unoengborg
Aktiv medlem
Jag kommer inte att uppgradera. Det kanske blir något annat fullt ut istället.
Just nu ser Capture One Pro 8 väldigt lockande ut som alternativ. Funderade på att gå över redan inför LR5 uppdateringen eftersom den bildkvalitetsmässigt gjorde ett bättre jobb eller i vart fall gjorde att jag snabbare fick det resultat jag ville ha. Anledningen till att jag inte bytte då var att katalogfunktionen fortfarande var bättre i LR som bl.a. hade hierarkiska nyckelord, samt att jag inte kunde importera bilder så att de lades in i mappar namngivna efter när bilderna tagits utan istället efter tiden då de importerats. I senaste versionen av C1 är det här fixat, plus att man fått en hel del nya finnesser vad det gäller hantering av bilder som t.ex. möjlighet till lokal justering av vitbalans.
Man missar visserligen LR6 ansiktsigenkänning, men som den funktionen beskrivits på nätet kan man nog vara utan. Då har man nog mera nytta av C1:s fokusmasker för attt snabbt se om fokus ligger rätt, dess fina färgjusteringsverktyg, eller tehtering med live view.
Vad det gäller uppdateringa som mång här tycks oroa sig för när det gäller LR6 är jag mer hoppfull när det gäller C1, De har nämligen nyligen minskat den fria testperioden från 60 dagar till 30 dagar under förevändning att de tänker uppdatera så ofta att en fri 60 dagarsperiod skullle innebära att ingen köpte programmet.