Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sRGB, Adobe RGB, ProPhoto RGB avgörande för val av skärm..?

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten fundering;

Om en skärm har a-rgb som färgrymd, hur går det då att använda profoto rgb, som är en ytterligare större färgrymd ? Går det friktionsfritt att använda den större färgrymden, eller klipper skärmen färgerna, då den är a-rgb ?
När färgen klipper blir den platt och detaljlös. Eftersom nästan inga färger klipper i ProPhoto RGB, får man heller inte den effekten på skärmen, även om skärmen inte kan visa några färger utanför Adobe RGB.

Var och en med Photoshop och en kalibrerad Adobe RGB skärm kan själv testa detta genom att göra två kopior av en blombild med intensiva färger. Den första i ProPhoto RGB, den andra i Adobe RGB och den tredje i sRGB. Dra upp dem till 200%.

ProPhoto RGB och Adobe RGB bilden är utseendemässigt nästan identisk på en Adobe RGB skärm, förutom de områden som klipper i Adobe RGB. Där blir färgen platt och innehållslös. I sRGB bilden bör det synas ännu tydligare.

Då bör man alltså avvakta med inköp av skärm tills dess att det går att få en som har profoto rgb som arbetsfärgrymd om man vill vara petig.

Och när en sådan kommer, lär den kosta ett sexsiffrigt belopp =p !

Då förstod du nog inte vad jag skrev! ;-)

Jodå, att en a-rgb skärm som används med en profoto-rgb färgrymd klipper i de områden som a-rgb inte når ut till, men att det ser nästan identiskt ut på skärmen (hmm, lite motsägelsefullt det där), men man kan profilera en hgkvlitativ skrivare att skriva ut i pro-rgb.

Eller så har jag fått något om bakfoten =p.

Jodå, att en a-rgb skärm som används med en profoto-rgb färgrymd klipper i de områden som a-rgb inte når ut till, men att det ser nästan identiskt ut på skärmen (hmm, lite motsägelsefullt det där), men man kan profilera en hgkvlitativ skrivare att skriva ut i pro-rgb.

Eller så har jag fått något om bakfoten =p.

Ja, du har fått något om bakfoten. En skärm har aldrig ett färgomfång som stämmer överens med Adobe RGB, en skrivare kan aldrig skriva ut i Prophoto RGB. sRGB, Adobe RGB och Prophoto RGB är bara teoretiska konstruktioner och motsvarar aldrig någon fysisk enhets färgomfång. Det är därför du behöver en egen skärmprofil och en egen skrivarprofil, som faktiskt beskriver dessa enheters sätt att arbeta med färg.

Däremot kan du säga att en skärm kan täcka in 100% av Adobe RGB:s färgomfång. Ingen skrivare klarar av att täcka in 100% av Adobe RGB:s färgomfång, men det finns ett antal färger som ligger utanför det omfång som Adobe RGB klarar av att återge.

Beträffande Prophoto RGB är den så gigantiskt stor att den blå färgen ligger utanför det synbara omfånget. Så att vi skulle få en skärm eller skrivare som klarar av att täcka in 100% av Prophoto RGB, det kan du helt glömma, det är en omöjlighet.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Ja, du har fått något om bakfoten. En skärm har aldrig ett färgomfång som stämmer överens med Adobe RGB, en skrivare kan aldrig skriva ut i Prophoto RGB. sRGB, Adobe RGB och Prophoto RGB är bara teoretiska konstruktioner och motsvarar aldrig någon fysisk enhets färgomfång. Det är därför du behöver en egen skärmprofil och en egen skrivarprofil, som faktiskt beskriver dessa enheters sätt att arbeta med färg.

Däremot kan du säga att en skärm kan täcka in 100% av Adobe RGB:s färgomfång. Ingen skrivare klarar av att täcka in 100% av Adobe RGB:s färgomfång, men det finns ett antal färger som ligger utanför det omfång som Adobe RGB klarar av att återge.

Beträffande Prophoto RGB är den så gigantiskt stor att den blå färgen ligger utanför det synbara omfånget. Så att vi skulle få en skärm eller skrivare som klarar av att täcka in 100% av Prophoto RGB, det kan du helt glömma, det är en omöjlighet.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Tackar för förtydligandet.

Mvh;
Tony.

forstheim;2041863Man skulle ju kunna dra det hela till sin spets. Tänk er följande scenario. Du är en professionell fotograf och har en svindyr skärm som är kalibrerad efter alla konstens regler. Du jobbar naturligtvis i en stor färgrymd och skriver ut i bästa tänkbara upplösning på bästa tänkbara papper. Färgerna är således perfekta på din utskrift. Den perfekta utskriften sätter du sedan in i en fysisk portfolio som du tar med dig till potentiella kunder för att visa upp. Vad händer i det ögonblicket då dina potentiella kunder tittar på bilderna? Ja..om inte de sitter i rum med ljusarmaturer som visar rätt färgtemperatur så lär de inte heller uppleva bilderna i portfolion på ett helt korrekt sätt! [/QUOTE sa:
Bra att du tog upp det. Jag har varit inne i samma tankespår och osökt dyker frågan upp som ett brev på posten; Vad är det för mening med att framkalla bilder digitalt i ett för ändamålet perfekt miljö, om en presentation för annan part med största sannolikhet inte kommer att betrakta den samme i samma ljusmiljö och kommer därför att uppleva det färdiga resultatet annorlunda än vad man själv gjort i den " perfekta " miljön ?

Blir det inte lite att kasta pengar i sjön, även om det är roligt att optimera för sin egen skull. Vad säger du Stefan, om du finner det mödan värt att svara på denna fundering ?

Blir det inte lite att kasta pengar i sjön, även om det är roligt att optimera för sin egen skull. Vad säger du Stefan, om du finner det mödan värt att svara på denna fundering ?

Det är förstås alltid bättre att ha en optimerad utrustning än att inte ha det.. :)

Men det måste ju faktiskt vara väldigt frustrerande att som en ytterst noggrann fotograf/bildbehandlare göra allting rätt för att sedan veta att betraktarna i många fall faktiskt inte kommer att uppleva färgerna så som tänkt. Jag menar..färgerna är ju perfekta hemma hos fotografen/bildbehandlaren, men om denne sedan säljer en av sina bilder till t.ex. undertecknad så kommer färgerna upplevas annorlunda (eller fel kan man också säga) av mig när bilden väl hänger i mitt rum med glödlampsljus!

Jag blir mer och mer övertygad om att mitt val av skärm (att välja en 100% sRGB-skärm i stället för en Adobe RGB-skärm och försöka optimera allt in i minsta detalj) var rätt för mig. Jag känner inte att jag som hobbyfotograf skulle vinna speciellt mycket på att optimera allt in i minsta detalj, utan snarare är jag rädd för att det bara hade ställt till med huvudbry och frustration.

Jag blir mer och mer övertygad om att mitt val av skärm (att välja en 100% sRGB-skärm i stället för en Adobe RGB-skärm och försöka optimera allt in i minsta detalj) var rätt för mig.
Var och en blir salig på egen tro. En sRGB skärm skulle med största sannolikhet täcka mina behov med god marginal, men jag tänker ändå satsa på en aRGB skärm, av den enkla anledning att jag försöker se långsiktigt i det jag gör och som jag förstått det så räcker en högkvalitativ skärm i många år, så utslaget över (förväntad) livstid, så blir det inte så mycket pengar. Sedan har ju svepningen inga fickor heller ;).

Var och en blir salig på egen tro. En sRGB skärm skulle med största sannolikhet täcka mina behov med god marginal, men jag tänker ändå satsa på en aRGB skärm, av den enkla anledning att jag försöker se långsiktigt i det jag gör och som jag förstått det så räcker en högkvalitativ skärm i många år, så utslaget över (förväntad) livstid, så blir det inte så mycket pengar. Sedan har ju svepningen inga fickor heller ;).

Så är det.. :)

Ditt val är säkert rätt för dig, men för min egen del känner jag att det räcker med en sRGB--skärm just nu. Den visar 100% av sRGB och typ 80 % av Adobe RGB, men som nämnts tidigare går det ju fortfarande att bildbehandla i Adobe RGB-färgrymden om man skulle vilja det.

För mig är skärmen den viktigaste delen. Om man kollar hur mycket olika parametrar påverkar slutresultatet så är det skärmen är den allra viktigaste komponenten. Allt annat bleknar i jämförelse med en skärm som är kalibrerad på ett vettigt sätt.

Visst påverkas vi av olika ljusförhållanden när vi kollar en bild, men vi har en stor förmåga att adaptera till olika ljusförhållanden. Kamerans färgåtergivning är en annan sådan komponent, men har vi en bra skärm ser vi ju de färger som kameran har skapat och kan korrigera dem.

För mig är skärmen den viktigaste delen. Om man kollar hur mycket olika parametrar påverkar slutresultatet så är det skärmen är den allra viktigaste komponenten. Allt annat bleknar i jämförelse med en skärm som är kalibrerad på ett vettigt sätt.

Visst påverkas vi av olika ljusförhållanden när vi kollar en bild, men vi har en stor förmåga att adaptera till olika ljusförhållanden. Kamerans färgåtergivning är en annan sådan komponent, men har vi en bra skärm ser vi ju de färger som kameran har skapat och kan korrigera dem.
Inga mer frågor eller funderingar i dagsläget. Nöjer mig med detta svar, tack Stefan.

Är det ett ljus som har färgspikar klarar ögat oftast inte av att korrigera på ett korrekt sätt.
Många dåliga belysningar har gott om spikar.

Det ögat dock brukar klara av ganska bra är att korrigera för temperaturen på ljuset. Så om man profilerat för 6500 och betraktningsljuset är bra (jämt) men 5200 så brukar ögat "se" rätt i alla fall.

Har man profilerat rätt brukar dom med andra ord alltid se bra ut i dagsljus.

/Karl

Är det ett ljus som har färgspikar klarar ögat oftast inte av att korrigera på ett korrekt sätt.
Många dåliga belysningar har gott om spikar.

Spikiga belysningar, det vill säga ljus som har en ojämn spektral fördelning och där vissa våglängder är kraftigt under/överrepresenterade är vanligt med lysrör av sämre kvalitet. Men om du har ett galleri väljer du nog lysrör med ett högt färgåtergivningsindex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar