gammal tråd!
Hej!
Jag har jobbat med datorer sedan många, många år tillbaka och har både Mac och PC. Jag skulle vilja summera det på följande sätt:
Likheter (Mac <-> PC)
- Krånglar lika mycket/lite (att Mac skulle vara stabilare är inte min erfarenhet).
- Lika enkla att använda sett till OS (på operativsystemnivå är de hyggligt likvärdiga. Där Mac skiljer sig är på hur applikationer, ex. iLife mm integrerar tillsammans med annat som gör livet enklare).
(PC)
Fördelar:
- All tänkbar hårdvara och mjukvara stöds, köper du en GPS ... inga problem. Behöver du en viss programvara (läs spel) ... inga problem (du fattar poängen).
- Bättre priser på hårdvara, framförallt på grafik som är mycket dyrt på mac (spelgrafik = värsta modellen på mac).
- Ofta är program du använder på jobbet = PC vilket kan vara en fördel.
Nackdelar:
- Applikationer integrerar dåligt varandra och OS (priset för en öppen arkitektur).
- Windows prestanda dras ner med tid = i princip måste jag göra en ren installation av Windows varje halvår för att inte systemet skall kännas segt.
- Problem med drivrutiner för hårdvara. Olika fabrikat och uppdateringar ställer till problem. Ingen motsvarighet till apples "programvaruuppdatering".
- Ur box krävs massa programvarutillägg för att funka bra (antivirus, foto mm).
(Apple)
Fördelar:
- Alla program integrerar med varandra och OS på ett föredömligt sätt, enklare att använda.
- Hårdvara och OS optimerad, prestanda lever utan ominstallationer.
- Innovativ hårdvara (exempelvis multitouch mousepad).
- En mac ur kartong funkar för MYCKET = given rekommendation till datorovana päron mm.
Nackdelar:
- Hårdvarustöd släpar efter. Köper du en udda hårdvara som en GPS, pulsklocka, mobil mm är mjukvarustödet ofta ett par år efter eller finns ej alls.
- Hårdvaran ofta begränsad, speciellt på grafiksidan. Vill du ha bra spelgrafik ex.vis måste du köpa värsta modellerna av allt annat = dyr hårdvara. Överlag är du begränsad till de kombinationer som Apple ger dig, ex. har du en bra skärm du vill använda, är ditt val en enkel mac mini eller en mycket avancerad Mac pro (det finns inget mellanting).
- Ingen spelplattform. Vill du spela, köp en PC eller spelkonsol.
- INGEN "Del" knapp på min MacBook pro vilket stör mig som fan ... kanske bara jag
Summering:
Skall du surfa och använda mediafunktioner som bildbehandling, fixa videofilmer mm och att allt skall funka utan meck, installationer mm samt du inte har mycket begränsad budget = KÖP MAC.
Skall du spela, har behov att koppla på mycket och udda hårdvara, har begränsad budget och kan pilla med drivrutiner och tilläggsapplikationer = KÖP PC.