Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6

Strävan från Adobe är att alla ska prenumerera. Det här är nog bara en tillfällig kompromiss. Jag förstår Adobe och andra tillverkare av mjukvara också. Det har stulits mycket mjukvara genom året och de tillverkarna drabbas ju mycket hårdare än hårdvarutillverkarna. Det går ju ännu inte att "skriva ut" hårdvara så de får ju betalt men det får och har inte tillverkare av mjukvara alltid fått. Så på ett sätt är det ju schysst att fler faktiskt betalar en lägre avgift än att de som tidigare betalat för Creative Suite betalat väldigt mycket för det. Så mycket att nästan inga privatpersoner sett det försvarbart privatekonomiskt.

Självklart kan man aldrig försvara piratkopiering av programvaror men jag tycker nog att vissa leverantörer sprider krokodiltårar, de hade kunnat göra piratkopiering betydligt svårare än den varit hitills och en sidoeffekt av den är att allmänheten kunnat komma åt programmen och dessutom skapat behov som de inte fått annars. Men som sagt, det kan aldrig försvaras!

Jag är ingen vän av prenumerationer eller moln i någon form. Men jag tror att en orsak till övergången i Adobes fall är inkomstbortfallet mellan versionerna. Programmen i hela Creative Suite är så pass mogna att allt fler hoppar över uppgradering till varje ny version, det finns inte tillräckliga skäl längre om verktygen redan klarar det som önskas och då blir det naturligtvis en nedgång i kassaflödet för Adobe. Genom prenumerationen kommer inkomsterna regelbundet. Sedan kan månadskostnaden kännas försumbar när det gäller LR/PS men den är avsevärd om man behöver de andra programmen i CS! Men i mitt fall känns det mer som en princip än om 100:-/månad. Det känns betydligt bättre att betala en gång och sedan vara fri.

När det gäller företag och övergång till molnet hör man ibland löjeväckande argument. T.ex. att man inte riskerar inbrott, eldsvåda, översvämning eller stölder, sånt förekommer tydligen inte hos leverantörerna av molntjänsterna? Men det är säkert ekonomerna som ser chansen att sparka egen personal som fattar de korkade besluten.

När det gäller LR tror jag Adobe kommer att fixa buggar och uppdatera moduler som innehåller stöd för nya kameror och objektivprofiler även till den köpta versionen. Däremot inga nya funktioner. De kan möjligtvis komma in om det blir någon LR7, de har ju lovat att LR ska finnas kvar även för oss som inte vill hoppa på CC men man vet ju aldrig om de kommer att hålla löftena? Till PS CS6 är det slut med uppgraderingar men man kan ju göra framkallningen i LR6 och sedan fortsätta i PS om behovet finns. Money talks!

Jag köpte en uppgradering till LR6 och den fungerar helt klanderfritt på min Mac! Men framtiden får utvisa om Adobe blir något alternativ. Om allt blir CC är det godnatt Adobe för min del. Jag kan fortsätta med de program som jag köpt, det är bara låta bli att köpa någon ny kamera!

Finns det några knep för att snabba upp Lightroom 6 på något vis? Jag tänker främst på hastigheten att bläddra bland bilder och när man zoomar in för att kolla skärpan.

Jag sitter på den senaste versionen av Macbook Pro med 16 gb RAM-minne och flashdisk och är lite frustrerad över att Lightroom inte lyckas rendera 21-megapixelbilder snabbare än såhär.

Skapa 1:1 previews. De används i biblioteksdelen.

Kom bara ihåg att LR preview catalog filen kan ta upp många Gigabyte storlek. Min är just nu 6,79 Gb. Så ställ in LR på att radera gamla previews. Du kan ställa in det i catalog settings.
Själv har jag det inställt till efter en vecka. Då har jag jobbat färdigt med bilderna och räknar med att inte behöva tillgång till 1:1 previews lika snabbt.

Kom bara ihåg att LR preview catalog filen kan ta upp många Gigabyte storlek. Min är just nu 6,79 Gb. Så ställ in LR på att radera gamla previews. Du kan ställa in det i catalog settings.
Själv har jag det inställt till efter en vecka. Då har jag jobbat färdigt med bilderna och räknar med att inte behöva tillgång till 1:1 previews lika snabbt.

Det vara litet! Min är 105 GB. Raderar aldrig mina. Som flera säger, lagring är ju billigt....
Nä, radera 1:1 previews gör jag inte sålänge det finns plats kvar på hårdisken där LR-arkivet är lagrat. Den ligger på en helt separat HD. Bildarkivet ligger på en annan HD.

/Stefan

Det vara litet! Min är 105 GB. Raderar aldrig mina. Som flera säger, lagring är ju billigt....
Nä, radera 1:1 previews gör jag inte sålänge det finns plats kvar på hårdisken där LR-arkivet är lagrat. Den ligger på en helt separat HD. Bildarkivet ligger på en annan HD.

/Stefan

Min dator har inte HD utan SSD som de flesta moderna Macar. Där har man inte obegränsat med plats.

När det gäller LR tror jag Adobe kommer att fixa buggar och uppdatera moduler som innehåller stöd för nya kameror och objektivprofiler även till den köpta versionen. Däremot inga nya funktioner. De kan möjligtvis komma in om det blir någon LR7, de har ju lovat att LR ska finnas kvar även för oss som inte vill hoppa på CC men man vet ju aldrig om de kommer att hålla löftena? Till PS CS6 är det slut med uppgraderingar men man kan ju göra framkallningen i LR6 och sedan fortsätta i PS om behovet finns. Money talks!

Jag köpte en uppgradering till LR6 och den fungerar helt klanderfritt på min Mac! Men framtiden får utvisa om Adobe blir något alternativ. Om allt blir CC är det godnatt Adobe för min del. Jag kan fortsätta med de program som jag köpt, det är bara låta bli att köpa någon ny kamera!

Någon fristående version av Lightroom 7 tror jag aldrig att vi får se. Från och med nu sker all utveckling i Lightroom CC. Man kommer att kunna använda Lightroom CC i en begränsad version även om man slutar betala. Det blev den kompromiss Adobe "tvingades" till för att kunna hålla sitt löfte.

Någon fristående version av Lightroom 7 tror jag aldrig att vi får se. Från och med nu sker all utveckling i Lightroom CC. Man kommer att kunna använda Lightroom CC i en begränsad version även om man slutar betala. Det blev den kompromiss Adobe "tvingades" till för att kunna hålla sitt löfte.

Tyvärr har du säkert rätt, jag tror inte heller på någon LR7! Det går inte att lita på löften från programföretag men som tur är finns det alternativ!

Tyvärr har du säkert rätt, jag tror inte heller på någon LR7! Det går inte att lita på löften från programföretag men som tur är finns det alternativ!

"Tråkigt nog" är man ganska beroende av Lr med drygt hundra tusen bilder i katalogen som växer. Men med fristående Lr får man väl stanna på den version man har och strunta i framtida finesser som Adobe hittar på.
Programmet är ju trots allt ganska bra som det är...
I framtiden kommer säkert alternativ som är värda att prova om nu Adobe skapat en återvändsgränd för en del av oss användare.

Precis, och den filstorleken är ett problem för mig då jag bara har 256 gb i hårddiskutrymme (som inte går att byta till större – tack för den Apple). Jag har rätt lite hårddiskutrymme kvar pga allt som jag måste ha installerat på datorn. Jag har tidigare en gång kört 1:1 previews och det blev struligt när hårddiskutrymmet började ta slut.

Så, om någon annan har något uppsnabbningstips – bring it!

"Tråkigt nog" är man ganska beroende av Lr med drygt hundra tusen bilder i katalogen som växer. Men med fristående Lr får man väl stanna på den version man har och strunta i framtida finesser som Adobe hittar på.
Programmet är ju trots allt ganska bra som det är...
I framtiden kommer säkert alternativ som är värda att prova om nu Adobe skapat en återvändsgränd för en del av oss användare.

Med tanke på den prismodell Adobe valt så är Lightroom CC inte dyrare än att köpa en fristående version. Därför finns egentligen inget problem här. Skulle de däremot chockhöja priset hamnar vi i ett annat läge.

Precis, och den filstorleken är ett problem för mig då jag bara har 256 gb i hårddiskutrymme (som inte går att byta till större – tack för den Apple). Jag har rätt lite hårddiskutrymme kvar pga allt som jag måste ha installerat på datorn. Jag har tidigare en gång kört 1:1 previews och det blev struligt när hårddiskutrymmet började ta slut.

Så, om någon annan har något uppsnabbningstips – bring it!

Du kan välja att lägga dina previews på en större disk.

I min miljö ligger katalog och bildarkiv på en extern USB 3-disk. Jag tycker att det fungerar bra. Min erfarenhet är att mycket RAM-minne är nyckeln för att Lightroom ska gå att arbeta i, och det har du redan.

Måste bara fråga om det är värt den kostnad som det innebär att uppgradera från Lr 5,7 till Lr 6. Vad jag menar är om man får valuta för den merkostnad på ~ 625 kr som uppgraderingen kostar ?

Med tanke på den prismodell Adobe valt så är Lightroom CC inte dyrare än att köpa en fristående version. Därför finns egentligen inget problem här. Skulle de däremot chockhöja priset hamnar vi i ett annat läge.

Problemet är om programmet slutar fungera den dagen du av någon orsak slutar betala in månadsavgiften. T.ex på grund av förändrade användarvillkor (som t.ex prishöjning).

Problemet är om programmet slutar fungera den dagen du av någon orsak slutar betala in månadsavgiften. T.ex på grund av förändrade användarvillkor (som t.ex prishöjning).

Som jag skrev så är en kraftig prishöjning ett problem. Jag tror dock inte att den kommer. Det skulle inte vara en särskilt smart affärsstrategi.

Så här långt säger Adobe att Lightroom CC kommer att fungera även om man slutar betala, dock med begränsade funktioner. Du ska kunna hantera ditt bildarkiv.

Måste bara fråga om det är värt den kostnad som det innebär att uppgradera från Lr 5,7 till Lr 6. Vad jag menar är om man får valuta för den merkostnad på ~ 625 kr som uppgraderingen kostar ?

Det kan man inte ge ett generellt svar på eftersom det är kopplat till vad man själv söker. Enklast är att du kollar de nyheter som kom med Lightroom 6 (om du nu inte väljer Lightroom CC) och ser om de är värda pengarna för dig.

Det kan man inte ge ett generellt svar på eftersom det är kopplat till vad man själv söker. Enklast är att du kollar de nyheter som kom med Lightroom 6 (om du nu inte väljer Lightroom CC) och ser om de är värda pengarna för dig.
Även om jag förstår vad du menar, så upplever jag det som ett icke-svar. Vad jag menar är om förbättringarna/skillnaderna är så stora mellan Lr 5.7 och 6 att det motiverar uppgraderingsskostnaden ? Lighroom CC är uteslutet, då jag har en produktnyckel till Lr 5, som jag tänker använda till uppgradering i de fall kostnaden är motiverad i förhållande till vad man får.

Men visst, det är en subjektiv fråga, huruvida man tycker att uppgraderingen i detta specifika fall är värd kostnaden. Undrar hur ni andra (som gjort uppgradering från 5.7 till 6), om ni upplevde att det var värt merkostnaden. Efter att ha läst vad skillnaderna mellan 5.7 och 6:an , känner jag tveksamhet till att det är värt uppgraderingskostnaden, då skillnaden enligt mitt menande är ganska små.

Jag tycker att bara panorama- och HDR-funktionerna gör det värt att uppgradera, men jag kör CC så jag får det ju automagiskt.

Även om jag förstår vad du menar, så upplever jag det som ett icke-svar. Vad jag menar är om förbättringarna/skillnaderna är så stora mellan Lr 5.7 och 6 att det motiverar uppgraderingsskostnaden ? Lighroom CC är uteslutet, då jag har en produktnyckel till Lr 5, som jag tänker använda till uppgradering i de fall kostnaden är motiverad i förhållande till vad man får.

Men visst, det är en subjektiv fråga, huruvida man tycker att uppgraderingen i detta specifika fall är värd kostnaden. Undrar hur ni andra (som gjort uppgradering från 5.7 till 6), om ni upplevde att det var värt merkostnaden. Efter att ha läst vad skillnaderna mellan 5.7 och 6:an , känner jag tveksamhet till att det är värt uppgraderingskostnaden, då skillnaden enligt mitt menande är ganska små.

Jag gjorde den uppgraderingen. Valde att gå från fristående version till Lightroom CC.

Det är dock svårt att se huruvida du ska tycka att uppgraderingen är värd pengarna för dig. Då gäller, som jag skrev, för dig att titta på de nyheter som faktiskt kommer med uppgraderingen. Det är där skillnaden finns. Vad jag förstår tycker du inte det och då ska du inte uppgradera. Det innebär å andra sidan att du därmed högst sannolikt inte kommer att få fler förbättringar i Lightroom så länge du inte går över till Lightroom CC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar