Göran Larsson
Aktiv medlem
Han hittar inte regedit.Exakt vad är det du inte kan styra över i en Mac?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Han hittar inte regedit.Exakt vad är det du inte kan styra över i en Mac?
Exakt vad är det du inte kan styra över i en Mac?
Han hittar inte regedit.
Men för oss som är vana att styra och ställa själva över våra datorer får ganska snabbt en integritetskris i en mac.
Kanske dumt uttryckt av mig då jag faktiskt inte vet exakt vad jag inte kan styra i en mac. Men min (och många andras) generella uppfattning är att apple ofta stänger möjligheterna att "tweeka" systemen som man vill. Sättet som apple styr över mitt sätt att använda mina produkter i exempelvis iPod/iPhone stör mig väldigt mycket och jag har svårt att tro att denna mentalitet inte även skulle gälla för deras persondatorer?
Sen fungerar mac väldigt stabilt och bra vilket är något som jag värdesätter mer och mer. Jag kommer av bl a. denna anledning att köpa en mac vid nästa datorbyte.
Du kommer ju åt precis allt i datorn via Terminal i OS X - vad menar du är låst för dig att ändra?Kanske dumt uttryckt av mig då jag faktiskt inte vet exakt vad jag inte kan styra i en mac. Men min (och många andras) generella uppfattning är att apple ofta stänger möjligheterna att "tweeka" systemen som man vill. Sättet som apple styr över mitt sätt att använda mina produkter i exempelvis iPod/iPhone stör mig väldigt mycket och jag har svårt att tro att denna mentalitet inte även skulle gälla för deras persondatorer?
Sen fungerar mac väldigt stabilt och bra vilket är något som jag värdesätter mer och mer. Jag kommer av bl a. denna anledning att köpa en mac vid nästa datorbyte.
Lika lite som en Sony, HP eller Acer inte är det.
/Karl
Hela den här diskussionen (som känns rätt onödig) handlar väl om att PC var liktydigt med Windows för alla i många år.
Den kopplingen försvinner nog aldrig. Därför är det "rätt" att säga PC när man menar PC med Windows.
Jag gör det själv, annars säger jag en linux-maskin eller en Mac.
Det är måååånga som gör som jag. Det är fel men vad gör det när alla fattar vad som menas.
Hela den här diskussionen (som känns rätt onödig) handlar väl om att PC var liktydigt med Windows för alla i många år.
Den kopplingen försvinner nog aldrig. Därför är det "rätt" att säga PC när man menar PC med Windows.
Jag gör det själv, annars säger jag en linux-maskin eller en Mac.
Det är måååånga som gör som jag. Det är fel men vad gör det när alla fattar vad som menas.
Du glömde att svara på frågan: Varför blir datorn slöare om det ligger några textfiler (inkl ._*-filer som ofta väger ett par kilobytes)i min hemmamapp eller om det ligger några binärer i min programmapp? Jag behöver en lite mer teknisk beskrivning för att förstå vad som slöar ned... Just i detta ögonblick har jag 71,18 GB ledigt på min systemdisk. Det räcker till många kilobyte-filer innan någon tröghet infinner sig. ;-)
Och ja, jag har kört MacOS X sedan 2001 men aldrig någonsin använt en ominstallation som problemlösare eller uppfriskare. Vilka problem menar du att en ominstallation skulle lösa på en felfri dator och vad är det med den som gör datorn rappare? Lite detaljer vore spännande...
Exakt vad är det du inte kan styra över i en Mac?
Sedan är väl knappast punkt-filer något som är något MacOS påhitt.
Det finns ju i alla UNIX-system, i alla fall alla jag sett vilket nog är 5 eller 6 stycken. (inte räknat Linux då såklart)
Att skapa datafiler där de används slöar inte ner systemet, att ha en global db som alla använder det kommer alltid att slöa ner. Det är ett fundamentalt feltänk i Windows.
Hur menar du nu? Menar du att ett filsystem inte är en DB?
/Karl
Vilken härlig pseudo diskussion det är...
Frågan var PC eller Mac och de flesta förstås nog vad som avses dvs Windows eller OSX och inte hårdvara i sig.
Det frågeställaren vill veta är Mac med OSX är bättre än vilken PC som helst med Windows utifrån det faktum att de flesta fotografer/grafiker verkar ha Mac/OSX som sin arbetsmiljö. Sanningen är väl att Mac redan från början haft ett grafiskt gränssnitt och möjligheten att visa sidlayouter, grafik etc på ett "korrekt" sätt. Vilket gjorde att Windows aldrig var ett alternativ när desktop datorer började göra sitt intåg på kontoren.
Detta har sedan levt kvar i den grafiska branchen, windows har aldrig blivit bättre än Mac/OSX utan kanske lika bra, ur ett användar perspektiv. Men varför ändra på ett vinnande koncept?
När det sen kommer till plug'n play så har det alltid funkat på Mac/OS/OSX och gradvis blivit bättre på Windows. Men Win har inte riktigt kommit ända fram än idag vilket ligger lite i att Windows ska fungera på så många olika kombinationer av hårdvara att det aldrig riktigt går att testa att det alltid funkar.
Pris är sällan den stora frågan om man jobbar professionellt utan det är viktigare att man kan få saker som funkar utan att man behöver lägga ner tid på det. Man har ju ett jobb att sköta (och det är sällan som PC-tekniker).
Fördelen med Windows är väl främst att man kan få en burk med grymma prestanda till en rimlig investering. Men sen tillkommer ju tiden att skruva, installera fiffa och piffa och för en del är det bara roligt och för de som har foto som jobb är det kanske mer ett bekymmer som man gärna köper sig fri ifrån.
Är då Mac stabilare än Windows för företag? Ja, enligt den undersökning som finns i mitt förra inlägg vilket är baserat på fakta. Räknar in mer än ev hårddiskkrach och annat HW relaterat t ex support till andra så är TOC för en Mac/OSX miljö lägra än den för windows trots en högre investerings kostnad för själva burken och OSX.
För en hemanvändare som tycker att PC är lika roligt som foto och som klarar sig själv utan att behöva lägga ner timmar i telefonsupport så är nog ekvationen en annan.
Eller så gör du som många av utvecklarna på Microsoft i Redmond. Du kör Windows 7 på en Macbook Pro. Det bästa av två världar. Hårdvaran från Apple slår stabiliteten från såväl Dell, HP som Lenovo.
Sedan är det nog mer en smaksak mellan Windows 7 eller Mac OS, om du frågar en IT-chef som benchmarkat det mesta.
Frågar du en IT-chef på ett företag så vill han nog inte ha in en endaste OS/X dator på sitt företag eftersom han aldrig kan få samma kontroll över den som sina PCn.
Har du företag som hanterar känslig information så skulle jag tippa på att OS/X är tämligen förbjudet.
Detta har dock inget med ursprungsfrågan att göra.
/Karl
IT-chefen kanske oxå ska ta del av den lite uppseende väckande undersökningen om tOC i stora organisationer när det gäller Win vs OSX...