Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om jag inte har tänkt fel nu så är det enda man ser med det kommandot huruvida det går att starta datorn i 64-bitar eller inte.
Det stämmer, räcker att gå in i About this mac så ser du om 64bit kernel och extensions är laddade. Vissa har ett behov av att häva sig dock, inte sällan stupar dom.
Testade nyss och det funkar fint.
 
Det stämmer, räcker att gå in i About this mac så ser du om 64bit kernel och extensions är laddade. Vissa har ett behov av att häva sig dock, inte sällan stupar dom.
Testade nyss och det funkar fint.

Jupp man tar sig lätt vatten över huvudet när man ser dina inlägg för du är så dryg hela tiden. Det är dessutom helt utan anledning, det är väl bara så att du gillar att trycka ner folk.

Vissa är sådana, gör det ofta och blir därmed rätt bra på det.
Vi andra misslyckas ibland när vi lite amatörmässigt försöker göra samma sak.
 
Oj vilken pajkastning det var i denna tråd! Som tyvärr alltid, när detta ämne tas upp.

Jag fick min första mac i fredags. En mac mini. Har kört pc i alla år. Mitt intryck är att det inte är någon särskild skillnad i funktionalitet. Men däremot estetiskt. Med windows så känns det som man kör med en halvt genomskinlig motorhuv. Macen är renare i sitt interface. Vilket passar mig bättre, då jag håller på med bilder. Windows känns för rörigt och har fula ikoner. Men det är min åsikt. Andra tycker annat. Stabilitetsmässigt kan jag inte uttala mig ännu. Min senaste pc var en Dell Dimension 5100. Jag har ALDRIG behövt installera om den. Den gick/går som tåget.

Dom gånger datorer krashar, beror det oftast, inte alltid förstås, på den som sitter bakom tangentbordet. Det är min erfarenhet.

Jag trivs med min nya mac och kommer inte byta tillbaka till pc inom överskådlig tid. Däremot kommer jag INTE bli någon mac taliban!

Aftonbladet eller Expressen
Volvo eller Saab
Nikon eller Canon
Mac eller pc

Helt och hållet en smaksak :)

mvh
cf
 
Pojkar - tagga ner nu...

Det går att lägga fram fakta och synpunkter utan att nedvärdera andra deltagare i diskussionen. Det går också att avstå från att svara på andras inlägg av den karaktären. Det går att undvika att mata troll. Gör så, så kanske det går att fortsätta denna tråd.
 
Köpte min första Mac 1994 och hade fyra stycken fram till 2005 då jag köpte min första pc för att köra Linux. Jag kan varmt rekommendera Linux. Det finns applikationer till det mesta så man klarar sig mycket bra.

Jag bildbehandlar raw-filer med RawTherapee http://www.rawtherapee.com -> slutbehandlar med Gimp http://www.gimp.se -> batchprocessar (ändrar bildstorlek, lägger in namn och copyrightsymbol samt ram, och ökar skärpa) med Phatch http://photobatch.stani.be
För att kalibrera skärmen kan man använda Argyll http://www.argyllcms.com eller dess grafiska användargränssnitt DispcalGUI http://hoech.net/dispcalGUI/ eller Lprof http://lprof.sourceforge.net

Testa Ubuntu på din pc. Den har en mycket stabilt och snabb fönstermiljö som heter Gnome. http://library.gnome.org/misc/release-notes/2.28/ Till Linux kan man välja mellan i huvudsak två olika fönstermiljöer. Den andra är KDE som satsar mer på utseendet än 100% stabilitet. http://kde.org/ Sedan kan man mixa program hit och dit mellan fönstermiljöerna. Det finns också massor av lättare fönsterhanterare från XFCE4 http://www.xfce.org till FWVM http://www.fvwm.org

Det finns massor av program som man kan köra i vilken fönstermiljö eller fönsterhanterare som helst. Grejen är valfriheten att kunna välja utifrån sin egen smak.
Själv har jag just nu både Gnome, KDE och XFCE4 installerade på tre olika partitioner. Jag testar vad som hänt med utvecklingen av KDE och Gnome under de år jag kört XFCE4. Det lutar åt att jag kommer att kliva över till Gnome. Gnome verkar bäst för tillfället sett utifrån snabbhet, stabilitet och funktionalitet. Men många av programmen jag brukar använda i Xfce4 kommer att fortsätta hänga med mig även i framtiden.

Som sagt: Laddar ner Ubuntu och provkör. Ubuntu är ett lättinstallerat nybörjarlinux. Själv kör jag Debian eftersom jag är så nördig att jag gillar att konfigurera och få datorer obrukbara bara för nöjet att installera på nytta. (I går kväll fungerade ingen av mina tre datorer. ;-))
Linux ger alla möjlighet att välja vad de gillar. Linux är gratis och värt att testa. Och Linux är kul eftersom man kan gräva innanför skalet OM man vill.
Äntligen något intressant. Men har du ingen spindel för att kalibrera?
 
Jag har ett sonata III chassi och det låter som bara den :( Dessutom ser lådan stor och bra ut, men inuti är det riktigt trångt!

Plockade ihop följande konfiguration på dustin:

INTEL CORE I5 750 2.66GHZ 8MB S-1156
ASUS P7P55D P55 S-1156 ATX
2 st CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X2GB)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/300 32MB
GIGABYTE GEFORCE 9800 GT 1GB GDDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI SILENT
ANTEC MIDITOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W
SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
LOGITECH CORDLESS DESKTOP EX 100 USB
MICROSOFT WINDOWS 7 HOME PREM 64-BIT SWE DVD#OEM

Kostar 11115:- inkl moms och frakt. (utan skärm)
 
Jag har ett sonata III chassi och det låter som bara den :( Dessutom ser lådan stor och bra ut, men inuti är det riktigt trångt!

Jag börjar faktiskt bli lite misstänksam mot dessa sonata lådor. Har haft 2 st och i en av dem pajjade nätagget efter en månad typ. I den andra låter fläkten i nätagget lite konstigt vid låga varv, innan nätagget blir lite varmare. Hmm, får kanske bli nåt annat nästa gång.
 
Jag börjar faktiskt bli lite misstänksam mot dessa sonata lådor. Har haft 2 st och i en av dem pajjade nätagget efter en månad typ. I den andra låter fläkten i nätagget lite konstigt vid låga varv, innan nätagget blir lite varmare. Hmm, får kanske bli nåt annat nästa gång.

Vad har nätagget med chassit att göra?
 
problem med en del drivrutiner
Vill bara påpeka att problem med drivrutiner inte är att skylla på operativsystemet, utan på den som skrivit drivrutinerna (med andra ord oftast hårdvarutillverkaren). Folk verkar ha svårt att fatta detta och tar ofta upp drivrutiner som ett argument mot själva operativsystemet i diskussionen windows/osx.
 
Nätagget ingick vid köpet av chassit.
Jo, det förstod jag så klart. Men chassit har väl inte direkt med fläkten i nätagget att göra :)
Sen är det oftast att föredra att köpa ett chassi utan nätagg och komplettera med ett vettigt sådant.
Om ett chassi inklusive nätagg kostar säg 1500:- kan man ju börja undra över kvaliteten när bara ett bra nätagg kostar uppåt 2 lök.
 
Hej Kent

Är i färd med att köpa en ny bärbar dator och är nyfiken på en mac. Men har egentligen lite dålig koll på vad fördelarna mot en pc är. Ser att många yrkesfotografer kör mac. Tex på Fotomässan använda alla som jag såg mac i sina föreläsningar. Vad finns de för fördelar med mac som fotograf kontra nackdelar.?

Finns inga nackdelar med Macen, den är bara så mycket bättre än vad som finns på PC sidan, det är bara att köpa.
 
Jag har jobbat inom ITbranchen i snart 14 år och alltid haft PC/Windows. För två år sedan köpte jag mig en Macbook och efter det har kastat ut allt som har med PC att göra. Kör nu både Macbook och iMac.

Allt bara fungerar, inga problem med krascher, drivrutiner eller hängningar. Tycker även att systemet känns snabbare än motsvarande PC.

Enda nackdelen med MacOS är om man är en spelfanatiker, men det finns ju bootcamp som man kan installera en Windows 7 på om man vill.

Så min rekommendation är MAC, värt vartenda öre.
 
Jag säger som jag brukar göra när det gäller detta; kan man datorer och är ute efter så mycket prestanda för pengarna som möjligt så kör man pc. Kan man inte lika mycket om datorer och inte har nåt emot att lägga ett antal tusenlappar mer för samma prestanda så kan man välja att vandra mac-vägen.

Fast det är klart, om man ens ställer frågan "mac/win?" så har man väl inte så bra koll på området och då kanske mac blir lättast.

Tycker iaf att dom här diskussionerna alltid är lika roliga :)
Särskilt dom fanboys som helt utan sakliga argument basunerar ut att mac är överlägset.

Om man bortser från det faktum att jag bygger mina datorer själv för prestandans skull, så skulle jag ändå hålla mig till windows av den anledningen att jag är effektivast i det systemet. Handlar så klart om att jag inte använt osx lika mycket som windows, men det finns absolut inget med mac/osx som tilltalar mig tillräckligt för att skaffa en mac. I min mening väldigt överskattat OS, det där...
 
Tycker iaf att dom här diskussionerna alltid är lika roliga :)
Särskilt dom fanboys som helt utan sakliga argument basunerar ut att mac är överlägset.
Vadå, är det något fel på detta argumentet?

"Jag köpte en SAAB för 25år sedan. Igår köpte jag en ny Volvo, 2010års modell. Volvon är bättre än SAABen, alltså suger alla SAAB-bilar och SAAB som företag."

Är väl vetenskapligt och genomtänkt ;)
Det är ungefär 90% av foruminläggen i dessa trådar som är lika befängda som det där (med administratörernas uppmuntran dessutom).
 
Jag har jobbat inom ITbranchen i snart 14 år och alltid haft PC/Windows. För två år sedan köpte jag mig en Macbook och efter det har kastat ut allt som har med PC att göra. Kör nu både Macbook och iMac.

Allt bara fungerar, inga problem med krascher, drivrutiner eller hängningar. Tycker även att systemet känns snabbare än motsvarande PC.

Enda nackdelen med MacOS är om man är en spelfanatiker, men det finns ju bootcamp som man kan installera en Windows 7 på om man vill.

Så min rekommendation är MAC, värt vartenda öre.

Problemet med drivrutiner är mycket värre på Mac än PC. En dålig drivrutin som krashar ibland är ju i alla fall bättre än ingen drivrutin.

/Karl
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.