Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från PC till Mac eller tvärtom

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är så mycket som inte fungerar så som jag tror och vill att det ska fungera utan det fungerar i stället så som Apple har bestämt att det ska fungera
Så är det ju med alla system som inte är öppna. MS Windows fungerar som Microsoft har bestämt att det ska fungera och macOS fungerar som Apple har bestämt. Om man vill ha ett system som går att konfigurera och hacka om till oigenkännlighet så får man vackert välja Linux eller någon av BSD-varianterna.

Parallells Desktop är uppdaterat sedan flera månader och funkar utmärkt även på M1-chipade Macar. Och därmed naturligtvis på de nya M1 Pro och M1Max.
Ja, det går förstås att virtualisera ARM-baserade OS, men har du sett någon köra en vanlig Intel-Windows virtualiserad på nya Parallells?
Emulering går nog, men då med de nackdelar det medför.

Aldrig förstått det argumentet. Som allt annat, man får vad man betalar för. Mac är inte dyrt om man ser till vad man får och hur länge.

Först och främst, deras skärmar är outstanding, om man inte vill lägga väldigt mycket pengar på en extern seriös skärm för att redigera. Men för majoriteten räcker Apples skärm utan tvekan. Något jag sett få PC/Windows erbjuder.

Andrahandsvärdet är något helt annat än det PC/Windows maskiner hamnar på.

Dom har en tendens att hålla längre och vara fräschare. Jag använder fortfarande min gamla MacBook Air från 2011. Den funkar utan några problem alls och känns fortfarande helt okej i hastighet osv. Självklart är det ingen MacBook Air med ett M1 chip. Men den håller upp sig helt klart för vanlig användning i vardagen.

Men fru köpte en maxad laptop för 2,5 år sedan då hon jobbar som 3D designer. Den är seg som sirap idag. Fläkten låter som en jumbojet och går konstant. Jag har uppdaterat den, tagit bort all bloatware och skit. Har t om öppnat den för att göra den rent från damm osv. Men det finns inget som hjälper den...

Tyvärr är det den upplevelsen jag haft med, då byggde jag ändå mina egna PCs förr. Folk som är emot Apple pratar fortfarande om att det är stängt system. Jo, till en viss del stämmer det. Men det finns en väldigt stor fördel med det. Allting är gjort för att fungera tillsammans. Hårdvaran och mjukvaran. Det finns inte hundratals olika laptops med alla möjliga versioner där alla tillverkare sätter sin egna stämpel på det.

Det gör Apples värld så mycket enklare och smidigare. Man startar sin nya dator, skriver in sitt Apple ID och väljer några saker sen är det klart. Man börjar direkt att använda datorn.

Med Windows ska man lägga timmar och åter timmar. Om man inte bara redan från början gör en ren installation av Windows, för att bli av med allt krafs. Så ska man ändå hålla på med uppdateringar, starta om datorn. Installera olika program för ens säkerhet, starta om datorn.

Gör man inte en ren installation av Windows, som t ex frugans laptop. Då fick hon inte ens med Windows mer än det som var installerat. Så då fick man börja med att rensa. Avinstallera all bloat. Starta om datorn 10-tals gånger, innan man ens var tvungen att börja med att uppdatera olika drivrutiner och sen installera diverse program mot virus osv.

Som sagt, man får vad man betalar för. Allt är enklare. Den håller längre. Andrahandsvärdet är väldigt bra. Skärmen håller en helt egen nivå kontra andra laptops.

Med risk att denna tråden spårar ur och blir pajkastning. Jag förstår att vissa behöver PC/Windows. Ingen tvekan om det. Det finns massor med olika argument för det. Alla har olika behov. Man måste se till det.

Men dom klassiska apple är dyrt, krångligt, går inte spela på och det finns inga program till argumenten, är väldigt gamla och utslitna.
Så den enda fördelen var:
Mindre krångel med uppdateringar.
Ja då har jag ingen nytta av att betala mer för en Mac.

Jag använder Windows (jobbet) och Mac (privat) dagligen och har få problem med det. Använder samma tangentbord, skärm, hötalare och mic till båda men olika möss.
Det enda som skaver är Microsoft office där produkterna har samma funktioner men ordnade på olika sätt.
När det gäller M1 processor baserade Macar så är möjligheten att bygga ut begränsade främst av att nästan allt sitter i processorn. Så man kan inte sneaka och köpa en billigare med lite minne/disk och byta själv.
Men tveklöst så är de högpresterande och man får ta om man ska ha en PC med samma prestanda för video redigering.

Så är det ju med alla system som inte är öppna. MS Windows fungerar som Microsoft har bestämt att det ska fungera och macOS fungerar som Apple har bestämt. Om man vill ha ett system som går att konfigurera och hacka om till oigenkännlighet så får man vackert välja Linux eller någon av BSD-varianterna.
Så är det ju, men jag är mera van vid Windows och känner till alla egenheter och brister och vet för det mesta hur man undviker eller går förbi dem. Det är dock lite tråkigt att Apple och Microsoft har bestämt så olika och att de inte riktigt fungerar ihop, som t.ex. det där med filsystemen. (Men det är inte så lätt att montera ett Canon-objektiv på en Nikon-kamera heller.)
Men jag hatade Windows också i början när jag då tidigare främst arbetade med Suns unixsystem. Jag börjar antagligen bli för gammal för att lära mig alldeles för mycket nya saker.

Jag är en inbiten PC-användare och använder PC varje dag i mitt vanliga jobb. Men jag älskar Apples ekosystem med iPhones, Pads, airpods, apple pen och Applewatch. Jag är nu inne på att utöka min flora av Appleprodukter med den nya MacBook Pron. Som ni förstår har jag kört Lightroom och Photoshop på min PC och således på filsystemet NTFS som är brukligt med PC.

Med Apple-ID så synkar iMessage, FaceTime mm. och är så smidigt, Bara en sådan liten sak att med Applewatch så loggar du in direkt i datorn. Man är alltså inloggad direkt när man öppnar upp skärmen.Du kan också ha iPad som en liten extern skärm till datorn, väldigt praktiskt. Finns inte ord för nya M1 processorn, supersnabb, tyst och grym batteritid.
Tror du kommer bli supernöjd, mycket nöje väntar!

Vill man stödja ett företag som är motståndare till "Right-to-Repair" så ska man köpa en produkt från företaget Apple.
https://uspirg.org/blogs/blog/usp/who-doesn’t-want-right-repair-companies-worth-over-10-trillion

Eller så väljer man Apple, ett företag som gör en del för miljön.

Hur ser det ut för NoName PC-tillverkare?

Gällande Right-to-repar.

Senast ändrad:
Eller så väljer man Apple, ett företag som gör en del för miljön.

Hur ser det ut för NoName PC-tillverkare?

Gällande Right-to-repar.

Förstår att du är imponerade av Apples agerande eftersom du agerar ambassadör för företaget:
* Stämma fristående elektronikverkstäder:
https://repair.eu/news/apple-crushes-one-man-repair-shop/
* Försöker hindra reparationer som inte görs av det egna $$$$ företaget:
https://mspoweruser.com/apple-right-to-repair-iphone-12-camera/
* Sedan har vi ju Battery-gate:
* Apples "Greenwashing" försök att få konsumenterna att tro att förtaget bryr sig om miljön- och klimatet.
https://medium.com/swlh/apples-latest-greenwashing-stunt-35328094011a
https://www.zdnet.com/article/apple...sales-tactic-and-start-caring-for-the-planet/

Senast ändrad:
Förstår att du är imponerade av Apples agerande eftersom du agerar ambassadör för företaget:
* Stämma fristående elektronikverkstäder:
https://repair.eu/news/apple-crushes-one-man-repair-shop/
* Försöker hindra reparationer som inte görs av det egna $$$$ företaget:
https://mspoweruser.com/apple-right-to-repair-iphone-12-camera/
* Sedan har vi ju Battery-gate:

Väldigt OF.

Lyssnade på radioprogram P1 om reparatör i Norge. Om jag minns rätt så fanns det en massa med tredjeparts produkter från Kina som hade Apples logga på. Om du tycker detta är ok. så får du väl vända dig emot Norsk lag och domstol som dömde til Apples fördel!

Sedan att telefoner går långsammare när de uppdateras till ny programvara kan man ju tycka vad man vill om. Det finns ett annat alternativ också och det är att tillverkaren inte kommer med uppdateringar till telefonen och man får inte ny funktionalitet och inga säkerhetsbrister täpps igen.

Företag i USA stäms hela tiden, inget nytt och bevisar ingenting. Du verkar att gilla att googla fram länkar. Du kan ju googla på Microsoft, Facebook, Amazon, Google m.fl och se vad får fram. Fast du får väl kanske inte fram så mycket skit om Google om du söker just med google ;) Se där, ännu ett argument att använda produkter från Apple, du är inte produkten som säljs!

TS vill veta hur han ska konvertera data till och från sin eventuellt snart inköpta Mac. Inte hur han ska reparera den.

Väldigt OF.

Lyssnade på radioprogram P1 om reparatör i Norge. Om jag minns rätt så fanns det en massa med tredjeparts produkter från Kina som hade Apples logga på. Om du tycker detta är ok. så får du väl vända dig emot Norsk lag och domstol som dömde til Apples fördel!

Sedan att telefoner går långsammare när de uppdateras till ny programvara kan man ju tycka vad man vill om. Det finns ett annat alternativ också och det är att tillverkaren inte kommer med uppdateringar till telefonen och man får inte ny funktionalitet och inga säkerhetsbrister täpps igen.

Företag i USA stäms hela tiden, inget nytt och bevisar ingenting. Du verkar att gilla att googla fram länkar. Du kan ju googla på Microsoft, Facebook, Amazon, Google m.fl och se vad får fram. Fast du får väl kanske inte fram så mycket skit om Google om du söker just med google ;) Se där, ännu ett argument att använda produkter från Apple, du är inte produkten som säljs!

Vem har sagt eller skrivit att Microsoft, Facebook, Amazon, Google är något positivt för världen? Inte jag i alla fall och samma skräp som Apple! (n)

Visst finns det elektronikprodukter som får uppdateringar under många år, är hållbara och där konsumenterna enkelt själv byta ut delar (som t.ex. batteri, skärm, kamera etc.) utan att bli stämda av något amerikanskt multi dollar företag.

P.S. Vi får hoppas att inte Apple kommer att tillverka kameror för då kommer batterierna att vara limmade, minneskort kan inte användas och endast "iLenses" kan och får endast användas. o_O

Detta är mitt sista inlägg i detta ämne.

Senast ändrad:
Hoppas för din skull att din dator fungerar lika länge och är lika enkla att uppgradera som mina icke-Apple datorer.
https://www.inputmag.com/culture/ap...ldnt-be-allowed-e-waste-recycling-macbooks-t2
Jag har en Macbook Air från 2012 som fungerar utmärkt idag. Den kör macOS 10.15 "Catalina" som jag installerade förra sommaren. Det går jättebra att köra ett ganska nytt OS på en nästan tio år gammal Mac, alltså, men jag tror inte att det går att köra de två senaste versionerna av macOS. Batteriet behöver förstås bytas, men annars har det inte behövts några reparationer.

Vem har sagt eller skrivit att Microsoft, Facebook, Amazon, Google är något positivt för världen? Inte jag i alla fall och samma skräp som Apple! (n)

Visst finns det elektronikprodukter som får uppdateringar under många år, är hållbara och där konsumenterna enkelt själv byta ut delar (som t.ex. batteri, skärm, kamera etc.) utan att bli stämda av något amerikanskt multi dollar företag.

P.S. Vi får hoppas att inte Apple kommer att tillverka kameror för då kommer batterierna att vara limmade, minneskort kan inte användas och endast "iLenses" kan och får endast användas. o_O

Detta är mitt sista inlägg i detta ämne.

Vet inte vad du använder för kamera, men lycka till med att reparera en digitalkamera som gått ur produktion efter tio år, inte mycket reservdelar att få tag på. Att sedan jämföra en kamera med en mobil faller ju på sig självt, det är ju helt olika produkter. Själv fotograferar jag mest analogt och har inga problem med att få mina gamla prylar lagade, däremot så fort det kommer in elektronik så är det oftast kört att reparerar.

Tar du bort alla kommersiella och vinstdrivande företag från USA då vet jag inte hur du ens får ihop en dator eller mobil oavsett fabrikat. :sneaky:

Senast ändrad:
Så den enda fördelen var:
Mindre krångel med uppdateringar.
Ja då har jag ingen nytta av att betala mer för en Mac.

Du läste nog inte inlägget. Men vi kan ta det igen lite snabbt.

- Du får en bättre skärm.

- Bättre batteritid.

- Ett operativsystem som fungerar utan krångel. Bara hur sjukt smidigt iCloud och Time machine funkar t ex. Hela ditt ekosystem synkar över alla enheter.

- En billigare dator. Lägg ihop att köpa en likvärdig med skärmkvalitet, batteritid och hur M1 processorn levererar. Dessutom med ett helt annat andrahandsvärde sedan.

Jag köpte min Mac Mini M1 för ett år sedan drygt. För 11k. Nu säljs dom för 9000 +/- några hundra.

Gick in och kollade frugans laptop som går för ca. 6000kr nu begagnad. Hon la en bit över 16k på den.

Så vilken blir dyraste i längden? Byta den Windows baserade laptopen som måste bytas ut vartannat år och där andrahandsvärdet är mycket lågt. Eller Macbooken som om du byter varannat går får tillbaka 70-75% ibland mer av inköpspriset.

Eller om vi drar det lite längre. Macbooken brukar hålla längre med så den har man i 4 år. Säljer den sedan för ca. 40-45% av inköpspriset. På den tiden har två st Windows laptops byts ut. Två nya inköp och två sämre försäljningar på andrahandsmarknaden.

Du läste nog inte inlägget. Men vi kan ta det igen lite snabbt.

- Du får en bättre skärm.

- Bättre batteritid.

- Ett operativsystem som fungerar utan krångel. Bara hur sjukt smidigt iCloud och Time machine funkar t ex. Hela ditt ekosystem synkar över alla enheter.

- En billigare dator. Lägg ihop att köpa en likvärdig med skärmkvalitet, batteritid och hur M1 processorn levererar. Dessutom med ett helt annat andrahandsvärde sedan.

Jag köpte min Mac Mini M1 för ett år sedan drygt. För 11k. Nu säljs dom för 9000 +/- några hundra.

Gick in och kollade frugans laptop som går för ca. 6000kr nu begagnad. Hon la en bit över 16k på den.

Så vilken blir dyraste i längden? Byta den Windows baserade laptopen som måste bytas ut vartannat år och där andrahandsvärdet är mycket lågt. Eller Macbooken som om du byter varannat går får tillbaka 70-75% ibland mer av inköpspriset.

Eller om vi drar det lite längre. Macbooken brukar hålla längre med så den har man i 4 år. Säljer den sedan för ca. 40-45% av inköpspriset. På den tiden har två st Windows laptops byts ut. Två nya inköp och två sämre försäljningar på andrahandsmarknaden.
Precis som jag skrev i mitt inledande inlägg så är jag helt ointresserad av bärbart. O då kan vi glömma det där med batterier, jag använder sladd.
Dessutom är skärmarna irriterande små o då måste man ändå skaffa en separat skärm.

OS som funkar är ALLTID intressant. Tyvärr stämmer det inte när man läser på nätet. Men mindre krångel är det definitivt, där är vi överrens.
iCloud har jag ingen nytta av. Synkning har heller ingen nytta av, jag har en dator.
Time Machine... Tja jag vet inte. Det finns massor av alternativ.
Själv gör jag mina backuper manuellt. Har ingen nytta av automatisk backup ännu.
Kanske går iCloud använda för att dela filer men fan trot, de flesta verkar ändå använda WeeTransfer, DropBox eller liknande ändå.

Nej de är verkligen inte billiga. O andrahandsvärde är ointressant.
För övrigt köpte jag begagnat moderkort, processor och minnen för 1000kr när mitt 8år gamla moderkort pajade. Nu har det "nya" snurrat i ca 3 år. DET är billigt.

Å det värsta ekonomiskt är att jag inte kan köra Adobe Suite 6, för jag har den för PC....

Men du kanske har rätt om man vill köra bärbart.....

Precis som jag skrev i mitt inledande inlägg så är jag helt ointresserad av bärbart. O då kan vi glömma det där med batterier, jag använder sladd.
Dessutom är skärmarna irriterande små o då måste man ändå skaffa en separat skärm.

OS som funkar är ALLTID intressant. Tyvärr stämmer det inte när man läser på nätet. Men mindre krångel är det definitivt, där är vi överrens.
iCloud har jag ingen nytta av. Synkning har heller ingen nytta av, jag har en dator.
Time Machine... Tja jag vet inte. Det finns massor av alternativ.
Själv gör jag mina backuper manuellt. Har ingen nytta av automatisk backup ännu.
Kanske går iCloud använda för att dela filer men fan trot, de flesta verkar ändå använda WeeTransfer, DropBox eller liknande ändå.

Nej de är verkligen inte billiga. O andrahandsvärde är ointressant.
För övrigt köpte jag begagnat moderkort, processor och minnen för 1000kr när mitt 8år gamla moderkort pajade. Nu har det "nya" snurrat i ca 3 år. DET är billigt.

Å det värsta ekonomiskt är att jag inte kan köra Adobe Suite 6, för jag har den för PC....

Men du kanske har rätt om man vill köra bärbart.....
Det är helt OK om du inte vill ha en Mac, men dina argument är lite vaga. De är nästan som att säga att Nikonkameror är fulare än Canonkameror så därför vill jag inte ha en Nikon.

Jag tänker inte argumentera i detalj eftersom det inte kommer att ändra på något, men jag uppmanar dig att ta reda på lite mer om moderna Macintoshar och se vad du tycker då.

Det är helt OK om du inte vill ha en Mac, men dina argument är lite vaga. De är nästan som att säga att Nikonkameror är fulare än Canonkameror så därför vill jag inte ha en Nikon.
Med en skillnad.
Jag skriver om pengar, inte fulhet.
För övrigt så hade jag med den kunskap jag har idag valt en Canon.
Men jag kan inte byta från Nikon, det skulle bli för dyrt.

Tack för alla svar och ert engagemang.

Jag sammanfattar min grundfråga såhär:

1. Gör backup från PC:n till en extern disk (NTFS).
2. Koppla in den externa disken till Macen och kopiera över alla bilder från NTFS-disken till Macen.
3. Skaffa en ny extern disk och formatera den till exFAT.
4. Kör backuper från Macen till exFAT-disken som kan läsas både Mac och PC.

Då har jag flyttat bilderna från NTFS till Mac och säkrat om jag skulle vilja gå tillbaka gill PC.

verkar det vara en korrekt process?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar