Annons

Mac el pc?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du har säkert en hel del "fakta" i bagaget. Det jag tror många stör sig på är att du har en översittarton och fördummar de som inte tycker som du. Den här tråden hade en ganska (överraskande) hygglig ton fram till ditt inlägg.

Lås tråden!
Hela tråden var full med fel, osaklighet och fullständiga påhitt om allt möjligt, är det vad du anser hygglig ton?

Det finns ett ordspråk som lyder: Ingen annan kan fördumma dig, det kan du bara göra själv.
 
Hela tråden var full med fel, osaklighet och fullständiga påhitt om allt möjligt, är det vad du anser hygglig ton?

Det finns ett ordspråk som lyder: Ingen annan kan fördumma dig, det kan du bara göra själv.

Nu har du förpestat den här tråden också, du måste vara nöjd.
Som sagt, lås tråden nu!
 
Klicka på "Rapportera" som finns under varje skribent.
Om alla gör det får vi nog bukt med problemet.
 
Det är helt otroligt hur alla Mac-fanatiker tar påstående om Mac:ar personligt.
Jag är IT-chef för ett företag som kör både Mac och PC.
Inget av systemen är perfekt, CS4 crashar på dom bägge om man börjar pusha dom. Saken är att just nu är CS4 stabilare på Windows 7 än på snöleoparden, så är det nu och kan vara helt anorlunda om ett halvår.
Många Mac användare som bytte till Mac för 2-10 år sedan jämför sin sprillans nya iMac mot sin sunkiga gamla PC som körde Windows Me.

Det är helt normalt att göra så, jag jämför fortfarande alla priser här i Schweiz med priserna i Sverige för 10 år sedan och ojjar mig över att en biobiljet kostar motsvarande 60kr här och att den bara kostar 50kr i Sverige. Min kompisar som blivit akterseglade hemma brukar dock påminna mig om att saker blivit dyrare i Sverige ockå.

En ny HP-dator och en ny Mac med OS/X eller Windows 7 är otroligt bra system. Alla ni som hävdar att erat system är mycket bättre än det andra kör med översittarstil för dom är ganska jämnbra just nu.

Det enda argumentet mot Mac som fanns förut att man betalade dubbla priset för bilklistermärket när man köpte Mac fungerar inte heller längre. iMac är nu riktigt prisvärda. Jag kan rekomendera dom till Windowsanvänderna också, både OS/X och Windows 7 snurrar fint på dom.

/Karl
 
Det är helt otroligt hur alla Mac-fanatiker tar påstående om Mac:ar personligt.

Jag kan hålla med om allt du skriver utom möjligen att Mac-anhängare skulle vara det minsta olik Win-anhängarna. De beter sig precis lika i båda lägren.

Det är lite olika smak på fanatismen men det är samma skit på båda sidorna av staketet.
 
För mig så får ni gärna köra vad ni vill och tycka att pc är bättre, vem bryr sig?¨
Trådskaparen, kanske? Tråden heter ju "Mac el pc?".

Så jag svarar väl på ursprungsfrågan; egentligen spelar det ingen roll för de flesta. Men jag gick över till mac för något halvår sedan. Skaffade en 13" MacBook Pro, och för någon månad sedan när min stationära Dell var betald och klar på personalköpet blev det en iMac 27".

De främsta anledningarna till just en iMac var en kombination av estetik, nyfikenhet och att jag gillar OSX.
MacBooken är väldigt välbygd, jag har inte sett en enda windowsmaskin som motsvarar den. Finns säkert, men inte vad jag har sett.
iMacen är också den väldigt "trivsam". För mig är det mycket känslan som spelar in, speciellt om jag köper en pryl för 15.000 som ska användas dagligen i flera år och dessutom stå framme i vardagsrummet. Då gör det ju ingenting om den är snygg. Och det är inte en Dell. Tycker jag, alltså. Och det är väldans subjektivt.

Däremot blev jag aldrig besviken på min gamla Dell med Windows (installerade aldrig Vista i den utan höll mig till XP). Den rullade på troget i tre år.

För de flesta är det skitsamma, men förespråkarna på båda sidor kommer alltid att skrika sig hesa....!
 
Det är helt otroligt hur alla Mac-fanatiker tar påstående om Mac:ar personligt.
Jag är IT-chef för ett företag som kör både Mac och PC.
Inget av systemen är perfekt, CS4 crashar på dom bägge om man börjar pusha dom. Saken är att just nu är CS4 stabilare på Windows 7 än på snöleoparden, så är det nu och kan vara helt anorlunda om ett halvår.
Många Mac användare som bytte till Mac för 2-10 år sedan jämför sin sprillans nya iMac mot sin sunkiga gamla PC som körde Windows Me.

Det är helt normalt att göra så, jag jämför fortfarande alla priser här i Schweiz med priserna i Sverige för 10 år sedan och ojjar mig över att en biobiljet kostar motsvarande 60kr här och att den bara kostar 50kr i Sverige. Min kompisar som blivit akterseglade hemma brukar dock påminna mig om att saker blivit dyrare i Sverige ockå.

En ny HP-dator och en ny Mac med OS/X eller Windows 7 är otroligt bra system. Alla ni som hävdar att erat system är mycket bättre än det andra kör med översittarstil för dom är ganska jämnbra just nu.

Det enda argumentet mot Mac som fanns förut att man betalade dubbla priset för bilklistermärket när man köpte Mac fungerar inte heller längre. iMac är nu riktigt prisvärda. Jag kan rekomendera dom till Windowsanvänderna också, både OS/X och Windows 7 snurrar fint på dom.

/Karl
Dagens bästa!
 
Trådskaparen, kanske? Tråden heter ju "Mac el pc?".

Så jag svarar väl på ursprungsfrågan; egentligen spelar det ingen roll för de flesta. Men jag gick över till mac för något halvår sedan. Skaffade en 13" MacBook Pro, och för någon månad sedan när min stationära Dell var betald och klar på personalköpet blev det en iMac 27".

De främsta anledningarna till just en iMac var en kombination av estetik, nyfikenhet och att jag gillar OSX.
MacBooken är väldigt välbygd, jag har inte sett en enda windowsmaskin som motsvarar den. Finns säkert, men inte vad jag har sett.
iMacen är också den väldigt "trivsam". För mig är det mycket känslan som spelar in, speciellt om jag köper en pryl för 15.000 som ska användas dagligen i flera år och dessutom stå framme i vardagsrummet. Då gör det ju ingenting om den är snygg. Och det är inte en Dell. Tycker jag, alltså. Och det är väldans subjektivt.

Däremot blev jag aldrig besviken på min gamla Dell med Windows (installerade aldrig Vista i den utan höll mig till XP). Den rullade på troget i tre år.

För de flesta är det skitsamma, men förespråkarna på båda sidor kommer alltid att skrika sig hesa....!

Det är en rätt rolig namn på tråden faktiskt. Alla nya Mac:ar är väl just PC:n? OS/X vs Windows borde vara en lämpligare namn.

/Karl
 
Det är helt otroligt hur alla Mac-fanatiker tar påstående om Mac:ar personligt.
Jag är IT-chef för ett företag som kör både Mac och PC.
Inget av systemen är perfekt, CS4 crashar på dom bägge om man börjar pusha dom. Saken är att just nu är CS4 stabilare på Windows 7 än på snöleoparden, så är det nu och kan vara helt anorlunda om ett halvår.
Många Mac användare som bytte till Mac för 2-10 år sedan jämför sin sprillans nya iMac mot sin sunkiga gamla PC som körde Windows Me.

Det är helt normalt att göra så, jag jämför fortfarande alla priser här i Schweiz med priserna i Sverige för 10 år sedan och ojjar mig över att en biobiljet kostar motsvarande 60kr här och att den bara kostar 50kr i Sverige. Min kompisar som blivit akterseglade hemma brukar dock påminna mig om att saker blivit dyrare i Sverige ockå.

En ny HP-dator och en ny Mac med OS/X eller Windows 7 är otroligt bra system. Alla ni som hävdar att erat system är mycket bättre än det andra kör med översittarstil för dom är ganska jämnbra just nu.

Det enda argumentet mot Mac som fanns förut att man betalade dubbla priset för bilklistermärket när man köpte Mac fungerar inte heller längre. iMac är nu riktigt prisvärda. Jag kan rekomendera dom till Windowsanvänderna också, både OS/X och Windows 7 snurrar fint på dom.

/Karl
Sist jag gjorde utläggande jämförelser systemen mellan (på detaljnivå för olika scenario) fick jag en varning för att jag var alldeles för saklig. Du måste förstå att normen på fotosidan är att alltid jämföra med Windows 98/XP på en 10år gammal dator mot sin nyinköpa Mac, det är den enda accepterade jämförelsen här.
 
Sist jag gjorde utläggande jämförelser systemen mellan (på detaljnivå för olika scenario) fick jag en varning för att jag var alldeles för saklig. Du måste förstå att normen på fotosidan är att alltid jämföra med Windows 98/XP på en 10år gammal dator mot sin nyinköpa Mac, det är den enda accepterade jämförelsen här.

Jo, fotosidan själva är nog dom värsta Mac-fanatikerna. Sista jag köpte tidningen fotosidan testade dom program för att göra fotoböcker. Det inbygda Mac-programet (som bara fanns till OS/X) lovordades och fick bra poäng, medan ett annat lovordades men fick låga poäng för att det bara fanns till Windows.

/Karl
 
Fanatiker finns givetvis i båda världarna. Många Macanvändare tycks vara mycket nöjda och talar gärna om det i forum som dessa. Anledningen till det tror jag är att de flesta även har erfarenhet av Windows och har därmed lätt att jämföra de bägge systemen. Det är säkert ovanligare att en Win-användare har erfarenhet av Mac. Ännu ovanligare verkar det motsatta vara, dvs att gå från Mac till Win och bli lyrisk över det. Vet inte om jag någonsin har sett ett sådant inlägg.

Själv har jag använt Mac som jobb- och hemdator sedan början av 90-talet, men har haft många Win-maskiner genom åren också. Innan Mac OS X kom var operativet inte särskilt stabilt, OS 8 var nog det sämsta av alla system Apple släppt. Men, Windows vid den tidpunkten var en mycket blek kopia av Macens gränssnitt och var allt annat än användarvänligt och stabilt, så även om Photoshop och andra grafiska program hade kommit för Win fortsatte jag i Mac. Helt enkelt för att jag trivdes bättre i den miljön.

Så vad är då bäst? - Mac givetvis! Fråga vilken användare som helst :)
 
Senast ändrad:
Det är förvånansvärt lätt. Jag trycker på powerknappen och (trumvirvel tack) Datorn bootar i 64 bit mode.
Läs manualen.
Du måste hålla inne 6 och 4 vid boot för att ladda 64 bit kernel.

Det är precis denna typen av inlägg jag syftar på, meningslöst dravel som bara syftar till att förvirra människor som faktiskt är intresserade av konkret vetenskap.
 
Köpte min första Mac 1994 och hade fyra stycken fram till 2005 då jag köpte min första pc för att köra Linux. Jag kan varmt rekommendera Linux. Det finns applikationer till det mesta så man klarar sig mycket bra.

Jag bildbehandlar raw-filer med RawTherapee http://www.rawtherapee.com -> slutbehandlar med Gimp http://www.gimp.se -> batchprocessar (ändrar bildstorlek, lägger in namn och copyrightsymbol samt ram, och ökar skärpa) med Phatch http://photobatch.stani.be
För att kalibrera skärmen kan man använda Argyll http://www.argyllcms.com eller dess grafiska användargränssnitt DispcalGUI http://hoech.net/dispcalGUI/ eller Lprof http://lprof.sourceforge.net

Testa Ubuntu på din pc. Den har en mycket stabilt och snabb fönstermiljö som heter Gnome. http://library.gnome.org/misc/release-notes/2.28/ Till Linux kan man välja mellan i huvudsak två olika fönstermiljöer. Den andra är KDE som satsar mer på utseendet än 100% stabilitet. http://kde.org/ Sedan kan man mixa program hit och dit mellan fönstermiljöerna. Det finns också massor av lättare fönsterhanterare från XFCE4 http://www.xfce.org till FWVM http://www.fvwm.org

Det finns massor av program som man kan köra i vilken fönstermiljö eller fönsterhanterare som helst. Grejen är valfriheten att kunna välja utifrån sin egen smak.
Själv har jag just nu både Gnome, KDE och XFCE4 installerade på tre olika partitioner. Jag testar vad som hänt med utvecklingen av KDE och Gnome under de år jag kört XFCE4. Det lutar åt att jag kommer att kliva över till Gnome. Gnome verkar bäst för tillfället sett utifrån snabbhet, stabilitet och funktionalitet. Men många av programmen jag brukar använda i Xfce4 kommer att fortsätta hänga med mig även i framtiden.

Som sagt: Laddar ner Ubuntu och provkör. Ubuntu är ett lättinstallerat nybörjarlinux. Själv kör jag Debian eftersom jag är så nördig att jag gillar att konfigurera och få datorer obrukbara bara för nöjet att installera på nytta. (I går kväll fungerade ingen av mina tre datorer. ;-))
Linux ger alla möjlighet att välja vad de gillar. Linux är gratis och värt att testa. Och Linux är kul eftersom man kan gräva innanför skalet OM man vill.
 
Läs manualen.
Du måste hålla inne 6 och 4 vid boot för att ladda 64 bit kernel.

Det är precis denna typen av inlägg jag syftar på, meningslöst dravel som bara syftar till att förvirra människor som faktiskt är intresserade av konkret vetenskap.

Nu är du ute och cyklar, men du tror att du är så hiskligt duktig. Precis den egenskapen som folk retar sig på i trådar som denna.

Man kör t.ex. detta för att se vilken mode kerneln går i:
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

Returvärdet är på min dator:
"firmware-abi" = <"EFI64">

Jag har inte gjort någon temporär (4 & 6 knappar) vid boot eller fixat något med nvram. Datorn är som den var när den levererades.

Så ta din superstora ego och dra något gammalt över dig, du bara låter som om du har koll på läget.
 
Nu är du ute och cyklar, men du tror att du är så hiskligt duktig. Precis den egenskapen som folk retar sig på i trådar som denna.

Man kör t.ex. detta för att se vilken mode kerneln går i:
ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi

Returvärdet är på min dator:
"firmware-abi" = <"EFI64">

Jag har inte gjort någon temporär (4 & 6 knappar) vid boot eller fixat något med nvram. Datorn är som den var när den levererades.

Så ta din superstora ego och dra något gammalt över dig, du bara låter som om du har koll på läget.

Om jag inte har tänkt fel nu så är det enda man ser med det kommandot huruvida det går att starta datorn i 64-bitar eller inte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.