Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Så här fungerar det Kjell:

Man beställer från en internetsite som t ex komplett.se eller dustinhome.se. Då omfattas man av distansförsäljningslagen och har full returrätt inom 14 dagar om man ångrar sig. Skulle någon av delarna man beställt inte fungera, eller om man misstänker att någon av delarna man köpt inte uppför sig som tänkt, då skickar man tillbaka dem, säger att man ångrat sig och saken är ur världen.
Det är ju inte det som är grejjen, klart du kan gå ekonomiskt helskinnad ur det.

Man har dock lagt betydligt mer än två timmar på det eller hur?

Dessutom har man fortfarande ingen dator.Det är bara börja om från början.

Beställer man en färdig dator så minimerar man risken det är allt jag sagt. Du blåvägrar ju ens erkänna att man kan få några som helst problem.
Du verkar stå för att det räcker at kolla att minnet passar rent fysiskt och har rätt hastighet så är allt frid och fröjd.
Det är ju helt enkelt inte sant och jag hoppas du är man nog att erkänna det.

Vad är det du menar att jag tror, som du inte förstår?

Vaaa? Jag har läst den meningen flera gånger och jag fattar inte vad du vill säga :)

Så här fungerar det Kjell:
Skulle någon av delarna man beställt inte fungera, eller om man misstänker att någon av delarna man köpt inte uppför sig som tänkt, då skickar man tillbaka dem, säger att man ångrat sig och saken är ur världen.

Det verkar ju inte så lagligt att returnera delar som inte fungerar och säga att man ångrar sig...

Är förpackningen till kretskort bruten så lär dom nog inte ta emot grejorna.
Sen när leverantören vill att du bevisar att du haft EMC utrustning när du pillade med grejorna så är det nog kört...

Men EMC armband m.m. kanske alla hemma byggare använder?

Men EMC armband m.m. kanske alla hemma byggare använder?

Har inte du ESD-rocken på kroken brevid din korrekt jordade arbetsplats.
En arbetsplats som självklart inte har ESD-problematiska material på i närheten (t.ex papper, porslin, osv)
Har för mig att 150cm är minimiavstånd för icke godkända material.

Skor och esd-golv är väl lite overkill hemma kanske :)

Undrar hur många som lägger sina kort ovanpå esd-påsen i tron att påsen ger ett skydd på det sättet?

iPhoto

Ni får inte glömma det super bra programmet iPhoto som finns i Mac...själv bytte jag för några månader sedan, mycke är annorlunda men allt är ganska lätt. Skönt med en dator som inte krånglar är min känsla än så länge.

Har inte du ESD-rocken på kroken brevid din korrekt jordade arbetsplats.
En arbetsplats som självklart inte har ESD-problematiska material på i närheten (t.ex papper, porslin, osv)
Har för mig att 150cm är minimiavstånd för icke godkända material.

Skor och esd-golv är väl lite overkill hemma kanske :)

Undrar hur många som lägger sina kort ovanpå esd-påsen i tron att påsen ger ett skydd på det sättet?

Oja...självklart, men trodde ju inte att alla var lika duktiga som jag.... ;)

Det är ju inte det som är grejjen, klart du kan gå ekonomiskt helskinnad ur det. Man har dock lagt betydligt mer än två timmar på det eller hur? Dessutom har man fortfarande ingen dator. Det är bara börja om från början. Beställer man en färdig dator så minimerar man risken det är allt jag sagt. Du blåvägrar ju ens erkänna att man kan få några som helst problem. ./.
Vadå vägrar erkänna, jag beskrev ju att det kan bli fel och hur man då kan agera... Faktum kvarstår dock, för 10000 kr eller mer i prisskillnad kan man jobba en del och sannolikheten att delarna inte fungerar tillsammans är liten om man gjort sin hemläxa och kollat i förväg vad man monterar ihop.

Det verkar ju inte så lagligt att returnera delar som inte fungerar och säga att man ångrar sig... Är förpackningen till kretskort bruten så lär dom nog inte ta emot grejorna. Sen när leverantören vill att du bevisar att du haft EMC utrustning när du pillade med grejorna så är det nog kört... Men EMC armband m.m. kanske alla hemma byggare använder?
Om delarna är trasiga är det ju bara att reklamera. Jag syftade på om de inte fungerar så bra ihop, jag tolkade att det var kompatibilitetsproblem vi diskuterade ovan och att då använda sin avtalade ångerrätt kan ju inte vara olagligt. Dessutom sägs det ingenting i de flesta avtalsvillkor om att t ex förpackningen ska vara obruten. Komplett talar t ex om att "ångerrätt gäller endast om varan är i väsentligen oförändrat skick". Det gröna ESD-armbandet är en självklarhet för alla datorbyggare, även om krokodilklämman sällan vill sitta kvar runt luftventilen på vattenradiatorn...

Mycket skall man läsa...

Apples Pro burkar är trevliga men dyra maskiner och nästintill de enda som kan köra MAC OS X (google ;) ) och alla andra operativ som finns.
Vanliga PC maskiner är billigare i förhållande prestanda, Windows 7 står för dörren och erbjuder en helt ny upplevelse. Sitter man med ena eller andra OS'et och ärligt köpta program så blir det en rätt dyr affär att byta plattform.

Men till alla de som inte klarar av att skilja virus från skadlig kod, trojaner, m.m. - Det ni inte vet, lider ni inte av!

Och antagligen så tar ni omvägar runt sådana webbplatser som omtalar brister och säkerhetshåll i ert kära Mac OS X. Under några månader det gångna året så har Apple släppt fler alvarliga/kritiska säkerhestpatchar till OS X än Microsoft till Vista. Ni har aldrig undrat över vad som patchas i OS X då det skall vara så säkert?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar