Jag förstår inte heller denna aversion mot LR+PS paket för dryga hundringen.
Ni kan ju för fasen inte ens köpa och framkalla en film för de pengarna om man nu skall relatera till något lika bakåtsträvande som era resonemang.
Gillar ni inte Adobes modell så byt då!
Jag tycker det funkar förträffligt med de små uppgraderingar och buggfixar som kommer lite då och då.
Jag tycker att du avfärdar våra invändningar lite lättvindigt.
Tänk dig att du går till butiken för att handla en liter mjölk som du brukar. Men nu får du inte det längre. Plötsligt har Arla gjort en ny kombinationsförpackning som består av en liter mjölk och en halv liter grädde.
Men jag vill ju bara köpa mjölk invänder du! Men tänk så många fler saker du kan göra blir svaret. Du kan vispa grädden till efterrätten. Eller göra en god sås. För att inte tala om kaffet som blir så mycket bättre med lite grädde i.
Men jag ville ju bara köpa mjölk...
Själv började det med att jag köpte RawShooter en gång i tiden. Programmet köptes av Adobe och en del av det integrerades i det då alldeles nya LR. Jag fick licens till LR version 1 genom detta.
Det tog mig några år innan jag skaffade mig disciplinen att verkligen importera och systematiskt organisera mina bilder med LR. Har sedan uppdaterat vid ett antal tillfällen och har nu version 5.7.1.
Men är LR det viktigaste verktyget för att hantera mina bilder och det känns jobbigt att inte kunna uppdatera.
Du kan gärna kalla mig gammalmodig, mossig eller helt enkelt dum i huvet men Photoshop är en alldeles för avancerad produkt för mig. Jag har inte något behov av de möjligheter som programmet ger. Photoshop Elements räcker mer än väl. Sedan har jag ICE för mina panoramabilder och några mindre program som jag kan starta som plugins i LR.
Ok, jag kan köpa att Adobe vill gå över till en prenumerationsmodell men varför tvingas jag att betala för en produkt som jag inte vill ha? Enbart LR som ensam produkt till ett lägre pris skulle kännas mycket bättre. Nu höjs priset för programmet rejält. Istället för en dryg tusenlapp vartannat eller vart tredje år så blir det en årlig kostnad.
Just nu är behovet inte akut men som alla vet så kommer det nya kameror och då måste även LR uppdateras. Jag bidar min tid och ser vilka konkurrenter som är på gång. Tydligen finns det fler leverantörer än Capture One som ligger i startgroparna för att släppa programvaror som kan fylla tomrummet efter LR. Adobe har länge varit så dominerande. Kanske det lämnat ett utrymme för andra att ta deras trogna kunder.