Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6

Tycker nog att Adobes Photo erbjudande är attraktivt. Det brukade kosta mig mer per år att hålla Photoshop och LR uppdaterade. Bara LR brukade kosta som nu årsprenumeration kostar.
Photoshop kör jag bara när det behövs vilket numera är ganska sällan.
Fast att ha tillgång till det för ungefär samma kostnad är inte fel.

Så ni som är så besvikna på det bolag som så bedragit er. Kan ni beskriva vad ni blir så upprörda över?

Att man försöker få folk att betala för Photoshop istället för att använda illegala kopior är väl förståligt.
Det var väl världens mest illegalt använda mjukvara tidigare.

Jag testade "dehaze" i LR 6.1 med en motljusbild där kontrasten blev låg. Ingen direkt svår bild att fixa utan funktionen, men det här var snabbt och blev rätt bra tycker jag :). Bilden är tagen med Sony A6000 och finns i större format här.

Utan justeringar: https://flic.kr/p/uKA2Lw
Endast dehaze använt: https://flic.kr/p/tQTXks

.

Bilagor

• Untouched_2015-06-09.jpg
    Untouched_2015-06-09.jpg
    91.1 KB · Visningar: 39
  • Dehaze_2015-06-09.jpg
    Dehaze_2015-06-09.jpg
    85.9 KB · Visningar: 38
Har provat på en bild med rök för motivet. Har ingen större effekt. Ger snarare artefakter.
Så den bör nog som tänkt användas när man har låg kontrast i bilder tagna med långa telen på grund vattenånga i atmosfären.
Skall försöka hitta en sådan bild tagen med Hasselblad. Så mycket bättre testbild går väl inte få.

Jag testade "dehaze" i LR 6.1 med en motljusbild där kontrasten blev låg. Ingen direkt svår bild att fixa utan funktionen, men det här var snabbt och blev rätt bra tycker jag :). Bilden är tagen med Sony A6000 och finns i större format här.

Utan justeringar: https://flic.kr/p/uKA2Lw
Endast dehaze använt: https://flic.kr/p/tQTXks

.
Var har du hittat dehaze i LR 6.1? Den skall bara finnas i CC vad jag förstått.

Har provat på en bild med rök för motivet. Har ingen större effekt. Ger snarare artefakter.
Så den bör nog som tänkt användas när man har låg kontrast i bilder tagna med långa telen på grund vattenånga i atmosfären.
Skall försöka hitta en sådan bild tagen med Hasselblad. Så mycket bättre testbild går väl inte få.

Det fungerar vid lite olika tillfällen tror jag. Jag tyckte det var rätt bra med min bild med motljusdis också, även om det hade gått att lösa på andra sätt.

Här är ett exempel på De haze. Vi tittar nu in i en bild från en Hasselbladare smed 60 Mpix. Det motsvarar en enorm utskrift. Hur stor orkar nog ångan annan räkna ut.
Inge lär väl ifrågasätta optiken eller deras kvalité.
Så vad gör då de haze.
Exakt vad är väl svårt att säga. Fast att den ökar kontrasten och Clarity är ju helt klart. Sedan frar den också upp färgmättnaden. Fast i gör den nog lite till.
Vi som kan LR och Photoshop har gjort ungefär samma ska sedan länge. Så den stora skillnaden är nog att man nu gjort det mer tillgängligt.
Kom ihåg detta är 60 Mpix i 1:1
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/367831/3350403.htm

Det där var också ett bra exempel, men vilken kamera som använts spelar ju egentligen inte någon roll. Jag tycker i alla fall det verkar användbart och kommer säkerligen ha nytta av det.

Det går ju också att använda åt andra hållet om man vill ha mer drömska effekter.

Där har du en poäng. En drömsk effekt med lite rök.
Nu finns det ju trick redan hur man gör det i LR. Bröllopsfotografer utnyttjar det till överdrift sedan 2010 ungefär.
Nu kan de kanske dra i ett reglage istället för att köra ett helt recept på att få till det.

Det där var också ett bra exempel, men vilken kamera som använts spelar ju egentligen inte någon roll. Jag tycker i alla fall det verkar användbart och kommer säkerligen ha nytta av det.

Det går ju också att använda åt andra hållet om man vill ha mer drömska effekter.

Så trött på att folk ifrågasätter kamera eller objektiv när de ser vad de inte tycker stämmer. Så därför stressade jag vilken kamera det var taget med.
Så inget försök att skryta eller liknande.
Effekten blir naturligtvis densamma om jag använder min 5DMKIII.

Adobe har sällat sig till skaran av företag som har som affärsidé att jävlas med oss konsumenter genom att tvinga på oss nåt som ingen har efterfrågat, som T.ex Sony med sina egenpåhittade format (minidisc, memorystick) och rootkit på CD-skivor. Det straffade sig för Sony, och jag hoppas det gör det för Adobe också.

Nej, jag kollade på min dator och jag har bara LR och PS CC installerat.

Vad är det som de tvingar på dig som du inte vill ha?

Trillade över den här sajten av en slump. Ni som har köpversionen av LR 6 och saknar den nya dehaze funktionen kan gratis ladda hem ett set presets som ger er tillgång till dehaze.

Skillnaden mellan CC-versionen och den köpta versionen är tydligen bara själva reglaget som tagits bort i köpeversionen och presetsen har gjorts i CC-versionen och fungerar i köpeversionen enligt sajten. Jag har inte testat själv.

http://prolost.com/blog/dehaze

Trillade över den här sajten av en slump. Ni som har köpversionen av LR 6 och saknar den nya dehaze funktionen kan gratis ladda hem ett set presets som ger er tillgång till dehaze.

Skillnaden mellan CC-versionen och den köpta versionen är tydligen bara själva reglaget som tagits bort i köpeversionen och presetsen har gjorts i CC-versionen och fungerar i köpeversionen enligt sajten. Jag har inte testat själv.

http://prolost.com/blog/dehaze

Intressant.

Jag reagerade lie på kommentaren:

this isn’t some big conspiracy by Adobe to screw over people who choose to buy a Lightroom license rather than rent it — it’s just Adobe complying with the federal regulations that prohibit them from shipping new features in non-paid updates. Steve Hoeg of Adobe has a candid explanation here.

Jag är lite tveksam till om detta verkligen är korrekt. Det finns väl massor av mjukvarutillverkare som släpper nya funktioner i uppdateringar som inte kostar något, t ex Microsoft. Nåväl, om det är korrekt så borde alltså alla nya funktioner som kommer i CC-versionen "under resans gång" även komma när vi som köper licensen uppgradera från 6 till 7. Jag tvivlar...

Du menar att du tvivlar på om det kommer någon LR7 öht? För om det gör det lär ju alla CC-uppdateringar under resans gång finnas med.

Nja, det som är tveksamt är väl om någon kan "förbjuda" ett programföretag att lägga till nya funktioner i kostnadsfria uppdateringar. Det är inget jag hört talas om tidigare, och det finns ju massor av exempel på när det gjorts i alla möjliga program.

Ni uppfattade mig korrekt båda två. Min tveksamhet är tudelad:

1) Jag tycker att förklaringen att man inte kan lägga till funktioner i en redan betald version på grund av lagstiftning känns väldigt märklig.

2) Ja, jag tvivlar lite på om det kommer en LR 7 där man kan köpa licensen på traditionellt vis.

Jag har mycket gärna fel på punkt 2. Jag uppgraderade från 5 till 6 för ca 600:- om jag minns rätt, känns tryggt och bra att ha en full version som funkar i "evighet" och gör gärna samma sak igen om ett år eller två. Billigare och bättre än prenumeration - för mina behov. Att jag då får vänta lite på några nya finesser kan jag leva med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar