Annons

Lightroom 6

Hoppsan!
Nu blir det tufft för ADOBE....
Google tar nu ledningen med 1-0 med nya Google Foto.
Och det bästa är att det är gratis
In med alla foton i molnet, redigera på iPad
Kan det bli bättre? 😃

Ja.

Att redigera på på datorn med en riktigt bra mus, wacompenna och kalibrerad bildskärm. Samt i ett program med både yreksmässiga redigeringsfunktioner och med ett professionellt bildflöde/DAM-funktionalitet (som tex Adobe Lightroom 6 eller Capture One Pro/Media Pro).

Däremot så kan det ju vara ett bra mobilt komplement på "fältet" att kunna göra lite enklare redigeringar på en iPad för att kunna snabbt lasta upp bilderna på nätet.

Bilderna får dock inte vara större än 16 megapixel så Google Foto är ingen konkurrent till Lightroom.

En annan nackdel med Google Foto är att det verkar endast finnas tillgängligt på Android, ChromeOS och iOS.

Så länge som om det inte finns en riktig version för Windows och OS X så är det inte möjligt att ersätta Lr eller Capture One i dagsläget.

Även om iPads blivit allt mer kraftfulla med åren, så kan de inte ersätta min MacBook Pro Retina med 4-kärnors i7 och diskret grafik ifrån Nvidia, eller köra på min Surface Pro med stöd för mina Wacom-pennor.

Lägg där till hårvarustöd för scanners, möjlighet att kunna skriva ut och andra typer av tillbehör.

Den dagen Google släpper Photos (lite dumt namn då det är så generiskt, precis som Apples Bilder) till OS X eller Windows - så skall jag testa och utvärdera det som en möjlig ersättare till Lr 6 som jag använder idag.

Ny dator

Köpte för något år sedan LR 5 som jag nyligen uppgraderade till LR 6. Nu har jag bytt dator och vill lägga in 6:an där men hittar inte någon installationsfil att tanka hem utan att betala för varan en gång till, vilket jag inte tänkt göra... Någon som har tips om hur det går till eller vet var man hittar installationsfilen? Har letat på Adobe.

Hej forumet!

Som ni säkert redan vet så går det nu att söka efter personer i LR.
Min fråga till er lyder därför såhär: Finns det ett cleant arbetsätt som integrerar sökningen effektivt eller är detta mer en ploj?

Köpte för något år sedan LR 5 som jag nyligen uppgraderade till LR 6. Nu har jag bytt dator och vill lägga in 6:an där men hittar inte någon installationsfil att tanka hem utan att betala för varan en gång till, vilket jag inte tänkt göra... Någon som har tips om hur det går till eller vet var man hittar installationsfilen? Har letat på Adobe.
Om du loggar in på ditt Adobe konto, går till din orderhistorik under Produkter eller vad det heter, så borde du se programmet du köpt med ditt licensnummer och en länk för att hämta programmet. Jag ser allt jag köpt de senaste 10-12 åren.

Tänk på att du kanske behöver licensnumret för LR5 också om det är en uppgradering du köpt av LR6.

Hej forumet!

Som ni säkert redan vet så går det nu att söka efter personer i LR.
Min fråga till er lyder därför såhär: Finns det ett cleant arbetsätt som integrerar sökningen effektivt eller är detta mer en ploj?

Ploj enligt min mening. Visst kan man få stöd om man vill namntagga ansikten, men programmet reagerar på allt med två prickar bredvid varandra som ansikten och träffsäkerheten är dålig.

Tycker den funkar bra. Precis börjat tagga alla mina 60k bilder och det är mååånga personer att tagga. Ju mer och fler personer jag taggar desto bättre blir LR att pricka rätt. Att den råkar säga att nån konstig mönster är ett ansikte har väl inträffat. Men då säger man ju till LR att detta inte är ett ansikte. Man måste nog ge den en chans ett bra tag innan man säger nu eller bä.

Om du loggar in på ditt Adobe konto, går till din orderhistorik under Produkter eller vad det heter, så borde du se programmet du köpt med ditt licensnummer och en länk för att hämta programmet. Jag ser allt jag köpt de senaste 10-12 åren.

Tänk på att du kanske behöver licensnumret för LR5 också om det är en uppgradering du köpt av LR6.
Tackar för tipset, det var vad som behövdes.

Angående diskussionen vad som kommer med uppdateringarna i LR CC och i LR 6 så ser det ut som att 6:an inte får samma uppdateringar som CC.

Från Moderskeppets facebook sida:
"Don't shoot the messenger" heter det ju. Vi måste berätta om en uppdatering i Lightroom CC. I den version som släpptes i morse finns två nya verktyg - Ett för att ta bort smog/dis samt en liten utökning av Justeringspenseln.
Här är grejen: Som vi har förutspått kommer nya verktyg endast till Lightroom CC, inte till det nysläppta Lightroom 6.
Har du Lightroom CC och vill få verktygen förklarade? Sanna har uppdaterat videokursen om alla nyheter i Lightroom.
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/nyheterna-i-lightroom-cc/

Precis som vi sa; buggfixar, stöd för nya kameramodeller och objektivprofiler, men inga nya funktioner i LR 6.x bara i CC-versionen.

Har det inte alltid varit så egentligen? Att när ett program släpps så är det buggfixar och stöd (i detta fall objektiv och kameror) och när det ska komma nya funktioner så blir det ett nytt program som man köper för att kunna få ta del av utvecklingen?

Dehaze är föresten ett fantastiskt bra verktyg!

/Stefan

Nja, de har ju spelat med helt öppna kort.
Det är ju inte så att det står med fetstil när man beställer. Öppna kort My *ss.
De har ju även medvetet gjort de näst intill omöjligt att hitta hur man beställer LR6.
Det här är inget annat än medvetet jävelskap från Adobes sida för att tvinga in användarna i CC-träsket.

Det är ju inte så att det står med fetstil när man beställer. Öppna kort My *ss.
De har ju även medvetet gjort de näst intill omöjligt att hitta hur man beställer LR6.
Det här är inget annat än medvetet jävelskap från Adobes sida för att tvinga in användarna i CC-träsket.

På denna jämförelsesida (som är direkt åtkomligt från huvudsidan för LR) framgår det tydligt att det krävs CC för att få tillgång till de senaste funktionerna. https://www.adobe.com/products/photoshop-lightroom/versions.html

Att de vill ha in kunderna i CC är självklart, men något skojeri har jag svårt att se att det är.

Nja, de har ju spelat med helt öppna kort.

Om det är så är det ju också ett "erkännande" att prenumerationen är dyrare än den fristående versionen. Adobe värderar (läs tjänar mer pengar på) prenumeranterna högre.
För egen del överväger jag att backa till femman pga att sexan är alldeles för ostabil och seg på min dator. Jag är ju inte säker på att en vassare dator gör programmet bättre.

Man prenumerar ju mer än bara LR iof. Men behöver man bara LR så köper man klart LR6. Vill man ha förmåner så får man betala för det. Låter väl rimligt?

Adobe har sällat sig till skaran av företag som har som affärsidé att jävlas med oss konsumenter genom att tvinga på oss nåt som ingen har efterfrågat, som T.ex Sony med sina egenpåhittade format (minidisc, memorystick) och rootkit på CD-skivor. Det straffade sig för Sony, och jag hoppas det gör det för Adobe också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar