KGS
Aktiv medlem
De tillverkar inget annat än simpla PC-maskiner.
Ferrari?? Nä, de har lånat ut sin design till en, men inte tillverkat någon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
De tillverkar inget annat än simpla PC-maskiner.
Numera är det så enkelt att hårdvaran är den samma så du har rätt, det är operativsystemet som avses. Mac avses Mac på intel och PC Windows på IBM-compatibel.
Som du sett ovan kör jag själv Windows på applelevererad hårdvara sånär som på hårddisken som är SSD.
Som sagt, vilket du väljer spelar nog inte så stor roll för dina bilders slutgiltiga resultat. Personligen föredrar jag mac, då bör nämnas att jag ändå jobbat cirka 10 år professionellt i Windows miljö och bara 3 år i Mac OS. Många saker som till exempel koppla in skrivare etc fungerar mycket smidigare i mac. När det gäller bilder skulle jag nog säga att den största skillnaden är att Mac'en pratar bättre med alla kameror utan en massa installationer. Samt mycket smidig förhandsvisning av bilder, markera filen och tryck på space så ploppar den upp med mera.
Senaste 4 åren har jag jobbat 50-75% i detaljhandeln. Vi säljer inte mac från hyllan men har det som beställningsvara. Min lojalitet ur den aspekten bör alltså ligga hos Microsoft men jag måste tyvärr säga att mjukvarurelaterade bekymmer och även hårdvaru relaterade bekymmer är mycket vanligare hos Windows maskiner.
Om du skulle välja att köpa en Windows dator så är min rekommendation Asus, Samsung eller Sony, dessa är de märken som inte åker till service verkstaden speciellt ofta. De enda service ärenden jag kan minnas med de cirka 20-30 mac datorer jag sålt senaste tre åren är ett tangentbord (där service verkstaden hittade en måttlig mängd brun substans som luktade coca cola) och ett tre år gammalt batteri som hade lagt av. Vilket inte är några konstigheter.
Varför det blir ännu viktigare att göra skillnad. Man kan lika lite säga PC och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av apple och som kör ett operativsystem från microsoft som man kan säga DSLR och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av Canon.
HP har jag mycket bra erfarenheter av, på jobbet har vi haft ca 100st HP-datorer de senaste 4 åren och inga har gått sönder hårdvarumässigt. Mac:ar har vi haft ca 10st och där har hårddisken havererat på 2st, nu har dessa Mac:ar används väldigt intensivt så det är väl saker man får räkna med, det hade säkert hänt om grafikerna kört på PCn också.
/Karl
HP har jag mycket bra erfarenheter av, på jobbet har vi haft ca 100st HP-datorer de senaste 4 åren och inga har gått sönder hårdvarumässigt. Mac:ar har vi haft ca 10st och där har hårddisken havererat på 2st, nu har dessa Mac:ar används väldigt intensivt så det är väl saker man får räkna med, det hade säkert hänt om grafikerna kört på PCn också.
/Karl
/Karl
Jag är inte lika impad av HP's bärbara företagsdatorer. Det är ofta problem med HW. Ofta småsaker som kontrollknappar för ljud, WLAN etc.
Kraschade HD:ar kan HP knappast belastas för.
Har nyligen skaffat en MacBook Pro och kör dual boot på den. Har än inget att klaga på förutom att jag är mer hemma i Windows.
Dock tycker jag att skalet är mycket stadigare på Macbook pro än t.ex. HP laptops, liksom skärm och tangentbord.
Det som fick mig att testa Macbook är den fantastiska pekplattan som är ett nöje att jobba med och en skärm som levererar klart över snittet.
Men vilken produktlinje har ni då?
Mitt intryck är att det minst sagt skiljer en del i kvalitet mellan dem.
Fast om ni har 100st HP-datorer på ett företag så är väl dessa mest troligt ur HP's företags inriktade datorer? De jag talade om är alltså konsument datorerna som säljs från hyllan på varje elektronikbutik. De HP burkar som riktar sig mot företagskunder som bland annat Dustin säljer är en helt annan sak. Där bygger man en bra dator och sätter sedan den prislappen som man finner nödvändigt. Däremot blir det ju en helt annan sak när konsumenterna skriker att vi vill ha en bärbar som det går att spela på för under 8.000kr. Då blir kvalitén därefter.
Med andra ord, köper du en HP som är mycket billigare än en Mac men har ungefär samma prestanda blir det mer krångel. Ger du lika mycket för HP'n som för en likvärdig Mac så får du förmodligen ungefär likvärdig kvalité.
Detta är ett faktum, jag har själv ingen erfarenhet av HP's "företags datorer", däremot har jag stor erfarenhet av deras konsument laptops (där du kan köpa en hp med samma prestanda som en mac för 70% av priset). Av hur dom fungerar och felfrekvensen på dessa kan jag bara konstatera att HP's relativt goda rykte måste dom ha fått från annat håll. Det vill säga de mer påkostade burkarna.
Vi jobbar innom reklambranschen och har ibland otroligt stora bildfiler som gör att 16GB inte räddar oss från swappande.
Visst ser MacPro mer robust ut, men dom har haft mer fel än våra HPs. Men HP-datorerna kör mest Office så dom får inte samma belastning heller.
/Karl
Varför det blir ännu viktigare att göra skillnad. Man kan lika lite säga PC och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av apple och som kör ett operativsystem från microsoft som man kan säga DSLR och anta att det är vadsomhelst som inte är tillverkat av Canon.
Jag kör ju Windows på min Mac. Mac är väl ändå hårdvaran. Inte är det en PC...trots att det är en PC...eller
Både Mac och PC blir långsamma om man installerar massa skit på dem.
Applikationer i OS X fyller din userkatalog med väldigt mycket bråte, sen infekteras hela filsystemet med ._* filer för varje enskild fil, många tusentals småfiler blir det mao (OS X döljer detta). För övrigt är hela defragmenterings-nojjan lagom överdriven, mina volymer ligger på 0% fragmentering just för att operativet rensar upp sådant automatiskt.Att en Win-baserad burk blir slö med tiden (bland annat pga av stenålderskonstruktionen med ett centralt register som samordnar all aktivitet i datorn och som ganska snabbt blir blaffigt när man installerar program och uppdaterar, men också pga av ett ålderdomligt filsystem (NTFS) som slaggar ihop disken och fragmenterar filer) är väl sorgligt välkänt bland de flesta som ägt en sådan dator. Men vad menar du skulle hända med en Mac som gör den segare av programinstallationer?
Det finns ju inget register i MacOS och fragmentering förekommer ju knappast i moderna filsystem som HFS+. En programinstallation i MacOS är ju i princip bara några filer som placeras i en mapp. Hur blir datorn slöare av det?
Förklara gärna så att en tekniker förstår...
Applikationer i OS X fyller din userkatalog med väldigt mycket bråte, sen infekteras hela filsystemet med ._* filer för varje enskild fil, många tusentals småfiler blir det mao (OS X döljer detta). För övrigt är hela defragmenterings-nojjan lagom överdriven, mina volymer ligger på 0% fragmentering just för att operativet rensar upp sådant automatiskt.
Aldrig riktigt förstått behovet av att installera och avinstallera massa program hela tiden, känns väldigt kontraproduktivt. Om du använt OS X så vet du att det blir rappare efter en ominstallation (om du använt det under en tid dvs).
Men för oss som är vana att styra och ställa själva över våra datorer får ganska snabbt en integritetskris i en mac.