Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
De verkar ju vara bäst på att tjäna pengar enligt dig??
Och i min värld tjänar man mest pengar på trogna skaror nöjda användare vilket kanske visar vad majoriteten vill ha?
Ja så är det. På kort sikt är det en förträfflig modell för Adobe. Frågan är om det är det på sikt. I Adobes värld är nog du drömkunden . Frågan är också om modellen även är den mest förträffliga för resten av användarna. En del tyder faktiskt på motsatsen och det finns de som numera förstått att det finns bättre alternativ rent prestandamässigt både när det gäller bildkvalitet och effektivitet. De som även värderar sin tid av olika skäl har idag mer flexibla och mer effektiva alternativ att välja än Lightrooms bildarkivlösning.
Lightrooms stora förtjänst är att ribban ligger så pass lågt att de flesta klarar att ta sig över den men baksidan med det är att man inte trott sina användare om att klara av ett mer öppet och flexibelt gränssnitt. Det är förmodligen därför det tagit ända till 2021 tills man vågat bjuda på ett riktigt gränssnitt till programmets länge dolda hemlighet - ett lagersystem har ju faktiskt funnits i Local Adjustment delen länge men Adobe har inte förrän nu exponerat det. Nu väntar jag bara på att de även tar sina användare mer på allvar och öppnar upp bildarkivet så att användarna själva tillåts designa sina gränssnitt mot det.
Att Lightroom dominerat marknaden för RAW-konverterare och enanvändar bildarkiv har nog varit just att de satt ribban så lågt som de gjort. Så skapar man en massprodukt men baksidan med det har gjort särskilt arkivdelen väldigt stel och inflexibel. Det är huvudskälet till att jag aldrig använt Lightrooms bildarkiv. Jag har aldrig haft tålamod med dess ineffektivitet. Så jag undrar verkligen om de mer avancerade användarna är så nöjda trots allt med det som du antyder, då priset faktiskt är en onödig ineffektivitet som Lightrooms ineffektivitet skapar. Länge har folk stått ut med detta då verkliga alternativ för single användare länge saknats men idag behöver de inte längre stå ut om de inte vill. Idag finns realla alternativ och det går att migrera. Det är bara att exportera ut databasens metadata i XMP-sidecars och indexera dem med något annat program istället.
Det jag kan tänka mig kan hända framöver är att det kommer ske en skiktning av marknaden för single user bildarkiv så att Lightroom fortsätter vara det självklara valen för nybörjare, low end användare och de användare som sitter fast i Lightroom av ohejdad vana och inte orkar migrera och de som nu söker sig till mer produktiva verktyg för metadatahantering och arkivering.
Det är en ny verklighet nu även för Adobe, en verklighet där det finns effektivare smartare och flexiblare verktyg än deras och även Adobe kommer bli varse att inga träd växer upp till himlen av sig själva.