Annons

Ljusa upp bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

Photo5000

Avslutat medlemskap
Jag har länge undrat hur dom duktiga (ni?) fotograferna får sina bilder så ljusa.
Bilderna är säkert redigerade men man redigerar ju inte dit allt ljus.
Använder ni externa blixtar, bara blixten på kameran, bär ni omkring på stora lampor (haha ;)), redigerar ni bilderna väldigt mycket (hur i så fall?) eller gör ni på något annat sätt?
Alltså nu tänker jag inte studiofotografering. ;)

Själv får jag ofta mörka bilder även fast jag har den största bländaren, I/80 och ison över 1000.
Jag använder inte min inbyggda blixt speciellt ofta eftersom den inte hjälper (alltså om man inte står väldigt nära motivet).
Hur ställer ni in kameran? Och vad använder ni för ljus till?

Vad rekommenderar ni? :D

Ge oss ett eller några exempel på bilder med ljus du gillar, samt något av dina egna bilder du tycker är för mörka, så kan vi lättare hjälpa dig.

Per.

Ett grundläggande råd är att överexponera bilderna lite grand, det gör jag nästan jämt med mina bilder. Tycker de oftast blir för mörka annars. Sedan ljusar jag upp 99% av bilderna lite extra i Photoshop. Jag gillar verkligen när det är fint/mycket ljus.

Det traditionella sättet att medvetet göra en bild ljusare eller mörkare är att skruva på exponeringskompensationen. Märkt +/- på kameran.

/ K

Ja, det vet jag men jag tycker ändå inte att jag får till lika fint ljus som jag skulle vilja.
När exponeringskompensationen står på medel så tycker jag att bilden är alldeles för mörk och om jag då ska ändra inställningarna ännu mer blir bilden väldigt brusig eller suddig på grund av slutartiden och ison.

Tack för alla svar!

Ge oss ett eller några exempel på bilder med ljus du gillar, samt något av dina egna bilder du tycker är för mörka, så kan vi lättare hjälpa dig.

Per.

Till exempel Emelie Ohlssons bilder har det där typiska ljuset som jag skulle vilja få till med mina. Vart jag än "går" så hittar jag massor med fina och ljusa bilder känns det som. ;O

När exponeringskompensationen står på medel så tycker jag att bilden är alldeles för mörk och om jag då ska ändra inställningarna ännu mer blir bilden väldigt brusig eller suddig på grund av slutartiden och ison.
Om detta gäller i mörka förhållanden så beror det helt enkelt på att ditt objektiv inte är tillräckligt ljusstarkt. Då går det inte få in mer ljus utan att slutartiden riskerar bli för lång. Utomhus på dagen är inte detta ett problem.

Om detta gäller i mörka förhållanden så beror det helt enkelt på att ditt objektiv inte är tillräckligt ljusstarkt. Då går det inte få in mer ljus utan att slutartiden riskerar bli för lång. Utomhus på dagen är inte detta ett problem.

Okej, så kanske det är.
Men vad är det dom duktiga fotograferna gör för att få sina bilder sådär extra ljusa utan att dom blir överexponerade? Det är det som ag inte fattar...

Till exempel Emelie Ohlssons bilder har det där typiska ljuset som jag skulle vilja få till med mina. Vart jag än "går" så hittar jag massor med fina och ljusa bilder känns det som. ;O

Det finns tre Emelie Ohlsson här på FS, vilken av dem menar du?

Se'n vill vi ha en av dina bilder som du inte är nöjd med.

Per.

Nu vet jag inte om mina bilder ingår i de ljusa bilderna som avses, men om man tar bilderna i RAW-format har man lite "extra utrymme" att ljusa upp skuggorna innan bruset blir alltför påtagligt.
Är det soligt kan en upplättningsblixt göra nytta i skuggpartierna

Nu vet jag inte om mina bilder ingår i de ljusa bilderna som avses, men om man tar bilderna i RAW-format har man lite "extra utrymme" att ljusa upp skuggorna innan bruset blir alltför påtagligt.
Är det soligt kan en upplättningsblixt göra nytta i skuggpartierna

Jaså? Det visste jag inte, det där med RAW-format och brus. Tack, det ska jag testa! :p

Bilder bilder...

Det är först när du lägger ut en bild som vi kan förstå vad du menar! När du gör så lär du få bra råd angående fotografering, kamerainställningar och efterbearbetning.

Jag har länge undrat hur dom duktiga (ni?) fotograferna får sina bilder så ljusa.
Bilderna är säkert redigerade men man redigerar ju inte dit allt ljus.
Använder ni externa blixtar, bara blixten på kameran, bär ni omkring på stora lampor (haha ;)), redigerar ni bilderna väldigt mycket (hur i så fall?) eller gör ni på något annat sätt?
Alltså nu tänker jag inte studiofotografering. ;)

Själv får jag ofta mörka bilder även fast jag har den största bländaren, I/80 och ison över 1000.
Jag använder inte min inbyggda blixt speciellt ofta eftersom den inte hjälper (alltså om man inte står väldigt nära motivet).
Hur ställer ni in kameran? Och vad använder ni för ljus till?

Vad rekommenderar ni? :D

Kanske dags att investera i en större reflexskärm?
Tar du porträtt och använder dig av en sådan blir ljuset bättre.

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Blir lite fundersam på vad du menar när du skriver l/80, menar du slutartid eller bländare? Inte många objektiv går att ställa in på f/80, och OM det nu går så är det en extremt liten bländare. Bländartalet är en kvot, större siffra innebär alltså mindre hål. Menar du f/8? Eller menar du slutartiden 1/80?

Exponerar du manuellt? blir bilderna för mörka innebär det helt enkelt att du underexponerar. Exponeringen du bör använda beror ju helt på ljuset, så största bländaren (alltså lägsta talet) 1/80 s slutartid och t.ex ISO 1600 funkar i ett visst ljus, ändras ljuset behöver exponeringen korrigeras.

Jag skulle vilja rekommendera att ta en titt i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115978

gå in på länkarna och läs på lite om exponering :)

Googla på "High Key" och titta på några tutorials. Lär dig maska i Photoshop också för att kunna ha olika nivåer i olika delar av bilden.

Blir lite fundersam på vad du menar när du skriver l/80, menar du slutartid eller bländare? Inte många objektiv går att ställa in på f/80, och OM det nu går så är det en extremt

Det är garanterat slutartid, f/80 finns det garanterat inget objektiv som klarar av. På ett 50 mm objektiv skulle bländaröppningen alltså vara 0,625 mm :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar