Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Styrplattan på en Mac har ingen "vänsterknapp" heller. Men menar du att man på styrplattan på eee-PC kan högerklicka med två fingrar, rulla, rotera, storleksförändra osv med gester?

Jag kan scrolla med två fingrar jag zooma genom att föra fingrarna ihop eller isär, jag kan ställa in egna saker som händer med olika trefingers kombinationer.
På den Macbooken jag hade sist var hela plattan vänsterknappen, dvs man kunde trycka ner hela plattan.

http://www.youtube.com/watch?v=jCz7vPzyLTg&feature=related

/Karl
 
Trevligt! Är det hårdvara eller mjukvara som gör det möjligt? Dvs går det att få denna funktionalitet på andra win-laptop?
 
Trevligt! Är det hårdvara eller mjukvara som gör det möjligt? Dvs går det att få denna funktionalitet på andra win-laptop?

Det är både och, man behöver en platta som klarar multitouch och drivrutin till det. Många av dom nya plattorna på Windowslaptopar stödjer dock detta. Windows har haft stöd till detta länge. På desktopsidan har jag haft möss och tangentbord som zoomat, gått framåt och tillbaka, visat skrivbordet, visat alla applikationerna som körs osv.
Vilket MS eller Logitech-tangentbord som helst fixar allt detta gallant och har gjort det dom senaste 10 åren.

/Karl
 
Min eee-PC platta har allt Macs platta har pluss en högerknapp.

Men det är ju som sagt en smaksak.

Mac-plattorna var dock bättre än Windows-laptoparna, men nu tycker i alla fall jag att Windowslaptoparna har sprungit om igen.

/Karl

Jag har oxo en högerknapp på min macbook, den går att konfigurera fram i osx om man känner av behovet (vilket jag gör)
 
Grattis, du är jätteduktig! Dessvärre finns brister i ditt sätt att föra en diskussion, men det finns säkert något hjälpmedel i windows som hjälper dig med den saken.

Hehe, en av de bättre faktiskt :) På Mac kan man köra iPersonality och får då snabb enkel hjälp till ett bättre uppförande.
 

Jag hittade ipad i länken, vilken möjligtvis kan vara något för mej. HP:s produkter köper jag däremot av princip aldrig igen pga dåliga erfarenheter av en bärbar med en så erbarmligt dålig skärm att jag genast returnerade apparaten, då jag tog för givet att det var frågan om ett felaktigt ex. Men enligt HP så var den som den skulle. Min dotter fick överta eländet och jag fick vackert köpa en ny dator... Av ett annat märke naturligtvis. Jävligt snopet då skiten kostade 16500kr. Läropengen blev att alltid syna skärmen INNAN köp då så enorma variationer förekommer på bärbara datorer. Detta var tre år sedan och idag vet jag bättre.

/K
 
Jag hittade ipad i länken, vilken möjligtvis kan vara något för mej. HP:s produkter köper jag däremot av princip aldrig igen pga dåliga erfarenheter av en bärbar med en så erbarmligt dålig skärm att jag genast returnerade apparaten, då jag tog för givet att det var frågan om ett felaktigt ex. Men enligt HP så var den som den skulle. Min dotter fick överta eländet och jag fick vackert köpa en ny dator... Av ett annat märke naturligtvis. Jävligt snopet då skiten kostade 16500kr. Läropengen blev att alltid syna skärmen INNAN köp då så enorma variationer förekommer på bärbara datorer. Detta var tre år sedan och idag vet jag bättre.

/K
Det kommer åtminstonde ett tiotal plattor från olika tillverkare, alla med olika målgrupper och användningsområden. Vissa kör Windows, andra kör Android, någon kör väl något Linux-os har jag för mig. NVIDIA vet jag har intressanta kretsar för dessa så även Intel.
På alla kan du göra mer än en sak samtidigt (till skillnad från iPad) ;)

Några få:
http://portables.about.com/od/otherdevices/tp/CES-2010-tablet-roundup.htm
 
Det kommer åtminstonde ett tiotal plattor från olika tillverkare, alla med olika målgrupper och användningsområden. Vissa kör Windows, andra kör Android, någon kör väl något Linux-os har jag för mig. NVIDIA vet jag har intressanta kretsar för dessa så även Intel.
På alla kan du göra mer än en sak samtidigt (till skillnad från iPad) ;)

Några få:
http://portables.about.com/od/otherdevices/tp/CES-2010-tablet-roundup.htm

iPad:en är en jättestor iPhone utan telefon och multitasking. Jag säger som Bill Gates, antingen är detta helt idiotisk eller så smart att bara Steve Jobs kan förstå det.

/Karl
 
Jag kan scrolla med två fingrar jag zooma genom att föra fingrarna ihop eller isär, jag kan ställa in egna saker som händer med olika trefingers kombinationer.
På den Macbooken jag hade sist var hela plattan vänsterknappen, dvs man kunde trycka ner hela plattan.

/Karl

På min MacBook är plattan en högerknapp om man trycker med två fingrar, vänsterknapp om man trycker med ett finger. Tror man kan konfigurera den så att det blir ett "högertryck" om man trycker på en viss del av plattan med så jag saknar inte en speciell högerknapp.
 
Hur är det med livslängd på en Mac jämfört med Windowsdatorer? Då menar jag inte hur länge grejerna håller rent fysiskt, utan hur länge man kan ha en Mac innan den blir "olidligt" långsam. Med Windows känns det som att efter ca 3 år är det läge att se sig om efter något nytt får då har det kommit så mycket uppdateringar till alla möjliga program att allt man installerar är som sirap redan första gången man använder det nyinstallerade programet.
Hoppas ni färstår hur jag menar. Är ganska trött på att byta dator stup i kvarten.
 
Hur är det med livslängd på en Mac jämfört med Windowsdatorer? Då menar jag inte hur länge grejerna håller rent fysiskt, utan hur länge man kan ha en Mac innan den blir "olidligt" långsam. Med Windows känns det som att efter ca 3 år är det läge att se sig om efter något nytt får då har det kommit så mycket uppdateringar till alla möjliga program att allt man installerar är som sirap redan första gången man använder det nyinstallerade programet.
Hoppas ni färstår hur jag menar. Är ganska trött på att byta dator stup i kvarten.

Eh? Det är exakt samma sak. Hårdvaran som begränsar. Både Mac och PC blir långsamma om man installerar massa skit på dem.
 
Jag menade inte att det var jobbig att få en nyare och snabbare dator.

Vissa har tydligen lite svårt att läsa mellan raderna (oj, nu blev det svårt igen...).





Jag vet att hårdvaran begränsar, det var lite därför jag ställde frågan. Om man jämför en Mac och en Windowmaskin för ungefär samma summa, vilken kan man använda längst innan den blir allt för slö? Bortse från allt skit jag tydligen installerar...

Kanske ska tillägga att jag inte är gjord av pengar och de pengar jag har lägger jag hellre på annat än en ny dator vart annat, vart tredje år (som t.ex. kamerautrustning).
 
Plus att jag tycker det är bökigt, allt som ska flyttas från den gamla till den nya osv... Är ingen mästare på datorer nämligen.

Vid mitt senaste datorbyte Från MBP till iMac 27" valde jag att använda "flyttassistenten". Vid förra datorbytet var jag en aning skeptiskt till det programmet. Idiotiskt inser jag nu efter att ha använt den. Alla installerade program, filer, e-postkonton, adressbok, sparade lösenord etc följde galant med till den nya datorn. Det vara bara att fortsätta jobba i den nya datorn. Klockrent!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.