bengt-re
Aktiv medlem
Här pratas det Laphroaig Cask Strength och du sänker tråden så fullständigt. Skäms!
*skrattar* Sorry, spriten fördunklar omdömmet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här pratas det Laphroaig Cask Strength och du sänker tråden så fullständigt. Skäms!
Man slipper aldrig kompromisser. Att tro något annat är att antigen vara okunnig, naiv eller troende. Sorry, men ALLT är kompromisser - och jag har svårt att tro att nisse hemmapulare är bättre på att välja komponenter än Dell, HP eller någon annan välrenomerad datorbyggares skickliga ingengörer. Lika lite som jag jag tror att amatörer bygger bättre bilar än de stora biltillverkarna - oki, man kan optimera EN sak och kanske få den parametern bättre än vad proffsen gör, men att heltheten skulle bli bättre, nä - det fungerar helt enkelt inte så.
*skrattar* Sorry, spriten fördunklar omdömmet
Sen är det så att Dell och co. bygger datorer för att tjäna pengar, dom köper alltså så billiga komponenter som möjligt för att maximera sin vinst. Deras kompromiss ligger alltså i att få tillräckligt bra komponenter för att uppnå en acceptabel stabilitet med ett tillräckligt lågt antal reklamationer.
Men om någon ställer frågan om den ska välja PC eller Mac så svarar man inte
-Bygg en PC själv. Tror man sig kunna plocka ihop en burk själv så är man nog så insatt att man vet vad man vill ha.
Man behöver ju inte bygga ihop den själv, finns alltid folk som kan göra det åt en - en god vän eller helt enkelt stället man köper delarna på. Poängen är att man inte behöver köpa en fabriksmonterad dator bara för man inte kan bygga den själv.
Apples kärnverksamhet är att tillverka datorer.
Helt fel, det är att göra världen till en bättre plats. Hittills har de lyckats riktigt bra.
Helt fel, det är att göra världen till en bättre plats. Hittills har de lyckats riktigt bra.
Och jag som trodde att det var att tjäna pengar.Helt fel, det är att göra världen till en bättre plats. Hittills har de lyckats riktigt bra.
om alla byter sina pc till mac så kommer vi att få se lika mycket virus till dom som det finns till pc. eftersom vitsen med virus är att spridas så mycket som möjligt så är inte mac intressant men om den blir tillräckligt vanlig så ska ni mac ägare få se.
om alla byter sina pc till mac så kommer vi att få se lika mycket virus till dom som det finns till pc. eftersom vitsen med virus är att spridas så mycket som möjligt så är inte mac intressant men om den blir tillräckligt vanlig så ska ni mac ägare få se.
Och jag som trodde att det var att tjäna pengar.
Tror jag inte på. Med tanke på hur bredkäftade vi macanvändare och Apple är när det gäller bl a virus så är det säkert prio-ett för all världens hackers att nita oss, men det duger de inte till helt enkelt.
Jag vet inte med vilka kriterier du gör dina personbedömningar. Men kanske du borde ha en mer komplett bild innan du fortsätter med dina etiketteringar? Jag jobbar dagligen med Windows-nät. Är dessutom ganska hemma på Linux/Debian/Ubuntu och ansvarar för ett antal servrar utan grafiskt gränssnitt körandes allt från Samba, Apache till dhcpd och brandväggar. Hemma har jag både en fyra år gammal PPC-mac, en gammal WinXP-häck för referensjobb och en gammal IBM-are med Ubuntu 8.0.4 LTS som kör diverse serverapplikationer. I fickan finns en iPhone vilken jag ser som en suverän fickdator som man dessutom kan ringa med.
När jag får välja själv sitter jag helst framför min PPC-mac - som fram till för någon månad sedan körde det äldre Tiger (MacOSX 10.4). Om jag datoriserar en fattig utbildningsorganisation skulle jag inte drömma om att köpa annat än beggade burkar med WinXp på. Ska jag rigga ett lågbudget-LAN är i princip Samba ovanpå Ubuntu det enda alternativet. Om nån tjatar om att Officepaketet behövs till 30 anställda, ber jag dem visa vad som saknas i OpenOffice som motiverar utgifter på hundratusentals kronor. När jag ska hjälpa min sjuttioåriga granne att köpa dator förslår jag en beggad iMac - för att gränssnittet är så enkelt, underhållet minimalt och att designen är kompakt och tyst.
Men var blev jag en tokfreak?
Ja, vad f-n jag bygger också datorer, men det är å andra sidan mitt jobb att konstruera datorer så påstår mig inte vara normal i det hänsendet - det är bara ett resultat av lite nördvarning i mitt yrkesval. Slipper man så låter ju bli såklart - varför orka bry sig om att bygga burk som det finns folk som redan har konstruerat något bra och med genomtänkte kompromisser? Det är likssom inte värt besväret 2009 att plocka ihop sin egen burk om man inte har speciella orsaker till att göra det.
Man slipper aldrig kompromisser. Att tro något annat är att antigen vara okunnig, naiv eller troende. Sorry, men ALLT är kompromisser - och jag har svårt att tro att nisse hemmapulare är bättre på att välja komponenter än Dell, HP eller någon annan välrenomerad datorbyggares skickliga ingengörer.
Vi får verkligen hoppas att det var ett antal för många Scotch Whisky som orsakade ovanstående hjärnsläpp i lördags kväll. Om inte får du gärna förklara i nyktert tillstånd hur du får en 10.000 kr billigare maskin till samma kvalitet och prestanda att inte vara värt besväret med två timmars arbete?
Verkligen? Har man version 10.4 måste köpa man köpa ett paket där det ingår en massa dynga jag inte behöver för 1795:-.http://www.apple.com/se/
så vackert... skäl nog att köpa en Mac. Poetiska namn på systemet istället för något så opoetiskt som Win 7... Snow Leopard... Snöleoparden... uppgradering för 300 spänn... och inga halvmesyrer som home professional eller Vista Nästan Bästa, nä alla får samma o det bästa.