Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusa upp bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, då vet vi vem det är.

Här är ett exempel, är det en sådan bild du menar?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1341129.htm

Den, och många andra, är tagen med upplättningsblixt. Har du provat att använda blixt även i dagsljus?

Per.

Precis ett sånt ljus menar jag. ;)
Jag ska nog börja använda blixt oftare, men med den inbyggda blixten ser man nästan ingen skillnad.
Upplättningsblixt, är det någon speciell blixt eller? Just detta är jag tyvärr inte så påläst om i nuläget. :D

Emelie Ohlsson ser ut att använda rejält ljusstarka objektiv, säkert nedåt 1.4 eller 1.2.

Denna bild är tagen på 2.8 med iso 3200
http://www.lutzimages.com/thread_images/chambre/IMG_0770.jpg

Du har inte nämnt nåt om vad du har för uttrustning. Kompaktkameror tex är ju generellt inte särskilt bra på att ge brusfria bilder.

Jag kan tillägga att min kamera är en Nikon D5000, jag har inte speciellt mycket tillbehör.
Två objektiv har jag i alla fall, vet dock inte vad dom heter i huvudet men båda är zoomobjektiv (en 18-55 mm och en 55-200 mm), och ingen av dom har speciellt stor bländare.
Är det något jag skulle behöva köpa för att få till ljuset bättre förutom reflexskärm? Fotar mest porträtt...

Jag funderar på att köpa detta objektiv http://www.kaffebrus.com/nikon-af-50mm-18d-1152.html, väldigt billigt och ljusstarkt med bra rykte, vore det något? :D

Tack för svar allihopa!

Blir lite fundersam på vad du menar när du skriver l/80, menar du slutartid eller bländare? Inte många objektiv går att ställa in på f/80, och OM det nu går så är det en extremt liten bländare. Bländartalet är en kvot, större siffra innebär alltså mindre hål. Menar du f/8? Eller menar du slutartiden 1/80?

Exponerar du manuellt? blir bilderna för mörka innebär det helt enkelt att du underexponerar. Exponeringen du bör använda beror ju helt på ljuset, så största bländaren (alltså lägsta talet) 1/80 s slutartid och t.ex ISO 1600 funkar i ett visst ljus, ändras ljuset behöver exponeringen korrigeras.

Jag skulle vilja rekommendera att ta en titt i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115978

gå in på länkarna och läs på lite om exponering :)

Jag menar såklart slutartiden! :D Om jag skulle använda en sån liten bländare så skulle man inte få in speciellt mycket ljus. ;)

Ja, jag exponerar manuellt och jag vet hur bländare, slutartid och ISO fungerar men jag förstod inte hur dom duktiga får till det där "extra" i sitt ljus.
Nu har jag dock fått råd om att fota i RAW-format, använda blixt och sånna grejer.

Precis ett sånt ljus menar jag. ;)
Jag ska nog börja använda blixt oftare, men med den inbyggda blixten ser man nästan ingen skillnad.
Upplättningsblixt, är det någon speciell blixt eller? Just detta är jag tyvärr inte så påläst om i nuläget. :D

Med "upplättningsblixt" menas hur du använder blixten, inte att det är en speciell sorts blixt. Upplättningsblixt innebär att lysa upp skuggsidan av ett motiv, t.ex. porträtt i motljus. Om du tar en bild på 1-3 m bör du kunna få ordentligt ljus från blixten, om du har lust!

Använd P-läget, slå upp blixten och justera blixtljuset +2 steg, så ska du se att det blir ljust! På min D90 trycker man in blixtknappen på sidan och snurrar på ratten för att justera blixtljuset; kolla i din handbok hur man gör på en D5000.

Per.

PS. Du ska hålla inne både blixtknappen och +/- - knappen fö ratt justera blixtljuset. Jag kollade handboken.

Med "upplättningsblixt" menas hur du använder blixten, inte att det är en speciell sorts blixt. Upplättningsblixt innebär att lysa upp skuggsidan av ett motiv, t.ex. porträtt i motljus. Om du tar en bild på 1-3 m bör du kunna få ordentligt ljus från blixten, om du har lust!

Använd P-läget, slå upp blixten och justera blixtljuset +2 steg, så ska du se att det blir ljust! På min D90 trycker man in blixtknappen på sidan och snurrar på ratten för att justera blixtljuset; kolla i din handbok hur man gör på en D5000.

Per.

PS. Du ska hålla inne både blixtknappen och +/- - knappen fö ratt justera blixtljuset. Jag kollade handboken.

Så man kan använda blixten som sitter på kameran och fota rakt framifrån ändå?

Blixt

Om du inte har en extern blixt, en blixt du monterar i blixtskon uppe på kamerahuset är det en fin investering. Den kan du rotera blixthuvudet på (om du köper en sådan modell) och slå blixtljuset i taket, i väggen, i en reflexskärm etc. Då får du ett mer intressant ljus att arbeta med... från sidan, uppifrån osv. Skuggor och ljus kan berätta mycket i en bild, med den inbyggda blixten blir ljuset alltid rakt på motivet (och skuggorna hamnar bakom, på väggen:).

Skuggor och ljus kan berätta mycket i en bild, med den inbyggda blixten blir ljuset alltid rakt på motivet (och skuggorna hamnar bakom, på väggen:).

Jodå, men utomhus har du inga väggar eller tak. Dessutom har du normalt ingen skugga bakom motivet, eftersom du tar bilden i motljus, annars finns det ingen anledning att använda upplättningsblixt, vilket vi talar om här.

Jag talar om blixtljus

Per jag talar inte om upplättningsblixt specifikt, utan skillnaden mellan en extern blixt möjligheter och en inbyggd blixt begränsningar:)
Att fotografera utomhus ger inte skuggor om det inte finns en vägg, det är sant... men man vill kanske även kunna ta porträtt inomhus utan fula slagskuggor:)

Jag kan tillägga att min kamera är en Nikon D5000, jag har inte speciellt mycket tillbehör.
Två objektiv har jag i alla fall, vet dock inte vad dom heter i huvudet men båda är zoomobjektiv (en 18-55 mm och en 55-200 mm), och ingen av dom har speciellt stor bländare.
Är det något jag skulle behöva köpa för att få till ljuset bättre förutom reflexskärm? Fotar mest porträtt...

Jag funderar på att köpa detta objektiv http://www.kaffebrus.com/nikon-af-50mm-18d-1152.html, väldigt billigt och ljusstarkt med bra rykte, vore det något? :D

Tack för svar allihopa!

Du hittar knappast ett bättre porträttobjektiv för det priset men tyvärr får du ingen AF med ditt hus eftersom D5000 saknar AF-motor, du måste ha objektiv med AF-S skrivet på, som detta: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Ni50_18G

kostar några hundringar mer

Per jag talar inte om upplättningsblixt specifikt, utan skillnaden mellan en extern blixt möjligheter och en inbyggd blixt begränsningar:)
Att fotografera utomhus ger inte skuggor om det inte finns en vägg, det är sant... men man vill kanske även kunna ta porträtt inomhus utan fula slagskuggor:)

Jo, jag förstår det, med tråden handlade specifikt om hur man får till ljusare bilder och vår frågare exemplifierade med en typisk upplättningsblixtbild. Jag vill att hon provar den inbyggda blixten först, så att hon inte tror att hon måste köpa en blixt.

Per.

Bra tänkt

Bra tänkt Per, jag tror det är sunt att undvika alla "måste ha" och utforska sina egna behov... samt göra det medvetet:) Inom foto är det lätt att bli lite prylgalen, och tro att tillbehören ska lösa alla problem.

Om du inte har en extern blixt, en blixt du monterar i blixtskon uppe på kamerahuset är det en fin investering. Den kan du rotera blixthuvudet på (om du köper en sådan modell) och slå blixtljuset i taket, i väggen, i en reflexskärm etc. Då får du ett mer intressant ljus att arbeta med... från sidan, uppifrån osv. Skuggor och ljus kan berätta mycket i en bild, med den inbyggda blixten blir ljuset alltid rakt på motivet (och skuggorna hamnar bakom, på väggen:).

Bra förklarat!
Tror dock att jag får vänta med att köpa in en extern blixt för annars har jag inte råd till objektivet jag tänker köpa. Fast man kan ju alltid önska sig av tomten. ;)
Jag får testa mig fram mer med den inbyggda blixten ett tag (som någon föreslog) men när det blir dags senare, behöver man något mer än blixten för att den ska funka?
Haha vilka frågor jag har...

Extern blixt

Nej du behöver ingenting annat, du skjuter bara in blixtfoten i blixtskon på kameran. När du fotograferar löser den nya blixten ut precis som den inbyggda gjort tidigare.

Originalblixt är bättre... men om "tomten" vill ha ett prisvärt alternativ, kan jag tipsa om min budgetblixt som fungerar utmärkt:

www.cyberphoto.se säljer Dörr Blixt DAF42/480 Ultra till Nikon för drygt 1200 kronor.

Jo... fyra AAbatterier till blixten, köp laddningsbara då det blir billigare i längden.

Nej du behöver ingenting annat, du skjuter bara in blixtfoten i blixtskon på kameran. När du fotograferar löser den nya blixten ut precis som den inbyggda gjort tidigare.

Originalblixt är bättre... men om "tomten" vill ha ett prisvärt alternativ, kan jag tipsa om min budgetblixt som fungerar utmärkt:

www.cyberphoto.se säljer Dörr Blixt DAF42/480 Ultra till Nikon för drygt 1200 kronor.

Jo... fyra AAbatterier till blixten, köp laddningsbara då det blir billigare i längden.

Tack för tipset!

Tror man kommer långt med paketet Elinchrome D-lite 200Ws / 200Ws. Pris ca 500€
Det är två blixtar, med två stativ och paraplyer. Problemet med för liten effekt lär vara sällsynt i vanliga utrymmen. Den något dyrare uppsättningen med 400Ws / 400Ws kan däremot ha problem med alltför starkt ljus även vid minsta ljusmängd.

Tror man kommer långt med paketet Elinchrome D-lite 200Ws / 200Ws. Pris ca 500€
Det är två blixtar, med två stativ och paraplyer. Problemet med för liten effekt lär vara sällsynt i vanliga utrymmen. Den något dyrare uppsättningen med 400Ws / 400Ws kan däremot ha problem med alltför starkt ljus även vid minsta ljusmängd.

Så det går att använda utomhus? Eller menar du inomhus? Eller i en studio?
Haha, jag hänger inte riiiiktigt med nu. ;)

Med lång sladd för ström går det även utomhus =) Annars måste man ha speciella batteriagregat för att köra studioblixtar utomhus.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar