ANNONS
Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ca 19500:- tror jag.

...så det beror på vad man har innan man handlar sin dator. Saknar man en bra skärm så är iMac:en kanske en bra lösning.

En sak som jag vill göra är att kunna köra RAID 10 på min dator som jag gör nu, sitter 4 diskar i den. Funderar på hur det skulle gå på en iMac 27". Måste kanske köpa en Mac Pro då, och vågar inte gissa vad det skulle gå på...

Skillnaden är inte så stor med andra ord.

Nej det vettefan hur det funkar faktiskt med flera diskar.....

Apple har ett begränsat utbud av modeller och visst jag håller med om att det saknas en del i de lägre prisklasserna.

Om man jämför Apple mot alla andra tillverkare av PC inkl. hemmabyggen så kommer Apple ha svårt att hävda sig i både funktion och prestanda.

Fast det finns väl ingen som gör så sköna stationära maskiner som iMac:arna :)

Min MacBook Pro har en grym kvallitet. Ingen annan laptop jag använt har kommit lika högt.

Snow Leopard är snabbt, effektivt och stabilt. Bättre en Win7, tja det vet jag inte. Har inte kört 7:an ännu.

Priserna på Mac är höga men om man jämför med high end modellerna från konkurrenterna så är inte priset helt tokiga.
Inte på Macbook, imac eller mac pro.

Gällande iMac:arna så är dom faktiskt trots att man måste köpa till operativsystem ( så att man slipper OS/X :) ) prisvärda.
Dom har ju dock som någon tidigare nämnde vissa begränsningar, dom är inte specielt utbygbara, (USB3.0, SATA-3 är bara att glömma) hårddiskar kan man inte få allt för många.
Hur är möjligheten att få i en blueray-spelare i dom? Förmodligen bara med en svindyr FW800 extern mojäng, för jag tror att USB2.0 är för långsamt.

/Karl

Det beror väl på att MAC OS X till och med Leopard var 32-bitars?
Snöleopard är dock enligt uppgift 64-bitars. Gissningsvis torde CS5
komma i 64-bitsversion. Lightroom 2.6 (MAC) finns väl endast i 32-bitars , medan
åtminstone lightroom 3beta finns i en 64-bitarsversion.

En sak som jag dock saknar är den helt ok FTP-klient som ingår i IE. Varken Firefox eller Safari har något motsvarande. De FTP-program (CuteFTP samt FTP classic) jag testat för mac är väsentligt mer opålitliga än IEs FTP.

Har dock parallells och win7-64 oxå på min burk och kör FTP via denna.

Hm, LR är 32 och 64 bit sen 2'an på båda plattformar?! Du måste bocka ur 32-bits läget i Mac OS under "more info" på LR app'n för att LR skall starta i 64-bit.

Ps och orsaken till endast 32-bit är Apples eget fel enligt det jag hört och läst, inte Adobes. Apple städade ur sitt OS vilket innehöll åtminstone 2 st. 64-bit motorer. Den som åkte bort var just den Adobe använt för utveckling av kommande 64-bit PS till Mac. Och då var det för sent för ändring hos Adobe.

Alla Mac OS X har 32 och 64 bits stöd som körs multitasking till skillnad mot Windows som emulerar 32 bit på nått vis.

Gällande iMac:arna så är dom faktiskt trots att man måste köpa till operativsystem ( så att man slipper OS/X :) ) prisvärda.
Dom har ju dock som någon tidigare nämnde vissa begränsningar, dom är inte specielt utbygbara, (USB3.0, SATA-3 är bara att glömma) hårddiskar kan man inte få allt för många.
Hur är möjligheten att få i en blueray-spelare i dom? Förmodligen bara med en svindyr FW800 extern mojäng, för jag tror att USB2.0 är för långsamt.

/Karl

iMac är lite som en laptop, små utbyggnadsmöjligheter men ack så attraktivt format.

iMac är lite som en laptop, små utbyggnadsmöjligheter men ack så attraktivt format.

Både ja och nej. Har man ingen möjlighet att gömma undan en dator någonstans är den guld värd, annars så kan det ju faktiskt vara så att man får en större pjäs på bordet än med en dator och skärm-lösning.

/Karl

Lås tråden.

Kan inte bli något bra och något konstruktivt ur denna tråd.
Har ni redan glömt det förra kriget?

Lås tråden.

Än så länge hålls en bra ton tycker jag. Några konstruktiva tips och förslag finns till och med. Men det hänger på en mycket skör tråd :)

Jag har i alla fall sagt mitt i den här tråden!

Lås tråden.

Detta är väl knappast något krig, tråden är väl ännu så länge riktigt vettig.
I alla fall ur ett PC vs Mac perspektiv.

[Edit] Rackarns iBoat var snabbare :)

Både ja och nej. Har man ingen möjlighet att gömma undan en dator någonstans är den guld värd, annars så kan det ju faktiskt vara så att man får en större pjäs på bordet än med en dator och skärm-lösning.

/Karl

Är nog bara marginellt större än en vanlig skärm i samma storlek.

Jag använder en macbook(aluminium modellen) mest för att vi "fick" dem av skolan. Personligen tycker jag att man skall välja mac om du håller på med foto, film, ljud, musik m.m.

Det är bra humor för dom insatta, speciellt alla fantasierna om Adobe och Cocoa/Carbon-misären ^^ (John Nack har redan förklarat detta i den officiella bloggen, ändå är folk så naiva att dom hittar på helt egna anledningar).
Fotosidan borde införa en varning om att fakta undanbedes i Dator-sektionen av forumet.

hmm nu när du skriver det :)

Den förra tråden var ju bara en massa påhopp och sönderanalyserande av fakta.
Men mac eller pc är lite som att fråga polaren hur långt ett snöre är.
alla säger olika så mac eller pc måste grundas på eget tycke och smak.

För min del, Mac Book pro men faktuering på PC, lurigt och dumt.

Det är bra humor för dom insatta, speciellt alla fantasierna om Adobe och Cocoa/Carbon-misären ^^ (John Nack har redan förklarat detta i den officiella bloggen, ändå är folk så naiva att dom hittar på helt egna anledningar).
Fotosidan borde införa en varning om att fakta undanbedes i Dator-sektionen av forumet.

DU!!!

håll dig för f*n borta nu!!
:)

hmm nu när du skriver det :)

Den förra tråden var ju bara en massa påhopp och sönderanalyserande av fakta.
Men mac eller pc är lite som att fråga polaren hur långt ett snöre är.
alla säger olika så mac eller pc måste grundas på eget tycke och smak.

För min del, Mac Book pro men faktuering på PC, lurigt och dumt.

Jo, där var det extra mycket äpplen vs päron, eller "Plöjjer min åker med en liten röd sportbil och det går inget bra därför är sportbilar långsamma."

Usch en ny lång vecka börjar.

inget pc virus tozz

Fakta är Tozz att mac fungerar utan problem. Så snälla infektera inte denna tråd med pc virus som du gjorde med den förra tråden.
Faktum är att om du läser i dessa två trådar så är det många som gått från pc till mac o tycker det fungerar bättre, det var två som inte tyckte det och det var så klart du och maverick om jag inte minns fel.
För mig så får ni gärna köra vad ni vill och tycka att pc är bättre, vem bryr sig?
Däremot så har jag kört mac nu länge med aldrig några problem har aldrig haft några krascher etc. Jag måste haft en jävla tur.
Tur att jag har mac.

Fakta är Tozz att mac fungerar utan problem. Så snälla infektera inte denna tråd med pc virus som du gjorde med den förra tråden.
Faktum är att om du läser i dessa två trådar så är det många som gått från pc till mac o tycker det fungerar bättre, det var två som inte tyckte det och det var så klart du och maverick om jag inte minns fel.
För mig så får ni gärna köra vad ni vill och tycka att pc är bättre, vem bryr sig?
Däremot så har jag kört mac nu länge med aldrig några problem har aldrig haft några krascher etc. Jag måste haft en jävla tur.
Tur att jag har mac.
Jag har väl inte skrivit något om Mac nu (att jag är en av de få på hela sajten som faktiskt använder båda systemen dagligen kan vi ju låta bero)? Jag skrev bara att det är synd att dom som förväntar sig fakta aldrig får det då det inte är uppskattat på Fotosidan. I denna tråden finns det gott om fel (hur många vet hur man startar Snow Leopard med 64 bit-kernel?) och det beröms just för att det är fel, ganska tragisk syn på saker och ting.
Jag vet inte varför du blir tårögd och grinig så fort någon med faktiskt erfarenhet säger emot dig, är det så jobbigt?
Roligt att du frågar vem som bryr sig, trådskaparen kanske? Eller det ska i vanlig ordning struntas blankt i ursprungsfrågan så de gamla gubbarna på forumet kan få dagdrömma vidare i vanlig ordning (du kan ju se vem som skriver, vad dom skriver, och hur lite som ändrats dom senaste åren så slipper du hoppa på mig igen)?

Jag har väl inte skrivit något om Mac nu (att jag är en av de få på hela sajten som faktiskt använder båda systemen dagligen kan vi ju låta bero)? Jag skrev bara att det är synd att dom som förväntar sig fakta aldrig får det då det inte är uppskattat på Fotosidan. I denna tråden finns det gott om fel (hur många vet hur man startar Snow Leopard med 64 bit-kernel?) och det beröms just för att det är fel, ganska tragisk syn på saker och ting.
Jag vet inte varför du blir tårögd och grinig så fort någon med faktiskt erfarenhet säger emot dig, är det så jobbigt?
Roligt att du frågar vem som bryr sig, trådskaparen kanske? Eller det ska i vanlig ordning struntas blankt i ursprungsfrågan så de gamla gubbarna på forumet kan få dagdrömma vidare i vanlig ordning (du kan ju se vem som skriver, vad dom skriver, och hur lite som ändrats dom senaste åren så slipper du hoppa på mig igen)?

Du har säkert en hel del "fakta" i bagaget. Det jag tror många stör sig på är att du har en översittarton och fördummar de som inte tycker som du. Den här tråden hade en ganska (överraskande) hygglig ton fram till ditt inlägg.

Lås tråden!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar