Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
"Don't fix it if it ain't broken"

[...]
Problemet med Windows klienter i industri miljö är alla ständiga uppdateringar.
Det är svårt att hänga med med uppdateringar av drivrutiner för hårdvaran vilket gör att efter ett år eller två blir det billigare att ställa dit en ny dator än att lägga tid på uppdateringar av komponenter. [...]
Kan tänka mig det, har aldrig förstått varför man använder oseriösa datorer i seriösa miljöer.

Varför hålla på och uppdatera om datorn gör det den skall på ett tillräckligt bra sätt? Slå av automagiska uppdateringar och internetåtkomst så blir det genast mycket svårare för Nicke Nyfiken i personalen att sabba något.
 
Nog för att Windows kan vara kasst men man kan inte skylla allt på det.

"En "Windows 95" maskin hittades på ett ställe och en chef blev nervös och ville ha disken ghostad"

Den här chefen verkar ha all anledning att vara nervös. Undrar hur mycket stillestånds tid som beror på uselt designade IT-system?

Undrar hur mycket stilleståndstid som beror på uselt utbildad IT-personal?

Finns skräckexempel på hur den arbetslöse plåt-Nisse har gått en AMS-kurs på ABF och sedan får ett jobb på en IT-avdelning.

(Om ghostingen resulterade i en krasch så beror det inte på Windows utan snarare på Andersson)
 
Aha! En nyfrälst! Har du fått dina sanningsord på vägen? Har de förklarat för dig att i Mac paradiset får du konsumera hur mycket Apple du vill utan konsekvenser? Ju mer desto bättre.

Gamla tiders sekter krävde tionde, dvs du var tvungen att regelbundet skänka en tiondel av dina inkomster till sekten. I Mac kyrkan bidrar du till Guden Jobs och alla Apple aktieägarna genom att konsumera så mycket du kan av de erbjudna äppleprodukterna. Därmed skänker du en ansenlig summa till sektledningen genom att du betalar ungefär 50% mer än för andra motsvarande icke-äpple-produkter.

Även om du skulle finna vissa av produkterna mindre roliga, som t ex The Mighty Mouse, så är det viktigt att du håller skenet uppe och försvarar dess brister in absurdum. Fall aldrig för frestelsen att stoppa in icke välsignade produkter! Logitech står i nära förbund med Satan Gates, så låt inte någon av dem komma i närheten av dig. Någonsin.

Och till sist, de två första och viktigaste budorden på din nya väg mot sann frälsning: 1) Du ska inga andra Gudar hava jämte Jobs. 2) Du ska icke ha begärelse till andra operativsystem, ej heller till utomstående hårdvara och framför allt ingenting från den mörka sidan; Gates.

Underhållande.....
Eller som en känd politiker en gång sa: - Trams!

Dylika vanföreställningar om datoranvändarens religiösa koppling till sin burk eller dess tillverkare är intressant, men för ett helt annat skrå än fotografer.
Hoppas frustrationen beror på ett större aktieinnehav i konkurrerande bolag så den filosofiska utsvävningen får en sund förklaring.

Över till tråden...

Den del av oss fotografer som har viss inkomst från verksamheten skiter
nog fullständigt i vilken logga som sitter på datorer eller kameror.
Det handlar kanske mer om att få ett arbetsflöde så tidseffektivt (läs pengar) som möjligt och max kvalitet ur burken.

När rawfilerna för några år sedan började bli 50mb 8 bit började eländet på allvar, då i XP.
Några program öppna samtidigt, ett störra antal rawfiler som skulle konverteras, och det blev väntans tider. PS segade ner osv. Ville man dessutom göra något annat under tiden fick man byta dator.
Omstarter blev rutin som någon sorts förbaskad hjärt -lungräddning.
Stänga ner tjänster, hitta rätt antivirusprogram, defragmentera,
felmeddelande, drivrutiner och konflikter.
Då snackar vi ändå, i mitt fall, flerkärning Dell Precision, bra med ram och
15k diskar i Raid0.
Onödig tidsåtgång och ständig frustration.

Nu har jag inte mycket förståelse för men kan dock acceptera att det finns individer som har denna typ av problemlösning som hobby.
Finns säkert en uppsjö av forum där man kan träffa likasinnade.

Kör Windows för all del men jämförelser när det gäller prestanda
och stabilitet avseende bild och videoredigering blir patetisk.
Kombinationen hårdvara-OS är otvetydigt till Macens fördel.

Efter viss tvekan inför byte och lite råd från kollegor (läs fotografer som faktiskt har kört Mac) blev det en G5 Quad. Numera också en Mac Pro 8core och
en Macbook Pro.
Kör Adobe CS suite, Lightroom, Final Cut etc.
Vilken befrielse. Skillnaden är enorm. Eventuella prisskillnader uppvägs lätt av vinst i tid, effektivitet och ett bättre humör.

Trivs dock bättre med Logitechs möss, Eizos skärmar etc.
Tar risken att få Applekontot avslutat.

Nu bär det mig emot att göra reklam för dom som snor mig på stålar, oavsett bolag, men av rent medlidande :) går jag in i tråden med en solklar rekommendation att som fotograf köpa eller byta till Mac.

Ser också fram emot Snow Leopard där man lagt ännu mer krut
på prestanda, stabilitet och stöd för multiprocessor.



Jerry
 
Nu har jag inte mycket förståelse för men kan dock acceptera att det finns individer som har denna typ av problemlösning som hobby.
Problemlösning är väl kanske fel ord. Det handlar om att ha kunskap att konfigurera en Windowsburk på ett vettigt sätt, vilket är ett engångsjobb. När det är gjort sköter det sig självt. Och helt ärligt så är antivirusprogram fullkomligt onödigt om man har koll på vad man gör.

Sen ska man inte sticka under stolen med att XP inte är särskilt optimalt out-of-the-box. Windows 7 är dock mycket bättre i det avseendet. Man ska å andra sidan inte glömma att XP är ett 9 år gammalt operativsystem. Det har hunnit hända en del under huven på Mac OS på den tiden med, så att jämföra Leopard med XP är väl lite skevt. Återkom när ni har erfarenheter av Windows 7.
 
Undrar hur mycket stilleståndstid som beror på uselt utbildad IT-personal?

Finns skräckexempel på hur den arbetslöse plåt-Nisse har gått en AMS-kurs på ABF och sedan får ett jobb på en IT-avdelning.

(Om ghostingen resulterade i en krasch så beror det inte på Windows utan snarare på Andersson)

Exemplet med 95:an var ingen kritik mot windows, snarare ett exempel på hur bra det kan fungera. Anledningen till att den kraschade var att den stått på dygnet runt i åratal och sedan helt plötsligt blev avstängd. Kan tänka mig att lagringarna i hårddisken hade börjat bli slitna. Den skar helt enkelt när den startade igång igen!
Tror att fall som detta är väldigt, väldigt ovanliga i dagens industri.
 
Problemlösning är väl kanske fel ord. Det handlar om att ha kunskap att konfigurera en Windowsburk på ett vettigt sätt, vilket är ett engångsjobb. När det är gjort sköter det sig självt. .

Likväl kunskap... kunskap som tar tid att samla på sig. Men det är knappast ett engångsjobb. Det är en ständigt pågående process. Men jobbdatorn (en Dell Lattitude D630 med XP) tuggar på bra, även om den tar sina modiga 5 minuter att starta upp på morgonen, med alla applikationer som skall igång. Men fungerar gör den. Dock skulle jag bli vansinnig att ha det så hemma. Nu har jag i varje fall betalt under tiden jag väntar på att kunna börja arbeta. Det brukar vara lagom att gå och hämta en kopp kaffe under tiden. Dock jobbar jag betydligt effektivare i OSX, trots att jag bara har två års erfarenhet av detta OS.

Således handlar det kanske mer om användarvänligheten än om systemstabiliteten. Fast det ligger rätt många systemuppdateringar och hot-fixes i lägg till/ta bort program...Vilket borde innebära Gör om - Gör rätt syndromet hos MS.
 
Sen ska man inte sticka under stolen med att XP inte är särskilt optimalt out-of-the-box. Windows 7 är dock mycket bättre i det avseendet. Man ska å andra sidan inte glömma att XP är ett 9 år gammalt operativsystem. Det har hunnit hända en del under huven på Mac OS på den tiden med, så att jämföra Leopard med XP är väl lite skevt. Återkom när ni har erfarenheter av Windows 7.

Jamen, då är vi ju kanske överens trots allt. WinXP är inte särskilt bra för normalanvändaren, Vista ett rejält stolpskott och Win7 är ännu inte ett färdigt operativ. Summa summarum är då att Microsoft inte erbjudit ett bra operativsystem på minst nio år. Att Win 3.x, Win95, Win98 och särskit WinME var instabila system med blåskärm som standard kan vi väl vara överens om? Kvar att hänvisa till finns då tiden före 1993 samt NT4 och Win2K. Är det dessa du lutar dig på när du hävdar Windows förträfflighet? Jag kan hålla med om att både NT4 och Win2K var relativt stabila system med låga resurskrav, men de lämnade dock en hel del annat att önska.
 
Exaktamente......

Vi vänder på det..

Skapa gärna en ny tråd när ni hör talas om en fotograf/bildbehandlare
som switchat från OSX till Win pga av dess överlägsna förträfflighet
avseende prestanda och stabilitet.

Då kan jag planera mitt nästa datorinköp

Jerry
 
Jamen, då är vi ju kanske överens trots allt. WinXP är inte särskilt bra för normalanvändaren, Vista ett rejält stolpskott och Win7 är ännu inte ett färdigt operativ. Summa summarum är då att Microsoft inte erbjudit ett bra operativsystem på minst nio år. Att Win 3.x, Win95, Win98 och särskit WinME var instabila system med blåskärm som standard kan vi väl vara överens om? Kvar att hänvisa till finns då tiden före 1993 samt NT4 och Win2K. Är det dessa du lutar dig på när du hävdar Windows förträfflighet? Jag kan hålla med om att både NT4 och Win2K var relativt stabila system med låga resurskrav, men de lämnade dock en hel del annat att önska.


Att ett OS inte är fullkomligt idiotsäkert och autonomt betyder inte att det är dåligt. Enligt det resonemanget skulle ju vilket linux/unix/bsd-system som helst vara rena skiten.

Vad menar du med att Win 7 inte är färdigt? Det blev RTM (Release To Manufacturing) i slutet av juli och är således färdigt att släppas.

Personligen har jag haft en till största delen bekymmersfri tillvaro i windows från win2k-tiden och framåt. Jag vet dock, till skillnad från gemene man, vad jag pysslar med.

Och nu i Windows 7 på en skrattredante snabb Core i7 finns det absolut inget att klaga på.
 
Personligen har jag haft en till största delen bekymmersfri tillvaro i windows från win2k-tiden och framåt. Jag vet dock, till skillnad från gemene man, vad jag pysslar med.
Största delen... det är det som är skillnaden, jag gemen man som inte vet vad jag pysslar med har till fulla delen (dryga decenniet eller så) haft en bekymmersfri tillvaro. Det som är bra med Apple, de bygger datorn och systemet och jag använder den, behöver inte bry mig vad som är under huven och den bara går å går, det är en evighetsmaskin. :p
 
Vad menar du med att Win 7 inte är färdigt? Det blev RTM (Release To Manufacturing) i slutet av juli och är således färdigt att släppas.

Kan man köpa det? - Nej
Således är Mattes slutsats fortfarande korrekt, det är inte färdigt. För hade det varit färdigt så hade det funnits på hyllorna.

Men när det väl kommer ut på hyllorna så har windows närmat sig OSX i mer än ett avseende (och förmodligen förbi i andra, fast nu väntar ju snöleoparden, som per din definition också är färdigt).

Vista är ju inte alls som OSX

http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ
 
Kan man köpa det? - Nej
Således är Mattes slutsats fortfarande korrekt, det är inte färdigt. För hade det varit färdigt så hade det funnits på hyllorna.

Men när det väl kommer ut på hyllorna så har windows närmat sig OSX i mer än ett avseende (och förmodligen förbi i andra, fast nu väntar ju snöleoparden, som per din definition också är färdigt).

Vista är ju inte alls som OSX

http://www.youtube.com/watch?v=QT6YO30GhmQ

10.6 som var aviserat september kommer tydligen betydligt tidigare

http://macworld.idg.se/2.1038/1.242249/snow-leopard-slapps-pa-fredag
 
Kan man köpa det? - Nej
Således är Mattes slutsats fortfarande korrekt, det är inte färdigt. För hade det varit färdigt så hade det funnits på hyllorna. [...]
Jo, det är färdigt. Det kommer inte att ske några (större) förändringar innan det släpps till slutkund i oktober.

Idag är Win7 en sk RTM-version, "Release To Manufacturing", och är ett förhandssläpp till hårdvarutillverkare för att de skall hinna uppdatera sina drivrutiner innan det stora släppet och för att datortillverkare skall hinna anpassa sina rutiner till det nya operativet. (Wikipedia)

Nästa steg är GA, "General Availability", det är först då som slutkunderna kan köpa produkten i butik (22 oktober).
 
Största delen... det är det som är skillnaden, jag gemen man som inte vet vad jag pysslar med har till fulla delen (dryga decenniet eller så) haft en bekymmersfri tillvaro. Det som är bra med Apple, de bygger datorn och systemet och jag använder den, behöver inte bry mig vad som är under huven och den bara går å går, det är en evighetsmaskin. :p
Ja, till största delen. Det finns inget fulländat operativsystem, problem kan alltid uppstå. Även OS X strular ibland, det är naivt att inbilla sig nåt annat.

Anledningen till att jag främst kör Windows är för att jag får ut så mycket mer ur en dator jag byggt själv. Framför allt mer prestanda per krona. Sen är jag väl lite datornörd också, så det intresset påverkar ju så klart. Nästa projekt är att snygga till kabeldragningen i chassit :)
 
Ja näej Joakim jag står på mig här, MacOS X har faktiskt aldrig strulat för mig. Thats the fact. Dock kan det bero på att jag alltid kör nån version äldre än nuvarande så får alla andra va testpiloter och jag kör versionen som funkar bäst. Dessutom rör jag aldrig nåt som funkar, inga underhållsprogram här whatsoever.

Jag är inte nån fanatisk fanboy fast man skulle kunna tro det, för några år sen tänkte jag gå över till PC när det inte fanns nån rätt macmodell för mig till billig peng, fast då köpte jag den billigaste macen och den infriade mer än alla förhoppningar, liten å tyst å rackarns bra å tillräcklig kraft för mina behov. Folk får jättegärna ha PC för mig och gilla dom hur mycket dom vill men macarna jag har haft (4st tror jag) har alltid funkat mycket bra det kan man inte ta ifrån Apple.
 
Så varför laga något som inte är trasigt? OS X är enormt överskattat men har ett följe som nästan liknar en nyreligiös rörelse i sin besatthet. Det är snygga burkar med stiliga ikoner men mycket mer är det inte.

Ha, ha, du har bara sett på när andra kör Mac va?
 
Varför levereras Windows i ett skick som, enligt hur jag tolkar ditt inlägg, inte är användbart? Varför är Windows inte rätt konfigurerad från början?

Bra fråga. En del av svaret ligger väl i att det går att installera på ett obegränsat antal olika sorters kombinationer av hårdvara och dom vill att så mycket som möjligt ska kunna installeras automatiskt (ett exempel är prinspooler-servicen som är startad automatiskt oavsett om man har nån skrivare eller inte). Kortfattat så är det omöjligt för operativsystemet att veta hur du vill ha det inställt, så det kör på nån slags generell nivå där det mesta är igång från början för maximal kompabilitet.

Fast det är ju inte enbart saker som rör just detta som behöver konfigureras för optimal prestanda.

Men som sagt...bra fråga. Även detta är mycket bättre i Windows 7 än i XP och Vista.
 
Ha, ha, du har bara sett på när andra kör Mac va?
Nej, äger en, väntar fortfarande på wow-upplevelsen. Fönsterhanteringen suger, de enda fördelarna jag har noterat är att den är snygg och startar snabbt. Fanns bara applikationerna jag vill ha till Linux skulle jag kasta ut både Windows och OS X och köra Linux med Gnome.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.