Många hästkrafter har alltid attraherat pojkar/män lika med pixlarna.Har under några dagar nu läst igenom en samling av 63 testade objektiv, ett återkommande påpekande av många objektiv , är att från 10Mp och över klarar detta objektiv inte att göra kamerans bildkvalitet rättvisa, gäller då många av dom optiker, under 10000Kr. dom flesta typ 100-300 ger 300-läget ganska så mjuk skärpa, om nu konsumentkamerorna skall bestyckas med 20Mp sensorer framöver har vi råd med optiken då. /Bengt.
F-n, då är jag en kvinna. Måste rätta till BH:n innan mejeriet ramlar ut. Såja...nu kan jag skriva igen.
Vilken test menar du, Bengt? Är det FOTO:s årligen återkommande redovisning av en massa kategoriobjektiv?
Isåfall fins det ett visst sanningsunderlag, men ingen direkt ekonomisk lag som säger att billigare objektiv inte har tillräckligt hög linjeupplösning.
Faktum är att det finns massor av optiker kring 4000:- strecket som tillhör kategorin som verkligen fixar sensorernas högre upplösning så att skillnad kan påvisas.
Ur Canons sortiment har vi exv 85/1.8 usm och 50/2.5 compact macro för att nämna några som klarar det på såväl aps-c som 24x36.
Andra är Sigma 18-50/2.8 EX DC, Sigma 50/2.8 EX DG macro, Sigma 70/2.8 EX DG Macro där den förstnämnda är bara för aps-c för att nämna andra exempel.
Upp i brännvidderna finns det också fler exempel. Nikons 70-300 IF-S ED VR för s:a 5000:- fixar det.
OBS: jag nämner bara optiker jag har personlig erfarenhet av. Det finns fler.
Att längre zoomari längsta ändläget kan bli mer mjuktecknande eller rent av oskarpa stämmer förvisso. Men inte ovanligt att de är det på kortare brännvidden istället.
Pratar vi däremot om att verkligen synliggöra skillnaden mellan en stativmonterad 10mp dslr och en 20mp dito i aps-c format kommer även andra faktorer in i bilden (bokstavligt talat), men här föreligger en viss dominans för dyrare optiker.
De optiker som är mest begränsande är som regel de s k kitoptiker som följer en dslr vid köpet. Oftast endast för aps-c format typ 18-55/2,5-5.6. Gäller såväl Nikon, Canon, Pentax m fl.
Sedan har jag som läget är personligen svårt att hosta upp mer pengar för optik oavsett om de är relativt billiga just nu. I alla fall om jag måste köpa korsetter, kjolar och högklackat samt en massa smink och ny vårhatt
Kort förklaring: Fler pixlar slutade upp att attrahera mig för längesedan som primär inköpsorsak. Men det har aldrig känts fel med fler pixlar heller om det inte sker på bekostnad av dynamik, detaljförstörande brus.
I dagsläget är det förvånande lite skillnad på en dslr med 10mp och en med 15mp, även med bästa möjliga optik.