Annons

Mac eller PC (Windows), ska köpa ny dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Man slipper aldrig kompromisser. Att tro något annat är att antigen vara okunnig, naiv eller troende. Sorry, men ALLT är kompromisser - och jag har svårt att tro att nisse hemmapulare är bättre på att välja komponenter än Dell, HP eller någon annan välrenomerad datorbyggares skickliga ingengörer. Lika lite som jag jag tror att amatörer bygger bättre bilar än de stora biltillverkarna - oki, man kan optimera EN sak och kanske få den parametern bättre än vad proffsen gör, men att heltheten skulle bli bättre, nä - det fungerar helt enkelt inte så.

Skulle du skriva detta i ett forum för datorentusiaster som bygger egna datorer skulle du bli utskrattad.

Du glömmer två saker. För det första datorer är inte bilar. Jämförelsen mellan en amatörbyggd och en fabriksbyggd bil är inte relevant överhuvudtaget.

Sen är det så att Dell och co. bygger datorer för att tjäna pengar, dom köper alltså så billiga komponenter som möjligt för att maximera sin vinst. Deras kompromiss ligger alltså i att få tillräckligt bra komponenter för att uppnå en acceptabel stabilitet med ett tillräckligt lågt antal reklamationer.

Vi som bygger datorer och överklockar som hobby väljer däremot gärna högpresterande komponenter med särskilt höga kvalitets- och funktionskrav. Det är heller ingen hemlighet vilka grejer som är bra. Som jag sagt tidigare så finns det gott om folk med erfarenheter att dela med sig på andra forum som handlar om sånt här.

Grejen är den att skulle t ex Dell köra med såna komponenter skulle deras datorer bli olönsamma. Det närmsta man kommer väl väl deras XPS-serie, som inte direkt är billig.

Det finns givetvis också nischade tillverkare som har som specialitet att bygga prestandamonster (Alienware, t ex).

Om vi går tillbaks till det dåliga exemplet med bilarna så ligger skillnaden i att en dator monterar man ihop av ett litet antal delar som är gjorda för att passa i varandra. Att tillverka och montera en bil är en långt mer komplicerad historia.

Att få helheten att bli bra är heller inget märkvärdigt tack vare att alla komponenter följer standarder. Följer man specifikationerna är det generellt sett inga problem.
Ytterligare en fördel med att bygga själv är att man får det precis som man vill ha det. Köper du en dator från Dell har du t ex ingen som helst möjlighet att välja cpu-kylare eller vilken sorts fläktar du vill ha i chassit.

Sen är det så att Dell och co. bygger datorer för att tjäna pengar, dom köper alltså så billiga komponenter som möjligt för att maximera sin vinst. Deras kompromiss ligger alltså i att få tillräckligt bra komponenter för att uppnå en acceptabel stabilitet med ett tillräckligt lågt antal reklamationer.

Det är väl ett ganska bra svar på att det inte riktigt går att jämföra priset på fabriks byggda Mac och hemma byggen. Apple vill nog också gå med vinst men dom har en nisch där dom inte kan tulla på kvaliteten så mycket. Sen måste dom som sagt stå för en del garantier som också kostar. Därav det högre priset.

När jag bygger en dator själv betalar jag för lite annat än när jag betalar för en "färdig" dator. Det är lite som att köpa bil. Varför köpa en ny bil när det finns lika fina begagnade med bara några mil på mätaren? Mycket billigare! Det är bara så att folk betalar för lite olika saker.

Men om någon ställer frågan om den ska välja PC eller Mac så svarar man inte
-Bygg en PC själv. Tror man sig kunna plocka ihop en burk själv så är man nog så insatt att man vet vad man vill ha.

Kan säga att en av dom bästa datorerna jag haft var en P3:a som jag plockade ihop själv och körde Win2000 på. Hur stabilt som helst. Har saknat den känslan men känner att jag börjar få tillbaka den nu med min iMac.

Men om någon ställer frågan om den ska välja PC eller Mac så svarar man inte
-Bygg en PC själv. Tror man sig kunna plocka ihop en burk själv så är man nog så insatt att man vet vad man vill ha.

Man behöver ju inte bygga ihop den själv, finns alltid folk som kan göra det åt en - en god vän eller helt enkelt stället man köper delarna på. Poängen är att man inte behöver köpa en fabriksmonterad dator bara för man inte kan bygga den själv.

Man behöver ju inte bygga ihop den själv, finns alltid folk som kan göra det åt en - en god vän eller helt enkelt stället man köper delarna på. Poängen är att man inte behöver köpa en fabriksmonterad dator bara för man inte kan bygga den själv.

Det är sant, skulle jag känna någon som frågar så skulle jag givetvis kunna hjälpa till. Men nu syftade jag på tråd startaren som jag misstänker att varken du eller jag känner.

Sen kan jag ju tycka att om man är intresserad av att lära sig om datorer och har tid så är det väldigt lärorikt att bygga ihop en egen maskin och konfigurera själv.

Men som sagt vill man att det bara ska starta och rulla på så tycker jag mac är ett bra val.

om alla byter sina pc till mac så kommer vi att få se lika mycket virus till dom som det finns till pc. eftersom vitsen med virus är att spridas så mycket som möjligt så är inte mac intressant men om den blir tillräckligt vanlig så ska ni mac ägare få se.

om alla byter sina pc till mac så kommer vi att få se lika mycket virus till dom som det finns till pc. eftersom vitsen med virus är att spridas så mycket som möjligt så är inte mac intressant men om den blir tillräckligt vanlig så ska ni mac ägare få se.

Den logiken kan tyckas självklar, men faktum är att det fanns fler virus på MacOS9- tiden och då var det nästan enbart reklambyråer och pre-pressföretag som använde Mac. Knappt några privatpersoner alls. Så det där resonnemanget håller inte riktigt.

Tror jag inte på. Med tanke på hur bredkäftade vi macanvändare och Apple är när det gäller bl a virus så är det säkert prio-ett för all världens hackers att nita oss, men det duger de inte till helt enkelt.

Tror jag inte på. Med tanke på hur bredkäftade vi macanvändare och Apple är när det gäller bl a virus så är det säkert prio-ett för all världens hackers att nita oss, men det duger de inte till helt enkelt.

Fast virus skrivs ju numera sällan av hackers som är ute efter att hitta säkerhetsluckor utan av folk som vill bygga botnätverk eller spammers, således är det kvantitet som eftersträvas -> opatchade Windows-datorer.

På Defcon-konferenserna där det riktiga hackersfolket håller till brukar det vara populärt att uppvisa säkerhetsbrister hos OS X, men då handlar det oftast om att uppdaga problem och potentiella hot snarare än att skriva självspridande kod.

Jag vet inte med vilka kriterier du gör dina personbedömningar. Men kanske du borde ha en mer komplett bild innan du fortsätter med dina etiketteringar? Jag jobbar dagligen med Windows-nät. Är dessutom ganska hemma på Linux/Debian/Ubuntu och ansvarar för ett antal servrar utan grafiskt gränssnitt körandes allt från Samba, Apache till dhcpd och brandväggar. Hemma har jag både en fyra år gammal PPC-mac, en gammal WinXP-häck för referensjobb och en gammal IBM-are med Ubuntu 8.0.4 LTS som kör diverse serverapplikationer. I fickan finns en iPhone vilken jag ser som en suverän fickdator som man dessutom kan ringa med.

När jag får välja själv sitter jag helst framför min PPC-mac - som fram till för någon månad sedan körde det äldre Tiger (MacOSX 10.4). Om jag datoriserar en fattig utbildningsorganisation skulle jag inte drömma om att köpa annat än beggade burkar med WinXp på. Ska jag rigga ett lågbudget-LAN är i princip Samba ovanpå Ubuntu det enda alternativet. Om nån tjatar om att Officepaketet behövs till 30 anställda, ber jag dem visa vad som saknas i OpenOffice som motiverar utgifter på hundratusentals kronor. När jag ska hjälpa min sjuttioåriga granne att köpa dator förslår jag en beggad iMac - för att gränssnittet är så enkelt, underhållet minimalt och att designen är kompakt och tyst.
Men var blev jag en tokfreak?

Nu fungerar min internetuppkoppling igen! Som jag sa tidigare, så menade jag inget illa. Men vet du, ibland undrar jag om det inte ligger något i att svenska folket har en osedvanlig förmåga att känna sig kränkta i allt och alla sammanhang... Själv tycker jag det är roligt att spetsa till diskussionerna med ett och annat uttryck, men det är ruskigt lätt att folk triggar och känner sig påhoppade. Undrar vad det beror på...

Hursomhelst, om man nu som du i halva tråden argumenterat för AppleMacPC:n's förträfflighet gentemot en vanlig WinPC, då är det väl inte konstigt om man uppfattas som åtminstone delvis biased, eller? Om man är tokig i Mac, kan man väl kallas tokfreak, eller är det ett för starkt begrepp? Tok syftar i det här fallet inte på tokig i bemärkelsen sinnessjuk, utan bara på det faktum att du är väldigt glad i Mac:ar i största allmänhet och Apple's produkter i synnerhet. Tolkar jag dig fel?

Ja, vad f-n jag bygger också datorer, men det är å andra sidan mitt jobb att konstruera datorer så påstår mig inte vara normal i det hänsendet - det är bara ett resultat av lite nördvarning i mitt yrkesval. Slipper man så låter ju bli såklart - varför orka bry sig om att bygga burk som det finns folk som redan har konstruerat något bra och med genomtänkte kompromisser? Det är likssom inte värt besväret 2009 att plocka ihop sin egen burk om man inte har speciella orsaker till att göra det.

Man slipper aldrig kompromisser. Att tro något annat är att antigen vara okunnig, naiv eller troende. Sorry, men ALLT är kompromisser - och jag har svårt att tro att nisse hemmapulare är bättre på att välja komponenter än Dell, HP eller någon annan välrenomerad datorbyggares skickliga ingengörer.

Vi får verkligen hoppas att det var ett antal för många Scotch Whisky som orsakade ovanstående hjärnsläpp i lördags kväll. Om inte får du gärna förklara i nyktert tillstånd hur du får en 10.000 kr billigare maskin till samma kvalitet och prestanda att inte vara värt besväret med två timmars arbete?

Vi får verkligen hoppas att det var ett antal för många Scotch Whisky som orsakade ovanstående hjärnsläpp i lördags kväll. Om inte får du gärna förklara i nyktert tillstånd hur du får en 10.000 kr billigare maskin till samma kvalitet och prestanda att inte vara värt besväret med två timmars arbete?

Grejjen här är väl att det inte räcker med 2 timmar. Det skall göras research på vad man ska ha, vad de olika tillverkarna rekommenderar, få tag i försäljare som har dessa prylar till ett vettigt pris.
När allt detta är gjort lägga två timmar på att sätta ihop det.

Hur mycket tid man behöver lägga innan beror väl på hur säker man vill vara på att det funkar och hur mycket pengar man är beredd att lägga upp.

Man kan ju göra som jag gjort två ggr i tråden, dvs plocka hej vilt bland grejjorna och hoppas på det bästa. Det funkar säkert rätt bra och då är ju förarbetet i princip noll.

Risken att det strular ökar dock och att två timmars sammansättning förvandlas till 4 veckor av returskickningar och reklamationer på prylar som strular.

Satt t.ex idag och försökte ta reda på om en server på jobbet kunde hantera 300Gb 15000rpm diskar i stället för 72Gb 10000.
Jag kan ju trycka dit dem och hoppas på det bästa, det går säkert.
Kan också kolla med SUN under vilka premisser det går att använda diskarna. Smartare att kolla så slipper man strul, det visade sig att det inte var något problem för övrigt.

Det tog lite tid men det är det värt, när alternativet är ett stopp ute hos kund när diskarna rasar.

http://www.apple.com/se/

så vackert... skäl nog att köpa en Mac. Poetiska namn på systemet istället för något så opoetiskt som Win 7... Snow Leopard... Snöleoparden... uppgradering för 300 spänn... och inga halvmesyrer som home professional eller Vista Nästan Bästa, nä alla får samma o det bästa.

http://www.apple.com/se/

så vackert... skäl nog att köpa en Mac. Poetiska namn på systemet istället för något så opoetiskt som Win 7... Snow Leopard... Snöleoparden... uppgradering för 300 spänn... och inga halvmesyrer som home professional eller Vista Nästan Bästa, nä alla får samma o det bästa.
Verkligen? Har man version 10.4 måste köpa man köpa ett paket där det ingår en massa dynga jag inte behöver för 1795:-.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar