Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 6 - inte prenumeration

Produkter
(logga in för att koppla)
De verkar ju vara bäst på att tjäna pengar enligt dig??
Och i min värld tjänar man mest pengar på trogna skaror nöjda användare vilket kanske visar vad majoriteten vill ha?

Ja så är det. På kort sikt är det en förträfflig modell för Adobe. Frågan är om det är det på sikt. I Adobes värld är nog du drömkunden :). Frågan är också om modellen även är den mest förträffliga för resten av användarna. En del tyder faktiskt på motsatsen och det finns de som numera förstått att det finns bättre alternativ rent prestandamässigt både när det gäller bildkvalitet och effektivitet. De som även värderar sin tid av olika skäl har idag mer flexibla och mer effektiva alternativ att välja än Lightrooms bildarkivlösning.

Lightrooms stora förtjänst är att ribban ligger så pass lågt att de flesta klarar att ta sig över den men baksidan med det är att man inte trott sina användare om att klara av ett mer öppet och flexibelt gränssnitt. Det är förmodligen därför det tagit ända till 2021 tills man vågat bjuda på ett riktigt gränssnitt till programmets länge dolda hemlighet - ett lagersystem har ju faktiskt funnits i Local Adjustment delen länge men Adobe har inte förrän nu exponerat det. Nu väntar jag bara på att de även tar sina användare mer på allvar och öppnar upp bildarkivet så att användarna själva tillåts designa sina gränssnitt mot det.

Att Lightroom dominerat marknaden för RAW-konverterare och enanvändar bildarkiv har nog varit just att de satt ribban så lågt som de gjort. Så skapar man en massprodukt men baksidan med det har gjort särskilt arkivdelen väldigt stel och inflexibel. Det är huvudskälet till att jag aldrig använt Lightrooms bildarkiv. Jag har aldrig haft tålamod med dess ineffektivitet. Så jag undrar verkligen om de mer avancerade användarna är så nöjda trots allt med det som du antyder, då priset faktiskt är en onödig ineffektivitet som Lightrooms ineffektivitet skapar. Länge har folk stått ut med detta då verkliga alternativ för single användare länge saknats men idag behöver de inte längre stå ut om de inte vill. Idag finns realla alternativ och det går att migrera. Det är bara att exportera ut databasens metadata i XMP-sidecars och indexera dem med något annat program istället.

Det jag kan tänka mig kan hända framöver är att det kommer ske en skiktning av marknaden för single user bildarkiv så att Lightroom fortsätter vara det självklara valen för nybörjare, low end användare och de användare som sitter fast i Lightroom av ohejdad vana och inte orkar migrera och de som nu söker sig till mer produktiva verktyg för metadatahantering och arkivering.

Det är en ny verklighet nu även för Adobe, en verklighet där det finns effektivare smartare och flexiblare verktyg än deras och även Adobe kommer bli varse att inga träd växer upp till himlen av sig själva.

Om man får problem när man har köpt ny datorn. Skaffa liten program Little Snitch. Den stoppar utgående data till Adobe (måste konfigurera först) . Men testa först utan inkopplad internet och se om LR kommer igång.

Jovisst, man kan gnälla över både det ena och det andra men vad hjälper det?
Fortsätt använd gammal version så länge den funkar - perfekt om du är nöjd.
Igen - lunchen var bara ett exempel.
Och argumentet "Har du råd med en kamera och några objektiv har du också råd prenumeration på LR, för 120:- i månaden" är inte fel och säger en del om vad man som fotointresserad är beredd att lägga pengarna på.
Efterbehandling är en viktig del av fotoprocessen från ax till limpa och jag tycker inte det är orimligt att det skall kosta en slant.

Jag håller helt med om dina sista rader. Jag förstår inte heller de som gnäller över kostnaden för en verkligt bra konverterare särskilt om man beaktar vad som läggs på hårdvara utan att blinka, när det dessutom ofta är så en ny konverterare inte sällan ger bättre kvalitetslyft än nya grejor.

.... men av det följer inte att vare sig Lightroom eller Adobes betalningsmodell skulle vara det självklara valet för en evighet med evighetsprenumerationer som det verkar vara för Adobe-ambassadörer. Jag tycker det är självklart att många väljer att avstå uppgraderingar som de inte tycker ger något. Det valet har du och andra Adobe-kunder avsagt er trots att det enligt många finns bättre alternativ. Det må vara samma kostnad som för en uppgradering årligen av någon konkurrerande produkt men där har man i alla fall möjligheten att avstå när det passar. Både jag och andra har väl visat här att över åren kan det bli lika mycket pengar som ett FF-hus kan kosta.

