En gång i tiden var jag som du och dina vänner. Samma tid som jag enbart använde datorer för att spela spel. Nu har jag skrotat antivirus helt och litar på UAC och NoScript. Ska man komma åt människor och information är virus ute och social enginering inne, vilket är lika effektivt oavsett operativsystem. Användaren är alltid den svagaste länken och nyckeln in.
Kanske! Poängen jag ville göra tydlig är att ... har du datavana eller att du gillar att pilla lite så köp PC då du kan styra hårdvaruval, applikationsval enklare.
Om du är som jag ... inte längre orkar pilla längre eller om du är ovan välj mac då allt funkar bättre "out of the box".
Skillnaderna är små tycker jag som fortfarande kör båda plattformar, men jag är van. Skulle jag av nån anledning bestämma mig för att EN dator räcker så kommer det förmodligen bli en Mac. Men detta är mest av bekvämlighetskäl, jag skulle kunna nyttja båda plattformar lika väl.
Och som svar på photoshop på PC .... iPhoto funkar ju för de flesta från start i iLife och det finns inget alternativ i Windows från start. Det går ju givetvis att installera ex.vis picasa på en PC .... men det skall ju installeras
Om du funktionellt behöver fulla photoshop måste man köpa det på båda plattformarna givetvis ... men det är för få användare. iPhoto räcker för de flesta och "out of the box" finns inget alternativ i Windows till iPhoto ... det måste du fixa själv.
Jag håller med om att om man måste köra PC program så är Mac inte ett val ... men min poäng är fortfarande inte antingen eller. Faktum är att om du surfar eller behöver mediafunktion = hantera biler, filmer mm KÖP Mac. Vill du spela eller ha flexibilitet i prg och hårdvara köp PC.
Har du behov av att hantera surf och mediafiler är Mac mycet bättre ur box än PC enligt min uppfattning ... och det ligger mer än 20 års erfarenhet bakom det