Bengf
Aktiv medlem
Vi har inte hunnit bocka av hur det är med menyer osv? Själv upplever jag (snart 50 årig man med hjärntrötthet) att menyerna och inställningarna i G90 är väldigt komplexa; tusen saker att hålla reda på. Det hjälper inte alltid med många fysiska knappar om man knappt förstår funktionerna i kameran. Där minns jag, även om jag nu läst annat, att A7 I i vart fall var väldigt straight on. En fotografs kamera. Inte så mycket inställningar och framförallt inte tonvis med inställningar för video. DET gillar jag. Men så har jag läst att andra inte alls uppskattar menyerna. Men då pratar vi kanske mer grafiskt? Fyll gärna på med lite mer info om just detta. Får väl kameran senare idag och ska kolla lite själv med. Några särskilda inställningar ni tänker på direkt? Sen sista frågan för idag: Är batterigreppet värt det?
Jag startade en tråd om vad som önskas mera med vad en kamera borde ha tillgång till i menyerna, önskemålen om allt möjligt mellan himmel och jord kom upp, finesser och idéer som nuvarande kameror oavsett fabrikat inte har ännu. Tidiga Sonykameror hade dom olika autofokus inställningar väldigt utspridda som ett exempel, så det blev onödigt rörigt att försöka sy ihop det man önskade, man ändrade det efter ett tag och samlade inställningarna på ett bättre sätt, menyerna har förbättrats undan för undan, och jag tror nog nu att när stora nyhetsbyrån AP satsar på Sony, så kommer intryck från vana fotografer att återspeglas på kommande modeller. Jag minns när Canon kom med sin EOS5DIV ( DSLR )- att där ingick en autofokus manual på 40 A4 sidor, så det nog inte så enkelt med någon kamera i dag om man vill grotta ner sig i menyer och manualer. Titta på Bilsidan så har det tagit en förfärlig tid att acceptera automatväxlade lådor, långtradar chaufförer som aldrig för livet ville ändra på sig utan handväxling var det bästa, nu vet dom inget bättre än automatväxlade bilar. Så StenÅke är definitivt något på spåret med det nya att konfigurera autofokus, bara sikta och skjut.