Michael sparade 33 000 på 27 år han och är bara att gratulera! Varför bjussa på det om man inte behöver eller sitter fast i en självspelande prenumerationskarusell man i realiteten inte kan hoppa av.

Michael sparade 33 000 på 27 år han och är bara att gratulera! Varför bjussa på det om man inte behöver eller sitter fast i en självspelande prenumerationskarusell man i realiteten inte kan hoppa av.
Du kan när som helst hoppa av prenumerationspaketet - det är ytterligare en myt om Lightroom, att man blir inlåst och inte enkelt kan avsluta.
Och efter avslut har du full tillgång till dina bilder i biblioteket i all evighet och kan i lugn och ro flytta till annan lösning. Du kan t om. fortsätta importera och göra enkla editeringar i biblioteksmodulen.

Du kan när som helst hoppa av prenumerationspaketet - det är ytterligare en myt om Lightroom, att man blir inlåst och inte enkelt kan avsluta.
Och efter avslut har du full tillgång till dina bilder i biblioteket i all evighet och kan i lugn och ro flytta till annan lösning. Du kan t om. fortsätta importera och göra enkla editeringar i biblioteksmodulen.
Nu är du farligt nära att gå från överförnumstighet till ren fake news. Slutar man prenumerera på Fotografipaketet för 120 kr/mån är det slut med bildredigeringar som vi alla känner dem. Been there, done that. Det är ingen myt whatsoever. Att Adobe såg till att biblioteket inte slutade fungera efter många om och men eller att det fortfarande går att göra rudimentära justeringar är knappast vad någon menar med ett fungerande bildredigeringsprogram. Hur mycket Adobe fanboy kan man vara utan att det blir kletigt och klibbigt i hela forumet?

Ett problem med att ligga kvar med LR 4, ungefär, är ju att en ny kamera inte finns i dess databas. Själv förstår jag inte problemet med att ha en prenumeration där du regelbundet får nya funktioner, snart LR 11. Okej, jag förstår om kostnaden över tid är betungande för exempelvis en arbetslös eller sjukskriven, men jag förstår definitivt inte argumentet att en gammal version från en gammal dvd-skiva skulle ge större frihet. (Jag har varit med sedan LR 3.)
Och om man aldrig har använt en 10-12 år äldre programversion, hur vet man då att ens gamla version är ”tillräcklig”?
Men ett ärligt grattis till er som har funnit andra och för er bättre program. Jag själv håller dock fast vid den prenumererade versionen av Lightroom Classic, Lightroom, Photoshop och de möjligheter det även ger mig att använda bland annat min Ipad både för redigering, ständigt synkad med LR i datorn, och som bildvisningsapparat.

Senast ändrad:
Nu är du farligt nära att gå från överförnumstighet till ren fake news. Slutar man prenumerera på Fotografipaketet för 120 kr/mån är det slut med bildredigeringar som vi alla känner dem. Been there, done that. Det är ingen myt whatsoever. Att Adobe såg till att biblioteket inte slutade fungera efter många om och men eller att det fortfarande går att göra rudimentära justeringar är knappast vad någon menar med ett fungerande bildredigeringsprogram. Hur mycket Adobe fanboy kan man vara utan att det blir kletigt och klibbigt i hela forumet?
Läs en gång till vad jag skrev...
en myt om Lightroom, att man blir inlåst och inte enkelt kan avsluta.
och inte
är det slut med bildredigeringar som vi alla känner dem
Och vad är fake news?
Du understryker ju exakt det jag säger
göra enkla editeringar i biblioteksmodulen
med
det fortfarande går att göra rudimentära justeringar

Att Adobe såg till att biblioteket inte slutade fungera efter många om och men eller att det fortfarande går att göra rudimentära justeringar är knappast vad någon menar med ett fungerande bildredigeringsprogram.
Du förväntar dig alltså ha ett fullt fungerande bildredigeringsprogram efter avslut på prenumerationen?

Hur mycket Adobe fanboy kan man vara utan att det blir kletigt och klibbigt i hela forumet?
Försök hålla en lite mer sansad tongång - det drabbar dig själv värst

Du förväntar dig alltså ha ett fullt fungerande bildredigeringsprogram efter avslut på prenumerationen?

Det var du som påstod att man kan fortsätta importera och göra enkla editeringar. Du har uppenbarligen aldrig slutat prenumerera på Fotografipaketet och har därför ingen som helst aning om vad du kan göra med de funktioner du har tillgängliga i Lightroom annat än vad du kan läsa i Adobes reklammaterial. Tro mig, det enda du kan göra är att exportera ut bilder från databasen i det skick du en gång redigerade dem och göra simpla justeringar av gammakurvan.
Försök hålla en lite mer sansad tongång - det drabbar dig själv värst
Jag ska hålla en sansad tongång, när du plogar på som den värsta fanboy? Vad är det jag kommer att drabbas av?

Att Adobe såg till att biblioteket inte slutade fungera efter många om och men eller att det fortfarande går att göra rudimentära justeringar är knappast vad någon menar med ett fungerande bildredigeringsprogram.
Detta är fake news - biblioteksmodulen har från dag ett av introduktionen av prenumerationsplanen fungerat, även efter avslutad prenumeration

Detta är fake news - biblioteksmodulen har från dag ett av introduktionen av prenumerationsplanen fungerat, även efter avslutad prenumeration
För dem som kan sin Lightroom-historia är det inga nyheter. Övriga kan läsa här:

Man får såklart ogilla eller rent av hata Adobe och prenumerationsmodeller och allt vad det kan vara. Och det finns såklart många andra grymt bra bildredigeringsprogram.
Men att från det gå till att komma med rena felaktigheter, halvsanningar, myter och haltande jämförelser tycker jag är skrämmande dåligt.
Speciellt i ett öppet forum där många nybörjare kanske letar efter svar på vilket bildredigeringsprogram de skall börja jobba med. Är de inte värda att få reda på fakta eller skall vi servera dem denna typ av "hejsansvejsan"?

För dem som kan sin Lightroom-historia är det inga nyheter. Övriga kan läsa här:

Hittar ingenstans något som säger att Adobe ändrat hållning och senare bestämt sig öppna för de som känner sig inlåsta.
Tvärtom och från dag ett
(översatt till svenska)
Som svar på all kontrovers som dess övergång till ett prenumerationsbetalningssystem skapade, hade Adobe lovat att det skulle hitta sätt att säkerställa att Creative Cloud-kunders arbete inte '' hålls som gisslan '' om de låter prenumerationen bortfalla.

Speciellt i ett öppet forum där många nybörjare kanske letar efter svar på vilket bildredigeringsprogram de skall börja jobba med.
Jag håller fullständigt med dig i det avseendet. Ytterligt tråkigt att det finns fanboys som du på FS, som till den milda grad argumenterar för en numera ålderdomlig produkt som Lightroom för 1440 kr per år, när det finns så många andra alternativ för nybörjare:

Skylum Luminar
RawTherapee
On1 Photo RAW
Capture One Pro
DxO PhotoLab

Hittar ingenstans något som säger att Adobe ändrat hållning och senare bestämt sig öppna för de som känner sig inlåsta.
"In response to all the controversy that its move to a subscription payment system created, Adobe had promised that it would find ways to ensure Creative Cloud customers' work wasn't 'held-hostage' if they let their subscription lapse. This was particularly pertinent for users of Photoshop Lightroom - since it arranges your images and the corrections made to them in a database."

Vilken del av ovanstående är det du inte förstår?

"In response to all the controversy that its move to a subscription payment system created, Adobe had promised that it would find ways to ensure Creative Cloud customers' work wasn't 'held-hostage' if they let their subscription lapse. This was particularly pertinent for users of Photoshop Lightroom - since it arranges your images and the corrections made to them in a database."

Vilken del av ovanstående är det du inte förstår?
Förstår det hela - läs igen! Det är inte så komplicerat.

Som svar på kontroversen kring flytten till en prenumerationsmodell, lovar Adobe att hitta en lösning så att användares arbete inte blir hållt som gisslan.
= ?

Jag håller fullständigt med dig i det avseendet. Ytterligt tråkigt att det finns fanboys som du på FS, som till den milda grad argumenterar för en numera ålderdomlig produkt som Lightroom för 1440 kr per år, när det finns så många andra alternativ för nybörjare:

Skylum Luminar
RawTherapee
On1 Photo RAW
Capture One Pro
DxO PhotoLab

Får man inte argumentera för den produkt man anser är bäst utan att bli kallad fanboy?
Också märkligt att den ålderdomliga och dyra Lightroom används överhuvudtaget av så många amatörer och professionella fotografer.

Det var du som påstod att man kan fortsätta importera och göra enkla editeringar. Du har uppenbarligen aldrig slutat prenumerera på Fotografipaketet och har därför ingen som helst aning om vad du kan göra med de funktioner du har tillgängliga i Lightroom annat än vad du kan läsa i Adobes reklammaterial. Tro mig, det enda du kan göra är att exportera ut bilder från databasen i det skick du en gång redigerade dem och göra simpla justeringar av gammakurvan.
Ännu en halvsanning och illa underbyggt argument.
LÄs gärna vad mycket mer än det du påstår som är tillgängligt efter avslutad prenumeration

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar