Annons

Många (flera) pixlar inte alltid bara onödigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Många hästkrafter har alltid attraherat pojkar/män lika med pixlarna.Har under några dagar nu läst igenom en samling av 63 testade objektiv, ett återkommande påpekande av många objektiv , är att från 10Mp och över klarar detta objektiv inte att göra kamerans bildkvalitet rättvisa, gäller då många av dom optiker, under 10000Kr. dom flesta typ 100-300 ger 300-läget ganska så mjuk skärpa, om nu konsumentkamerorna skall bestyckas med 20Mp sensorer framöver har vi råd med optiken då. /Bengt.

Dessa objektiv presterar naturligtvis lika bra (eller dåligt) på en högupplöst som en lågupplöst kamera, objektivet blir inte bättre för att sensorn har färre pixlar. Däremot kan man med en högupplöst sensor och bra objektiv få ut ännu bättre bildkvalitet än vad som är möjligt med ett enklare objektiv.
 
Jag trodde pixelracet var dött! Dog inte det ungefär samtidigt som D700 kom och startade ISO-racet?

Nej, det är inte dött om vi talar kvalitet per pixel/nyare teknik som exv pixel-binning etc. Men talar vi om pixlar i allmänna termer, typ försäljarsnack att "den kameran är bättre än den för den har mer pixlar" så har väl nämnda pixelrace varit dött, obducerat, kremerat och begravet sedan länge.

D700 startade mig veterligen inte något ISO-race. Däremot dess lite äldre syskon D3 lär satt fart på det hela.
 
Pojkar, pojkar, nu får ni sluta skriva förvirrande saker om optikerkåren.

(Jag har inte sett någon flicka skriva sådant.)
 
Dessa objektiv presterar naturligtvis lika bra (eller dåligt) på en högupplöst som en lågupplöst kamera, objektivet blir inte bättre för att sensorn har färre pixlar. Däremot kan man med en högupplöst sensor och bra objektiv få ut ännu bättre bildkvalitet än vad som är möjligt med ett enklare objektiv.

N.Ja när min KM5d (6Mp) gick igenom upplösningstestet, nådde dom med billigt kitoptik 1400 linjer, sedan började dom skruva på det bästa konika/minolta hade att erbjuda, det var 2,8 optik 50/1,4. man nådde 1450 linjer som bäst. mer detaljskillnad gick inte att få fram. Men visst, denna sensor var nog inte så bra, man fick inte riktigt ut så mycket av den, 1,år senare kom A100 med sin 10Mp, och den var mera jämbördig med konkurenterna. min erfarenhet säger att 6Mp sensorerna är mera förlåtande med sämre optik, men det är ju historia nu, 10Mp är numera grundstandard, men senaste semipro har fått 18Mp och kommer då konsumemtklassen haka på,många har då köpt ett typ.70-300 för 2-3000Kr, och om två år har nybörjarkamerorna 22Mp. men okej det kanske inte blir så. Foto gjorde ju en så korrekt test av A550 så varför aka dom inte ha gjort rätt i optiktesterna.
 
N.Ja när min KM5d (6Mp) gick igenom upplösningstestet, nådde dom med billigt kitoptik 1400 linjer, sedan började dom skruva på det bästa konika/minolta hade att erbjuda, det var 2,8 optik 50/1,4. man nådde 1450 linjer som bäst. mer detaljskillnad gick inte att få fram. Men visst, denna sensor var nog inte så bra, man fick inte riktigt ut så mycket av den, 1,år senare kom A100 med sin 10Mp, och den var mera jämbördig med konkurenterna. min erfarenhet säger att 6Mp sensorerna är mera förlåtande med sämre optik, men det är ju historia nu, 10Mp är numera grundstandard, men senaste semipro har fått 18Mp och kommer då konsumemtklassen haka på,många har då köpt ett typ.70-300 för 2-3000Kr, och om två år har nybörjarkamerorna 22Mp. men okej det kanske inte blir så. Foto gjorde ju en så korrekt test av A550 så varför ska dom inte ha gjort rätt i optiktesterna. /Bengt.
 
"Gjort rätt" betyder inte "har rätt" i detta fall. Det är väldigt olika hur man definierar upplösning, speciellt när man "mäter" med en digitalkamera med en viss egen upplösning. Framför allt att mäta i linjepar är mycket känsligt, det finns gott om sätt som ger en mer rättvis bild av vad som är möjligt.

Man kan t.ex när man "gör rätt" komma fram till att en 6MP kamera är begränsad till 80% av sin teoretiska upplösning med ett visst objektiv - och man kan sen när man gör om exakt samma mätning på exakt samma sätt - på en 12MP kamera - komma fram till att samma objektiv då begränsar kameran till 75% av den teoretiska upplösningen. Vilket är mycket högre än vad lite snabb huvudräkning kommer fram till...
(sqrt(6)*0.8/sqrt(12)) = 56% av kamerans linjeupplösning borde ju mätningen gett, inte 75%???

Man får svar som man frågar, och en Bayer-typ av sensor i kombination med linjeparskontrastmätning är en ganska vinklad typ av fråga. Denna mätning visar kombinationens linjeparsupplösning - vilket på intet sätt är indikativt på den optiska upplösningen i objektivet. Mätningen begränsas av mätinstrumentet.

Allt har med definitionen att göra. Och definitionen bör i så många fall som det är möjligt vara direkt applicerbar på verkliga fotografier. Linjeparsupplösning till 50% kontrast är tyvärr inte det... Däremot är det ett ganska realistiskt sätt att redovisa en KAMERAS upplösning, mycket bättre än t.ex MP-antal.
 
N.Ja när min KM5d (6Mp) gick igenom upplösningstestet, nådde dom med billigt kitoptik 1400 linjer, sedan började dom skruva på det bästa konika/minolta hade att erbjuda, det var 2,8 optik 50/1,4. man nådde 1450 linjer som bäst. mer detaljskillnad gick inte att få fram. Men visst, denna sensor var nog inte så bra, man fick inte riktigt ut så mycket av den, 1,år senare kom A100 med sin 10Mp, och den var mera jämbördig med konkurenterna. min erfarenhet säger att 6Mp sensorerna är mera förlåtande med sämre optik, men det är ju historia nu, 10Mp är numera grundstandard, men senaste semipro har fått 18Mp och kommer då konsumemtklassen haka på,många har då köpt ett typ.70-300 för 2-3000Kr, och om två år har nybörjarkamerorna 22Mp. men okej det kanske inte blir så. Foto gjorde ju en så korrekt test av A550 så varför ska dom inte ha gjort rätt i optiktesterna. /Bengt.

De har inte gjort "fel" i optiktesterna, men en testtavla eller annat instrument för att mäta säger inte allt. Sedan har vi variation mellan olika exemplar av samma objektiv. 5 st nya EF 50/1.4 uppvisade ganska rejäl variation sinsemellan enl en sajt Risedal hänvisade till.

Slutligen är det ju så att ett objektiv som upplevs som bra idag inte blir sämre imorgon bara för att kamerorna får högre upplösning.

Men visst föredrar jag att optiken överglänser sensorn eller är jämbördig, men jag tycker inte det finns någon anledning att oroa sig för vad som är/kommer att bli standard såvida man inte är ute efter att göra väldigt stora printar.

Det största problemet idag tycker jag är att AF inte utvecklats mer och att dynamiskt omfång får stryka på foten till förmån för att några megapixlar till ska tryckas in på liten yta.

Därtill måste jag nog sälla mig till den skara som börjar känna sig smått äcklad av allt bytande/uppgraderande. Historiskt sett behövs det ett par kameragenerationer för att man ska uppleva någon rejäl skillnad i bildkvalitet.

Och även om det sagts innan förtjänar det att upprepas: För att en bild från en 6mp-kamera ska kunna göras dubbelt så stor (räknat per sidlängd) fordras en upplösning på 24 megapixel om båda bildfilerna är obeskurna.

Edit: Ser återigen att Joakim varit snabbare vid T-bordet och lämnat en mer teknisk utredande förklaring/svar. men nu får även mitt svar stå kvar.
 
Senast ändrad:
Det finns aldrig någon (vettig) anledning att begränsa ett system efter den sämsta möjliga förutsättningen. Någon del av kedjan MÅSTE vara svagast, så är det ju bara.
Skulle man t.ex begränsa mitt kamerasystems prestanda efter min potential som fotograf skulle jag stå där med en halvformats Holga... :)

Men jag äger t.ex ett 30 år gammalt 135F/2.8 som på F/5.6 lätt klarar minst 50MP, antagligen en bra bit till på FF... (det är på F/5.6 skarpare än vad en 50D klarar att fullt återge i mitten av bilden...). Och det finns många sådana - inte så dyra - exempel på att det går att göra. Canons 70-200F/4IS t.ex klarar också lätt 50MP på FF utan att skämmas om vi ska ta upp en zoom också.

Men den främsta anledningen till att öka upplösning anser jag FORTFARANDE är att man då kan skala ner bilderna mer till den användning man tänkt sig. Även för min personliga del ser jag ökad upplösning en fördel - och jag använder sällan större än 6MP verklig upplösning i verklig användning.

OM man använder korrekta skalningsmetoder blir en digital bild mer och mer "analog" ju mer du skalar ner den... Det mesta av det vi uppfattar som "digitalitis" är artefakter som bildats av Bayeromvandlingen - och när man skalar ner puttar man vid ungefär 40% skalning nästan samtliga dessa artefakter bortanför Nyquist-kanten. Hittills har begränsningen legat i pixelstorleken man kan gå ner till innan förlusterna blir för stora, och jag anser personligen att Canon hela tiden legat lite över, och Nikon kanske lite under, vad som varit lämpligt att "pusha" tekniken till.

Högre upplösning ställer krav på bättre elektriska förutsättningar för att en högupplöst sensor ska ge samma prestanda per bild som en lägre upplöst sensor.

Som argument för detta kan jag t.ex ange att Canons sensorer alltid (tvärtom mot vad många skulle anta utifrån sett) varit bättre än Nikons sensorer. Per pixel. De har bara inte varit tillräckligt mycket bättre för att kompensera upplösningsskillnaden... D3 och D700 har nästan dubbla läsbruset jmf 5D2/1Ds3, och de är ändå på många sätt att föredra i situationer där ljuset tryter...

Snarare ett kåseri än ett svar på något, men jag försöker smita från disken.
 
Högre upplösning ställer krav på bättre elektriska förutsättningar för att en högupplöst sensor ska ge samma prestanda per bild som en lägre upplöst sensor.

Som argument för detta kan jag t.ex ange att Canons sensorer alltid (tvärtom mot vad många skulle anta utifrån sett) varit bättre än Nikons sensorer. Per pixel. De har bara inte varit tillräckligt mycket bättre för att kompensera upplösningsskillnaden... D3 och D700 har nästan dubbla läsbruset jmf 5D2/1Ds3, och de är ändå på många sätt att föredra i situationer där ljuset tryter...

Så ja, där fick vi in lite Canon vs Nikon också i diskusionen :) Svårt att hålla sig ifrån !

Men självklart undrar jag ju hur du kommit fram till att du har ett 50MP objektiv ?
 
Snarare ett kåseri än ett svar på något, men jag försöker smita från disken.

Strunta i disken oftare då. Det är alltid intressant att ta del av dina förklaringar till aspekter man själv kan se eller ana, men inte riktigt kan förklara tekniskt.

Själv försöker jag hålla nere för mycket pryltänkande i denna tråd eftersom jag tycker mig ana (kanske obefogat) en oro hos många forumdeltagare att deras utrustning inte "hänger med" och uppgraderar i onödan med penningläckage som följd.

Samtidigt anser jag paradoxalt nog att det är dumt att inte skaffa det absolut bästa man anser sig ha råd med. Och det är ofta här det jag, enl min åsikt, ser många tragiska exempel. Typ att folk kostar på sig ett väldigt dyrt kamerahus och skaffar risig optik för att hålla kostnaden nere. Och inte nog med det. Vissa behåller den risiga optiken och graderar upp även till nästa generation dyrare kamerahus.

Sedan tillkommer den viktigaste uppgraderingen: Den av sig själv!

När jag började för 11 år sedan plåta digitalt med en Nikon D1 var rawfiler ett diffust begrepp och ingen konverterare följde med kameran utan skulle köpas löst för 4.500:-. Ingenting man ansåg sig ha tid för att pula med i pressvärlden. Resultatet blev jpegfiler man försökte snygga till i Graphic Converter (Mac) eller Photoshop 3.0. Minneskorten var så dyra att man inte ens körde NEF-filer p g a utrymmesskäl.

Där kom första kompetenstappet för min och kollegornas del. När jag sedan bytte till Canon följde det med konverterare och jag sparade rawfiler för eget bruk (ingen deadline väntade ut den tidens långsamma konvertering). Jag körde då Canon 1D crop 1,3 och 10D crop 1,6.

Tog fram filerna hemma istället för på redaktionen och tränade mig att hantera rawfiler. Gick väl hyfsat tyckte jag då. Nåväl, när jag beslöt mig för att bli min egen (ödesdigert beslut nu 6 år senare) tyckte jag att jag hanterade rawfilerna ganska galant.

Fast jag fortsatte att sätta mig in i rawhantering, interpolering, nedskalning, lägga kurvor, lagermasker, skärpningsmasker och f-n och hans pumpstock och roar mig nu med att plocka fram de filer jag sparat från 2003 i raw från gamla 1D och 20D.

Och då ser jag hur mycket uppgraderingen av mig själv lönat sig. Filerna jag anno dazumal var nöjd med ser anskrämliga ut jämfört med de som jag plockar fram ur samma filer idag. Pointen är att de gamla kamerorna var fruktansvärt mycket mer kapabla än jag och kollegorna anade. En bra behandlad rawfil från en 10D gnistrar det fortfarande om jämfört med en jpegfil ur många av dagens aps-c kameror på 10mp.

Och nu står jag vid nästa utvecklingsfas: Att göra full rättvisa av vad en 5DMkII eller Sony A900 kan prestera med en skicklig bearbetning. Har inte nått dit jag vill ännu rent tekniskt och jag använder bästa möjliga optik jag har råd med (rättare sagt den hade jag inte råd med, men jag går i risiga kläder och unnar mig inte så mycket annat).

Så på sätt och vis är jag lycklig för min utrustning begränsar mig inte. Det är fortfarande jag som begränsar utrustningen trots att jag är en ganska van fotograf. Och så länge det är man själv som utgör största begränsningen ser jag ingen anledning att uppgradera utrustningen.

Och här (inbillar jag mig i alla fall) går nog många i fällan och tror att nästa generation kamera ska frälsa dem från besväret att uppgradera sig själva.

Jag garanterar att flertalet inte vet hur en "korrekt nedskalning" ska utföras. Jag inbillar mig att jag kan det eftersom jag är nöjd med resultatet.

Hur ser du på begerppet korrekt skalningsmetod?

Detta skrivet eftersom min fru redan kört diskmaskinen och jag har svårt för att sova efter en stressig dag.

Gonatt/Lennart
 
Gomorron Lennart!
Alla andra oxå naturligtvis.

Intressant historia du berättar om din "digitalfotokarriär". Jag tror det är få yrkesfotografer som är så väl insatt i digitalfotografin mysterier som du är och samtidigt så nyfiken på utvecklingen och möjligheterna.

Själv började med en digital Chinon på 0,3 Mpix 1995 för att kunna använda i mitt konsultyrke inom byggbranschen samtidigit som jag använde den till att ta bilder och lägga ut på nätet som IFK Våmhus egen "fotbollsreporter". Den följdes av en Kodak på 1 Mpix 1996 och en Canon ixus på 4 Mpix 2004. Gjorde absolut ingen bildredigeringar utan skalade bara om bilderna i Micrografx Picture Publisher sedermera Image.

2005 köpte jag en 350D och först då upptäckte jag behovet av bildredigering och hur litet jag begrep. Därför blev det Fotosidan oxå 2005 och på den vägen är det fortfarande i lärandets konst.

350D blev 2007 en 40D och 2009 en komplettering med en 5DII. Nu i januari ersatte jag 40D med en 7D för att jag tyckte att min 40D fick mest ligga i väskan och skräpa till förmån för 5DII. Med 7D fick jag två bra kameror som kompletterar varandra bra. 350D och 40D har mina döttrar fått ärva.

På objektivsidan så har jag struntat i dom dyraste objektiven utan istället satsat på mellansegmentet prismässigt. EF100-400 IS. EF 70-200 f/4 IS. EF 100/2,8 USM Makro. "Moraklockan" EF 50 f/1,4. EF 28-105 II USM och EF 17-40 f/4.
Behändiga och användbara objektiv men inte dom ljusstarkaste eller toppklassade allihop.

EF 28-105 och EF 17-40 är trevliga objektiv på 5DII och EF 100-400, EF 70-200 och "Moraklockan" på 7D. (Använder naturligtvis alla objektiv på båda kamerorna frekvent)

Tycker det är underbart att kunna jobba med mängder av bra pixlar för att skära ut utan att vara orolig för att dunka in i "ytterväggarna".

Tog på skoj en landskapsbild på fri hand med 7D och EF 100-400 i helgen för att se vad som var möjligt. Uppriktigt sagt blev jag riktigt förvånad när jag tog upp bilden i datorn och skar ut 3,4 x 3,2 Mpix. Vill inte påstå att den är pefekt bildbehandlad och skärpt utan tog den mest för min nyfikenhets skull. Här nerskalad till knappt 1000x1000 pixlar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1959342&target=
Avståndet till vallen är 7 km fågelvägen

I.a.f. så har jag nu två kameror som lirar bra tillsammans och som jag är nöjd med några år så att fokus kan läggas på att uppdatera "objektivparken".

Det känns nog rätt att hoppa över varannan kamerageneration.
 
Senast ändrad:
............Det största problemet idag tycker jag är att AF inte utvecklats mer och att dynamiskt omfång får stryka på foten till förmån för att några megapixlar till ska tryckas in på liten yta.........

Den tråd som föregick denna handlade om pixlexstorlekens betydelse för DR. Uppföljaren vi nu är i handlade om främst om pixelstorlekens förmodat negativa inverkan på bruset.

Kollar man DxO Lennart, så blir man väl mest förvånad över den ringa koppling det verkar finnas mellan pixlestorlek och DR. Den har effektivt motverkats av teknikfaktorn. Joakim kanske kan förklara detta. Nu menar jag uppmätt DR i RAW och inte tillverkarnas kutym att begränsa DR normalt i färdig JPEG till 8-9 steg.
 
DxO i all ära. Utvecklingen har minskat hur mindre o fler pixlar påverkar DR. Det ser jag också utan att läsa nuffrorna. Men inte tillräckligt för det jag menar.

Jag kan bara jämföra min gamla 20D på 8,2 mp med 7D och då konstatera att DR i förhållande till bildstorleken man får ut av resp kamera är bättre på den 6 år gamla 20D än på 50D och 7D.

Att de senare sedan blivit bättre än väntat trots antal pixlar och därmed mindre sådana är ju väldigt bra.

Men du må ursäkta mig. Jag är så stockdum så jag tror mer på vad jag ser i praktiken än siffror.

Brasklapp: Det hela kan bero på att jag ff inte själv är uppgraderad till att hantera rawfilerna från exv 7D så att jag får ut mesta möjliga DR.
 
Här håller jag faktiskt med Lennart. Utvecklingen har drivit kamerorna lite bortanför sin "optimimum" gräns för att vi ökat MP-antalet för snabbt.

Bilden som helhet, om vi nu tar en optimal A3-utskrift (eller optimal digital kopia på t.ex 3000x2000, vilket ger en ganska respektabel utskriftsstorlek) har faktiskt inte direkt tydligt synligt förbättrats från 20D till 7D när vi tittar på "normala" bilder på "normala" ISO, även om 7D har MYCKET högre tekniska prestanda om man väljer att se det från vissa håll.

Ofta pga att vi aldrig riktigt kan komma fram till den teoretiskt perfekta nerskalningen... DxO gör så gott dom kan, men i "print"-läget räknar dom lik förbannat med en matematiskt "perfekt" skalning och en totalt förlustfri råfilsinterpolering (de presenterar ju siffror/mätningar från rå-kanaler, inte från en interpolerad, framkallad kopia)...

Det är svårt att komma hit - en interpoleringsmotor tillför alltid förluster. Om DR på den gröna kanalen sjunker 1Ev i råfilen, så kommer den framkallade bildens DR sjunka med säg ca 1.1-1.3Ev eftersom den är "resultatet" av en interpolering som utgår ifrån mer osäkra premisser... Man kan överföra detta på annan informationshantering om man vill göra modellen tydligare:

Om du har tio ägg i en låda och är 90% (9/10) säker på att alla är friska så har du en viss procent chans att lyckas välja fem friska i rad att knäcka ner i sockerkakan. Du får inte kolla äggen innan, de måste knäckas rakt ner i degbunken.
Om du bara har 80% säkerhet på äggen sjunker din chans att de fem du måste välja alla är friska drastiskt. Om du har 70% säkerhet är dina chanser ganska dåliga...

Detta är faktiskt en ganska bra analog till färginterpoleringen i en rå-konverteringen.
 
De har inte gjort "fel" i optiktesterna, men en testtavla eller annat instrument för att mäta säger inte allt. Sedan har vi variation mellan olika exemplar av samma objektiv. 5 st nya EF 50/1.4 uppvisade ganska rejäl variation sinsemellan enl en sajt Risedal hänvisade till.

Slutligen är det ju så att ett objektiv som upplevs som bra idag inte blir sämre imorgon bara för att kamerorna får högre upplösning.

Men visst föredrar jag att optiken överglänser sensorn eller är jämbördig, men jag tycker inte det finns någon anledning att oroa sig för vad som är/kommer att bli standard såvida man inte är ute efter att göra väldigt stora printar.

Det största problemet idag tycker jag är att AF inte utvecklats mer och att dynamiskt omfång får stryka på foten till förmån för att några megapixlar till ska tryckas in på liten yta.

Därtill måste jag nog sälla mig till den skara som börjar känna sig smått äcklad av allt bytande/uppgraderande. Historiskt sett behövs det ett par kameragenerationer för att man ska uppleva någon rejäl skillnad i bildkvalitet.

Och även om det sagts innan förtjänar det att upprepas: För att en bild från en 6mp-kamera ska kunna göras dubbelt så stor (räknat per sidlängd) fordras en upplösning på 24 megapixel om båda bildfilerna är obeskurna.

Edit: Ser återigen att Joakim varit snabbare vid T-bordet och lämnat en mer teknisk utredande förklaring/svar. men nu får även mitt svar stå kvar.

Foto mäter objektivens prestanda, hos Victor Hasselblad AB Göteborg en avancerad utrustning mäter dom MTF (Modulation Transfer Funktion) som är ett vetenskapligt vedertaget mått på objektivets skärpa och briljans. Många av dessa objektiv testas ju också i verkligheten, och att även bilder printas ut, med det jag skriver nu vet ni väl, detta är dom bästa objektivtester som jag kan hitta, som dessutom är skrivna på riktig bra svenska, sedan finns det visst dyra optiker som inte är bra, och vise versa. jag tänker på oss amatörer, ska optiken i framtiden vara 50% dyrare än kameran. Sedan har väl trådarna här skrämt oss, med Moraklockor till optik, och felfokus så det står härliga till, Men jättetack Lennart och Joakim. kanon att läsa era svar. mycket uppskattat, min Hermods liknande utbildning här i trådarna fortsätter..//Bengt.
 
Undrar om det fortfarande är Per som sköter mätningarna...? :) Jag får fråga honom. Då missförstod jag dig Bengt, du gav en dubbel referens. Lp är inte direkt kompatibelt med MTF - Lp är relaterat till formatet och en viss minimikontrast, MTF är relaterat till avståndet från centrum och kontrasten vid en viss Lp/mm täthet.

Men som jämförelse kan vi ta vissa mätningar jag har med lite "udda" äldre fullformatsobjektiv adapterade till µ4/3 - med "lp/ph"-metodiken och 50% som gränsvärde kommer de bättre objektiven upp till ca 1400, och de sämre till ca 900. Överfört till fullformat betyder detta 2700 och 1700 - ca 40MP. Och då är jag ganska säker på att 4/3-sensorn tillför vissa begränsningar...

Eller det ganska aktuella samtalsämnet 7D. Det finns gott om objektiv som inte på något sätt är i närheten av att kunna visa sina maxprestanda vid den uplösning som 7D kan utmana dem med - och detta motsvarar ca 46MP på en FF.
Se t.ex Sigmas 70-makro som IR använder i sina testuppställningar. I deras bilder på lägre ISO är det ganska synbart tydligt att det är kameran och inte objektivet som begränsar upplösningen, t.o.m när vi kommer ut mot hörnen...
 
DxO i all ära. Utvecklingen har minskat hur mindre o fler pixlar påverkar DR. Det ser jag också utan att läsa nuffrorna. Men inte tillräckligt för det jag menar.

Jag kan bara jämföra min gamla 20D på 8,2 mp med 7D och då konstatera att DR i förhållande till bildstorleken man får ut av resp kamera är bättre på den 6 år gamla 20D än på 50D och 7D.

Att de senare sedan blivit bättre än väntat trots antal pixlar och därmed mindre sådana är ju väldigt bra.

Men du må ursäkta mig. Jag är så stockdum så jag tror mer på vad jag ser i praktiken än siffror.

Brasklapp: Det hela kan bero på att jag ff inte själv är uppgraderad till att hantera rawfilerna från exv 7D så att jag får ut mesta möjliga DR.

Det finns någon annan kamera än A550 jag har sett inbyggd HDR i kameran men det var faktiskt en kompakt (undrar om det inte var en Ricoh typ CX1 ). Med det ökar man ju faktiskt möjlig DR även om funktionen bara är tillämplig på sådant som inte rör sig i någon större utsträckning. A550 säger ju Sony själva är konstruerad bl.a. med tanke på att ge goda DR-egenskaper. Så att stirra sig blind på sensorns begränsningar kanske heller inte är rätt alla gånger. Vi kommer nog se att funktioner som dessa kommer att finnas i de flesta kameror fram över om folk vill ha dem.
 
Fuji's EXR-serie?

Jag kommer ganska säkerligen köpa en F70 alt. F80EXR inom en månad. Inte samma högISO-egenskaper som Canon S90 och Pana LX-3, men de har många fantastiska kvaliteer i övrigt.
 
Undrar om det fortfarande är Per som sköter mätningarna...? :) Jag får fråga honom. Då missförstod jag dig Bengt, du gav en dubbel referens. Lp är inte direkt kompatibelt med MTF - Lp är relaterat till formatet och en viss minimikontrast, MTF är relaterat till avståndet från centrum och kontrasten vid en viss Lp/mm täthet.

Men som jämförelse kan vi ta vissa mätningar jag har med lite "udda" äldre fullformatsobjektiv adapterade till µ4/3 - med "lp/ph"-metodiken och 50% som gränsvärde kommer de bättre objektiven upp till ca 1400, och de sämre till ca 900. Överfört till fullformat betyder detta 2700 och 1700 - ca 40MP. Och då är jag ganska säker på att 4/3-sensorn tillför vissa begränsningar...

Eller det ganska aktuella samtalsämnet 7D. Det finns gott om objektiv som inte på något sätt är i närheten av att kunna visa sina maxprestanda vid den uplösning som 7D kan utmana dem med - och detta motsvarar ca 46MP på en FF.
Se t.ex Sigmas 70-makro som IR använder i sina testuppställningar. I deras bilder på lägre ISO är det ganska synbart tydligt att det är kameran och inte objektivet som begränsar upplösningen, t.o.m när vi kommer ut mot hörnen...

Nja det vart två inlägg i ett på det första där, skulle svara för Sara, ang. optiken, sedan tillkom det lite mera, men för min äldre 6Mp skulle det inte hjälpa med dyrbar optik, inte vad det gäller att bilden kan visa mer detaljer, det har ju pratats om filter, och komponenter kring sensorn, Nikons D40 var väl lite modernare som exempel, och gav skarpare bilder än min km5D dom hade samma pixeltal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.