Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hela din post falerar på det faktum att man väljer hårdvara med omsorg. Enda gången nåt strular är om det är trasigt.

Du kan inte välja med omsorg utan att testa komponenterna tillsammans.
Det spelar ingen roll om den funkar hur bra som helst i en annan konfigurering. Den kan suga i den omsorgsfull ihopsatta maskin du bygger.

Det kan ju för tusan till och med bli så att två datorer byggda av samma komponenter fungerar olika bra.

Inte för att något är trasigt utan för att för att den ena ligger toleranserna för något på gränsen åt fel håll och presto en jättedålig burk istället för en guldburk.

Det kan du lätt fixa själv med lite EDS-skador på någon komponent eller också kommer det fucked up redan i leveransen.
 
16000:- ger en maskin som är bra nära i prestanda om den funkar som den ska.

Den är dock en hög med skit vad gäller hållbarhet, servicebarhet, ljudvolym osv.
Plocka av locket på den makalösa lådan för 170:- mer än två gånger så är det gängpajj så den inte går att skruva dit igen.

HP:n för 45000:- presterar också likartat och ändå så finns det rätt många som väljer en PC för 45000:- före en PC för 16000:-

Det finns en orsak till det.
Varför skulle den inte fungera som den ska

Makalös låda för 170:-? Ja, är man så dum att man inte köper ett bra chassi så... Med rätt chassi och bra fläktar kan du få datorn så tyst att det ljud som hörs mest är ljudet från hårddiskarna. Och nej, det behöver inte bli särskilt dyrt.

Dom som väljer den för 45000:- kan/vet väl inte bättre. Eller så köper dom den för att det känns tryggt att ha ett företag att vända sig till, jag vet inte.
 
Du kan inte välja med omsorg utan att testa komponenterna tillsammans.
Det spelar ingen roll om den funkar hur bra som helst i en annan konfigurering. Den kan suga i den omsorgsfull ihopsatta maskin du bygger.
Det kan man visst. Faktum är att det inte är särskilt svårt alls. Det finns ett världsomspännande nätverk som heter internet, fyllt av information. Sen är det inte särskilt svårt att få till en bra kombination av tre olika komponenter. Moderkort, grafikkort och minnen. Processorn utesluter jag direkt ur ekvationen eftersom moderkort är speciellt gjorda för en viss typ av processorer. Moderkortstillverkarna har också listor över rekommenderade minnesmoduler för varje modell.

Det kan ju för tusan till och med bli så att två datorer byggda av samma komponenter fungerar olika bra.

Inte för att något är trasigt utan för att för att den ena ligger toleranserna för något på gränsen åt fel håll och presto en jättedålig burk istället för en guldburk.
Skillnaden där skulle väl vara att den ena burken kan prestera bättre än den andra (stabilare vid överklockning), inte att en av dom är jättedålig.

Det kan du lätt fixa själv med lite EDS-skador på någon komponent eller också kommer det fucked up redan i leveransen.
Trasiga komponenter funkar inte i fabriksbyggda datorer heller.
 
Jag kör på en Macbook men har förutom denna kört Windows i hela mitt liv och så som jag anser så är det så här:

- som du själv säger verkar mac vara duktiga på att hålla virus borta
- Jag själv tycker när man väl lärt sig hur mac fungerar så är dom mycket smidigare(då menar jag inte i photoshop eftersom det är samma sak i mac som windows)
- Av min erfarenhet med Windows på dator så segar dom ihop mycket värre än mac efter tiden.
- Windows kan du spela MYCKET mer med om du gillar sådant men går att ha windows i mac.
- både mac stationär och windows stationära datorer går att byta ut delar på men kan nog vara en smulare enklare på windows datorer. det är väl inte så enkelt att byta på någon bärbar, vare sig det är mac eller windows.
- jag tycker mac skapar bättre arbetsflöde och känns som den pallar mer och hanterar program och strukturerar bättre och lättare att använda och hitta när man väl lärt sig hur de olika sakerna är annorlunda jämfört med windows.
 
Det kan man visst. Faktum är att det inte är särskilt svårt alls. Det finns ett världsomspännande nätverk som heter internet, fyllt av information. Sen är det inte särskilt svårt att få till en bra kombination av tre olika komponenter. Moderkort, grafikkort och minnen. Processorn utesluter jag direkt ur ekvationen eftersom moderkort är speciellt gjorda för en viss typ av processorer. Moderkortstillverkarna har också listor över rekommenderade minnesmoduler för varje modell.

Allt som står på internet stämmer (se bara på denna tråd)
Klarar du av att bygga en dator med tre komponenter så är du vassare än jag trodde.
Tror du att dessa tre är det enda som påverkar stabilliteten/funktionen så är du dummare än jag trodde.

Skillnaden där skulle väl vara att den ena burken kan prestera bättre än den andra (stabilare vid överklockning), inte att en av dom är jättedålig.
Varför det?

Det kan ju bli en dator som blåskärmar då och då istället och en som inte gör det.
Hur fixar du en nybyggd dator som blåskärmar hela tiden? Det är ju så lätt så du kan väl tala om det för oss andra som uppenbarligen missat något.

Trasiga komponenter funkar inte i fabriksbyggda datorer heller.

Då har du bara en sak att reklamera. Felsökning är upp till någon annan.

Dessutom så är datorn leveranskontrollerad som helhet och inte separat i dess delkomponenter vilket också är viktigt.

Du kan ha separata delar som alla klarar sin leveranskontroll men som inte funkar alls då man sätter ihop dem till en dator.
 
Varför skulle den inte fungera som den ska

Makalös låda för 170:-? Ja, är man så dum att man inte köper ett bra chassi så... Med rätt chassi och bra fläktar kan du få datorn så tyst att det ljud som hörs mest är ljudet från hårddiskarna. Och nej, det behöver inte bli särskilt dyrt.

Dom som väljer den för 45000:- kan/vet väl inte bättre. Eller så köper dom den för att det känns tryggt att ha ett företag att vända sig till, jag vet inte.

Intressant men lite beklämmande att se hur en från början mycket konkret fråga som startade denna tråd om vilken dator Fredrik ska köpa, Mac eller pc har utvecklats till en bitvis hätsk diskussion om för- och nackdelar med att bygga en egen dator i stället. Nu är väl bara frågan vilken fraktion som orkar hålla ut längst. Intresset i grundfrågan är för min del slut. :)
 
Intressant men lite beklämmande att se hur en från början mycket konkret fråga som startade denna tråd om vilken dator Fredrik ska köpa, Mac eller pc har utvecklats till en bitvis hätsk diskussion om för- och nackdelar med att bygga en egen dator i stället. Nu är väl bara frågan vilken fraktion som orkar hålla ut längst. Intresset i grundfrågan är för min del slut. :)

Frågan om vad som är bäst är väl omöjlig att svara på?
Som jag skrev tidigt i tråden det är lite "hund eller katt" och svaret är det är en smaksak.

Båda har sina för & nackdelar. Beroende på vad man värderar så faller valet ut olika.
 
Jag vet inte med vilka kriterier du gör dina personbedömningar. Men kanske du borde ha en mer komplett bild innan du fortsätter med dina etiketteringar? Jag jobbar dagligen med Windows-nät. Är dessutom ganska hemma på Linux/Debian/Ubuntu och ansvarar för ett antal servrar utan grafiskt gränssnitt körandes allt från Samba, Apache till dhcpd och brandväggar. Hemma har jag både en fyra år gammal PPC-mac, en gammal WinXP-häck för referensjobb och en gammal IBM-are med Ubuntu 8.0.4 LTS som kör diverse serverapplikationer. I fickan finns en iPhone vilken jag ser som en suverän fickdator som man dessutom kan ringa med.

När jag får välja själv sitter jag helst framför min PPC-mac - som fram till för någon månad sedan körde det äldre Tiger (MacOSX 10.4). Om jag datoriserar en fattig utbildningsorganisation skulle jag inte drömma om att köpa annat än beggade burkar med WinXp på. Ska jag rigga ett lågbudget-LAN är i princip Samba ovanpå Ubuntu det enda alternativet. Om nån tjatar om att Officepaketet behövs till 30 anställda, ber jag dem visa vad som saknas i OpenOffice som motiverar utgifter på hundratusentals kronor. När jag ska hjälpa min sjuttioåriga granne att köpa dator förslår jag en beggad iMac - för att gränssnittet är så enkelt, underhållet minimalt och att designen är kompakt och tyst.
Men var blev jag en tokfreak?
Menade inget illa. Jag har akuta problem med Comhems bredband här i Spånga, de verkar fippla med bredband och ip-telefoni konstant sedan i torsdags. Svarar när jag får en stabil connection.
 
Menade inget illa. Jag har akuta problem med Comhems bredband här i Spånga, de verkar fippla med bredband och ip-telefoni konstant sedan i torsdags. Svarar när jag får en stabil connection.

Är du säker på att det inte är Windows som buggar eller att du inte fått nåt virus? :) ;-)
 
MAC är bättre än windows om nu någon trott något annat - sen att jag av diverse orsaker bara kör Linux är en annan sak, men visst f-n är Mac ljusår ifrån windowsskärpet (kan jag säga som utomstående).

Ja, vad f-n jag bygger också datorer, men det är å andra sidan mitt jobb att konstruera datorer så påstår mig inte vara normal i det hänsendet - det är bara ett resultat av lite nördvarning i mitt yrkesval. Slipper man så låter ju bli såklart - varför orka bry sig om att bygga burk som det finns folk som redan har konstruerat något bra och med genomtänkte kompromisser? Det är likssom inte värt besväret 2009 att plocka ihop sin egen burk om man inte har speciella orsaker till att göra det.

Och just det! Om vi skall prata om viktigare saker: Laphroaig Cask Strength är verkligen gott - tog just en själv vilket var till stor belåtenhet !

PS. Jag lade för övrigt till betyget "Fruktansvärd" till denna tråd - hoppas att ingen misstycker. DS.
 
Och just det! Om vi skall prata om viktigare saker: Laphroaig Cask Strength är verkligen gott - tog just en själv vilket var till stor belåtenhet !

PS. Jag lade för övrigt till betyget "Fruktansvärd" till denna tråd - hoppas att ingen misstycker. DS.

Här pratas det Laphroaig Cask Strength och du sänker tråden så fullständigt. Skäms!
 
varför orka bry sig om att bygga burk som det finns folk som redan har konstruerat något bra och med genomtänkte kompromisser? Det är likssom inte värt besväret 2009 att plocka ihop sin egen burk om man inte har speciella orsaker till att göra det.

En orsak är att slippa kompromisser. Sen blir det billigare med, hur svårt det än verkar vara att förstå.
 
Man slipper aldrig kompromisser. Att tro något annat är att antigen vara okunnig, naiv eller troende. Sorry, men ALLT är kompromisser - och jag har svårt att tro att nisse hemmapulare är bättre på att välja komponenter än Dell, HP eller någon annan välrenomerad datorbyggares skickliga ingengörer. Lika lite som jag jag tror att amatörer bygger bättre bilar än de stora biltillverkarna - oki, man kan optimera EN sak och kanske få den parametern bättre än vad proffsen gör, men att heltheten skulle bli bättre, nä - det fungerar helt enkelt inte så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.