Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite nybörjarfrågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

jangvik

Aktiv medlem
Det verkar som om detta forum är tillräckligt vänligt mot nybörjare för att jag skall kunna ställa ett par till synes dumma frågor om grunderna om fotografering. Jag har gått en kurs men glömt av allt under tiden.

Hur får man kort respektive långt skärpedjup?

Är ISO 100 eller ISO 400 mest ljuskänslig? Tror det är 100 men inte 100% på det.

Hej!

Förstår inte varför man ska vara elak mot nybörjare, alla är ju nybörjare nån gång. :)

För att få kort skärpedjup använder du bländare 1.0- medan långt skärpedjup erhålles med t ex bländare -8... Ju högre bländartal desto längre skärpedjup gäller generellt...

ISO400 är mest ljuskänslig. Ju högre ISO-tal, desto mer ljuskänslig (vilket innebär att du behöver -mindre- ljus för att fotografera) och desto mer kornig.

Skärpedjupet beror på tre faktorer: vald bländare, objektivets brännvidd samt avståndet mellan fotoobjektet och kameran.

Bländaren fungerar som Daniel förklarat ovan - ju större bländartal, desto större skärpedjup.

När det gäller objektivets brännvidd är det så att ju längre brännvidd, desto kortare skärpedjup. Långa brännvidder ger "kikareffekt" - dvs motivet ser ut att komma närmare.

Och till sist är det så att skärpedjupet ökar ju längre bort ditt motiv befinner sig. Om du t.ex. plåtar en person på 1 meters avstånd och på 10 meters avstånd är skärpedjupet större på 10 meters avstånd - om objektiv och bländare är samma...

När det gäller objektivets brännvidd är det så att ju längre brännvidd, desto kortare skärpedjup. Långa brännvidder ger "kikareffekt" - dvs motivet ser ut att komma närmare.

Nu är ju visserligen jag också nybörjare, men det där stämmer inte. Skärpedjupet har inget med brännvidden att göra, det är avbildnings skalan som det handlar om.

Exempel: Häng på ett 50mm objektiv, sikta på ett objekt på säg två meters avstånd. Tex ett ansikte. Fokusera. Nu har du ett givet skärpedjup vid en viss bländare. Byt nu objektiv till ett 200 mm. Backa 6 meter, så att du står 8 meter ifrån objektet. Fokusera. Nu kommer objektet (ansiktet) att vara lika stort i sökaren, och vid samma bländare får du samma skärpedjup.

Ok, det där kanske lät lite rörigt...*trött*

En sak till som är guld värt att veta:

ISO tal, bländar tal och slutartid hänger ihop i ett väldigt logiskt system.

Man kan säga att om du har en ISO 400 i kameran, och ställer in slutar tid 1/60, så kanske du får bländare 8 i just det ljuset. Om du nu vill minska bländaren (Öka bländar talet), för att få bättre skärpedjup, så måste du öka slutar tiden lika många steg. Så om du ökar till bländare 16 ifrån 8 (två steg), så måste du öka slutar tiden med två steg, till 1/15. Om du nu byter film, och sätter i en ISO 800 (Känsligare) så kan du minska slutartiden med ett steg, till 1/30, eller alternativt minska bländaröppningen till 22.

Bländaren är lite förvirrande...ju högre tal, desto mindre "hål".

Walle skrev:

Nu är ju visserligen jag också nybörjare, men det där stämmer inte. Skärpedjupet har inget med brännvidden att göra, det är avbildnings skalan som det handlar om.

Exempel: Häng på ett 50mm objektiv, sikta på ett objekt på säg två meters avstånd. Tex ett ansikte. Fokusera. Nu har du ett givet skärpedjup vid en viss bländare. Byt nu objektiv till ett 200 mm. Backa 6 meter, så att du står 8 meter ifrån objektet. Fokusera. Nu kommer objektet (ansiktet) att vara lika stort i sökaren, och vid samma bländare får du samma skärpedjup.

Stämmer. Men effekten i praktiken blir ju den jag skrev... ;-)

Tack så mycket! Alltid skönt att veta det säkert.

Vänligt av er :)

Nu måste jag bara sätta mig ner och förstå mig på varför i hela helvetet, rent ut sagt, de på digitala kameror ändrat på alla mått som med exempelvis bländaren till sina egna nuffror.

Tack ännu en gång :)

Litta goa tips

Natt annat du ska kika lite narmare pa det e natt som kalla "hyper focal length" eller "hyper focus" det ar i snabba drag att satta kameran pa ditt storsta f stopp, sag f16, sen satter du den liggande attan vid f16 pa din lins, kolla dedan pa den andra sidan av linsen, dar borde det sta typ 0,5 meter... det betyder da detta, att du har focus fran 0,5 till oendligheten pa kameran, oavsett om det ar lite suddigt nar du kollar i gluggen... las mer pa natet vettja... du kommer formodligtvis behova att satta kameran pa ett stativ eller natt om du inte anvander en snabb film...

Nar du kanner dig lagom duktig pa att skjuta sa ga over till att skjuta slides...
Det ar egentligen pa det sattet du kommer att se vad du gor for fel... labben korrektar alltid for dina misstag nar du skjuter vanlig print film...

En annan go tummis e att aldrig skjuta sloare an 1/125, om du handhaller...

En sista tummis, som du kan fa nytta av ar denna...

1. din film e 200 iso
2. satt iso till 200 pa kameran
3. satt 1/200 till slutar tiden...
4. satt f 16 pa aperturen...

Vet inte vad detta kallas men det funkar, skulle det va molningt oppna upp till f11...

Jag har skjutit mkt pa detta viset, med hyper focus o forsatt blandartal o slutare, skjuter manuellt och fran hoften pa folk o fa...
Det e skojjigt seddu...

Hoppas detta kanske har vatt av nytta te daj...

Timo

Jonas, du skrev lite fel där om bländartal.

Jag citerar från en tidigare tråd:

brännvidd/bländartal=storleken på bländaröppningen i millimeter (apertur).

En längre brännvidd behöver en större öppning i millimeter för att släppa fram samma mängd ljus som en vidvinkel.
Därför är bländartalet inte ett mått utan bara ett förhållande.

Om bländaren är 16 med ett 100 mm objektiv så betyder det att storleken på hålet är (100/16) 6,25 mm.
Om bländaren är 2 så blir storleken på hålet (100/2) 50 mm.

jangvik skrev:
Tack så mycket! Alltid skönt att veta det säkert.

Vänligt av er :)

Nu måste jag bara sätta mig ner och förstå mig på varför i hela helvetet, rent ut sagt, de på digitala kameror ändrat på alla mått som med exempelvis bländaren till sina egna nuffror.

Tack ännu en gång :)

Jag förstår inte riktigt frågan, men jag kan tänka mig att dessa kameror mäter delar av bländartal. Sedan skriv ju bländartalet lite olika. Riktigast är nog 1/4 för bländare 4, men det går ju också att skriva 1:4 (detta var divisiontecken förr). MÅnga skriver också 4.

Sedan har digitala kameror mindre ljuskänslig yta än analoga kameror. Detta innebär att deras brännvidder blir kortare. Normalen för småbild är 50 mm. För en Canon EOS1D är den 38 mm och i många billiga kameror kan den vara ännu mycket mindre. Detta förvirrar också.

mipert skrev:
Jonas, du skrev lite fel där om bländartal.

Okej!

Ja, jag trodde det jag skrev var nästan rätt, men bra att rätt info nådde fram i alla fall. Jag köpte en bok när jag köpte min kamera och läste nåt om det där, men det var längesedan...

Tack!

/Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar