Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...

Sen kan jag inte låta bli att skratta åt en av artiklarna du länkade, en journalist som inte vet skillnad på tjäna och spara borde nog se över kostnaden för inkompetens istället för datorerna ;)

Finner det intressant, och talande, att du väljer att kritisera ordval istället för att bemöta frågan om TCO med sakfakta.

Medievärlden sa:
Christer Lindblom, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet, håller med om att det vore en fördel att helt välja Mac. Han har själv i flera omgångar fått försvara Macens ställning när norska ägarna Schibstedt velat byta till Windows.
”Det är helt orealistiskt att byta av kostnadsskäl,”säger Christer Lindblom.
”Varje gång frågan har kommit upp har vi kunnat visa med en TCO-beräkning att Mac är mest kostnadseffektivt. Senast vi mätte hamnade vi på en årskostnad på 21.500 per Mac och 34.500 per Windows-dator. Om vi skulle byta till Windows så skulle det ju dessutom betyda omfattande kapitalförluster i hård- och mjukvara och betydande kostnader för utbildning och andra kringkostnader”.
”För att gardera oss ytterligare när det gäller TCO-beräkningen kollade vi med en annan utredare som gjorde samma sak för ett stort svenskt företag utanför mediebranschen. Han hade fått samma resultat och till och med lite större skillnad till Macens fördel”, berättar Christer Lindblom.
Källa:
http://tidningsliv.wordpress.com/2008/10/22/stoppa-kapitalforstoringen-slang-ut-windows/

Givetvis är det inte farligt att röka, det har undersökningar från tobaksbolagen klargjort.

Alla undersökningar som beställs av dom som undersöks går direkt i papperskorgen, det spelar ingen roll om det är Apple eller Microsoft som beställt dem.

Självklart ska man vara lite extra kritisk till undersökningar som är beställda av ett företag i syfte att marknadsföra sig själva.

Att Apple beställt undersökningen i fråga gör ju inte att den med automatik är felaktig.

Jag vill understryka att siffran på 60% stämmer bra överens med de iakttagelser jag själv gjort (och fortfarande gör).
 
Du hänvisar till en fanatiker (har du ens läst vad han skriver?) och vill att någon ska bemöda sig med att besvara det? Du lär få mer respons från en vägg, oavsett vad du har att komma med.
Gör man ett så extremt syftningsfel som det är med tjäna resp. spara så tappar man automatisk all trovärdighet hos mig iaf (att begreppen blandas fritt sen gör ju inte saken bättre).

Jag jobbar inte på en tidningsreaktion, svårt för mig att prata om TCO på en då, och jag skulle aldrig gå så långt som att generalisera alla tidningsreaktioner även om jag jobbade på en. TCO för en tidningsredaktion är väl iofs inte speciellt intressant över huvud taget för någon som inte jobbar där.

Hur tror du TCO ser ut för serverhosting med Apple kontra t.ex. HP? Betyder det att det är den globalt gällande TCO:n för ett brand (ja jag vet att du skrev "grafisk produktion", men du pekade i princip bara på samma undersökning för samma ändamål)?
 
Du hänvisar till en fanatiker
...

Fanatiker!?
Det får stå för dig.

I sakfrågan hänvisar jag till citatet gällande TCO på Aftonbladet som jag postade i mitt senaste inlägg ovan.

I övrigt så verkar det vara näst intill omöjligt att föra en debatt om "PC"/Windows vs. Mac/OS X utan att tonläget blir onödigt tråkigt.

Trist tycker jag då jag personligen anser att båda sidorna har för resp. nackdelar som gör båda till "bästa alternativet" för olika situationer , beroende på vad det gäller (vilket jag påpekat tidigare i tråden).

Tack för mig, önskar er alla allt gott! :)
 
Så tröttsammt att läsa om alla som "vet" bara för de sitter på en Mac.
Minns t.ex. hur Apple löjliggjorde Microsoft då de släppte sitt Windows Defender och menade på att på en Mac behöver man inte oroa sig... Läs det här t.ex; http://www.theinquirer.net/inquirer/analysis/1590073/apple-mac-os-x-secure-windows

En annan på måfå vald sida, finns gott om liknande;
http://antivirus.about.com/b/2009/09/01/apples-snow-leopard-antivirus.htm

Eller besök den här sidan och "kontrollera" din dator enligt där givna instruktioner! http://www.eicar.org/anti_virus_test_file.htm

Sen är det bara att beklaga, att t.ex. Final Cut inte finns till Windows. Men för oss som inte vill styras till vad vi skall använda så finns det så många andra valmöjligheter för övrigt att hämta hem, ofta gratis. Ibland får man betala - Och det gör inte Windows datorn mer instabil än ett taskigt utvecklat program till Mac OS X! :eek:
 
Fast de flesta är inte professionella fotografer, filmare, DVD-skapare, musiker, webdesigners...

Knappast du heller.

Jag är tillräckligt bra på ovanstående saker för att veta bättre än att använda program som är gjorda så att min farmor ska kunna använda dom. Om du tycker dom är bra så visst, kör på. Kul att du hittat programvara som är på din kunskapsnivå.
 
Jag är tillräckligt bra på ovanstående saker för att veta bättre än att använda program som är gjorda så att min farmor ska kunna använda dom. Om du tycker dom är bra så visst, kör på. Kul att du hittat programvara som är på din kunskapsnivå.

Grattis, du är jätteduktig! Dessvärre finns brister i ditt sätt att föra en diskussion, men det finns säkert något hjälpmedel i windows som hjälper dig med den saken.
 
Senaste Windows du körde var Windows 95?
Har du ens kört Windows Update i Windows 7? Du får drivrutiner för allt från chipset till ritbord, till grafikkort till möss och tangentbord, helt automatiskt och WHQL-certifierat (i dom flesta fallen).

Stödet för media känns jävligt ogrundat, var har du motsvarigheten till FFDShow i OS X t.ex.? Jag vill verkligen veta för att titta på vanlig video på min MBP är en plågsam upplevelse.

Nej, jag har både Mac och PC idag så jag har erfarenhet av alla versioner, även Windows 7, och denna är ju givetvis mycket förbättrad på detta område.

Gällande media menade jag hantering av egen media, egna filmer, egna fotografier mm. Jag använder VLC i min MacBook för att titta på filmer etc. Det funkar ganska bra för mig.
 
Jag är tillräckligt bra på ovanstående saker för att veta bättre än att använda program som är gjorda så att min farmor ska kunna använda dom. Om du tycker dom är bra så visst, kör på. Kul att du hittat programvara som är på din kunskapsnivå.

Rätt verktyg för rätt ändamål. Bara för ett program är enkelt betyder inte att det är dåligt för uppgiften! Bara för att man kan hantera mer avancerad programvara så måste man använda den.

Min mobiltelefon kan skicka avancerade multimedia e-mail men av någon anledning blir det rätt många sms och ganska få e-mail ;)
 
Pekplattan på macbook blev en riktigt trevlig bekantskap. Finns något liknande öht på en pc?

/K

Jag är jäkligt nöjd med pekplattan på min netbook, en eee-PC. Enligt mig bättre än dom Mac-plattor jag testat och ja den klarar också 1,2 och 3 fingerskommandon, vilket många Apple-användare ofta tror är något unikt för Mac.

/Karl
 
Det är bara du och några till. Precis som de flesta bärbara är det trångt på tangentbordet, så "Del" hittar du om du håller nere "fn" och trycker på radera-tangenten.

Alla winbärbara får plats med denna knapp och fler därtill. Saknar också DEL-knappen oerhört. Sen är det tråkigt att alt-optknapparna är omkastade och ctrl-fn med.
 
Hej!

...

Nackdelar:
- Applikationer integrerar dåligt varandra och OS (priset för en öppen arkitektur).
- Windows prestanda dras ner med tid = i princip måste jag göra en ren installation av Windows varje halvår för att inte systemet skall kännas segt.
- Problem med drivrutiner för hårdvara. Olika fabrikat och uppdateringar ställer till problem. Ingen motsvarighet till apples "programvaruuppdatering".
...

Interaktionen beror på programmen. Fler program gör det svårare att interagera. Eftersom många program inte finns till mac får man inte problemet edftersom man inte ens kan köra dem.

Windowsprestandan går inte ner av sig självt. Det är nog för att du installerar massa program och tillägg som ligger och drar resurser. Att installera om win var 6:e månad verkar konstigt, vad GÖR du med datorn? Är det en fullversion så du kan köra windows update?

Drivrutiner? Macen HAR inte ens drivrutiner till den mesta hårdvaran.
 
Jag tycker dagens datorer fungerar rent generellt bra. Windows eller Mac, det spelar inte så stor roll. Båda plattformarna har massor av bra program. Vilket man väljer är mer en smaksak.

Frågan är vad man prioriterar. Friheten att själv kunna styra och ställa med datorn eller att köpa ett färdigt system som är mer slutet. Själv vill jag bara ha en dator som fungerar.
 
Därför att jag har själv jämfört MacBook Pro med Asus eee-PC. Personligen så tycker jag annorlunda.

Min eee-PC platta har allt Macs platta har pluss en högerknapp.

Men det är ju som sagt en smaksak.

Mac-plattorna var dock bättre än Windows-laptoparna, men nu tycker i alla fall jag att Windowslaptoparna har sprungit om igen.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.