Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvitton, garantier och skatter

Produkter
(logga in för att koppla)
Luddiga frågor och luddiga svar ger mig den hjälp jag behöver.
Men det var inte luddigt alls. Jag frågade faktiskt rakt ut om de hade något ptoblem med garantin vid ett ägarbyte. Det som inte angavs vilken garanti jag menade och i vardagssammanhang är "garanti" vedertaget vad som gäller. Det är bara hur lång tid som butiken vill ansvara för som skiljer.

Men det kvittar nu. Du får svar som jag tror ingen vill här som köper begagnat vill veta medan mina svar från exakt samma butiker ger de svar som alla vill veta och mailet anger att det skett ägarbyte.

Jag har förmedlat det jag vill och du kan ju leva vidare med dina sämre affärstankar.
Och för att åter påpeka så ljuger jag aldrig om såna här ärenden utan butiken får veta exakt det som de behöver. I mina mail klargjorde jag tydigt att den som äger produkten inte är samma person som kvitto anger och frågade ifall detta skapade problem med garanti och svaret har jag postat.

Posta du vidare jag slutar nu, men det visar bara att beroende på vem som frågar så¨får man olika mycket hjälp. Du får ingen och jag får. Trots vi båda informerat att situationen.

/stefan

Det spelar roll för vilken typ av garanti det är och hur lång tid det har gått ifrån inköpet. Kul att du lägger av just precis när svaren börjar komma in från butiker och tillverkare. Fast det är ju svar du inte vill höra och du avböjde ju att ställa gemensamma frågor.

Jag brukar inte ha något problem med kameragarantier, får mycket bra service och goodwillfixar från Lasses (tyvärr nedlagt nu), Kameradoktorn och Nikon själva. Har fått låna grejer gratis, och fick en gång en kamera utbytt istället för att repareras för att spara tid, osv osv.

Det spelar roll för vilken typ av garanti det är och hur lång tid det har gått ifrån inköpet. Kul att du lägger av just precis när svaren börjar komma in från butiker och tillverkare. Fast det är ju svar du inte vill höra och du avböjde ju att ställa gemensamma frågor.

Jag brukar inte ha något problem med kameragarantier, får mycket bra service och goodwillfixar från Lasses (tyvärr nedlagt nu), Kameradoktorn och Nikon själva. Har fått låna grejer gratis, och fick en gång en kamera utbytt istället för att repareras för att spara tid, osv osv.

Ja jag avböjde alla gemensamma frågor. Min enda frågeställning och påstående är att även om ägarbyte sker som gäller generellt garantin även om konsumentköpslagen kanske säger annat.
Har fått svar på 4 stora butiker redan där de blivit upplysta om ägarbyte och förfrågan gällande garantimn hos dom. 3 svarade HELT OK. Raja svarade, genom att hänvisa till lagtext, men det gjorde inget om 1:a ägaren lämnade in den.
Mer behöver jag och andra som läser detta inte veta. Man får alltså hjälp om man ber även om man säger sanningen om ägarbyte. Visst är det skönt att höra?

/stefan

Så du (eller snarade din firma gissar jag) ska verkligen fota på uppdrag av en privatperson och få betalt med en kamerautrustning?

Jag tänker svara på detta eftersom det inte handlar om garanti som vi tjabblad om.
Ja, jag kommer hjälpa någon att fotografera på min fritid och kommer alltså få en D800 i present.
Varken företag eller skatteverket kommer bli berörda av detta.

/stefan

Ja jag avböjde alla gemensamma frågor. Min enda frågeställning och påstående är att även om ägarbyte sker som gäller generellt garantin även om konsumentköpslagen kanske säger annat.
Har fått svar på 4 stora butiker redan där de blivit upplysta om ägarbyte och förfrågan gällande garantimn hos dom. 3 svarade HELT OK. Raja svarade, genom att hänvisa till lagtext, men det gjorde inget om 1:a ägaren lämnade in den.
Mer behöver jag och andra som läser detta inte veta. Man får alltså hjälp om man ber även om man säger sanningen om ägarbyte. Visst är det skönt att höra?

/stefan

Jag frågade om det vanliga fallet att man sålt en produkt begagnat efter en tids användning, och var noga att ange att det var butikens garanti jag frågade om för butik, och för Nikon var jag noga med att ange att det var produktgarantin jag frågade om så att det blev rätt fråga till rätt part.

Du valde present- och kompiscase. Inte samma scenario och då får man inte heller samma svar. Dock fick jag som du såg rätt tydligt svar från de tre som svarat än så länge. Du har inte rätt till gratis service men som vår bägge erfarenhet är att man oftast får det ändå pga goodwill.

Den garanti man får i butik måste vara MINST det åtagande som står i konsumentköplagen.

Det spelar ingen roll vilken slags garanti butiken ger. Konsumentköplagens villkor för reklamation gäller alltid.

Jag tvivlar lite på att butiker ställer ut egna garantier. De är ju tvungna att följa konsumentlagensvillkor för reklamation, och eftersom dessa är tämligen generösa mot köparen så finns det sällan anledning att ställa ut en egen garanti. (Om någon har stött på en garanti utställd av en butik så är jag nyfiket intresserad av att få veta det.)

För att minska förvirring så bör vi alltså skilja på garantier, som ställs ut av tillverkaren, och på reklamationsrätten, som är lagstadgad.

Det spelar ingen roll vilken slags garanti butiken ger. Konsumentköplagens villkor för reklamation gäller alltid.

Jag tvivlar lite på att butiker ställer ut egna garantier. De är ju tvungna att följa konsumentlagensvillkor för reklamation, och eftersom dessa är tämligen generösa mot köparen så finns det sällan anledning att ställa ut en egen garanti. (Om någon har stött på en garanti utställd av en butik så är jag nyfiket intresserad av att få veta det.)

För att minska förvirring så bör vi alltså skilja på garantier, som ställs ut av tillverkaren, och på reklamationsrätten, som är lagstadgad.

På rak arm: Rajala ger 3 månader på begagnat enligt ovan.

Säljare behöver inte utfärda någon garanti alls. Det är skillnad på reklamationsrätt och garanti.

Ja, så var det ju ja. Det förekommer nog liknande garantier på begagnat på flera håll. Det är dock lite annorlunda än garantier på nya varor.

Har fått svar från Cyberfoto. Deras garantier är ett exempel som går utanför KKL och det generösaste jag hört än. Deras garantier följer produkten och inte personen. Dvs en begköpare kan använda garantin på samma sätt som om denne var förstaägare. Kvitto behövs inte så länge som serienumret finns registrerat.

Hur kommer det sig att garantin bara gäller den första köparen? Garantin, är ett åtagande från tillverkaren att produkten skall hålla den tiden som garantin gäller.

Vem som använder eller har köpt produkten i andra hand är väl ganska ointressant i sammanhanget kan jag tycka.

Hur kommer det sig att garantin bara gäller den första köparen? Garantin, är ett åtagande från tillverkaren att produkten skall hålla den tiden som garantin gäller.

Vem som använder eller har köpt produkten i andra hand är väl ganska ointressant i sammanhanget kan jag tycka.

Åtagandet du nämner är frivilligt från tillverkarens sida.

Konsumentköplagen däremot reglerar rätten mellan kund och butik och är lag, bindande. Tillverkaren är inte inblandad i detta avtal.

Och vad det gäller begagnatköparen, denne har ju inte ingått avtal med butik så lagen gäller inte där heller.

Åfan där ser man. Det är väldigt många som skyltar med att kvitto och garantier finns när de säljer sina begagnade prylar. Kunskapen verkar inte finnas.

Dock kan jag fortfarande tycka att det är dumheter att inte åta sig en felaktig vara för att den råkar ha en ny ägare, avtal eller ej.

Okej, då missförstod jag dig. Tyckte nämligen att du hävdade motsatsen.

Gör de? När jag läser garantivillkor hos Nikon, Canon och Fujifilm står det inget om att garantin bara skulle gälla så länge första köparen är ägare. Tvärtom står det att garantin gäller *produkten* under en viss tidsrymd.

Däremot vill de tre företagen (iaf i teorin) att man kan styrka inköpsdatum med hjälp av kvitto eller faktura.

Angående nikon kan jag berätta att jag till Nikon lämnade in en begagnat inhandlad J1:a som efter en månad i min ägo börjat uppvisa ränder över bilderna. Visste inte hur gammal den var, hade inget kvitto på den utan bad om ett kostnadsförslag. De går ju att köpa en begagnad på nytt om det blir dyrt.

Efter en vecka fick jag besked att de väntade på reservdelar och strax där efter hämtade jag ut den åtgärdad och utan en krona i kostnad.

Nikon verkar haft koll på nummer och datum alt om de gillade min uppsyn.
Så det är uppenbarligen inte alltid papper och annat behövs.

Har bara positiva erfarenheter av 1a års reparationer, vare sig varan var köpt i Sverige eller utomlands. Intervision bjöd inga problem och efteråt har grejorna fungerat. Kvitto visade jag upp.

...När jag läser garantivillkor hos Nikon, Canon och Fujifilm står det inget om att garantin bara skulle gälla så länge första köparen är ägare. Tvärtom står det att garantin gäller *produkten* under en viss tidsrymd.

Däremot vill de tre företagen (iaf i teorin) att man kan styrka inköpsdatum med hjälp av kvitto eller faktura.

Har du någon länk? Vet inte om du såg det men jag chattade med Nikon idag för att få ett officiellt svar ang andrahandsgarantin och enligt dem gäller producentgarantin/tillverkargarantin enbart första ägaren.

Nedan är inte till Erland: Det gäller alltså deras garanti, de fxar ofta grejer ändå av ren goodwill vilket vi är flera som har god erfarenhet av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar