Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M vs TV/AV

Produkter
(logga in för att koppla)
Min kamera (Canon EOS 450D) i M-läge å auto-ISO så blir ALLTID ISO 400.
Med blixt och i M-läge så ställer kameran alltid in ISO till 400 om man har valt Auto-ISO, så tyvärr så funkar det inte att använda Auto-ISO i M-läge.

Dom som förespråkar M verkar ibland tro att man måste stänga av hjärnan och "överlåta till automatiken", men det behöver ju inte alls vara så.

Det har du alldeles rätt i. Därför skriver jag som jag gör.

Jag hoppas och tror att alla som kan läsa förstår vad jag menar, nämligen att OM man låter automatik ta hand om någonting så har man inte full kontroll på vad som händer. Det gäller allting som har med automatik att göra.

"Den här saftmaskinen blandar din saft automatiskt. Du behöver inte fundera på hur fördelningen mellan saftkoncentrat och vatten är."

Där har jag inte full kontroll.

Om jag blandar min saft själv har jag full kontroll på hur jag fördelar de olika delarna. Konstigare än så är det inte.

Däremot tar jag ingen som helst ställning huruvida M-läget är bättre eller sämre än något annat läge. Det är totalt ointressant för min del. Var och en väljer sin egen väg. Jag skriver bara varför man använder det manuella läget.

Ni som använder M-läget, tittar ni inte på bilden på displejen efter exponeringen? Om ni inte gör det, håller era argument. Om ni faktiskt gör det, och justerar exponeringen, så hjälper det ju inte med full kontroll.

Per.

"Full kontroll" är ingen garanti för att det blir rätt, bara att man får exakt dom värden man själv väljer istället för dom värden som kameran vill ha.

Om kameran eller fotografen är bättre på att välja rätt exponering beror både på ljusförhållandena och på fotografen.

Ni som använder M-läget, tittar ni inte på bilden på displejen efter exponeringen? Om ni inte gör det, håller era argument. Om ni faktiskt gör det, och justerar exponeringen, så hjälper det ju inte med full kontroll.

Per.

Jovisst använder jag M-läget OCH tittar på bilden. Man kan ju köra AUTO-ISO i det läget och då används´ljusmätningen på samma sätt som de andra lägena.

Sen använder jag M-läget för att att ibland ställa in bländare och slutartid och låter sedan blixten styras av ljusmätningen.

Tredje användningen för M-läget som jag kommer på just nu som jag använder är när jag kör på nattfotografering och då funkar inte alls ljusmätningen utan jag får köra på en bländare jag anser funkar för motivet och sätter en slutartid efter ett ljus jag vill sträva efter. ISO ställer jag in olika trots stativ för att inte få allt för långa slutartider om det blåser eller annat som rör sig.

/Stefan

Jovisst använder jag M-läget OCH tittar på bilden. Man kan ju köra AUTO-ISO i det läget och då används´ljusmätningen på samma sätt som de andra lägena.

Sen använder jag M-läget för att att ibland ställa in bländare och slutartid och låter sedan blixten styras av ljusmätningen.

Tredje användningen för M-läget som jag kommer på just nu som jag använder är när jag kör på nattfotografering och då funkar inte alls ljusmätningen utan jag får köra på en bländare jag anser funkar för motivet och sätter en slutartid efter ett ljus jag vill sträva efter. ISO ställer jag in olika trots stativ för att inte få allt för långa slutartider om det blåser eller annat som rör sig.

/Stefan

Äntligen några vettiga argument för att använda M-läget utan att tjata om detta "full kontroll". All respekt, Stefan!

Per.

PS. Jag såg ett argument till i en annan tråd som också verkar rimligt: fallet när man vill hålla exponeringen exakt densamma för flera bilder i sekvens. DS

...
PS. Jag såg ett argument till i en annan tråd som också verkar rimligt: fallet när man vill hålla exponeringen exakt densamma för flera bilder i sekvens. DS

Ett exempel på det är t.ex. när man gör ett panorama, det blir enklare att skarva ihop flera bilder om man håller exponeringen likadan mellan bilderna. Då är M ett bra val.

Ett exempel på det är t.ex. när man gör ett panorama, det blir enklare att skarva ihop flera bilder om man håller exponeringen likadan mellan bilderna. Då är M ett bra val.

men exponeringen blir samma endast om om ljusförhållandet är samma för varje tagning.. Annars måste man fortfarande ställa in "rätt" värde på tid och bländare och det kan göra med olika metoder - varav M är en och Tv eller Av är anra... ;-)

Äntligen några vettiga argument för att använda M-läget utan att tjata om detta "full kontroll". All respekt, Stefan!

Per.

Tack. Vill även påpeka att alla lägena Tv, Av, M och P (Användarinställningar C1, C2 etc är varianter av dessa) har sin plats. Man måste bara få kunskap när man bör använda dessa. Man får inte insöa sig på en enda inställning för då blir det inga bilder tagna i rätt ögonblick.

/Stefan

men exponeringen blir samma endast om om ljusförhållandet är samma för varje tagning.. Annars måste man fortfarande ställa in "rätt" värde på tid och bländare och det kan göra med olika metoder - varav M är en och Tv eller Av är anra... ;-)

Javisst, men med ett panorama vill du ändå ta bilderna i rätt snabb takt så inte föremål i bilden (moln, människor) har rört sig för mycket mellan tagningarna. Börjar du labba med något annat än M så tror jag också att ljusmätningen ändrar sig mycket mer (pga av olika ljusa/mörka delar av scenen) än vad det gör beroende på ändringar i det infallande ljuset.

Nej. Ljusmätningen lär ge dig olika värden medan nu håller på att ta dina panoramabilder. Dessa ska du ge blanka f#n i och hålla tid till exakt samma slutartid, ISO och bländartal för få bästa möjliga kvalité och underlätta effterbehandlingen.

Ex. Öppet hav på dagen som i höger övergår till berg. Låter du kameran bestämma värdena kommer du i efterbehandlingen få konstiga ljusövergångar som är mycket svåra att parera utan att man ser skarvarna.

visst kan panoramat bli över eller underxponerad på vissa delar av bilden, men då kanske du bör överväga en HDR panorama som är ännu svårare att ta.

/Stefan

jag leker bara med orden. Exponeringen blir inte densamma bara för att man har samma värden på tid o bländare. Beror ju även på styrkan av det infallande ljuset.

Egentligen är detta "semantik" och av litet intresse för praktiskt fotografering.
Anledingen till att jag skriver är att peka på att det finns inga "rätt" eller "fel" - det är bara olika metoder och alla har sitt berättigande givet olika situationer.

jag leker bara med orden. Exponeringen blir inte densamma bara för att man har samma värden på tid o bländare. Beror ju även på styrkan av det infallande ljuset.

Använder ni andra ordet "exponering" så också? För mig är två bilder lika exponerade om de använt samma kombination av tid, bländare och ISO-känslighet. Men vad vet jag?

Per.

Jag använder M bl a när jag använder en lös exponeringsmätare, då finns ju inget annat alternativ i praktiken. Nu har ju dagens systemkameror mycket mer avancerade exponeringsmätare än min gamla, men mäta infallande ljus kan dom inte. Och jag föredrar det ibland.

Många landskapsfotografer t ex använder ofta spotmätare. Nu finns ju spotmätning i många systemkameror och med långa telen blir det mycket spot, men med vidvinkel inte särskilt mycket spot alls. Jämfört med en lös spotmätare alltså. Och vidvinkel är nog vanligare än supertele vid landskapsfoto.

Jag är en långsam person (ni skulle bara veta hur länge jag håller på med såna här inlägg;-) och jag blir inte snabbare med åren. Ofta blir det så att jag försöker kompensera min långsamhet med att stressa. Något som inte brukar ge bättre bilder, tvärtom. Därför använder jag gärna M i kombination med stativ, när motivet så medger, t ex vid landskapsfoto. Allt går långsammare, vilket passar mig bättre. Jag missar inte lika ofta detaljer i t ex kompositionen.

En annan anledning att använda M vid stativfoto är att på åtminstone en del äldre kameror kan ljus komma in bakvägen genom sökarokularet och påverka exponeringen. Man håller ju sällan ögat mot okularet då, utan står kanske bredvid och använder trådutlösare. Nu är det här inget problem med just min kamera, den har en okularslutare för såna här tillfällen, men jag har inte sett någon annan kamera med en sån slutare.

När jag strövar omkring i t ex stad eller skog och vill vara snabbt skjutberedd använder jag däremot alltid A eller S.

Det skulle ha varit intressant att få veta när olika typer av yrkesfotografer använder M och varför. Svaret kommer säkert att variera beroende på om det är studiofotografer, pressfotografer, landskapsfotografer etc etc.

Olle

En annan anledning att använda M vid stativfoto är att på åtminstone en del äldre kameror kan ljus komma in bakvägen genom sökarokularet och påverka exponeringen. Man håller ju sällan ögat mot okularet då, utan står kanske bredvid och använder trådutlösare. Nu är det här inget problem med just min kamera, den har en okularslutare för såna här tillfällen, men jag har inte sett någon annan kamera med en sån slutare.

Min kamera levererades med ett täcklock som sitter fast monterad på kameraremmen som fyller samma syfte.

Per.

Canons 1D-hus har också en slutare för sökaren, manövreras med en liten spak vid ögonmusslan.

Canons 1D-hus har också en slutare för sökaren, manövreras med en liten spak vid ögonmusslan.
Att det fanns moderna kameror med sån här slutare visste jag inte. Jag trodde att de kanske inte ens behövde det. Ett sånt där plastlock fanns på en något förenklad version av min kamera. Men många byter kamerarem till en bredare och då kanske man inte kan ha locket på remmen längre. Lätt att glömma eller slarva bort en sån liten sak.

Olle

Per.

Det var en underlig logik.

Varför skulle man inte kunna titta på bilden om man fotar i M-läget? Att ha full kontroll handlar ju om att ha just full kontroll. Då tittar man på bilden och justerar så att man får den bild man vill ha, ja då har man ju full kontroll.

Man brukar ofta säga så, men jag håller inte riktigt med om att man skulle ha mindre kontroll i t.ex. Av eller Tv-lägena. Med exponeringskompensation kan jag hamna på precis samma värden, det är ju som sagt samma ljusmätare man använder och samma skala man ställer in exponeringen mot.

Att ändra exponeringskompensationen i varje enskild läge är jobbigt. Med M är det smidigt att ändra bländaren eller slutartid ett eller flera steg eller mindre än ett steg.

Däremot ger A samma exponering oavsett vilken bländare jag väljer. Även om jag har fast kompensation i någon form. Gaffling är en variant, men det blir för många bilder enligt min smak.

Har man bråttom under fotografering så är en halvautomatisk inställning på A eller S en fördel. Eventuella felexponeringar kan man justera i Photoshop.

Dock föredrar jag M för det mesta för att den ger en mera exakt exponering från början, men det krävs att man vet vad man gör.

Senast ändrad:
Att ändra exponeringskompensationen i varje enskild läge är jobbigt. Med M är det smidigt att ändra bländaren eller slutartid ett eller flera steg eller mindre än ett steg.
...

Jag vet inte hur din kamera ser ut, men enda skillnaden på min är att det är olika rattar att skruva på. Kanske det är aningen jobbigare för tummen än för pekfingret, men jag känner ingen större skillnad i hur utmattade dom blir. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar