skall ta en titt på Windows 7 när den kommer, är det bra kanske man kan installera den på en iMac. Eller det kanske går att installera Gnome på OS X? För i grunden är det ju ett bra OS, Unix men med ett pråligt och kasst gränssnitt.
 
Att betala dubbla pengarna för en Mac för att dom inte får virus låter roligt.

Om du borde byta operativsystem är en öppen fråga, men du borde definitivt byta datorbutik.
Och kanske du borde bekymrat dig med att läsa tidigare inlägg. Där har redan konstaterats att det inte är någon större prisskillnad om man jämför noggrant.
 
Jag säger PC. (Tänker inte läsa igenom 21 sidor för att ge något mer relaterat svar.)

Vad alla säger om virus och sånt angående Windows. Jag använder min dator dagligen och är nästan konstant ute på internet och laddar ner alla möjliga filer (lagliga filer). Jag har inte fått ett enda virus. Att betala dubbla pengarna för en Mac för att dom inte får virus låter roligt. Ett litet antivirus-program löser det (om det ens behövs längre) gratis.

Sen handlar ju allt om smak och tycke, men jag ser inte varför man betalar mer än dubbla pengarna för att det ser fint ut.

Gillar inte Mac tack vare många användare heller. Har sett många som påstår att Windows är till för dom som är för fattiga för Mac.
Du har uppenbarligen inte prövat någon mac någon längre tid eftersom din erfarenhet av det är att det ser fint ut, vad har du då att tillägga, du har ju inte ens läst tråden! Håhåjaja. Å det är inte för virusfriheten vi lägger ner nån tusing extra vid inköpet (sluta tjata om dubbelt var får ni det ifrån??) och sen spar massa pengar, tid är pengar.
 
Så här tror jag det ligger till: de flesta som kör Mac, journalister, copywriters, AD:s och annat löst folk kör en app åt gången (för det var väl så MacOs funkade) och så stänger man av den när man skall köra nästa.

Jo, det gick bara att köra en applikation i taget - fram till 1987 ungefär. I Windows gick det ju vid det tillfället inte ens att ha två fönster samtidigt, inte två dokument och absolut inte två applikationer. MacOS har alltid legat ett par steg framför.
 
Ja, kanske är det för att jag är van vid windows och framförallt andra fönsterhanterare som Gnome, KDE och allt vad de nu heter som bygger på X11.

Gillar inte när en applikation skvätter ut sina paneler över hela skrivbordet med en massa luft emellan. Tycker om idén med just ett fönster där en app är samlad. Förstår inte alls logiken i att man måste kolla längst upp på skrivbordet för att se vilken app som råkar vara aktiv. Klickar jag på krysset vill jag att en app skall dö, på riktigt och inte dyka upp som gubben i lådan.

"Dock" är ett skämt, föredrar Windows startmenu, Gome/KDE:s upp/ner/var-du-vill menyer och inte minst möjligheten att bygga en höger-knapp meny.

Fast det sistnämda går ju inte, för Mac har bara en knapp, det behövs ju inte mer då det är så intuitivt och lättanvänt. Fast man kan ju undra varför de lagt ner så mycket energi på Enastående Musen med sensorer överallt, när det är så intuitivt och lättanvänt.

Det är nästan så gamla sunkiga CDE är bättre.

Så här tror jag det ligger till: de flesta som kör Mac, journalister, copywriters, AD:s och annat löst folk kör en app åt gången (för det var väl så MacOs funkade) och så stänger man av den när man skall köra nästa. För dem som dristar sig till att öppna fler har man ordnat "Spaces", så där 15-20 år efter det att det dök upp i andra system. Att ändra på något vågar man inte, med tanke på kundkretsen. Det gäller att hålla sig väl med tredje statsmakten.

Jag skall ta en titt på Windows 7 när den kommer, är det bra kanske man kan installera den på en iMac. Eller det kanske går att installera Gnome på OS X? För i grunden är det ju ett bra OS, Unix men med ett pråligt och kasst gränssnitt.
Du är rolig. Det är som att säga att Porsche är dåliga för att man är van vid Skoda! Ang fönsterhantering.
Man kunde ha flera program igång på mac innan PC var född ens, och klippa och klistra mellan dem, å starta och stänga dem hur många ggr man ville utan att OSet bomba.
Musen är värdelös det är det enda du har rätt i, känner ingen som använder den.
 
Du är rolig. Det är som att säga att Porsche är dåliga för att man är van vid Skoda!
Tja, vet inte om Solaris, AIX, Linux mm är att jämföra med Skoda direkt.

Men kör till, för uppenbarligen föredrar Apple också Skoda eftersom man skrotade Mac OS och gick över till Unix istället. Synd att man inte passade på att fixa till gränssnittet när man ändå var igång.

Tillägg: Det slog mig nu hur talande din jämförelse mellan Porsche och Skoda är för en märkestaliban. Javisst, en Porsche är snyggare, snabbare och ballare än en Skoda. Men en Porsche är helt värdelös när man skall storhandla eller klämma in ett par ungar+tält för en campingtur.
 
Senast ändrad:
Trots att Windows kopierat Mac kontinuerligt kommer man inte ifatt

Jo, det gick bara att köra en applikation i taget - fram till 1987 ungefär. I Windows gick det ju vid det tillfället inte ens att ha två fönster samtidigt, inte två dokument och absolut inte två applikationer. MacOS har alltid legat ett par steg framför.

Köpte min första Mac i USA 1985 och har haft olika Mac:ar sedan dess. I jobbet tvingats till Windowsmiljön och alltså kört båda systemen sedan 1990. Jag är en praktisk datoranvändare och ingen nörd men det har under åren hela tiden varit uppenbart hur mycket säkrare och mer användarvänlig OS X systemet är. Tänk bara på dra-och-släppfunktionen mm, mm. Aldrig varit tvungen omsinstallera t.ex. När jag skaffade Zyxel router för några år sedan földe det med 2 skivor för installation på pc resp Mac. Jag installerade icke skivan. Slog på min Mac som genast frågade: Önskar du ansluta till Zyxel. Tryckte Yes och så var det klart. Grannen med pc slet sitt hår.

På det stora megasjukhuset där jag arbetade motarbetade dataavd Mac med alla medel. En medarbetare där läckte att: Vi skulle bli nästan arbetslösa om sjukhusets personal körde Mac. Nu behövs vi pga av alla ominstallationer och andra användarproblem. Alltså om du har råd: Kör Mac!
 
Tja, vet inte om Solaris, AIX, Linux mm är att jämföra med Skoda direkt.

Men kör till, för uppenbarligen föredrar Apple också Skoda eftersom man skrotade Mac OS och gick över till Unix istället. Synd att man inte passade på att fixa till gränssnittet när man ändå var igång.

Tillägg: Det slog mig nu hur talande din jämförelse mellan Porsche och Skoda är för en märkestaliban. Javisst, en Porsche är snyggare, snabbare och ballare än en Skoda. Men en Porsche är helt värdelös när man skall storhandla eller klämma in ett par ungar+tält för en campingtur.
Nu handlade ju tråden om vanliga PC eller mac man köper därute, inte Solaris, Aix, sånt vet jag och inte de flesta datorköpare där ute vad det är ens.
Nu snor du min campingbuss-liknelse, jag var först! :) Men användargränssnittet sett så är Mac Porsche jmf med Skoda. Men framförallt betydde min liknelse att man kan inte säga att nåt annat är sämre bara för man inte är van vid det, jag kan inte påstå att Hasselblad gör skräp bara för jag inte är van användare t ex.
Och vem skulle va märkestaliban, jag gillar inte mac för det snygga äpplets skull utan för att det är bra datorer, så då är jag mer funktionstaliban i så fall, det kan jag stå för.
 
Men framförallt betydde min liknelse att man kan inte säga att nåt annat är sämre bara för man inte är van vid det,
Jag haft burken i drygt ett år. Fast det kanske inte är tillräckligt länge för att komma underfund med att "den är elegant och enkel att använda".

Hur länge måste man använda den för att få uttala sig?

Och nu är det ju inte så att jag tycker att Windows är ett bättre OS, iaf inte XP. Men jag hade förväntat mig bättre funktionalitet av detta in absurdum hajpade OS. Eller kanske annan ...

PS: Bifogar ett festligt citat från apples hemsida. "Slutligen tillverkas Mac-datorerna med den mest avancerade tekniken av maskinvaruingenjörer, programutvecklare och designers som är några av de bästa i världen."
Tänka sig, det står alltså några av de bästa maskinvaruingenjörer, programutvecklare och designers i världen och plockat ihop macar vid det löpande bandet i Kina. Inte underligt att de blir så bra !
 
Varför är det pc människorna som verkar ha mest problem med mac? Jag körde pc för länge sedan och hade strul gick över till mac och har inga problem längre. Den rullar på utan några som helst problem.
Mac kanske kostar mer men jag bryr mig inte jag köper driftsäkerheten och sedan att den är snyggare än pc skadar inte.
Hur många är det som går från mac till pc?
Det känns som att det är betydligt fler som går från pc till mac och blir kvar pga det är mindre strul. Ni får jätte gärna köra pc och tycka den är bättre,billigare etc. Jag är själv lika nöjd med mac har aldrig haft virus i någon macdator, har aldrig råkat ut för några krascher.
Det jag inte fattar är att en del pc användare verkar ogilla mac att det grövsta,
varför?
Är det avundsjuka eller vad? Alltid samma tjat om att mac ska vara dyrare. Vad spelar det för roll för er pc användare om mac är dyrare?
Gillar ni eran pc kör vidare på det så kör jag vidare utan virus,krascher etc med mina mac datorer.
 
Och kanske du borde bekymrat dig med att läsa tidigare inlägg. Där har redan konstaterats att det inte är någon större prisskillnad om man jämför noggrant.
Är du nu igång och läser selektivt igen! ;-) Jag trodde åtminstone Jeppe lyckats visa dig att Mac är 50% dyrare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.