Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vid mitt senaste datorbyte Från MBP till iMac 27" valde jag att använda "flyttassistenten". Vid förra datorbytet var jag en aning skeptiskt till det programmet. Idiotiskt inser jag nu efter att ha använt den. Alla installerade program, filer, e-postkonton, adressbok, sparade lösenord etc följde galant med till den nya datorn. Det vara bara att fortsätta jobba i den nya datorn. Klockrent!

Jo, den funktionen fungerar faktiskt så bra att Windows har kopierat den i senare versioner.

/Karl
 
Jag menade inte att det var jobbig att få en nyare och snabbare dator.

Vissa har tydligen lite svårt att läsa mellan raderna (oj, nu blev det svårt igen...).





Jag vet att hårdvaran begränsar, det var lite därför jag ställde frågan. Om man jämför en Mac och en Windowmaskin för ungefär samma summa, vilken kan man använda längst innan den blir allt för slö? Bortse från allt skit jag tydligen installerar...

Kanske ska tillägga att jag inte är gjord av pengar och de pengar jag har lägger jag hellre på annat än en ny dator vart annat, vart tredje år (som t.ex. kamerautrustning).

Det är samma skit inuti oavsett. Vad som gäller är snarast att köper man det billigaste (och ger sig inte på uppgraderingar) mot att köpa det dyraste (kraftfullaste) så står sig den den dyra längre innan den börjar få svårt att möta kraven från t.ex Photoshop , eller dig. ;)

Sen är det helt beroende på vad just du lastar in i datorn och vad du tycker är olidligt.
 
För att få slut på tråden, välj Mac och berätta sedan hur säker du är på att du valde rätt!
 
Vilka påhopp det är mellan fans i denna tråden alltså! Ingen av plattformarna är perfekta men det börjar likna en politiskt debatt som i landet över atlanten, dvs att man bara räknar upp bristerna och inte vad som är bra med ens eget förslag.
 
Vilka påhopp det är mellan fans i denna tråden alltså! Ingen av plattformarna är perfekta men det börjar likna en politiskt debatt som i landet över atlanten, dvs att man bara räknar upp bristerna och inte vad som är bra med ens eget förslag.
Människan är i sin natur felsökare, vi skapar väldigt ofta referenser mot hur dåligt något är.

Det är ganska uppenbart att de personer som faktiskt använder båda systemen inte bryr sig nämnvärt (fördelar/nackdelar med båda) medan de som kör stenhårt på det enda eller andra måste försöka häva sig mest, en vanlig effekt vid behov av att rättfärdiga sina köp. Resultatet blir att de "tråkiga" jämförelserna, som faktiskt är jämförelser, försvinner mellan resten av fanboy-inläggen. Detta är dock helt i linje med hur Fotosidan drivs och hur dom anser diskussioner ska ske (jag frågade men fick inget svar, så jag tar det som ett tyst jakande), så räkna inte med någon förändring på den punkten.
 
Jag är nöjd!

Jag har använt PC i säkert 15-20 år och egentligen aldrig tittat på Mac alls. Tills för en vecka sedan då jag köpte en MacBook Pro. Jag kommer inte att ångra mig och förmodligen kommer jag aldrig att köpa en PC igen. Som sagt, det bästa är att prova den. Jag läste inte så mycket om fördelar/nackdelar med Mac eller PC, det blir bara rörigt när man skall försöka sålla bland fakta och människors personliga åsikter. Här är i alla fall min åsikt: Köp en Mac!

/ Håkan
 
Jag har använt PC i säkert 15-20 år och egentligen aldrig tittat på Mac alls. Tills för en vecka sedan då jag köpte en MacBook Pro. Jag kommer inte att ångra mig och förmodligen kommer jag aldrig att köpa en PC igen. Som sagt, det bästa är att prova den. Jag läste inte så mycket om fördelar/nackdelar med Mac eller PC, det blir bara rörigt när man skall försöka sålla bland fakta och människors personliga åsikter. Här är i alla fall min åsikt: Köp en Mac!

/ Håkan

Det blir svårt att låta bli att köpa en PC om du tänker köpa Mac.. eftersom de bara säljer PC.
 
Ok Mac är en PC dvs personal computer men underförstått IBM Compatible PC så när man säger PC menar man aldrig Mac (eller någon av de andra) :)

Jag anser att det behövs en rejäl uppstädning i begreppsförvirringen här.
När någon skriver "mac eller pc" så är det väldigt godtyckligt vad de menar.
De flesta tycks prata om mjukvara.
 
Jag anser att det behövs en rejäl uppstädning i begreppsförvirringen här.
När någon skriver "mac eller pc" så är det väldigt godtyckligt vad de menar.
De flesta tycks prata om mjukvara.

Numera är det så enkelt att hårdvaran är den samma så du har rätt, det är operativsystemet som avses. Mac avses Mac på intel och PC Windows på IBM-compatibel.

Som du sett ovan kör jag själv Windows på applelevererad hårdvara sånär som på hårddisken som är SSD.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.